Wat weten we nu over Battlefield 5?

Na het uitstel van Battlefield 5 naar 20 november, is er nu nog iets meer dan een maand te gaan voordat de game eindelijk in de winkels ligt. Met de informatie van de open beta en de overige nieuwtjes is er genoeg bekend, al is dit vaak wel erg lastig te vinden. In dit artikel vertel ik dan ook wat dat je kan verwachten van Battlefield 5 tijdens de lancering, maar ook wat er na de lancering van de game op je te wachten staat.

Wat doet Nijmegen hier?

Battlefield 5 vindt plaats tijdens de Tweede Wereldoorlog en beschikt over een singleplayer, co-op en multiplayer. De War Stories beslaan het singleplayer-gedeelte van de game. Tijdens de lancering zijn er vier verschillende verhalen beschikbaar: Prologue, Nordlys, Tirailleur en Under No Flag.

Prologue is een bundel van diverse gebeurtenissen en vindt onder meer plaats in het Nederlandse Nijmegen. Nordlys toont de verzetsstrijders in Noorwegen die hun families willen beschermen en het land zien te redden van de Duitse invasie.

Tirailleur laat het verhaal zien van Senegalese soldaten die voor het vaderland, dat ze helemaal niet kennen, in Frankrijk vechten tegen de Duitsers. Senegal was vroeger namelijk een kolonie van de Fransen.

Het laatste verhaal, Under No Flag, laat het verhaal zien van een Britse crimineel die vliegbases van de Duitsers moet vernietigen in Noord-Afrika.

Na de launch verschijnt in december ook nog The Last Tiger. Deze uitbreiding vertelt het verhaal vanuit een Duits perspectief en neemt ons mee naar de bemanning van een Tiger-tank tijdens de laatste dagen van Nazi-Duitsland. Peter heeft al even kennis mogen maken met de singleplayer-modus en gaat hier in zijn preview dan ook nog dieper op in.

Samen sta je sterker

Voor het eerst sinds de release van Battlefield 3 krijgt de Battlefield-franchise weer te maken met een co-op modus, Combined Arms. In deze modus is het mogelijk om met een squad, die bestaat uit maximaal vier mensen, willekeurig gegenereerde missies te voltooien tegen een uitdagende AI. Combined Arms maakt geen deel uit van de content die tijdens de lancering van Battlefield 5 te spelen is; deze stand zal in een later stadium pas speelbaar zijn.

Vervolgens komen we aan bij de fameuze multiplayer van de Battlefield-serie. De multiplayer van Battlefield 5 kent acht verschillende maps met acht verschillende modi; Airborne, Breakthrough, de welbekende Conquest, Domination, Frontlines, Final Stand, Team Deathmatch en Grand Operations.

Twisted Steel en Arras zijn de maps die zich in Frankrijk afspelen, Narvik en Fjell 652 in Noorwegen, Hamada (Halfaya Pass) en Aerodrome in Noord-Afrika en natuurlijk Rotterdam en Devastation in Nederland.

Al deze maps behoren bij het begin van de Duitse invasie die heeft geleid tot de val van Europa, hetgeen waar Battlefield 5 bij launch ook om zal draaien. Daarom zijn er bij de launch ook alleen Duitse en Britse troepen aanwezig.

Naarmate meer tijd verstrijkt komt ook meer content naar Battlefield 5. Begin 2019 verschijnt er een nieuwe map die is gevestigd in Griekenland, die iets later in de Tweede Wereldoorlog heeft plaatsgevonden.

Gigantische operaties

Terugkomend op Grand Operations, de spelstand die ervoor moet zorgen dat Conquest van de troon wordt afgestoten. Deze modus is vergelijkbaar met het eerdere Operations, afkomstig uit Battlefield 1 en duurt maximaal vier in-game dagen.

Op de eerste dag begin je vaak met Airborne. Hier word je uit een vliegtuig gedropt en zal je enkele objectives moeten vernietigen.

Lukt dit niet? Dan heb je een (gigantisch) nadeel op de tweede dag. Zo zul je met beperkte middelen, zoals voorraden en versterkingen, vooralsnog het objective moeten halen. Vervolgens heb je op dag drie te maken met nóg minder middelen. Meestal wordt hier dan ook de eindstand van het gevecht bepaald.

