Review: FIFA 20

Net als praktisch ieder jaar, heeft ook het jaar 2019 te maken met hetzelfde riedeltje van Electronic Arts. Beter bekend als de release van de allernieuwste FIFA-game. De 2020-editie brengt als grootste update FIFA Street terug naar de franchise, al gaat het ditmaal onder de naam Volta Football. Weet FIFA 20 dit jaar wederom te imponeren, of blijft het achter waar het gebleven was?

Terug naar de pannakooi

Om meteen met de deur in huis te vallen, brengt Electronic Arts welgeteld één grote verandering naar het spel toe. De toevoeging van spelmodi Volta Football, beter bekend als FIFA street, laat je weer de ziekste trucjes en bewegingen maken op diverse trapveldjes verspreid over de gehele wereld. Van een spectaculair veld bovenop een gigantische flatgebouw in Tokio tot aan een weggestopt veldje waar de grachtengordel je moet laten herinneren dat je in de hoofdstad van Nederland aan het spelen bent.

Geheel tegen mijn verwachtingen in, is Volta Football toch wel echt een ontzettend leuke modus. Allicht komt het door de niet al te lange duur van een wedstrijd. Wanneer je even goed je best doet en daarbij het scorebord de vijf laat aantikken, gaat de overwinning meteen naar jou toe. Maar het kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat je de tegenstander geheel koekoek maakt, zoals nieuwe commentator Sierd de Vos het zou zeggen als hij verslag zou doen van de wedstrijd.

Dit jaar tekent ook de afwezigheid van Alex Hunter en diens verhaalmodus The Journey. Iets dat meteen wordt opgepakt in Volta Football met een eigen verhaal. Ditmaal kijk je niet door de ogen van iemand, maar mag je een geheel eigen personage maken waarmee je het verhaal gaat bewandelen. Al krijg je toch heel snel de naam ‘Revvy’ in je schoot geworpen wanneer je eenmaal het magazijn van je team binnenstapt.

De verhaalmodus kan je zien als een bundel van de Carrière-modus. Anders dan in Ultimate Team kan je geen pakketjes openen voor veel te veel geld om ontzettend goede spelers te krijgen. Je moet daadwerkelijk het veld gaan betreden. Uiteindelijk kan dit resulteren dat je een speler kan gaan werven om op te stellen in je team. Hoewel dat vooral op het managergedeelte slaat, is er natuurlijk ook een spelergedeelte. Hierbij zorg je ervoor dat jouw ‘Revvy’ de beste speler van de hele game kan worden. Dit doe je door middel van het spelen, waarmee je XP en vaardigheidspunten ontvangt. Laatstgenoemde kan je gebruiken in de desbetreffende Skill Tree, waarmee je jouw speler nog meer eigen kan maken.

Toch voelt Volta Football nog erg zwak en matig aan. Het verhaal is op veel momenten flinterdun. Zo sta je van het ene moment nog te spelen in Amsterdam, om op het volgende moment in een vliegtuig te zitten dat op weg is naar Rio de Janeiro. Het voelt behoorlijk onlogisch aan, gezien het doel eigenlijk het behalen van het wereldkampioenschap is. Daarnaast zijn nog tal van bugs aanwezig in Volta. Ik heb het zelfs zo ver gekregen om een vijand door het doel te zuigen, om vervolgens vast te laten zitten bij de toeschouwers. Hoe bedoel je, FIFA is niet gebroken?

Ultieme geldmachine

Hou je stoel maar goed vast, want Ultimate Team is speelbaar in FIFA 20! Wie had dat nou verwacht? Ik in ieder geval niet. Veel baandoorbrekende veranderingen zijn hier echter niet te vinden. Alle menu’s zien er anders uit en werken net even wat anders dan voorgaande jaren. Squad Battles is praktisch hetzelfde gebleven, al kan je nu zelf bepalen hoe snel je alle wedstrijden speelt. Dat is naast het spelen tegen het team van de week overigens nog het enige dat offline gedaan kan worden in FIFA 20. EA heeft namelijk het offline seizoen met een sloopkogel uit het spel gehaald.

