Column: Deze generatie is een overwinning voor de gamer

Het zal per uitgever en per game verschillen, maar het lijkt erop dat de meeste partijen gebruik gaan maken van Smart Delivery, het systeem waarbij je een aangeschafte PS4- of Xbox One-game gratis kunt overzetten naar de PlayStation 5 of Xbox Series X. Wat een geweldig nieuws dat games als Cyberpunk, Halo Infinite en Assassin’s Creed Valhalla dit allen gaan ondersteunen. Zelfs EA zal veel van zijn titels gratis overzetten naar de nieuwe generatie consoles! Als ik terug denk aan de vorige generatietransitie kan ik alleen maar blij zijn met hoe ver we zijn gekomen. Altijd moest er bijbetaald worden, met games als Assassin’s Creed 4: Black Flag, GTA 5 en Call of Duty Ghosts als meest bekende voorbeelden.

De kritische gamer

De generatie spelcomputers die we nu gaan afsluiten kenmerkt zich door een kritische consument die zich vocaal via sociale media en met de portemonnee laat gelden. Bovendien is het de eerste keer dat er echt geluisterd wordt naar veel van de gehoorde kritieken van gamers. Nu is het nooit zo geweest dat alle games f(l)ut waren, maar jaar na jaar werden er games gelanceerd die minder goed waren dan hun voorgangers. En waar dat een aantal jaar geleden nog gepikt werd, is die tijd grotendeels voorbij.

Veel uitgevers zitten dan ook een beetje met hun handen in het haar. De directeur van EA, Andrew Wilson (foto boven), weet helemaal niet hoe je om moet gaan met klantvriendelijkheid! Te lang hebben consumenten jaar na jaar honderden miljoenen gestopt in FIFA Ultimate Team en veel te vaak is de “nieuwe” Need for Speed blind gekocht. En hoewel er nog steeds veel geld wordt verdiend met het “Kinder Surprise ei” dat FUT heet, zien steeds meer mensen de nadelen van de online voetbalmarktplaats.

Het tij lijkt te keren met de laatste flops van de afgelopen jaren. Bethesda zal geen game als Fallout 76 meer in de schappen leggen, EA zal drie keer nadenken voordat ze met een “game” als Anthem op de proppen komen en zelfs Activision heeft na meer dan een decennium een nieuwe engine geïntroduceerd in Modern Warfare. En gelukkig zien we dat niet alleen de negatieve tik op de vingers effect heeft, uitgevers leren ook dat je met een goede singleplayer-ervaring geld kunt verdienen. Nee, niet zoveel als een Fortnite of GTA Online, maar wel genoeg om een goede boterham mee te verdienen.

De belonende gamer

Gamers hebben partijen massaal beloond als er goede producten werden verscheept. Dezelfde Andrew Wilson zal met verbijstering hebben gekeken naar de geweldige verkoopcijfers van Star Wars Jedi: Fallen Order. “Maar hoe kan dat nou? Dit is een game waar tijd en liefde in zit! Kun je daar geld mee verdienen?” Het antwoord is “ja!” en de partijen die dat weten hebben de software-verkoop op orde. Games waar liefde in zit zijn games die in deze moeilijke tijd fier overeind blijven staan. En dan heb ik het niet alleen over singleplayer-games als God of War, Red Dead Redemption 2 of Resident Evil 2 remake, ook Fortnite is hier het perfecte voorbeeld van!

Je kunt van Fortnite houden of je kunt het haten, maar feit is wel dat er bijna geen andere game is waar zo snel veranderingen worden doorgevoerd als de community erom vraagt. Themaweken die tegelijkertijd met filmreleases worden uitgerold, veel ingame veranderingen die variatie in gameplay bieden en aanpassingen die worden gedaan als een andere game een innovatief element introduceert. Ja, bij Epic Games jatten ze alles wat los en vast zit, sterker nog, het hele idee van Fortnite is gestolen, maar ze doen het wel met veel passie, liefde en keihard werken.

Gamers beloonden ook het fantastische Apex Legends, die bijna zonder aankondiging werd gelanceerd. Het lef dat Activision heeft getoond met het gratis aanbieden van hun Battle Royale Warzone heeft ze geen windeieren gelegd. Steeds vaker luisteren partijen en dat geldt niet alleen voor de software-uitgevers.

De corrigerende gamer

Hoe lang hebben gamers geschreeuwd om Crossplay, een functie waarbij je als Xbox-speler met PlayStation-spelers kunt gamen. Het was drie jaar geleden nog ondenkbaar, maar nu met steeds meer games mogelijk. Het laat zien dat monopolisten niet goed zijn geweest voor de industrie. Nu de Epic Games Store gratis games aanbiedt aan klanten en een aantrekkelijker percentage aan ontwikkelaars, zie je dat Steam zich meer gaat focussen op klantvriendelijkheid. Hetzelfde geldt voor Xbox, die met hun zeer aantrekkelijk geprijsde Game Pass hoge ogen weet te gooien. De vraag is wat het antwoord van Sony gaat worden, al hebben die met PlayStation Now dezelfde basis in huis, ze moeten alleen het aanbod en de prijs verbeteren.

Als ik nadenk over de nieuwe generatie dan kan ik een glimlach bijna niet bedwingen. Natuurlijk weten we nog niet alles en natuurlijk zullen er altijd fouten worden gemaakt. Het verschil is echter dat die fouten nu snel gecorrigeerd worden door een actieve community. Gisteren nog wist Ubisoft de woede op de hals te halen van duizenden gamers, na een loze belofte van het tonen van een gameplay-trailer voor AC: Valhalla. Een semantische discussie over “wat een gameplay-trailer is” wordt niet meer gepikt. Als je verwachtingen schept moet je eraan voldoen. Dat schept een grote druk, maar belofte maakt schuld.

De blije gamer

Kwalitatief goede games, Crossplay met vrienden die hebben gekozen voor een andere console, Smart Delivery, het streamen van games, game-abonnementen, gratis demo’s, mooie singleplayer-ervaringen en toffe multiplayer-innovaties. We hebben er hard voor gestreden, maar het lijkt erop dat de nieuwe generatie consoles ons heel veel meer gaat bieden dan de huidige. En dat is iets dat we allemaal willen, gamers, uitgevers en ontwikkelaars. Ik heb er in ieder geval zin in!

  1.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    “De directeur van EA, Andrew Wilson (foto boven), weet helemaal niet hoe je om moet gaan met klantvriendelijkheid!” Die vond ik leuk, lekker direct

  2.   
    BozeBever's avatar

    Peter, Ik ben het een keertje volledig met je eens!

    De gamer lijkt te winnen deze keer! Niet de aandeelhouder! (Al zal die met een blije, kooplustige gamer allerminst ontevreden zijn). Ben wel benieuwd hoe lang die zo zal blijven. De markt kennende komen ze vast wel weer met ‘nieuwe innovatieve experiences’ die het uiteindelijk minder leuk maken dan voorheen werd voorgeschoten. Denk hierbij aan inderdaad het wat eerst Expansion Packs waren, toen DLCs, toen Lootboxes, etc. etc.

    Hoewel ik geen foto van mijzelf heb zoals Peter zijn laatste blij-ei foto’s, heb ook ik een lach op mijn gezicht! Het kan dus toch! voor zolang het duurt!

  3.   
    Petor's avatar

    @BozeBever: Wacht iedereen is het toch altijd met mee eens?? 🙂

  4.   
    Sa.'s avatar

    Mooi vooruitzicht Peet! De nieuwe generatie consoles kan niet snel genoeg komen!