Komt er dan toch nog een gelijke stand uit? Dan is er nog een vierde dag. Deze dag staat volledig in het teken van Final Stand. Indien je dood gaat, spawn je niet nogmaals; je hebt dus maar één kans. De laatste mensen, behorend tot de asmogendheden of de geallieerden die overblijven, nemen de overwinning mee naar huis.

Noorwegen, Frankrijk en Nederland representeren de drie verschillende Grand Operations waarover Battlefield 5 beschikt. In Noorwegen speel je op de eerste twee dagen op de map Narvik, om vervolgens op dag drie en vier te spelen op Fjell 652. De gebruikte spelmodi voor Noorwegen zijn, op volgorde van dagen, Airborne, Breakthrough, Conquest Assault en Final Stand.

In Nederland speel je vanzelfsprekend in Rotterdam. Dit doe je dan ook op de eerste twee dagen, vervolgens speel je op de laatste twee dagen op de map Devastation, de map die de verwoesting in Rotterdam toont. De gamemodi die gebruikt zullen worden, zijn Breakthrough, Conquest Assault, Frontlines en Final Stand.

De Franse Grand Operations zal de eerste twee dagen te spelen zijn op de map Twisted Steel, de overige dagen speel je op Arras. Alleen de derde en vierde dag zijn bekend: Frontlines en Final Stand maken uit wie als winnaar uit de bus komt.

Vernieuwingen, vernieuwingen en nog meer vernieuwingen

Een andere belangrijke verandering zijn de Fortifications. Op bepaalde plekken in de map is het mogelijk om iets te bouwen met de toolkit die elke soldaat bezit.

Deze Fortifications kunnen variëren van enkele turrets met omliggende zandzakken tot een sneeuwpop in de map Narvik. Hierdoor ontstaan er nog meer mogelijkheden om een objective goed te kunnen verdedigen, maar ook om een flankmanoeuvre op te zetten en hetzelfde objective over te nemen.

Dit systeem valt ook heel goede te combineren met de kogelpenetratie. Het is namelijk mogelijk vanaf Battlefield 5 om door de muren te schieten en vervolgens iemand daarachter te doden. Maar het blijft niet alleen bij huizen: je kan ook door zandzakken heen schieten om zo, dan wel niet bedoeld, een squad uit te moorden.

Een andere verandering zit in het schieten zelf: de RBD (Random Bullet Deviation) is verwijderd. Hiervoor in de plaats is een bepaald patroon gekomen, dus alle kogels zullen nu landen volgens dat patroon. Hoe het wapen schiet valt dus nu goed te leren, waardoor je nauwkeuriger schiet dan ooit tevoren.

Maar ook de bewegingen zijn anders. Het is nu niet alleen mogelijk om op de buik te gaan liggen, maar ook op de rug of zelfs zijwaarts, zoals ook al het geval bij Rainbow Six: Siege is.

Daarnaast is het lopen en rennen veranderd. Wanneer je door de modder heen rent zullen er niet alleen visuele aanpassingen zijn, maar zal je ook een stuk langzamer rennen dan wanneer je dat op een weg doet.

Battle Royale in Battlefield

Na de release krijgt Battlefield 5 ook een Battle Royale. Firestorm, dat ontwikkeld wordt door Criterion Games in samenwerking met DICE, komt met een compleet nieuwe map waarin 64 spelers, verdeeld over zestien squads, het moeten uitvechten tot de laatste man.

Firestorm zou de grootste map in de historie van Battlefield moeten zijn. Gelukkig maar dat deze modi ook gebruik maakt van voertuigen zoals tanks. Ook de desastreuze vernietigingen die je kan herkennen uit de Battlefield-franchise maakt deel uit van deze beleving.

Een ring van vuur gaat ervoor zorgen dat het slagveld langzaam kleiner wordt en mensen steeds vaker de confrontatie met elkaar moeten opzoeken. Ook kunnen er doelstellingen worden volbracht, wat betere uitrusting oplevert die ervoor kan zorgen dat je net dat ene streepje voor hebt wanneer je een gevecht aangaat.

De val van Europa

Aan het begin van Battlefield 5 staat Tides of War helemaal in het teken van ‘The Fall of Europe’. Naarmate de tijd verstrijkt gaan ook de tijdperken veranderen. Dit zorgt ervoor dat er in een later stadium steeds meer nieuwe gratis content zoals facties, mappen en wapens naar Battlefield 5 toe komen.

