Preview: Battlefield 5 (Open Beta)

Hoewel Battlefield 5 onlangs nog met een maandje werd uitgesteld naar 20 november, beloofde DICE dat de bèta gewoon zou doorgaan zoals deze stond gepland. Afgelopen dinsdag was het dan eindelijk zover. De open, doch een beetje gesloten, bèta van Battlefield 5 ging live voor degene die beschikken over EA- of Origin-access. Maar vanaf vandaag kan iedereen de ietwat onbekende strijdtonelen betreden.

Welcome to the Battlefield

In de bèta is het mogelijk om op twee mappen te spelen. Het met sneeuw beklede Narvik en het nog niet gebombardeerde Rotterdam. Beide mappen zijn te spelen in de klassieke vorm door middel van Conquest, terwijl Narvik ook nog beschikt over de nieuwe Grand Operations. Een modus die vergelijkbaar is met Operations uit Battlefield 1 maar zich hiervan onderscheidt door het gevecht te verspreiden over meerdere dagen en met verschillende modi. De gevechten die tot stand komen, tonen dan ook al snel de kern aan van Battlefield die we van oudsher kennen; chaotisch doch episch.

Ook wil DICE met deze bèta aantonen dat ze meer samenwerking in een squad willen zien. Dit doen ze onder meer door minder munitie te geven op het moment dat je zal spawnen, al worden daar gauw compromissen mee gesloten. Munitie van de gedode vijanden kan opgepakt worden en er kunnen, over de map verspreid, punten worden aangelegd waar je de voorraden kan bijvullen. Het verdelen van de taken kan er dus voor zorgen dat je op cruciale momenten wel de benodigde voorraden hebt, om een deel van het vijandelijke team te vermoorden.

De communicatieve mogelijkheden zijn ook verminderd, waar je voorheen nog kon kiezen uit allemaal teksten hebben ze hier nu universele icoontjes van gemaakt, deze icoontjes werken vaak niet helemaal goed. Soms kan je wel om hetgeen dat je nodig hebt roepen en op andere momenten juist weer niet. Het voelt dan ook zeer willekeurig aan. Het spotten van vijanden wordt ook bemoeilijkt, zo heeft DICE nu een systeem geïmplementeerd waarmee je alleen een bepaald punt kan ‘pinnen’, een systeem die goed vergelijkbaar is met die uit Rainbow: Six Siege. Het probleem zit hem echter in het feit dat de ‘pin’ alleen zichtbaar is voor degene die vlak om je heen staan en niet het complete team. Het voelt dan ook een beetje aan alsof ze een niet bestaand probleem hebben verholpen.

Pas op! Werkzaamheden

Waar vanaf Battlefield 4 nog werd gekozen voor ‘levolution’ slaat Battlefield 5 opeens een hele andere richting in, in plaats van destructie is het tijd om de handen uit de mouwen te steken en te gaan bouwen. Door het bouwen van nieuwe paden of het herstellen van verwoeste paden kunnen nieuwe tactische plannen worden uitgevoerd. Toch resulteert dit op het moment voornamelijk in een afnemende flow. Spelers zullen namelijk eerder een objective helemaal barricaderen waardoor er vaak eerst nog moet worden gezocht naar een ingang om vervolgens te zien dat iedereen op dat punt aan het focussen is, gezien dat punt de enige ingang is.

Niet alleen daardoor wordt de flow uit de game gehaald. Wanneer je eenmaal sterft krijg je vaak eerst nog te zien wie je heeft vermoord. Vervolgens keer je terug naar je karakter die dan nog liefst tien seconden, met skippen inbegrepen, op de grond ligt te creperen van de pijn. Het respawn-systeem voelt hierdoor dan ook zeer traag aan. Daarnaast is het vreemd dat je bijvoorbeeld niet kan wegkruipen naar een veiligere plek wanneer je ‘down’ bent of dat je niet een vijand kan vermoorden die halfdood is.

