Review: Titanfall 2

Terwijl de rest van de wereld terugkeerde naar het verleden met Battlefield 1, reisde ik af naar de toekomst. Een toekomst waarin gigantische robots het slagveld domineren en lasergeweren net zo normaal zijn als gesneden brood. Een toekomst waar we al even van mochten proeven in 2014, maar die uiteindelijk een bittere nasmaak achterliet. Respawn geeft zich echter niet zomaar gewonnen en dook de ring in voor de tweede ronde. Weet Titanfall 2 ons wel tientallen uren aan de console gekluisterd te houden?

Elegant

We leven in een tijd die gedomineerd wordt door sequels. Elk nieuw deel voegt weer features toe ten opzichte van zijn voorganger en dat resulteert in steeds complexere games. Titanfall 2 daarentegen is even elegant als simpel. Het spel is eenvoudig op te pakken en al binnen enkele seconden voel je je als een vis in het water. Het voortbewegen door de maps gaat ongekend vloeiend en de gun combat demonstreert een precisie en souplesse die bijna ongekend is op de consoles.

Ook het tempo is subliem. Hoewel de verticale gameplay en constante dreiging van Titans ervoor zorgen dat je altijd op je hoede moet zijn, wordt het spel nooit overweldigend of chaotisch. Sterker nog: al na een uurtje training zul je merken dat je in een flow raakt, waarbij je van muur naar muur springt en ondertussen vijanden op de korrel neemt, zonder ook maar een seconde de grond te raken. De game voelt als een liefdesbaby tussen Mirror’s Edge en Call of Duty, gedoopt door de Master Chief.

Kortom: de gameplay uit Titanfall 1 is geperfectioneerd en dat resulteert in een fantastische shooter. Natuurlijk heeft Respawn Entertainment ook enkele compleet nieuwe features toegevoegd, waarbij de grijphaak en Last Titan Standing-modus ongetwijfeld mijn favorieten zijn. Deze modi zijn uitgebreid besproken in onze Titanfall 2 preview en de combinatie van oude en nieuwe elementen resulteert in de leukste multiplayer die ik sinds tijden heb gespeeld. Bovendien raasden de multiplayer-wedstrijden in 60 fps en vrijwel bug-vrij aan me voorbij, wat anno 2016 toch wel een unicum mag heten.

Eindeloze mogelijkheden

Hoewel Titanfall 2 draait om de multiplayer, heeft Respawn Entertainment (op veler verzoek) ook een singleplayer toegevoegd. Aanvankelijk verwachtte ik dat dit niet meer zou zijn dan een verplicht nummertje, maar het tegendeel blijkt waar. Hoewel het verhaal geen prijswinnend materiaal is, heb ik me verrassend goed vermaakt.

Hoewel Titanfalls core gameplay in de basis vrij simpel is, bewijst de campaign dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Gedurende de negen hoofdstukken maak je constant kennis met nieuwe aspecten en dat maakt de campaign niet alleen afwisselend, maar ook een perfecte masterclass voor de multiplayer. Ik heb het dus ontzettend naar mijn zin gehad als soldaat Jack Cooper, wat het extra jammer maakt dat dit avontuur al na zes uur tot een einde kwam.

Van smet naar zweer?

Het moge duidelijk zijn dat Titanfall 2 mijn verwachtingen heeft overtroffen. Toch durf ik de vlag nog niet uit te hangen en wel om één simpele reden: ik ben bang om wederom teleurgesteld te worden. Titanfall 1 was bij zijn release immers ook legendarisch, maar het spel bleek achteraf te weinig te bieden om langer dan een maandje te bekoren. Hoewel het er vooralsnog op lijkt dat Respawn er alles aan gedaan heeft om deze valkuil met Titanfall 2 te ontwijken (onder andere door de game te ondersteunen met een stortvloed aan gratis DLC), zag ik na enkele uren wel al de eerste barstjes ontstaan. Zo kwam ik er langzaam achter dat de “grote variëteit aan wapens” in de praktijk wel erg identiek voelt en ook het update-systeem laat soms steekjes vallen. Het zijn kleine smetjes op een bijna vlekkeloos blazoen, maar ik hoop dat ze op de lange termijn niet zullen uitgroeien tot etterende zweren.

