L.A. Noire

L.A. Noire header L.A. Noire draait om Cole Phelps, agent bij de corrupte politie van Los Angeles (LAPD) in 1947. Aan het begin van de game maakt Phelps promotie binnen zijn departement van verkeer en misdaad, om uiteindelijk bij moordzaken uit te komen. Hij heeft echter zo zijn eigen problemen om mee af te rekenen, waaronder enkele slechte dingen die hij tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft gedaan. Als detective zijnde, ga je misdrijven oplossen dankzij een mix van onderzoek, gesprekken en stevige ondervragingen. Je hoeft overigens niet op overduidelijke aanwijzingen te rekenen, zoals oplichtende objecten of personen als je op een belangrijke locatie bent. Elk plaats delict (crime scene) ziet er alledaags uit en je moet goed je best doen om belangrijke aanwijzingen te ontdekken. Een bril op de grond op de locatie van een vermoedelijk moordgeval kan je onverwachte hulp geven als je besluit de bril op te pakken en bijvoorbeeld aan de binnenkant het merk van de bril bekijkt. Deze kleine stukjes informatie worden vervolgens op je notitieblok gezet, die je op elk moment tevoorschijn kunt halen. Ontwikkelaar Team Bondi gebruikt voor L.A. Noire revolutionaire technologie, waarbij vooral veel aandacht is besteed aan gezichtsanimaties. Acteurs zijn ingehuurd om hun dialogen voor de camera in te spreken en elke beweging van het gezicht is opgenomen voor de meest realistische animaties in de game. Net als in games als Mass Effect heb je tijdens dialogen verschillende keuzes op basis van een paar algemene instellingen: vleien, beschuldigen of dwingen. Het verloop van een gesprekje of ondervraging is dan ook sterk afhankelijk van de reacties die je van een verdachte krijgt. Je kunt overigens ook verklaringen van mensen tegenspreken door aanwijzingen uit je notitieblok te selecteren.

Platforms en releasedata

Xbox 36020 May 2011
PS320 May 2011
PC11 November 2011
PS414 November 2017
Xbox One14 November 2017
Switch14 November 2017