Review: Battlefield 5 Firestorm

In de review van Battlefield 5 noemde Peter het gefaseerd uitbrengen van nieuwe content als minpunt en het ontbreken van de battle royale-modus Firestorm was dan ook voor velen een gemis, zo ook voor mij. Nu moet ik direct toegeven dat het hele battle royale-genre mij in eerste instantie totaal niet trok en ik dus bij voorbaat al wat sceptisch was… tot het moment aanbrak dat de officiële aankondiging én de gameplay-trailer door DICE uit de doeken gedaan werden; wauwie, wát een beest van een trailer! Ben ik dan toch te voorbarig geweest en is een battle royale-modus in mijn lievelingsgame dan tóch gaaf?

Kanonnen, wát een map

Firestorm is overduidelijk afgeleid van andere grote battle royale-titels als Fortnite en Apex Legends, dus de modus is zeker niet onbekend en nieuw. Deze beide games zijn inmiddels immens populair en hebben respectievelijk ruim 50 en 250 miljoen spelers weten binnen te halen. Nu is de map in Firestorm wel een tikkeltje groter te noemen. Halvøy is inmiddels de grootste map die de Battlefield-serie tot nu toe gekend heeft en is in vergelijking zo’n tien maal groter dan de grootste map uit Battlefield 5, genaamd Hamada. Omdat Halvøy zo verdomd groot is, heb je af en toe het idee dat je een complete marathon aan het lopen bent.

Toegegeven; dit hangt natuurlijk helemaal af van je eigen speelstijl. Zo heb je natuurlijk de mogelijkheid om in, op diverse plekken gestationeerde, voertuigen te stappen en verder landinwaarts te scheuren en je volledig af te sluiten van het verzamelen van wapens, munitie, armor, pleisters, benzine en ga zo maar door. Keerzijde is wel dat je het met die speelwijze natuurlijk niet al te lang vol zal houden.

Tijdens het springen uit het vliegtuig is al duidelijk dat niet de complete map speelbaar is tijdens het potje wat je op dat moment speelt. Een vooraf aangeduid gebied is omringd door de vuurcirkel en dit is elke keer weer een ander gebied als je in een server terechtkomt. Zoals we gewend zijn in andere battle royale-titels wordt ook deze cirkel weer kleiner. Op de minimap is met een blauwe cirkel aangegeven wat het volgende veilige gebied gaat worden en is dus duidelijk te zien tot wel punt de aanstormende vuurzee komt.

Elke opschuiving van de vuurzee duurt twee minuten en ja, je moet echt maken dat je wegkomt. De vuurzee vernietigt echt álles wat op zijn pad komt en niets blijft bespaard; rotsen, bomen, huizen, alles gaat naar de grond. De vuurzee is oprecht een stuk spannender dan bijvoorbeeld de blauwe muur in Fortnite en je voelt bijna de intensiteit van de hitte als je als één van de laatsten overgebleven bent.

Voertuigen, wapens en andere loot

Een goede toevoeging aan de enorme map is het spelen van bepaalde objectives; deze verschijnen bijvoorbeeld op verschillende plekken in de map onder de ‘vlaggen’ A, B en C. Deze dien je net als in bijvoorbeeld Conquest of Domination te veroveren en zodra je het object te pakken hebt, verschijnen er leuke en vaak betere spulletjes om je inventaris aan te vullen. Uiteraard bevatten alle (tuin)huizen ook tal van wapens, munitie en andere loot. Elk item is aangeduid met een bepaalde kleur die de sterkte van het item aangeeft.

Bovendien bevat de map ook een aantal kluizen en bunkers. In deze bunkers staan vaak enorm krachtige voertuigen die de hele strijd om kunnen draaien. Om deze bunkers te openen moet je wel een tweetal klepwielen opendraaien en dit gaat traag… héél traag. Ook is er tijdens het opendraaien ook een oorverdovend luchtalarm te horen, dus het openen van deze bunkers zal bij andere spelers zeker niet onopgemerkt blijven.

