Review: Battlefield 5

Dat Battlefield al jarenlang een hele trouwe spelersbasis heeft is gemakkelijk te verklaren. Het zijn de unieke Battlefield-momenten die de franchise zijn glorie geven. De combinatie van infanterie, tanks en vliegtuigen op gigantische mappen, de gameplay in teamverband, het fantastische sound-design en de veelal destructieve omgevingen zorgen voor een georganiseerde chaos waarbij je altijd op het puntje van je stoel zit. Daarnaast is de franchise grafisch gezien al jaren de mooiste shooter op de markt.

Het is dus niet gek dat veel mensen reikhalzend uitkijken naar Battlefield 5, die met een setting in de Tweede Wereldoorlog teruggaat naar waar het ooit begon in het jaar 2002. Er is veel veranderd sinds hun eerste game, Battlefield 1942 en dat geldt niet alleen voor de grafische kracht en hoeveelheid spelers op de map. Gamers verwachten steeds meer, en ontwikkelaar DICE heeft dat de laatste jaren niet altijd geleverd.

Hoewel Battlefield 1 in 2016 in eerste instantie goed werd ontvangen, waren veel spelers de game (met als setting de Eerste Wereldoorlog) relatief snel zat. En dan was daar vorig jaar nog het fiasco rondom Star Wars: Battlefront 2. Het is dus niet gek dat alle ogen zijn gericht op ontwikkelaar DICE, zeker na het vertrek van studiobaas Patrick Söderlund. De ambities liegen er in ieder geval niet om, want DICE wil met Battlefield 5 de meest complete game uit de franchise leveren. Wij mochten ons melden in Stockholm om te bekijken of deze beloftes waargemaakt gaan worden.

Grand Operations

Er is veel herkenning als we de eerste Grand Operation beginnen op de map Arras, een gebied in het bezette Frankrijk van WOII. Dit zal vanaf het eerste moment mijn favoriete map zijn, want het voelt als een ouderwetse Battlefield-map, met kleine dorpjes die tot bijna de laatste steen te vernietigen zijn. Een grote kerk biedt ruimte aan sluipschutters, totdat de eerste de beste tank te klokkentoren naar beneden laat storten. Gevechtsvliegtuigen vechten het samen uit in de lucht, terwijl infanterie zijn uiterste best doet om antiluchtgeschut uit te schakelen met explosieven.

Grand Operations is een gamemodus die terugkeert uit Battlefield 1 en combineert in feite meerdere gamemodi. In een eerste fase parachuteert de ene partij het level binnen, terwijl de andere groep vliegtuigen moet neerschieten en blokkades moet bouwen. Een tweede fase laat aanvallers geschut uitschakelen met explosieven en nog later dienen er verschillende posities veroverd te worden.

Hoe beter je als groep presteert, hoe groter de beloningen zijn in latere fases. Denk daarbij aan meer respawns, meer en betere tanks en vliegtuigen. De Grand Operations laten het beste van Battlefield samenkomen en vertellen daarnaast het verhaal van verschillende momenten in de Tweede Wereldoorlog.

Fortifications

Buiten de setting is er ook qua gameplay het een en ander veranderd ten opzichte van de voorganger. De verschillende rollen binnen een squad komen overeen, maar of je nu kiest voor Assault, Medic, Support of Recon, het aantal taken dat je krijgt is uitgebreid. Om te beginnen kan je nu verschillende barricades bouwen.

Deze Fortifications zijn nieuw voor de franchise en laten je onder andere prikkeldraad en zandzakken bouwen, die je behoorlijk kunnen helpen met een sterke verdediging. Ook kun je munitie- en health-stations bouwen, waar je team behoorlijk dankbaar voor zal zijn.

Kogels en medpacks zijn namelijk veel schaarser in Battlefield 5, wat de nadruk op samenspel vergroot. Hoewel elke speler andere spelers kan reviven, zal de medic belangrijker zijn dan ooit. Dit is namelijk de enige klasse die medpacks kan uitdelen en daarnaast kan een Medic veel sneller reviven.

De Support-klasse is verantwoordelijk voor de distributie van kogels, wat ook meer van belang is geworden. Zoals gezegd is het verkrijgen van kogels niet meer zo gemakkelijk als in voorgaande delen. De Recon-klasse (meestal sluipschutters) is verantwoordelijk voor het taggen van tegenstanders, al kun je met elke klasse je leven gemakkelijker maken door je te specialiseren.

Elke klasse is namelijk meer aan te passen dan ooit middels een uitgediept level-systeem. Dit systeem is niet alleen van toepassing op elke klasse, maar ook op alle wapens, tanks en vliegmachines. Met ieder wapen in de game kun je je specialiseren in een bepaalde richting.