Titanfall 2 is een shooter in zijn puurste vorm. De game draait volledig om de gunplay en presenteert die met een souplesse die bijna ongekend is. Elk aspect is tot in detail uitgewerkt en dat resulteert in een van de lekkerste shooters sinds tijden. De game is absoluut niet foutloos en de toekomst moet uitwijzen of de servers over drie maanden nog net zo vol zitten als nu, maar vooralsnog lijkt het erop dat we met Titanfall 2 misschien wel de beste shooter van dit najaar te pakken hebben.

• Fenomenale gunplay
  • Vloeiende besturing
  • Ijzersterke multiplayer
  • Campaign verrassend leuk

• Campaign is kort en verhaaltechnisch wat zwakjes
  • Weinig variatie qua wapens
  • Geen revolutionaire vernieuwingen

9

1.
    MaTriXX's avatar

Mooie review, ik heb de game van het weekend aangezet en voor ik het wist was ik 2 uur verder….. zo vet deze game.

2.
    Neolite's avatar

Erg jammer dat deze game in hetzelfde tijdvak gereleased is als Battlefield 1 en Call of Duty Infinite Warfare. Hoe goede de game ook zal zijn, het zal onmogelijk zijn om hier tegen op te knallen. Een release begin van volgend jaar was veel logischer geweest ook vanuit een financieel standpunt.

3.
    mheiden21's avatar

Ik sla 2 over, juist de dingen die het eerste deel fijn maakten zitten er niet meer in. Vind het jammer dat ze niet hebben doorgebouwd op de basis van het eerste deel.

4.

Wat Michael als zei, zit mij persoonlijk ook nog enigszins dwars. Heb me kosteloos vermaakt met het eerste deel, de manier waarop het vervolg het kiezen en tweaken van Titans aanpast, doet twijfelen. Zijn die toegespitste en specifieke Titans niet een teleurstelling ten opzichte van de drie originele, die meer als aanpasbare allrounders functioneerden?

5.
    Noice!'s avatar

Tom schreef, "Wat Michael als zei, zit mij persoonlijk ook nog enigszins dwars. Heb me kosteloos vermaakt met het eerste deel, de manier waarop het vervolg het kiezen en tweaken van Titans aanpast, doet twijfelen. Zijn die toegespitste en specifieke Titans niet een teleurstelling ten opzichte van de drie originele, die meer als aanpasbare allrounders functioneerden? "

Vind ik niet eigenlijk, het brengt meer een extra stukje tactiek in de game. Je kan nu beter anticiperen op de Titans die vergelijkbaar zijn met een soort hero classes uit andere games en sowieso zijn de Titans op sommige vlakken krachtiger geworden, maar juist beter gebalanceerd dan ooit; het nieuwe systeem waar je begint zonder shield en met die batterijen die eruit kunnen brengt gewoon een soort actieve minigame middenin een battlefield. Ik ben echt blij dat ze gekozen hebben voor de tweaks die er zijn omdat er nu nog meer balans is dan bij deel 1, vooral bij wat lagere skill levels van de spelers.

Deze FPS pakt alles wat een MOBA (MOBA heeft slechte naam tegenwoordig, maar sommige elementen zijn erg solide in die soort games) zo verslavend maakt en verpakt dit in een prachtige FPS, zonder een “hero” of “class based” shooter te worden. Je ziet die kenmerken bij de grunts, de layouts van veel maps en de nieuwe Titans, maar dan is alles ingepakt in een FPS met een traversal die ongekend goed is. Het lijkt op het eerste oog best overweldigend doordat je zoveel kan doen, maar het voelt allemaal super natuurlijk aan als je uiteindelijk die controller in je hand hebt (ik ben voor de One versie gegaan ivm de Elite controller en vind dit ook een van de weinige shooters die echt lekker speelt zonder K+M).