De Amerikanen gingen bijvoorbeeld pas meevechten in de oorlog na de aanval op Pearl Harbor in 1941, dus de Amerikaanse factie maakt geen deel uit van de game bij de release.

Met de Company is het mogelijk om twee karakters te veranderen naar smaak. Aan het begin zal deze soldaat er dan ook uitzien alsof ze pas net zijn gearriveerd op het strijdtoneel. Met Tides of War kan je bijvoorbeeld diverse skins unlocken waarmee je soldaat er net even iets beter uit kan zien. In tegenstelling tot dat wat werd vertoond tijdens de onthulling, zijn er geen bionische armen meer in Battlefield 5 te vinden.

Er zijn ook nog andere manieren om deze skins te verkrijgen. Lootboxes keren in zekere zin terug in de vorm van Airlifts. Hier zitten echter alleen cosmetische items in die geen voordeel bieden op het strijdveld. Ook kan je dagelijkse missies halen waarmee je bepaald aantal munten ontvangt, hiermee kun je vervolgens in de store je geliefde skin kopen.

Wat een klasse!

In tegenstelling tot Battlefield 1 maakt Battlefield 5 geen gebruik van de Elite Classes die in de map te vinden zijn. Battlefield 5 kiest namelijk voor meer specialisatie in de verschillende klassen, ook wel Combat Roles genoemd. Bij de launch is voor iedere klasse één Combat Role beschikbaar en één vrij te spelen. Deze rollen beschikken ieder over een eigen eigenschap.

Assault krijgt de rollen Light Infantry en Tank Buster. Light Infantry heeft de eigenschappen Scavenger. Hierdoor vind je meer munitie bij gedode soldaten. Battle Hardened laat je sneller healen. Dan is er ook nog Tank Buster; de eigenschappen die deze rol heeft zijn Tank Painter (voertuigen waaraan jij schade toebrengt zullen automatisch worden gespot) en Tank Scrapper: het vernietigen van voertuigen levert extra Requisition-punten op.

Recon krijgt de rollen Sniper en Pathfinder. Sniper heeft de eigenschappen Steady Hands, waarmee je het geweer bij het inzoomen voor een langere periode stabieler houdt, en Expert Marksman, waarmee je stabiliteitsduur bij elke headshot voor een deel aangevuld. De vrij te spelen rol is Pathfinder; de eerste eigenschap hiervan is Advance Scouting, waarmee je kunt spawnen op Spawn Beacons van mensen uit je team (en dus niet alleen je squad). Daarnaast biedt Pathfinder de Vanguard-vaardigheid, waarmee je meer Requisition-punten krijgt als iemand op je Spawn Beacon spawnt.

Support krijgt de rollen Engineer en Machine Gunner. Als Engineer zijnde heb je de eigenschappen Vehicle Fixer en Heavy Weapons Expert. Met die eerste repareer je voertuigen en bouw je Fortification sneller dan anders, waar de tweede je langer laat schieten op een voertuig voordat je wapen oververhit. Daarnaast heb je ook nog Machine Gunner. Deze Combat Role heeft de eigenschappen Bullet Storm, waarmee je nog beter vuursteun kunt geven, en Focused Fire: je ontdekt vijanden automatisch wanneer je vuursteun geeft.

Medic krijgt de rollen Field Medic en Combat Medic. Die eerste geeft de eigenschappen Healer, hiermee krijg je extra Requisition-punten wanneer je je team geneest. Ook is de eigenschap Swift Effort van de partij, waarmee je langer kunt sprinten als je een uitgeschakelde soldaat helpt. De eigenschappen van Combat Medic zijn als volgt: Melee expert (alle contact aanvallen schakelen de tegenstander in een keer uit) en Emergency Retreat, waarmee je langer kan sprinten wanneer je health laag is.

Voor al deze klassen is er tevens een progressiesysteem aanwezig. Wanneer je een level omhoog gaat in de klasse die je speelt, speel je nieuwe wapens vrij. Ook kun je handwapens, skins en de kenmerkende dog-tags door dit systeem vrij spelen.