Laten we als voorbeeld de M30 Drilling (dubbelloopse shotgun) nemen. In verschillende routes kun je ervoor kiezen om de herlaadsnelheid te vergroten of het wapen sneller te laten richten. Later kun je ervoor kiezen om het wapen twee meter verder laten schieten of dat je sneller kunt rennen terwijl je richt. Het doorlopen van deze skill trees kost je ingame geld dat je verdient met het spelen van het spel. Niet alleen heeft elk wapen een skill tree, ook elke klasse, elke tank en elk vliegtuig heeft er een, waarbij specialisaties verschillen van elkaar.

Tot slot kun je het uiterlijk van al je wapens, voertuigen en je soldaten van top tot teen aanpassen, zodat je altijd je eigen gezicht kunt geven aan je personages. Dit alles wordt opgeslagen in je company, de centrale plek voor al je samengestelde wapens, voertuigen en soldaten.

Fjell

Terug naar de gameplay, die absoluut bekend aanvoelt, maar toch behoorlijke wijzigingen kent met het bouwen van fortifications en het aantal manieren om soldaten, wapens en voertuigen aan te passen. Toch is de grootste gameplay-wijziging te vinden in de manier waarop wapens werken.

Battlefield kende altijd een systeem waarbij kogels op grotere afstand daalden richting de grond. Voor gevechten op lange- en middellange afstanden was het inschatten van afstanden vooral van belang. Dit is nu minder het geval, omdat DICE heeft gekozen om de impact van kogels exact te laten zijn zoals je deze ziet door je vizier. Alleen op extreem grote afstanden (voor sluipschutters belangrijk) zal de daling van de kogels van belang zijn, voor andere spelers zal het relatief gemakkelijker zijn om een kogel op de juiste plek te krijgen.

Volgens Daniel Berlin, Design Director van Battlefield 5 (waar wij mee spraken), is dit een van de grootste wijzigingen voor de franchise, al betekent dit niet per se dat de game gemakkelijker wordt. Ter compensatie zal de terugslag van wapens groter zijn (predictable recoil pattern). Afhankelijk van de kracht en de impact van het wapen, zal deze een grotere terugslag hebben met een langere duur. De manier van schieten gaat hierdoor iets meer lijken op games als Call of Duty, al is de gameplay van Battlefield zo anders dat die vergelijking verder niet op gaat.

De kracht van Battlefield 5 zit hem namelijk vooral in de omgevingen. Wat dat betreft laat Battlefield 5 zien dat de Tweede Wereldoorlog een veel aantrekkelijkere setting is dan de Eerste Wereldoorlog. Qua mappen is BF5 fantastisch! Fjell 652 laat je vechten op de besneeuwde bergen van Noorwegen, waarbij kleine paadjes je naar verschillende centrale punten leiden. Houten chalets bieden beschutting zolang ze staan en vliegtuigen kleuren de lucht met dood en verderf. De map is vooral gemaakt voor middellange en korte afstanden en elke meter van de map biedt spanning en sensatie.

Africa is een map die zich afspeelt op het gelijknamige continent en is een typische Battlefield-map. De afstanden zijn enorm en de ruïnes zorgen voor veel beschutting. In het midden is een ravijn te vinden waar je doorheen kunt lopen om aan de overkant te komen, maar je kunt er ook voor kiezen om over de brug te gaan. Deze brug fungeert als trechter en de plek waar chaos regeert. Snipers en liefhebbers van voertuigen zullen smullen van Africa, al zullen ook “normale” soldaten ervan genieten, omdat het level-design van hoog niveau is. De ruïnes zorgen namelijk voor genoeg beschutting, zodat je niet overal constant beschoten wordt door tanks en sluipschutters.

Twisted Steel is ook een pareltje en speelt zich af in Frankrijk. Een enorme brug loopt over een rivier en een moeras en de omgeving is gigantisch, met dorpjes, loopgraven, heidevelden en heuvels. Alles komt hier samen en vooral tijdens Grand Operations komt Twisted Steel het beste tot zijn recht. Als je met je team de enorme brug moet veroveren ontstaat er een trechter die bijna alleen maar met tanks te breken is.

De chaos is enorm, met mensen die van de brug vallen en tanks die aanvallen. Raketwerpers schieten vernietigend terug, terwijl soldaten druk bezig zijn met het zetten van zandzakken, ijzeren tankstoppers en prikkeldraad; en Medics rondrennen om teamgenoten te genezen. Het is de chaos waar ik het meeste van hou. Het is nooit onmogelijk om te winnen, maar altijd enorm uitdagend binnen de georganiseerde chaos.

