Call of Duty: Ghosts

Zodra de bladeren vallen en het buiten guur en smerig weer wordt, weet Activision dat het tijd is om een verse Call of Duty op de markt te brengen. In deze spannende tijden, waarin we overgaan van current-gen naar next-gen, moet Call of Duty: Ghosts ons weer volop gaan vermaken. Maar weet men met Ghosts de juiste snaar te raken? Kan de game nog echt iets unieks doen? Tijd om een masker op te zetten en ten strijde te trekken. Mét hond!

Echte current-gen

Waar Infinity Ward de hele wereld nog een beetje voor de gek hield begin dit jaar door een geheel nieuwe game engine te beloven, weten we nu wel beter hoe de vork in de steel steekt. Het blijft een opgepoetste ‘next-gen engine’ en dat is al heel wat jaren merkbaar. Voor deze review gingen we met de Xbox 360-versie aan de slag, aangezien het bespreken van een next-gen versie nog zinloos is zolang niemand de nieuwe console in huis kan halen. Dat de next-gen versie mooier wordt is meer dan logisch, maar maakt dit de versie voor de huidige generaties lelijk? Een vraag die ik na wat uren spelen met zowel “ja” als “nee” kan beantwoorden. Als je rustig de tijd neemt om eens te kijken naar de wereld om je heen, naar animaties, naar scripted events en naar de game als geheel, dan valt wel op dat de melk wat zuur is geworden. Het ziet er wel weer een tikkeltje mooier uit dan vorig jaar en technisch steekt de game goed in elkaar, maar de franchise heeft grotere stappen nodig.

Daar staat echter tegenover dat Call of Duty: Ghosts weer de inmiddels bekende achtbaanrit is, die je vol adrenaline pompt en je meeneemt op een heerlijk explosief avontuur. De route ligt vast, je weet diep van binnen wel wat je aan heroïsche gebeurtenissen (en eindresultaat) kunt verwachten. En toch kan je er als speler heerlijk in opgaan. De kracht van Infinity Ward en eigenlijk de hele Call of Duty-serie, waardoor je juist veel minder let op de kleine details die verraden dat het een echte current-gen game is.

Het bekende recept

De campaign van Call of Duty: Ghosts draait om een niet al te verre toekomst, waarin (wie anders dan) de Verenigde Staten in een flinke oorlog verzeild is geraakt. Zonder al teveel van het luchtige verhaal te spoilen, heeft de VS het aan de stok met een verzameling Latijns-Amerikaanse landen, die samen ten strijde trekken als de Federation. De VS is flink toegetakeld in enkele jaren tijd en daarom kan je deze keer niet met een volledig leger achter je op oorlogspad gaan. Dodelijk maar effectief is het devies en zie daar: de Ghosts mogen aan de bak. Om meer precies te zijn mogen vooral de broers Logan en Hesh aan de bak. Samen natuurlijk met de trouwe viervoeter Riley, die vooraf al als een heus icoon van de game werd bestempeld. Helaas is de rol van je agressieve huisdier nogal beperkt. Een gemiste kans wat mij betreft, want het had heel tof uitgewerkt kunnen worden.

Dit geldt overigens voor de hele singleplayer, want ondanks de aanwezigheid van een geronommeerde schrijver is de campaign weer een echte herhaling van zetten. Nieuwe setting, zelfde acties. Voertuigen, stealth, enorme explosies… Call of Duty: Ghosts weet elk vakje netjes af te vinken. Ideaal voer voor de vele fans, maar critici kunnen ook dit punt weer op tafel gooien. Een emotionele ervaring zoals een BioShock of The Last of Us voor elkaar weet te krijgen, dat zit er bij Call of Duty op dit moment gewoon niet in. Terwijl dat de game zoveel sterker zou kunnen maken. En niet geheel verrassend ben je na zo’n 6 uur wel klaar met de campaign op een normale moeilijkheidsgraad. Een beetje geoefend gamer kan het allicht een stuk sneller, maar anderzijds kan je ook het niveau maximaal opschroeven en heel wat zweten en ploeteren tegemoet te gaan. Een korte maar krachtige snack, op basis van het bekende recept.

