Waarom Andrew Wilson nu opeens wel Star Wars-games wil maken

Electronic Arts en Star Wars, het is niet de gemakkelijkste relatie geweest de afgelopen zeven jaar. Dit heeft vermoedelijk te maken met de directeur van EA: Andrew Wilson. Toen EA in 2013 het contract tekende met Disney, waarin staat dat EA tien jaar lang exclusieve rechten heeft op het maken van Star Wars-games, was Wilson nog niet aan de macht binnen het bedrijf. Het contract werd getekend in april 2013, terwijl Wilson pas in september van dat jaar CEO werd. Volgens Kotaku is Wilson nooit fan geweest van Star Wars en heeft hij er altijd mee in zijn maag gezeten.

En dat hebben we gezien. De eerste Battlefront was een prima game, maar wel een hele veilige keuze. Star Wars-bedenker George Lucas heeft altijd gezegd dat het bij Star Wars draait om het vertellen van verhalen. Een groter contrast met Battlefront is er niet te vinden; een game die niet eens een verhalende modus bevat. Battlefront 2 kende een gruwelijke lancering en werd volgestopt met microtransacties en hoewel de game inmiddels op vele fronten verbeterd is, waren de eerste twee games geen groot succes voor EA. Ook niet voor Disney.

Dat was natuurlijk totdat Jedi: Fallen Order verscheen. Een game gemaakt door Respawn Entertainment, de studio die eerst werd gezien als de “financiële flop” binnen EA en binnen een jaar de belangrijkste studio is geworden. Tegenvallende resultaten van Titanfall 2 zijn inmiddels glansrijk terugverdiend met Apex Legends en Star Wars: Jedi Fallen Order, twee commercieel enorme successen. Het laat zien dat EA de teugels beter wat kan laten vieren en ontwikkelaars ook de ruimte moet bieden om te experimenteren. Ik hoor je denken: bij Anthem hebben ze toch een risicootje genomen? Ja hoor, Bioware kreeg alle vrijheid! Met de enige restrictie dat het een loot shooter moest worden. Deze “kleine eis” vanuit de top zorgde er in één klap voor dat de RPG-ontwikkelaar een product moest afleveren dat in geen enkel opzicht binnen het DNA van het bedrijf paste. Maar wees niet bang hoor, Anthem komt terug! Uhu…

Elke grote franchise is ooit begonnen met het nemen van een risico, wat gamereeksen als FIFA, Battlefield en Need for Speed niet helaas niet wordt gegund. Nu snap ik wel dat het verleiden van kinderen, zodat ze de credit card van pappa leegtrekken veel meer geld oplevert, maar ook Star Wars-games hebben te lijden gehad onder het bewind van Wilson. De ontwikkeling van liefs drie titels binnen de franchise is inmiddels geannuleerd. Waarom vraag jij je af? Volgens het bedrijf houden gamers niet meer van lineaire games. Het laat zien hoe weinig games er worden gespeeld aan de top van EA en zelfs hypes rondom Cyberpunk 2077, God of War en The Last of Us worden niet gevolgd.

Maar toch, een succesverhaal als Jedi: Fallen Order (en de mobiele game Star Wars: Galaxy of Heroes) kan veel veranderen. Andrew Wilson houdt opeens weer van Star Wars en hij deelde zijn liefde vandaag met een groep aandeelhouders (via Videogamer):

“We have a tremendous relationship with Disney. We have a tremendous relationship with Lucas. We have a longstanding relationship with them going all the way back to Star Wars The Old Republic that we launched in 2011.”

“We have a tremendous relationship with Disney. We have a tremendous relationship with Lucas. We have a longstanding relationship…”, het is alsof je Trump hoort praten, maar nee het is toch echt Andrew Wilson. Wilson, die in de Gamersnet Podcast vaak de Goebbels van de game-industrie wordt genoemd, wil nu dat EA zich extra gaat inzetten voor het maken van Star Wars-games. En dat kan EA natuurlijk perfect, want ze hebben alleen maar succesverhalen uit het verleden, toch Wilson?

“Disney continues to be very very committed to the IP and to the canon. We’ve got the combination of great IP, great development expertise and experience and success from us across genres, across platforms, across business models. And we’ve got new generations [of fans] coming to the IP all the time.”

De tijd zal het leren en we hopen als fans natuurlijk dat Star Wars Squadrons een geweldige game gaat worden. Toch kan ik persoonlijk niet wachten op 2023, als er hopelijk een nieuwe constructie wordt bedacht voor het maken van Star Wars-games. Een idee? Wellicht het bedrijf LucasArts opnieuw leven inblazen voor het uitgeven van games, en dan studio’s zoeken die goed passen bij een idee? Dan zitten we als Star Wars-fans niet meer vast aan Dice, BioWare en Wilson. Wat een prachtige toekomst zou dat zijn.

  1.   
    BozeBever's avatar

    EA. ik blijf het een bijzonder bedrijf vinden. Teren al jaren op hun cashcows en proberen die dan ook zo lang mogelijk uit te melken zonder of met miniscule vernieuwing. Nieuwe IPs (starwars is geen nieuwe IP) sneuvelen vaak waarna de ontwikkelaar bij het grof vuil wordt gezet. Aandeelhouders kan het aan de reet roesten, die hebben niets met games, enkel moneygames. Geen vertrouwen in de ontwikkelaar, wel in deze geniepige deur-tot-deur verzekeringverkoper van een Andrew Wilson. Blijf het krom/bijzonder vinden. Om van te kotsen.