De mooiste Rotstad die er is

En dan hebben we natuurlijk voor het eerst de mogelijkheid om te vechten in Rotterdam. Rotterdam zal twee verschillende omgevingen kennen, de ene speelt zich af voor het bombardement en de andere erna. De map Rotterdam van voor het bombardement hebben we eerder uitgebreid besproken en is een zeer gevarieerde map, met ruimte voor voertuigen en infanterie, te midden van hoogbouw en bruggen, wat zorgt voor veel verticale gameplay.

De tweede Rotterdamse omgeving kent de naam Devastation en is een letterlijke puinhoop. De ruïnes van de stad zijn indrukwekkend en bieden veel schuilplekken voor infanterie. Tanks zullen hier niet aanwezig zijn en de meest heftige gevechten zullen zich afspelen in het midden van de map, waar de Sint-Laurenskerk het centrum van het slagveld is.

De omgevingen in Battlefield 5 zijn de levensader van de game en ze zijn bijna allemaal geweldig gebalanceerd en enorm vermakelijk. De enige map waar ik geen fan van ben is Hamada, omdat sluipschutters en tanks hier zo belangrijk zijn dat andere klassen bijna geen kans maken. Het laat zien dat het maken van gebalanceerde mappen voor Battlefield bijna een wetenschap is, want georganiseerde chaos en frustratie liggen enorm dicht bij elkaar.

War Stories

De ambitie van DICE straalt ervan af bij het spelen van de game, want naast de enorme omgevingen is er natuurlijk ook nog een singleplayer-ervaring, waar enorm veel liefde en aandacht aan besteed is. Bij de lancering worden spelers verwend met drie War Stories (de proloog wordt ook een War Story genoemd, maar dat slaat helemaal nergens op, die duurt nog geen tien minuten), die allen focussen om de minder bekende verhalen van de Tweede Wereldoorlog.

Nordlys draait om een eenzame soldaat in Noorwegen die op zoek gaat naar een gevangen verzetsstrijder. Veel spelers zullen dit verhaal sluipend doorlopen, bewapend met werpmessen, ski’s en gedempt wapentuig. Eerder hebben we Nordlys uitgebreid behandeld en ook besproken in een gameplay-commentaar en we zijn er behoorlijk over te spreken. De War Stories zijn afwisselend in gameplay, meeslepend in verhaal en een mooie stap voorwaarts ten opzichte van Battlefield 1.

De andere twee War Stories hebben ook hun eigen verhaal, waarbij vooral Tirailleur indruk maakt. Jij kruipt in de huid van een zwarte man, die uit een Franse kolonie wordt gehaald om te helpen aan het front in Frankrijk. Vol trots is hij dat hij mag vechten voor het Franse moederland, maar bij aankomst blijkt de zwarte, “nieuwe bevolking” niet meer te zijn dan tweederangs, die uitgerust wordt met kwalitatief de zwakste wapens. Als de gameplay eenmaal begint speel je natuurlijk een “normale” shooter, maar het is tof dat DICE zijn best heeft gedaan om meer gelaagdheid te brengen in de singleplayer-campagne.

Under No Flag is de derde en voorlopig laatste War Story, die draait om Britse soldaten die gerekruteerd werden in de gevangenis in ruil voor strafvermindering. Dit waargebeurde feit is als basis genomen voor een verder fictionele verhaallijn en is bijzonder vermakelijk. Bekijk vooral ook ons gameplay commentaar van Under No Flag voor meer informatie. De singleplayer is een mooie poging om iets meer te doen dan alleen wat gameplay-elementen aan elkaar te plakken. Verwacht geen tientallen uren gameplay, maar wel vertier van een hoger niveau dan voorheen.

Belofte maakt schuld

Qua content is DICE dus ambitieus geweest, maar met grote ambities is ook altijd veel tijd gemoeid. Te veel tijd zo blijkt, want Battlefield 5 zal gedeeltelijk gefaseerd gelanceerd worden. Bij de lancering is de game al minstens net zo compleet als Battlefield 1, met zes modi, acht mappen, drie War Stories en een veel uitgebreider level-systeem.

Maar belofte maakt schuld en dus zal er nog veel content (kosteloos) verschijnen na de release. Als gamers hebben we daar natuurlijk alle begrip voor, al is het jammer dat DICE niet gewoon eerlijk zegt: “we hebben het niet gered en we hebben nog wat meer tijd nodig”. In plaats daarvan wordt er weer met zinloze PR-prietpraat gesmeten in de vorm van: “Battlefield 5 is a live service journey”.

Prima DICE, neem ons maar lekker mee op reis, maar stop alsjeblieft met het verspillen van tijd aan het bedenken van dit soort gratuite marketingtermen en kom gewoon zo snel mogelijk door met die fucking content.