Evolutie

Wat betreft de multiplayer is het de afgelopen jaren ook een kwestie geweest van bijschaven en vooral uitbreiden van mogelijkheden. Ghosts vormt hierop geen uitzondering. De gewone competitieve multiplayer staat qua formule behoorlijk sterk en als je van snelle, bijna hectische vuurgevechten houdt zit je ook dit jaar weer goed. De meeste mappen zijn prima opgezet met een level design dat zich uitstekend leent voor verschillende speelstijlen. Snipen van een afstand, close quarters combat en alles wat er tussenin valt is prima mogelijk. En deze keer mag je je loadout bepalen aan de hand van een aantal punten. Aan jou de keus of je flashbangs en secundaire wapens de moeite waard vindt of dat je liever meer punten besteedt aan extra perks. En zoals we konden verwachten zijn er weer extreem veel perks om uit te kiezen. Helaas ben je voor het vrijspelen van nieuwe perks nog steeds aangewezen op je rang, dus de meest toffe opties kosten wel de nodige uurtjes knallen. Gelukkig heb je qua wapens en killstreaks wel de vrijheid om direct voor je favoriete wapen te sparen. Een goede keus van Infinity Ward wat mij betreft.

Ook qua spelmodi heeft men geprobeerd weer wat evolutie toe te passen en die komt dit jaar in de vorm van onder andere Extinction, Cranked, Grind en Blitz. Extinction moet Infinity Wards antwoord worden op de populariteit van co-op survival shooters. Waar collega Treyarch succesvol is met de Zombie-modus en een franchise als Gears of War het concept Horde stevig op de kaart heeft gezet, voelt Extinction een beetje aan als mosterd na de maaltijd. Het vechten tegen aliens komt niet zo sterk of beklemmend over als de Nazi Zombies, maar voor liefhebbers van het concept is het weer heerlijk knallen. Cranked valt te zien als ‘Team Deathmatch on steroids”, waarbij je na een kill 30 seconden de tijd krijgt om weer een kill te maken. Lukt het je niet, dan volgt een explosie en is het einde verhaal. Heerlijk vlot, heerlijk chaotisch. Hoewel Domination nog altijd hoog op mijn voorkeurslijst staat, weet Cranked me tot dusver ook zeker te vermaken.

Grind laat je dog tags verzamelen, zoals je dat kunt kennen uit de oude modus Kill Confirmed. Alleen moet je in Grind de verzamelde plaatjes naar een specifiek punt brengen. De grote vraag is hoeveel dog tags je durft te verzamelen voordat je punten gaat scoren voor je team. De variant op Capture the Flag die de modus Blitz biedt is daarentegen ook een poging om de traditionele spelmodus wat hipper, frisser en vooral vlotter te maken. Een leuke poging van Infinity Ward, maar zoals met eigenlijk alles van de multiplayer kunnen we pas over weken zo niet maanden echt bekijken hoe succesvol en populair elk onderdeel is geworden. Dat geldt eveneens voor de mogelijkheden om als Clan ten strijde te trekken en om zelf aan je Squad te bouwen, waarmee je zelfs tegen AI-gestuurde tegenstanders kunt vechten. Het fenomeen Squads werd de afgelopen maanden best groots neergezet, maar in de praktijk valt het toch wel tegen. De echte liefhebber van online knallen zal liever de gewone multiplayer opzoeken.

Conclusie

Call of Duty: Ghosts is als we heel eerlijk zijn een kopie van de vorige werken van Infinity Ward. Dat verbaast niemand, maar het is wel jammer. Men heeft gamers veel beloofd, onder andere een gloednieuwe engine en een campaign volop vrijheid, maar uiteindelijk valt het dan toch wel wat tegen. Daarnaast loopt de versie voor de current-gen op z’n tenen, om af en toe eens flink te struikelen. Als je jezelf helemaal kunt verliezen in de heldhaftige momenten, explosieve actie en wereldbedreigende ontwikkelingen zal je niet al te snel merken dat de game hard toe is aan grote stappen. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de multiplayer. Ghosts voegt wat leuke nieuwe spelmodi toe, geeft je meer vrijheid om progressie te boeken en schotelt je de herkenbare, hectische formule toe die miljoenen gamers inmiddels gewend zijn.