Samenwerking is de sleutel

Zoals hiervoor al genoemd krijg je bij veel rollen extra Requisition-punten, waarmee de squad leader de mogelijkheid krijgt om extra versterkingen te vragen. Squad-play is van groot belang, zeker vanwege de weinige munitie die je krijgt wanneer je spawnt. Een goede samenwerking tussen een squad en het goed coördineren van aanvallen kan het verschil zijn tussen winst en verlies.

Met Battlefield 5 is het zelfs mogelijk om de leden van je squad te redden van de ondergang, wanneer zij zijn uitgeschakeld, al duurt het wel ietwat langer dan wanneer een Medic de soldaat in kwestie revivet. Tijdens de onthulling werd tevens aangehaald dat je deze soldaten kan wegslepen, dit komt pas op een later moment naar de game.

De volgende versterkingen zijn vanaf de launch aanwezig in Battlefield 5:

  • Churchill Crocodile
  • JB-2 raket
  • Sd. Kfz. 251 Pakwagen
  • Sturmtiger
  • Supply Canister Drop
  • T48 GMC 6 pdr AT Half-track
  • V-1 raket

Wapens, voertuigen, gadgets

Battlefield 5 zal beschikken over dertig primaire wapens ten tijde van de lancering, oftewel één meer dan Battlefield 1, maar er worden wel diverse wapens hergebruikt. Ook zijn zeer kenmerkende wapens als de M1 Garand afwezig bij de lancering.

Daarnaast zijn er in totaal 24 verschillende voertuigen te besturen in Battlefield 5, iets dat erg belangrijk is voor deze game. Voertuigen maken namelijk al vanaf het begin deel uit van de Battlefield-franchise.

Naast de dertig primaire wapens zijn er nu ook versleepbare wapens. Deze kunnen worden aangekoppeld aan een voertuig die vervolgens het wapen kan meeslepen richting de frontlinie.

De volgende wapens, voertuigen en alle overige spullen zijn aanwezig bij de lancering van Battlefield 5:

Aanvalsgeweren

  • M1907 SF
  • StG 44
  • Sturmgewehr 1-5

Grendelgeweren

  • Gewehr M95/30
  • Kar98k
  • Krag-Jörgensen
  • Lee-Enfield No.4 Mk1

Halfautomatische geweren

  • Gewehr 1-5
  • Gewehr 43
  • M1A1 Carbine
  • Selbstlader 1916
  • Turner SMLE

Machinepistolen

  • EMP
  • M1928A1 (Tommy Gun)
  • MP28
  • MP34
  • MP40
  • STEN
  • Suomi KP/-31

Lichte machinegeweren

  • Bren Gun
  • FG-42
  • KE7
  • Lewis Gun

Middelgrote machinegeweren

  • MG 34
  • MG 42

Shotguns

  • 12g Automatic
  • M30 Drilling

Secundaire wapens

  • FP-45 Liberator
  • M1911
  • Mk VI Revolver
  • P08 Pistol
  • P38 Pistol
  • Repetierpistole M1912
  • Ruby

Battlefield 5

Handwapens

  • British Army Jack Knife
  • Club
  • Cricket bat
  • Hatchet
  • Kukri
  • Pickaxe
  • Scout Knife
  • Shovel
  • Solveig Knife

Luchtvaartuigen

  • Bf 109 G-2
  • Bf 109 G-6
  • Blenheim Mk I
  • Blenheim Mk IF
  • Ju 87 Stuka B-1
  • Ju 87 Stuka B-2
  • Ju 88A
  • Mosquito NF Mk II
  • Spitfire Mk VA
  • Spitfire Mk VB

Transportvoertuigen

  • Kettenkrad
  • Kubelwagen
  • M3 Halftrack
  • Sd. Kfz 251 Halftrack
  • Universal Carrier

Tanks

  • Churchill Gun Carrier
  • Churchill Mk VII
  • Flakpanzer IV
  • Panzer 38(t)
  • Panzer IV
  • Staghound T17E1
  • Tiger I
  • Valentine AA Mk I
  • Valentine Mk VII

Gadgets

  • Ammunition Crate
  • Ammunition Pouch
  • Flare Gun
  • Grenade Rifle
  • M49 Spotting Scope
  • Medical Crate
  • Medical Pouch
  • Panzerfaust 100
  • PIAT
  • S 35 Bouncing Betty
  • SMLE Smoke Grenade Launcher
  • Sniper Decoy
  • Spawn Beacon
  • Sticky Dynamite
  • Sturmpistole
  • Tellermine