Want de content die nog gaat komen doet mijn hartje sneller kloppen! De eerste lading nieuwe content zal gelukkig snel verschijnen, want op 4 december lanceert Overture. Overture biedt een uitgebreide Practice Range, een nieuwe War Story en een nieuwe map. De War Story kan bijzonder interessant zijn, want The Last Tiger plaatst ons in de huid van een Duitse tank-eenheid die moet overleven achter vijandelijke linies.

Het is moedig dat DICE een verhaal durft te vertellen vanaf de Duitse zijde en het biedt spelers de kans om een singleplayer-ervaring te beleven met de beste tank uit de Tweede Wereldoorlog; de Tiger II.

De multiplayer-map die zal worden toegevoegd draagt de naam Panzerstorm en is de grootste map van de game. Het speelt zich af in België en kenmerkt zich door enorme vergezichten en bizar grote afstanden. Het zal dan ook niemand verbazen dat de map vooral gemaakt is voor tanks, vliegtuigen en sluipschutters. Kom snel terug naar Gamersnet voor een uitgebreide preview van Panzerstorm.

De tweede lading content zal verschijnen rond maart en draagt de naam Trial by Fire. Naast een nieuwe map die zich zal focussen op het strijdtoneel in Griekenland (wat best uniek is), is dit voor veel gamers het moment waar ze op hebben gewacht. Firestorm zal namelijk de battle royale-modus introduceren onder de noemer Firestorm Royale. In potentie is Battlefield 5 de perfecte game voor het battle royale-genre.

Waar Black Ops 4 qua snelheid eerder lijkt op een meer serieuze versie Fortnite, zal Battlefield 5 meer aanvoelen als PlayerUnknown’s Battlegrounds. Nu weten echte gamers natuurlijk dat PUBG de enige echte battle royale-game is (Peter, waarom kan je het weer niet laten om dit te zeggen! red.) en dus zijn de verwachtingen hooggespannen.

Toch kunnen we in deze recensie de toekomstige content nog niet mee laten wegen, simpelweg omdat we op dit moment nog niet veel meer hebben dan beloftes. Wel weten we dat alle content gratis zal worden toegevoegd en dat is natuurlijk prima nieuws.

Conclusie

DICE heeft enorm grote ambities en dat is aan alles te zien in Battlefield 5. Dat we nog veel content niet kunnen spelen is jammer, maar aan de andere kant staat de content die nu lanceert als een huis. De acht mappen laten de echte Battlefield-momenten tot leven komen, waarbij Arras, Twisted Steel en Rotterdam de absolute pareltjes zijn.

Vooral tijdens Grand Operations zal je van begin tot eind op het puntje van je stoel zitten, maar ook Conquest is ouderwets smullen geblazen. De combat is nog altijd van hoog niveau, al zullen spelers van het eerste uur absoluut moeten wennen aan de schietactie, waarbij kogels niet meer zo snel zullen dalen naar verloop van afstand. Daar tegenover staat dat de terugslag van wapens meer invloed heeft op de gameplay, met de zogenaamde predictable recoil pattern.

De mogelijkheid om verdedigende stellingen te bouwen met zandzakken en prikkeldraad, alsmede de schaarste van kogels en medpacks, zorgen ervoor dat de verdeling van verschillende taken binnen squads nog belangrijker is geworden. Daarnaast kun je je karakter meer dan ooit eigen maken, want het aantal opties om soldaten, voertuigen en wapens aan te passen is bizar groot, zowel cosmetisch als via skilltrees. De basis van Battlefield 5 staat als een huis en het blijft de mooiste en meest spectaculaire shooter op de markt.

De game verdient qua eindcijfer dan ook een absolute 9 en deze zullen we dan ook geven als de beloofde content verschenen is en net zo lekker is als we tot nu toe hebben mogen ervaren. Dat beloven we EA, want wij weten net zo goed als jullie: belofte maakt schuld. En deze schuld lossen we met liefde in als het eindproduct geleverd is.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Mooiste shooter op de markt
  • Fortifications bouwen is vet
  • Bizar diepe customization
  • Schitterende omgevingen
  • Alles kan kapot

Wat is NOT

  • Gefaseerde release
  • Hamada-map

8.0

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    mmx's avatar

    Tataaaaaaaaaa Ik wacht hier al op ,ben al aan het aftellen 🙂 🙂

  2.   
    ScorpionNL's avatar

    Nu aan het downloaden. De grootte viel me nog mee.

  3.   
    mmx's avatar

    Uitstekende review trouwens

  4.   
    PSPfreaky's avatar

    Ik heb Battlefield 5 nu ongeveer 25-30 uur gespeeld en dit is gewoon mijn nieuwe Battlefield 3! Die game heb ik helemaal kapot gespeeld en dit gebeurde niet bij Battlefield 4 en Battlefield 1. En de maps zien er echt fantastisch uit en spelen heel lekker. Mijn favoriete mappen voor nu zijn Arras, Twisted Steel en Devastation.