Als we er een streep onder zetten en alles bij elkaar optellen, maakt dit alles Call of Duty: Ghosts tot een slechte game? Zeker niet. Je weet vooraf wat je kunt verwachten en dat levert de game ook af. Spektakel, sensatie en een online component om je weer maanden zoet mee te houden. Wellicht dat de next-gen versie straks nog voor een fijne (visuele) upgrade kan zorgen, maar ook dat kan niet verhullen dat de tube nu echt volledig is uitgeknepen. Het is nog steeds een dikke voldoende, de game biedt volop vermaak, maar de lat ligt op meerdere vlakken hoger.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Leuke nieuwe multiplayer modi
  • De formule is nog steeds sterk...
  • Meer vrijheid qua progressie

Wat is NOT

  • Singleplayer blijft erg kort
  • ... maar het blijft meer van hetzelfde
  • Grafisch loopt de game achter

7.8

  1.   
    FioranoJC's avatar

    Ik ben het wel eens met wat hier beschreven wordt.Waar ze eerst echt de fijnste shooter waren voor mij, leuker dan BF ( die vond ik voor BF3 niet eens te vergelijken samen trouwens ) en top of the range, zijn ze een beetje vastgelopen in hetzelfde.

    Maar denk ik aan de herfst, dan denk ik aan vrienden van me en aan mijn broertje, dat we gezellig met een paar biertjes en chips COD gaan spelen met z’n alle. Gewoon gezelligheid. En dat zal ongetwijfeld met Ghosts ook zo zijn!

    Wat ik wel hoop is dat ze ooit een keer gewoon of kappen met de serie, hoe lullig dat ook klinkt. Of gewoon even een jaar of 3 de tijd nemen aan de compleet nieuwe game. En dan gewoon ook met iets wat we nog niet kennen i.p.v. door te boorduren op hetzelfde. Ik geniet er wel van hoor, veel dingen zijn bekend. Maar eer ik eindelijk door heb wat alle perks etc. doen in het spel is de game al dood online.

    Blijf erbij, COD4 was en is voor mij de beste COD ooit.

  2.   
    Sa.'s avatar

    Ik heb de game inmiddels ook al aardig wat uurtjes gespeeld en ik moet zeggen dat het een hele leuke ervaring is tot nu toe. De verschillende modi zijn ook zeker leuk! Extinction vind ik zelf ontzettend leuk om te doen en natuurlijk is de multiplayer ook geweldig! 🙂

  3.   
    FishHookz's avatar

    Een 7.8 is nogsteeds te hoog voor deze game. De engine is al een paar jaar geleden overleden en ze blijven maar recyclen zoals die rip-off zombie mode 😡

  4.   
    mmx's avatar

    Ach het is best grappig deze game .Ik speel toch alleen de sp dus blijft het vermakelijk .

  5.   
    Deadstriker's avatar

    Ik ben er niet helemaal mee eens dat het grafisch achterloopt. Als je Ghosts speelt op een 4K resolutie met alles op ultra dan ziet het er verdomt mooi uit. Het is natuurlijk geen Crysis 3 of Metro 2033 maar het kan echt wel meekomen met de huidige standaard vind ik persoonlijk

  6.   
    DexMax's avatar

    Belachelijk dat ze nog steeds het lef hebben om met een uitgewrongen concept en engine een ‘nieuwe’ game uit te brengen..

  7.   
    FioranoJC's avatar

    Deadstriker schreef, "Ik ben er niet helemaal mee eens dat het grafisch achterloopt. Als je Ghosts speelt op een 4K resolutie met alles op ultra dan ziet het er verdomt mooi uit. Het is natuurlijk geen Crysis 3 of Metro 2033 maar het kan echt wel meekomen met de huidige standaard vind ik persoonlijk "

    Maar dat is ’t ‘m juist. Dan pas straalt het iets moois uit. Niet iedereen heeft een 4k beeldscherm of kan het spel op ultra spelen.

  8.   
    DexMax's avatar

    FioranoJC schreef, "

    ”Deadstriker” schreef, "Ik ben er niet helemaal mee eens dat het grafisch achterloopt. Als je Ghosts speelt op een 4K resolutie met alles op ultra dan ziet het er verdomt mooi uit. Het is natuurlijk geen Crysis 3 of Metro 2033 maar het kan echt wel meekomen met de huidige standaard vind ik persoonlijk "

    Maar dat is ’t ‘m juist. Dan pas straalt het iets moois uit. Niet iedereen heeft een 4k beeldscherm of kan het spel op ultra spelen."

    Exact. Zeker ook als je het spel niet op een pc speelt.

  9.   
    Cooky-NL's avatar

    Mooie review! De beste vrienden worden wij op dit gebied niet, hihi! Je snapt wel waarom uiteraard! 😀

  10.   
    LesserMagic's avatar

    “Het blijft een opgepoetste ‘next-gen engine’ en dat is al heel wat jaren merkbaar”
    Moet dat niet zijn ‘current-gen engine’? En zelfs dan is deze zin… vreemd.