Mocht je een lekkere zware jongen in de vorm van een tank of een andere voertuig te pakken hebben, dan moet je er ook nog eens op letten dat de voertuigen maar een beperkt aantal liters brandstof en een kleine hoeveelheid munitie hebben. Gelukkig kun je deze spullen op diverse plekken vinden en juist het opraken van bijvoorbeeld brandstof en het aanwezig zijn van veel antitankwapens, maakt de balans tussen voertuigen en infanterie zo leuk en maakt Firestorm uniek tussen de berg aan andere battle royale-games.

Wat de modus – en eigenlijk Battlefield 5 in zijn geheel – leuker maakt met Firestorm, is dat er ook voertuigen zijn die je eigenlijk niet echt verwacht. Zo kun je rondscheuren in tractoren en is er een helikopter aanwezig in de vorm van een prototype waarin een hele squad vervoerd kan worden. Helaas heeft de helikopter geen wapens aan boord, maar eigenlijk mis je die niet echt.

Solo is leuk, squads zijn toffer

Zelf heb ik diverse potjes alleen gespeeld, maar ook in teamverband ben ik aan de slag gegaan. Solo is het leuk en kun je zo’n beetje je eigen gang gaan en je eigen tactiek bepalen. In teamverband (squads van 4 man) ben je vaak aangewezen op de dommigheid (of tactiek) van de overige teamleden. Zo heb ik mij van meer dan de helft van de potjes in een squad kapot geërgerd aan mensen die al vroegtijdig uit de vliegtuigen springen, de loot voor je neus wegkapen of spelers die totaal hun eigen gang gaan.

Gelukkig heb ik ook diverse potjes gespeeld met een retegoede squad die echt tactisch speelde. Ja, de eerste scene uit de officiële gameplay-trailer waarbij twee squads naast elkaar landen en vervolgens als een stel gekken een huis in rennen, is mij ook een paar keer overkomen. Dit maakt juist het spelen in teamverband zo leuk, want de paniek is op zulke momenten écht iets wat toeslaat en zeker als je juist op dat moment totaal geen wapens kunt vinden.

Conclusie

Het niet gelijktijdig verschijnen van Firestorm met de basisgame is wellicht nog steeds een gemis en de verschijning van Apex Legends heeft ook niet echt meegeholpen aan de populariteit van Firestorm. Wat deze battle royale-versie dan weer onderscheid en zo tof maakt, is dat het diverse elementen bevat die andere titels niet hebben. De objectives in de vorm van de willekeurig verschijnende vlaggen en de aanwezige bunkers met übervoertuigen maken deze versie onderscheidend.

Bovendien is het kleiner worden van het speelgebied middels een allesverwoestende vuurzee ook écht uniek en tof. Of Firestorm dé reden is om Battlefield 5 aan te schaffen, durf ik niet te zeggen. Tot dusver is het zeker een toevoeging aan de game, maar eigenlijk moet je Firestorm ervaren. Al zou het natuurlijk geen slecht idee zijn om van Firestorm een gratis standalone-versie te maken.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Enorme map
  • Balans tussen infanterie en voertuigen
  • Allesvernietigende vuurzee
  • Squad-modus

Wat is NOT

  • Soms te groot in je eentje
  • Tikkeltje te laat in de battle royale-wereld

.

  1.   
    Overload14's avatar

    Persoonlijk vind ik Firestorm toch wel de leukste battle-royale op het moment. Ben het voor de rest ook eens met deze review. Enige wat mij stoort is het loot-systeem want soms sta je toch wel enkele seconden te klungelen met oprapen ( eigenlijk alleen bij het looten van verslagen vijanden ) maar voor de rest vind ik het zeker een leuke toevoeging aan battlefield.

  2.   
    Rolf Maas's avatar

    @Overload14: Exact! Gelukkig gaat het systeem snel op de schop! 🙂