Review: Call of Duty: Black Ops 4

Ieder jaar belooft Activision wederom de beste Call of Duty ooit, maar dat blijkt lang niet altijd waargemaakt te worden. Als het echter aan onze Amador ligt, is dat met Black Ops 4 wél het geval. Gesneuvelde singleplayer of niet, onze knuffel-Kratos gaat weer hard in wat er met het vierde Black Ops aangeboden wordt…

Check in bovenstaande videoreview wat we tot dusver vinden van de nieuwe Call of Duty, of klik gerust door naar Amadors volledige en geschreven Black Ops 4 review voor een nóg uitgebreider oordeel!

Heb je verder vragen voor onze reviewer van dienst of wil je gewoon je eigen mening over de game (dan wel de franchise) kwijt? We staan uiteraard altijd open voor wat gezonde discussie onderling!

1.
    Papachico's avatar

Hmm goede review. Denk persoonlijk dat Blackout het nooit zal gaan winnen tegen Fortnite. Fortnite biedt heel veel aan tegen weinig. Denk enkel aan de battlepass. Geen idee of je voor Blackout moet payen wil je kunnen spelen maar als dat zo is verliest Blackout het sowieso al van Fortnite.

Blackout ziet er wat serieuzer uit en als ik het zo zie zijn de graphics realistisch en toch ook weer niet, waardoor je imo een halfgare game krijgt. Kies voor realistische graphics of niet maar maak een keuze want de graphics zien er heel crap uit. COD heeft nooit mooie graphics gehad maar Blackout ziet er niet uit. Blackout geeft mij ook niet echt de funfactor vibe. Juist meer serieuzer en dat is wat ik persoonlijk niet wil.

2.
    PSPfreaky's avatar

@Papachico: Dit zijn nog graphics van het tijdperk van de PS3 en Xbox 360. Voor graphics moet je nu echt bij Firestorm zijn, de battle royale mode van Battlefield 5. Hoe dit speelt zien we na de release van Battlefield 5.

Ik heb Blackout gespeeld tijdens de open bèta en ik vond het gewoon 100x niks. Ik moet ook wel zeggen dat ik na CoD4, MW2 en Black Ops 1 (samen zo’n 1500 uur gespeeld) geen CoD game meer heb aangeraakt. Ik vond het er echt niet uit zien, want ik had een blurry scherm, een klasgenoot van mij ook en we kregen dit gewoon niet weg. Het speelde ook niet prettig. Voertuigen reden onrealistisch, schieten als bijrijder was zowat onmogelijk en na 3 potjes had ik er gewoon genoeg van.

3.
    DeAdSeYe's avatar

Ik heb Call of Duty Black Ops 4 gerefund om een aantal redenen, Blizzard geeft mij het geld terug.

Allereerste zijn de multi-player mappen veel te klein. Man man man, wat een cluster fuck is de multi-player man. Daarnaast zijn alle mappen copy & past van oudere Call of Duty’s behalve zombies. Ook black out is keiharde copy & past van oudere mappen. Nou is het af en toe wel leuk om oude locaties terug te zien, maar het is alleen maar dat. Er zit gewoon helemaal niks vernieuwend in het spel. Allemaal oude content die ze al eerder hebben gebruikt.

Daarnaast rent nu iedereen rond met een sniper rifle, ik had gewoon 4 potjes dat 7 van de 10 man met een sniper rifle rond rende.

De level design van zombies is nog oké maar het is gewoon saai. Naar 2 potjes had ik het al gezien en was er klaar mee.

Blackout, tjah, niet mijn ding. Shit inventory, zeer onvriendelijk, daarnaast ook weer te veel copy & past van oudere mappen. Blackout was enige sinds nog het leukste om te doen, maar om 60 euro uit te geven voor alleen Blackout is me echt te veel.

Daarbij komt ook nog eens dat ze het spel goed laten lopen op release maar nu opeens de servers naar 20hz hebben verlaagd en nu ook opeens met mictrotransacties komen. Waarom niet meteen op release, bang voor negatieve reviews?

4.
    Neolite's avatar

@Tom, @Amador helaas is het onzin wat jullie in het begin zeggen over de singleplayer. De enquêtes van Activision zijn gehouden onder de fanatieke en veelal online playerbase. Dan is het een biased onderzoek en zijn de uitkomsten in dit geval dusdanig voorspelbaar dat deze onbetrouwbaar zijn.

Wat wel klopt is dat deze fanatieke playerbase verreweg de meeste player recurrent investment met zich brengen en dus de meest interessante groep zijn. De beslissing is dus voor de volle 100% een financiële geweest en elk ander “excuus” is echt flauwekul, het zou jullie sieren hier niet in mee te gaan.