  11.   
    ChielB's avatar

    ‘Next-gen engine’ noemde Infinity Ward het, om te verbloemen dat het niet de volledig nieuwe engine is waar die ze ooit hadden toegezegd. En wat mij betreft is het al heel wat CoD-games merkbaar dat ze de huidige engine aan het oprekken zijn, echt grote stappen zitten er niet meer in.

    Maar zoals geschreven is het zeker niet zonder meer een lelijke game, maar het valt wel pijnlijk op dat het een herhaling van zetten blijft. Ook op grafisch gebied.

  12.   
    RinusReetRidder's avatar

    Mooie review! Helemaal mee eens ook na een dag gamen. Het is meer van hetzelfde al jaren. Ik vermaak me hier nog wel een tijd mee maar het moet wel flink veranderen als call of duty ooit weer zo bijzonder wil worden als de eerste Modern Warfare ooit was.

  13.   
    assassin_MKA's avatar

    De beste games uit de serie:

    1. Call of Duty: Modern Warfare

    2. Call of Duty 2

    3. Call of Duty: Modern Warfare 2

    De rest heb ik ook nooit gekocht. De mensen die elk jaar een call of duty kopen, moeten niet klagen. Het blijft steeds hetzelfde doordat het elk jaar opnieuw veel verkocht wordt.

  14.   
    3333/3333's avatar

    Hoe kan deze game op next-gen graphics beoordeeld worden als men enkel de 360 versie speelt? Probeer dan op z’n minst de pc versie om er echt wat over te kunnen zeggen.

    Kan zelf niet over de game oordelen, maar vind dit toch een vreemd verhaal.

  15.   
    ChielB's avatar

    Waar staat dan dat ik de game beoordeel op basis van next-gen graphics? Ik benoem alleen dat het volgens IW een ‘next-gen engine’ zou zijn en ik benoem dat het logisch is dat de next-gen versie grafisch wat mooier uit zal vallen. Een blik op de toekomst, maar niet iets wat nu de score beïnvloedt. De review/score is inderdaad puur gebaseerd op de current-gen (X360) versie.

  16.   
    3333/3333's avatar

    Maar loopt de game dan grafisch achter? In feite loopt hij op de 360/ps3 gewoon gelijk met wat er uit de huidige hardware te halen valt.

  17.   
    ChielB's avatar

    Ik heb op de current gen mooiere games gezien. Misschien weten ze technisch alles tot het maximale te pushen, maar visueel is er veel meer moois te spelen, zelfs op de current-gen.

  18.   
    DeAdSeYe's avatar

    Op 4K ziet bijna alles mooi uit, dat heeft niks met een game of engine te maken maar met de resolutie. Zelfs de laagste grafische games zien vele malen beter uit op 4K.

    Volgens vele mensen die Ghost op de PC spelen, klagen ook over het feit dat het spel erg slecht uitziet. De texture’s zijn low res, visueel effecten zijn niet top, geen Field of View instellingen, geen mouse sensitivity instellingen etc.

    Mensen moeten met een hack werken om Ghost goed te kunnen instellen. Dit is een rechtstreekse console port.

    Die eerste screenshot bij deze review laat me veel denken aan Fallout 3. Niet alleen de sfeer die rondhangt, maar ook het grafische niveau.

  19.   
    D_Dog's avatar

    “… maar het blijft meer van hetzelfde”

    lol, dat zijn Call of Duty games in een notendop.

  20.   
    Daan's avatar

    E Rommel schreef, "Maar loopt de game dan grafisch achter? In feite loopt hij op de 360/ps3 gewoon gelijk met wat er uit de huidige hardware te halen valt. "

    Haha. Lolbroek. 🙂
    Ik heb mooiere games gezien op de huidige generatie consoles. Maar ik snap wat je probeert te zeggen, de PC heeft inderdaad betere graphics.

  21.   
    Supermanneke's avatar

    Deadstriker schreef, "Ik ben er niet helemaal mee eens dat het grafisch achterloopt. Als je Ghosts speelt op een 4K resolutie met alles op ultra dan ziet het er verdomt mooi uit. Het is natuurlijk geen Crysis 3 of Metro 2033 maar het kan echt wel meekomen met de huidige standaard vind ik persoonlijk "

    Niet echt, ik heb net 4k screenshots zitten bekijken op de Nvidia website. Ongeveer alles hebben ze gebaked naar LowPoly models. Dan kan je nog een hoge resolutie aan textures hebben, maar het is superlelijk.