Dit jaar maken ook tifo-acties een intrede in FIFA 20. Deze zijn allemaal te verdienen met de nieuwe seizoensdoelstellingen. Iets wat in mijn optiek wel een positieve verandering is aan het geheel. Waar je eerder nog moest doen met behalen van bepaalde doelen om daar een kaartje voor te krijgen, die je aan het einde kon inruilen tegen een goede speler, kan je dit nu behalen door het sparen van ervaringspunten.

XP kan je op allerlei manieren halen. Dagelijkse doelstellingen, wekelijkse doelstellingen maar ook het winnen van wedstrijden zorgen er al gauw voor dat de meter gaat oplopen. Iedere rang die je behaalt geeft je een bepaalde beloning. Bij de eerste levels zijn dit wat leenspelers, terwijl het hoogst haalbare rang een speciale versie van Zaha geeft.

Over die speciale kaarten gesproken: ook dit jaar gaan er nog ontiegelijk veel van deze kaarten verschijnen. Naast de vele Icons, waarbij dit jaar ook nog eens Zidane, Kaká en Koeman zijn toegevoegd, kan je natuurlijk ook weer de Ones to Watch verwachten. Daar blijft het natuurlijk niet bij. Team of the Week, Team of the Year, Team of the Season, Flashback, Player of the Month en Champions League zijn allemaal in de game aanwezig, om maar een paar op te noemen. Iets wat gewoonweg te veel is voor een game als FIFA 20.

Tuurlijk mogen er best wat speciale kaarten komen, mits dit maar in beperkte mate naar buiten wordt gebracht. In FIFA 19 waren er al extreem veel speciale kaarten aangemaakt, dat je onder een steen hebt geleefd als je geen enkele speciale kaartje hebt kunnen bemachtigen. Het voelt op een gegeven moment ook niet meer aan als iets speciaals, maar een tussentijdse upgrade om de geldmachine draaiende te houden. Je moet bijna wel geld gaan uitgeven om een elftal op te kunnen stellen dat daadwerkelijk kans heeft om te kunnen winnen. Het pay-to-win aspect maakt een te groot deel uit voor zo’n competitief spel als FIFA 20.

Terug het grasveld op

Ook op het voetbalveld zijn her en der wat aanpassingen verricht. Electronic Arts maakte met trots bekend dat zij de bal op een realistische manier heeft weten te vertolken naar FIFA 20. Daar houdt het overigens niet op. De verdediging heeft diverse aanpassingen gekregen, waaronder de Active Touch Tackelen en verbeterde AI. Mooie woorden, maar dat blijkt allemaal echt totaal niet op het grasveld zelf. Wat je vooral merkt is dat het ietwat slomer is dan voorgaande jaren, maar wel een stukje vloeiender. Eigenlijk speel je dus gewoon FIFA 19, maar betaal je nogmaals hetzelfde bedrag.

De grootste aanpassingen op het veld zijn te zien bij de dode spelmomenten. Penalty’s en vrije trappen nemen gaan op een andere manier dan voorgaande jaren. Ditmaal richt je op een specifieke plek en controleer je daarbij ook meteen de kracht en richting van het schot. Een behoorlijk onnodige toevoeging aan het spel. Het voelt alleen maar aan dat het een stuk lastiger is gemaakt om deze nu succesvol te laten nemen, want hoe het voorheen ging was zeker niet een slecht systeem.

Gelukkig heb je dan altijd nog het duo Sierd de Vos en Jeroen Grueter die je meteen kunnen uitlachen wanneer je de bal naast schiet. Deze nieuwe commentatoren zorgen voor een ware verademing ten opzichte van hun voorgangers Evert ten Napel en Youri Mulder. Het zorgt voor meer kleur in FIFA 20. Waar je het eerst nog moest doen met ‘het speelt als een geoliede machine’, als meest gevarieerd stukje tekst, krijg je nu zelf het woordje ‘koekoek’ voorgeschoteld bij een prachtige goal. Voor het eerst in jaren blijft bij mij in ieder geval het commentaar op Nederlands staan.