Het verhaal van Activision klopt dus niet, de mensen die de singleplayer spelen zijn in absolute aantallen vergelijkbaar op pc zelfs groter dan die de multiplayer spelen. Echter zijn het de multiplayer spelers die het doelwit zijn voor “monetization” Blackout leent zich hier in tegenstelling tot de single-player uitstekend voor.

5.

@Neolite: Zelf wijt ik het eerder aan een punt dat we al eerder aangehaald hebben in podcasts en video’s: de mate waarin gamers inspraak krijgen. Of eerder, het idee dat ze nooit invloed hebben.

Uiteindelijk hebben de multiplayer-liefhebbers hier dus duidelijk hun stem laten horen, maar niets weerhield het singleplayer-kamp op zich ook gewoon daadkrachtig op te stellen en op te komen voor wat zij zo graag willen zien.

Misschien is dat dan biased vanuit het multiplayer-perspectief, ja. Maar tegelijkertijd hoor je duizenden gamers altijd klagen over dat ze hun zin maar nooit krijgen en geen mogelijkheden tot inspraak hebben. Activision gooide dat hier dus wel op. Is het dan niet aan precies die spelers om daar daadwerkelijk een keer op in te springen en hun punt duidelijk te maken, in plaats van achteraf te klagen maar nooit actief hun stem hebben laten horen bij de verantwoordelijke partijen?

Hoe dan ook; in de sales mag die groep zich gewoon nóg eens laten horen. Treyarch probeert hier eens iets anders, en de verkoopcijfers mogen spreken over of die singleplayer nu gemist wordt van Black Ops. Ik mag hopen dat zij die hier fier over klagen, de game dan ook daadwerkelijk boycotten.

6.
    Neolite's avatar

@Tom Kauwenberg: Interessant. Wat je nu aanhaalt is inderdaad een flinke uitdaging. Maar zoals jij ook weet is de playerbase bij de meeste games die blijft plakken primair online. Je bent immers na een tijdje uitgekeken op het singleplayer gedeelte van een game. Of je dan doorgaat naar een nieuwe game of overstapt op het online gedeelte is wel relevant.

Dan heb je nog te maken met wie je nu eigenlijk hoort. Vaak zijn het contentcreators die hun mening vrij vocaal weten te maken. Die worden dan bijvoorbeeld uitgenodigd door een ontwikkelaar om te laten zien dat ze aan de community denken. Niet dat dit perfect is, youtubers die met name 1 game behandelen spelen vaak zo veel dat ze tegen andere problemen aanlopen dan de meerderheid van de playerbase.

Om terug te komen op je tweede punt. Het is te makkelijk om van een groep gamers die al doorgegaan zijn naar de volgende game of misschien zelfs al wel de daaropvolgende te verwachten dat ze zich net zo laten horen als de huidige spelers. Daarnaast zijn de sales flawed, er is een hele grote groep die de game nu alleen koopt vanwege blackout. En dat is dan dus ook precies de reden van het schrappen van de singleplayer. “Zwaaien” met enquêtes gaf ze het excuus om te doen wat ze nu gedaan hebben. Blackout, zombies en de gewone multiplayer kan men lekker volstoppen met microtransacties en je moet uiteraard de seasonpass kopen om de volgende maps te kunnen spelen. Voor Singleplayer geen seasonpass, geen microtransacties en geen replay value.

7.
    OnOwned's avatar

@Neolite: Er zitten (nog) geen microtransacties in de game, al ben ik natuurlijk wel bang dat het wordt toegevoegd. Maar goed laat ik voorop stellen dat ik Activision vooral nu wil prijzen om een goede game. Of het nu een singleplayer heeft of niet, ik ben erg gecharmeerd van alle drie de modi en ik speel het nu net zo fanatiek als Black Ops 1 van tig jaar geleden. De singleplayer wordt door mij in ieder geval al jaren niet meer gemist.

Dat gezegd hebbende begin ik nu al een nare smaak te krijgen over mijn hoge cijfer, aangezien er nu al wat dingen gebeuren wat ik niet goed vind. De servers die sinds de beta achteruit zijn gegaan qua verversing. Black Market is zojuist op PlayStation 4 al toegevoegd en dat is in principe je Battle Pass uit Fortnite en PUBG. Is nu nog allemaal gratis, maar het is natuurlijk een kiertje naar bijvoorbeeld een Premium Pass. En natuurlijk de Season Pass die weer veel te duur is.

Momenteel bederft het mijn speelervaring nog niet, maar mocht Activision de komende maanden nare dingen gaan uithalen, dan ben ik de eerste om het één en ander te rectificeren. Voor de rest ben ik het gewoon met Tom nog eens. Singleplayer-liefhebbers hadden van zich kunnen laten horen, al vind ik singleplayer in CoD allang geen toegevoegde waarde meer.