  22.   
    Jarek's avatar

    Toch vreemd dat de reviewcijfers erg verschillen van de bezoekersscores.
    Hier krijgt Ghosts een 7,8 en geven de bezoekers gemiddeld een 3,5.
    Op Metacritic geven de reviewers ook gemiddeld een 7,5 en de bezoekers een 1,8.

  23.   
    3333/3333's avatar

    Daan schreef, "

    ”E Rommel” schreef, "Maar loopt de game dan grafisch achter? In feite loopt hij op de 360/ps3 gewoon gelijk met wat er uit de huidige hardware te halen valt. "

    Haha. Lolbroek. 🙂
    Ik heb mooiere games gezien op de huidige generatie consoles. Maar ik snap wat je probeert te zeggen, de PC heeft inderdaad betere graphics."

    Daar heb ik het helemaal niet over. Cod is een van de weinige games die op 60 fps draait op de huidige generatie consoles, daardoor zullen er altijd ‘mooiere’ games zijn op dezelfde console maar die draaien wel op de helft van de framerate.

  24.   
    Daan's avatar

    Jij beweerde dat Call of Duty: Ghosts het maximale gebruikt van de PS3/360. Althans dat dacht ik te lezen in twee bovenstaande berichten van je. Maar ik heb mooiere/betere graphics gezien op de consoles.

    Zelfs BioShock ziet er nog beter uit, en dat is een game uit 2007. 🙂

  25.   
    3333/3333's avatar

    Daan schreef, " Maar ik heb mooiere/betere graphics gezien op de consoles.
    Zelfs BioShock ziet er nog beter uit, en dat is een game uit 2007. 🙂 "

    Dank zeg ik het nogmaals; met de helft van de framerate.

    The Last of Us, Uncharted, Bioshock, GTA V enzovoort draaien allemaal op 30 fps. Voor Call of Duty is 60 fps nodig, daardoor kun je nooit dezelfde grafische kwaliteit halen als in zulke titels, tenzij je die framerate wilt opofferen. (Wat de gameplay absoluut niet ten goede komt)

  26.   
    Daan's avatar

    Op de PC schijnt die niet helemaal lekker soepel te lopen, wat ik hier en daar hoor. Iemand ervaring?

  27.   
    melvintje's avatar

    Daan schreef, "Op de PC schijnt die niet helemaal lekker soepel te lopen, wat ik hier en daar hoor. Iemand ervaring?"

    Dit kan ik beamen, ik ervaar hetzelfde, een gedeelte van een missie zie ik ineens een hele blauwe floed en allerlei vierkantjes,

    Later witte vierkanten, en vastlopers gehad tot 2x toe

  28.   
    Johnmill's avatar

    melvintje schreef, "

    ”Daan” schreef, "Op de PC schijnt die niet helemaal lekker soepel te lopen, wat ik hier en daar hoor. Iemand ervaring?"

    Dit kan ik beamen, ik ervaar hetzelfde, een gedeelte van een missie zie ik ineens een hele blauwe floed en allerlei vierkantjes,
    Later witte vierkanten, en vastlopers gehad tot 2x toe"

    Op een Pentium 4 misschien? Ik heb nog nergens last van gehad. wat voor systeem speel je op?

  29.   
    Rudizo18's avatar

    zoveel mensen blijven er over zeuren maar het is en blijft gewoon lekker spelen en je komt er makkelijk in super dus 🙂

  30.   
    FireBallz's avatar

    Wat een tegenvaller was dit jongens, laten we het daarover eens zijn. SP slap, geen moeite in gestopt, eenzijdig, armoedig qua opzet. MP veel te grote maps, ongeloofwaardige wapens, grafisch moet Infinity Ward keihard aan de slag, net zoals Activision. En om het over die beesten al helemaal niet te hebben. Hoopte op zombies, maar toen ik hoorde dat ze van die rare beesten erin hadden gestopt, ging mijn humeur al zakken van 9 1/2 naar 7+ over de game.

    PS: wil iemand een potje zombies op black Ops 2 doen? stuur maar een DM als je me PSN wil.

  31.   
    FireBallz's avatar

    Fanta$y schreef, "Toch vreemd dat de reviewcijfers erg verschillen van de bezoekersscores.
    Hier krijgt Ghosts een 7,8 en geven de bezoekers gemiddeld een 3,5.
    Op Metacritic geven de reviewers ook gemiddeld een 7,5 en de bezoekers een 1,8.
    "

    eindelijk bezoekers bij Metacritic (en sowieso) die er verstand van hebben.