FIFA 20 moet het begin zijn van een compleet nieuw decennium, toch heeft EA het voor elkaar gekregen om achter te blijven in de jaren 10. De grootste update van het jaar Volta Football brengt een erg vermakelijke modus terug, maar laakt op veel fronten nog in de executie.

Verder brengt EA vooral kleine veranderingen naar het spel toe, zoals te zien is tijdens de vele vrije trappen en penalty’s die je kan nemen in de game. Veranderingen in de echte sportwereld zijn daarentegen niet terug te vinden in FIFA 20. Doeltrappen moeten nog steeds eerst aankomen bij spelers die buiten het strafschopgebied staan en de Deadline Day voor de Premier League is niet aangepast naar de huidige regelgeving. Kleine dingen die, als het aan mij lag, best in de game verwerkt mochten worden.

Het pay-to-win gehalte dat Ultimate Team met zich meebrengt blijft ook dit jaar hetzelfde, al zijn de percentages wel wat verbeterd ten opzichte van FIFA 19. Iets wat op een gegeven moment afbreuk doet aan het spel. Zoals eerder gezegd ben je op een gegeven moment vrijwel verplicht om geld uit te geven, anders maak je praktisch geen schijn van kans.

Gelukkig is daar dan altijd nog de Aftrap-modi voor. Ongeacht dat FIFA 20 geen immens grote aanpassingen naar het spel brengt, afgezien van Volta Football, blijft het wel een zeer vermakelijke game. Ik kan me er in ieder geval mee zoet houden tot het nieuwe seizoen.

• Kleine veranderingen
  • Volta Football
  • Vermakelijk
  • Sierd de Vos en Jeroen Grueter

• Bugs en glitches
  • Matig verhaal
  • Pay-to-win
  • Voelt erg hetzelfde aan

7.0

1.
    Anoniem-635733289's avatar

Krijgt van mij een dikke 0

2.
    Anoniem-547323357's avatar

Die Sierd de vos was leuk voor de eerste vijf potjes. Zijn grapjes vallen nu al te vaak in de herhaling.

3.
    Anoniem-1323234947's avatar

@Anoniem-547323357:
    Je moet ni zo zeike het spel is gwn anders

4.
    Anoniem-1883175749's avatar

Ik vindt de vrije trappen en penalty’s erg kut

5.
    RLXTR's avatar

Wanneer komt jullie eFootball PES2020 review?

6.
    Anoniem-4250303's avatar

@RLXTR: niet want alleen fifa telt voor de meeste sites! Ik speel ook PES een spel dat misschien qua menu’s niet top is. Maar het draait om het spelletje! En op dat gebied mag Fifa nog niet eens samen in het zelfde rek liggen !

7.
    Anoniem-1854586058's avatar

Een dikke ‘nul’….heb de demo gespeeld, het is slechter geworden dan fifa19….zonde voor mijn geld. Ik ga echt niet kopen

8.
    RLXTR's avatar

@Anoniem-4250303: Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik had van een gamesite die ik als een beetje alternatief ervaar alleen wel verwacht en gehoopt dat ze een fractie verder zouden kijken dan hun neus lang is. Maar goed, gelukkig heb ik niet gewacht met de aankoop van PES tot de Gamersnet review. 🙂

9.
    OnOwned's avatar

@RLXTR: We kunnen niet reviewen wat we niet krijgen 😉

10.
    RLXTR's avatar

@OnOwned: Tja, ik weet niet wat er zich achter de schermen afspeelt en waarom gamersnet niet bij konami op de radar staat. Maar goed, ik had graag een review van jullie gelezen. Volgend jaar beter dan maar.

11.
    OnOwned's avatar

@RLXTR: We gaan ons best doen in ieder geval 🙂