Hoewel het bouwen dus een opkomst zal maken in Battlefield 5 betekent dit niet dat de schaal van destructie zal afzwakken. Integendeel juist, de destructieve omvang is groter dan ooit. Zo brokkelt letterlijk het hout en de stenen van een huis wanneer deze is bestookt door enkele explosieven, kogels zullen nu door de muren penetreren en zal zelfs op de map Narvik het sneeuw van de daken afglijden als deze wordt bestookt.

Een parel an sich

Grafisch oogt Battlefield 5 dan ook zeer spectaculair, zo zien Narvik en Rotterdam er sensationeel uit en voelt dat ook zo ten tijde dat je door de maps aan het rennen bent. De hevige lens flare, die we kennen van Battlefield 3, doet dan wel weer afbreuk op dit grafische pareltje.

Iets anders dat DICE zeer goed heeft gedaan is het geluid. De geluiden die je hoort wanneer een kogel vlak langs je gaat, een tank vanaf een afstandje op een gebouw schiet, of wanneer een V1 raket door de lucht heen suist om vervolgens tot ontploffing te komen op het desbetreffende uitgekozen punt, is niet in woorden uit te drukken. Het constante gevaar dat het geluid creëert laat je voelen, hoe het was om een soldaat te zijn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.

Voorlopige conclusie

Gezien de bèta nog wel te maken heeft met veel bugs, heeft Electronic Arts er goed voor gekozen om de game uit te stellen met een maandje, al heeft dit wellicht ook te maken met de tegenvallende pre-orders. Benodigde verandering kan en zal nog worden doorgevoerd, al klinkt en oogt de game al zeer goed. Battlefield 5 bezit hierdoor alle elementen om verkozen te kunnen worden tot beste shooter van 2018.

  1.   
    mmx's avatar

    Goede preview dat zie ik graag

  2.   
    PSPfreaky's avatar

    Ik vind dat creperen op de grond echt niks. In 90 tot 95% van de gevallen sterf je gewoon en wordt er geen hulp geboden. Ik zou in BF5 gewoon gelijk dood willen zijn en terugkeren naar het spawn scherm. Het voelt nu allemaal zo lang aan. Daarnaast heb ik het gevoel dat het eindscherm van de map niet al te mooi is. Grafisch voelt het daar veel minder aan. Maar wanneer je in de map loopt ziet het er echt fantastisch uit (ik speel op medium btw).

    Daarnaast vind ik het unlocken en kopen van wapens en andere dingen eigenlijk veel te uitgebreid en soms lastig te vinden. Ik heb in de beta al meerdere keren gehad dat ik op zoek was naar iets en dit niet kon vinden. Het kan ook iets zijn wat ik gewoon onder de knie moet krijgen door het vaak te gebruiken, maar voor nu vind ik het net te uitgebreid.

  3.   
    darroox's avatar

    Klopt als je een goed team tegenover je hebt , hoef je maar je spwanpoint uit te lopen en ligt al dood op straat, dat is volgens mij nu de tactiek om te snippen bij spawnpoints of munitie opslagen. Ook vindt ik de wapens niet lekker schieten en lijkt het net of ik alleen maar scheef schiet terwijl de snipers altijd raak hebben.

  4.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Ik voelde me enigszins teleurgesteld na een eerste avond met de “Open Beta”. Gewoonweg te veel slordigheidjes, bugs en – heel smaakgevoelig dit – voor mij toch dat gevoel van een reskin van Battlefield 1.

  5.   
    mmx's avatar

    @Tom Kauwenberg: eerlijk gezegd speel ik nooit de open bèta ik heb wel een code.meestal gooi ik die bij de release wg.

  6.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    @Tom Kauwenberg: dat klinkt niet goed beste man

  7.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @mmx: Ik denk dat je sowieso niet heel veel meer hebt aan een beta-code als de game al gereleaset is. 😉

    @the ultimate gamer boss: Nee, maar goed; Sander denkt er hier zelf ook weer heel anders over. Zo verschillen de meningen nogal.