Preview: Hoe ziet Rotterdam er uit in Battlefield 5

Tijdens de afgelopen E3 in Los Angeles wisten wij al veel te vertellen over Battlefield 5 in de Battlefield 5 preview en dan met name over hoe de game ons weer met de neuzen in de actie drukt. Het klassensysteem en de Grand Operations kwamen ook aan bod en zo hebben we al een goed beeld van wat de nieuwe Battlefield ons gaat bieden. Ten tijde van de E3 verschenen ook al de eerste beelden van (voor ons Nederlanders) het meest interessante level van de game. Rotterdam zal een van de gebieden zijn waar de digitale oorlog gevoerd zal worden. De concepten lieten onze hartjes al vol trots stromen, maar na het zien van de eerste beelden konden we niet wachten om met de Rotterdamse map aan de slag te gaan. Onze rasechte Rotterdammer Peter werd tijdens Gamescom op zijn wenken bediend en kreeg eindelijk zijn stad te zien zoals het er voor het bombardement uit zag.

De Oude Haven

Rotterdammers weten veel van de geschiedenis van hun stad. Dat is niet gek ook, want elke dag worden we geconfronteerd met herinneringen uit de oorlog. De kogelgaten in het stadhuis zijn nog steeds aanwezig, de brandgrens is nog altijd verlicht met lampjes (deze loopt door mijn straat) en elke straat die eindigt met “kade” of “gracht” (of zoals wij het noemen: het open riool) bevat geen water meer. De grachten die er liepen zijn volgegooid met het puin uit de oorlog. Hoe is het dan om je eigen stad voor het eerst te zien zoals het was voor het bombardement. Het zijn bijna Amsterdamse taferelen, met een aantal grote verschillen. Zo is Het Witte Huis (Westermeijer-gebouw) als eerste wolkenkrabber van Europa perfect nagebouwd in de game, evenals de Oude Haven; beiden hebben de oorlog overleefd. Het is tof om dit eindelijk is originele staat te kunnen zien. Maar hoe is het om dat te zien in een entertainmentproduct, puur en alleen gemaakt om keiharde schietactie schitterend in beeld te brengen. Dit is in een woord fantastisch!

Hoewel Battlefield de oorlog niet perfect in beeld brengt, is het wel de franchise die de spanning van een oorlog geweldig weet over te brengen. De Rotterdamse map helpt daar enorm aan mee en dat heeft vooral te maken met de hoeveelheid variatie in gameplay die het gebied biedt. Er zijn binnenplaatsjes aanwezig waar de actie zeer dichtbij komt en de hefbrug met zijn spoorlijn zorgt voor gevechten op lange afstand met veel beschutting in de treinen. Op de pleinen is er ruimte voor tanks en in de oude haven zal je veel tegenstanders aan de andere kant van het water treffen, wat geweldig is voor scherpschutters. De afwisseling is groot in Rotterdam en voor elke speelklasse is er wel wat te halen. Als medic wist ik mijzelf als snel bijna-onmisbaar te maken door medpacks te verspreiden onder mijn noodlijdende collega’s.

Oranje boven!

Voor ons Nederlanders is het sowieso een feest der herkenning. De Nederlandse vlaggen en Hollandse namen zijn overal zichtbaar. Biercafe de Bittere Windmolen heeft natuurlijk nooit echt bestaan (reageer gerust als ik het mis heb), maar de fictieve uitbater maakt rijkelijk reclame op de Rotterdamse trams. De oude trams, waar er overigens nog steeds een aantal van rijden voor Diergaarde Blijdorp. K. Jonges Galerie zal ook wel nooit bestaan hebben, maar voor ons is het tof om een drogisterij, apotheek, electronische werkplaats (met een c…) en een scharenfabriek te zien schitteren in een game. Het zal de trots zijn die Tom voelde toen de Philips-fabriek in Eindhoven een rol speelde in de legendarische game Brothers in Arms: Hell’s Highway. Uitkijkend over de Maas richting het Noordereiland krijg ik als Rotterdammer hetzelfde gevoel.

Natuurlijk draait het allemaal om de gameplay en ik heb tijdens mijn speelsessie op Gamescom op het puntje van mijn stoel gezeten. Met een fantastische Kill Death Ratio wist ik het potje te beëindigen met veel adrenaline in mijn lijf. Het staat namelijk boven kijf dat Battlefield 5 de chaos van het slagveld nog steeds weet om te toveren in gameformaat. Ik kan dan ook niet wachten om met de beta aan de slag te gaan vanaf 6 september.

1.
    PSPfreaky's avatar

Ik kijk zelf ook het meest uit naar de Rotterdam map. Je loopt er toch 4-5 keer per week.