Daarnaast is er nog een ding zó belangrijk bij deze game en dat kan niet vaak genoeg worden gezegd: voor je €50 die betaald bij aanvang ben je KLAAR! Geen gezeik met DLC voor €60 waartoe je wordt gedwongen, maar gewoon ouderwets een game kopen en spelen tot de volgende game of substantiële expansion. Bij Battlefield zit ben dadelijk na 2 maanden al weer met een gefragmenteerde userbase en wordt shit gewoon bewust achter gehouden zodat ik dadelijk weer geld neer moet leggen omdat iedereen die nieuwe maps speelt.

Met andere woorden: kopen die hap! Voor mij is dit een absolute kanshebber voor GOTY en ik kan me buiten de eerste TF niet zo snel een First Person Shooter heugen die zó goed was; er is een reële kans dat deze game m’n favoriete FPS ooit wordt!

En nog een tip voor mensen die nog moeten beginnen of mensen bij wie de controls nog niet zijn vastgeroest: word een Bumper- Jumper!!! Springen met L1 geeft je zoveel voordeel bij deze game omdat je dan kan springen, richten en schieten tegelijk ipv dat je hele tijd de rechterstick moet loslaten.

6.
    noah81's avatar

Goede review.
    Ik heb battlefield al wat gespeeld met Ea access en hoewel die ook gaaf is kies ik eerst om titanfall te spelen.

7.
    mheiden21's avatar

Ikan’t nie gelove schatje schreef, "

”Tom” schreef, "Wat Michael als zei, zit mij persoonlijk ook nog enigszins dwars. Heb me kosteloos vermaakt met het eerste deel, de manier waarop het vervolg het kiezen en tweaken van Titans aanpast, doet twijfelen. Zijn die toegespitste en specifieke Titans niet een teleurstelling ten opzichte van de drie originele, die meer als aanpasbare allrounders functioneerden? "

En nog een tip voor mensen die nog moeten beginnen of mensen bij wie de controls nog niet zijn vastgeroest: word een Bumper- Jumper!!! Springen met L1 geeft je zoveel voordeel bij deze game omdat je dan kan springen, richten en schieten tegelijk ipv dat je hele tijd de rechterstick moet loslaten."

Ik heb deel 1 met veel plezier gespeeld, maar ik mis de snelheid die er was. Respawn heeft bewust de keus gemaakt om de game makkelijker instapbaar te maken.
    Wat 2 dus ook een compleet andere game maakt vergeleken met 1.

In de alpha en beta fases en zelfs nu zijn de die-hard 1 spelers minder enthousiast m.b.t. die wijzigingen. En gezien de lage verkopen ben ik bang dat TF2 het nog wel moeilijk krijgt.

8.
    Noice!'s avatar

mheiden21″]

”Ikan’t nie gelove schatje schreef, "[quote=”Tom” schreef, ".."

In de alpha en beta fases en zelfs nu zijn de die-hard 1 spelers minder enthousiast m.b.t. die wijzigingen. En gezien de lage verkopen ben ik bang dat TF2 het nog wel moeilijk krijgt.[/quote]

Die Beta heeft meer kapot gemaakt dan goed gedaan, want de snelheid is flink opgeschroefd nu. Vooral de snelheid tijdens wallruns is veel sneller en het opbouwen van momentum is super belangrijk nu. De game is een soort Prince of Persia met guns bij tijden en ik persoonlijk zie dat liever dan CoD met z’n te kleine maps en random encounters of BF waar sommige mensen hele matches gewoon niet bewegen of niet uit een voertuig komen. Deze game heeft gewoon wat van BF en CoD met de traveral die Mirror’s Edge had moeten hebben.

9.
    Maverick Warren's avatar

ik vind het ook een erg vermakelijke game 🙂 de campaign was leuk om door te spelen en de multiplayer speelt echt heerlijk weg.

10.

Beetje lastige releasedatum, maar EA zal het van te voren wel goed uit gedacht hebben. Het is duidelijk dat ze met Titanfall de afhakende Call of Duty-fans willen binnenhalen, ze hebben misschien ook veel minder verkopen nodig om daadwerkelijk winstgevend te zijn.

Misschien dat ik hem nog later koop (bij een prijsaanbieding van 20-30 euro), maar nu kan ik niet in beide games (Battlefield 1) tientallen uren steken. 😛

11.
    jpbosch's avatar