Granaten en werpwapens

  • Geballte Ladung
  • M18 Smoke Grenade
  • No. 36 Frag Grenade
  • No. 69 Impact Grenade
  • No. 74 Sticky Grenade
  • No. 76 Incendiary Grenade
  • Throwing Knife

Stationaire en/of versleepbare wapens

  • FlaK 38
  • MG34 Tripod
  • PaK 40
  • QF 6 pdr
  • Vickers HMG Tripod

Specialisatie alom

Al deze wapens, en ook alle voertuigen, kunnen worden gespecialiseerd. Met ieder level kun je in de skill tree een keuze maken voor welk extraatje je wapen of voertuig krijgt, al levert dit ook weer een nadeel op. Zo kan je bijvoorbeeld een kogel met een specifiek wapen over een veel langere afstand schieten dan voorheen, al levert dit wel een schadereductie op.

Dit geldt over het algemeen ook voor alle voertuigen. Tanks hebben bijvoorbeeld de keuze om meer bepantsering aan de zijkant te krijgen, maar eenmaal toegepast kan dit ervoor zorgen dat de tank trager wordt of aan de bovenkant zelfs minder beschermd is.

Na ieder level is het mogelijk om een keuze vrij te spelen. Deze betaal je met de in-game valuta. De skill tree heeft tevens meerdere takken, maar het is niet mogelijk om alle keuzes te nemen. Je zult dus uiteindelijk de keuze moeten maken op dat wat het beste bij jouw speelstijl past.

  1.   
    mmx's avatar

    Ik weet genoeg om hem te kopen

  2.   
    mitchel1988's avatar

    leuk artikel! Weer up2date 🙂

  3.   
    Neolite's avatar

    Zeer interessant artikel. Game ziet er enorm goed uit en is waarschijnlijk zeer geoptimaliseerd. Het is alleen zo jammer dat Patrick Soderlund met zijn “SJW” geneuzel de game helemaal kapot heeft gemaakt. Je zegt niet tegen potentiële klanten om de game maar niet te kopen als het ze niet bevalt. Dat is een ordinaire middelvinger richting de achterban en kost je zoals ook gebleken de kop, hij is inmiddels opgestapt.

    Waar ik misschien nog meer in geïnteresseerd ben is de value proposition van deze game. Wat voor meerwaarde heeft Battlefield 5 over haar concurrenten? Blackout van Black Ops 4 ziet er uitstekend uit en speelt goed in op het middengebied tussen PuBG(realisme) en Fortnite(extreem casual). Battlefield 5 dreigt op dit gebied een beetje buiten de boot te vallen.

    Daarnaast heb ik het gevoel dat de community veel liever een spirituele opvolger van Battlefield 4 wenst. Ook gezien het hoge aantal gamers die dit spel nog dagelijks spelen. Er zijn te veel fouten gemaakt in de aanloop naar Battlefield 5 en eigenlijk voelt de game een beetje als mosterd na de maaltijd.

  4.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Neolite: Hele sterke punten, allemaal. Ben het er zelf ook grotendeels mee eens, al deel ik niet iedere visie.

    Persoonlijk denk ik ook niet dat Söderlund puur omwegen Battlefield-redenen is opgestapt. Die gast heeft een langer lopende reputatie van nare missers (vooral bij de gamer), die hoogstwaarschijnlijk rond EA Play hem pas echt hard in het gezicht retourneerde. Dat was gewoon één dikke shitshow, waarvan het moeilijk terugkomen is.

  5.   
    PSPfreaky's avatar

    @Neolite: Battlefield heeft destructie, waar de andere games dat niet hebben (als je niet naar het bouwen in Fortnite kijkt). Ik heb geen idee hoe Firestorm gaat worden, maar met tanks kan het nog best wel leuk worden en misschien langzamere gameplay opleveren.

    Ik heb alle battle royale games gespeeld die je in je reactie opnoemde, maar Fortnite en Blackout konden me gewoon niet boeien. Ik vind de style en het bouwen van Fortnite helemaal niks en Blackout vond ik zelf te snel en vrij ruk spelen. Ik denk dat Firestorm juist iets voor mij gaat worden 🙂

  6.   
    Neolite's avatar

    @PSPfreaky: Natuurlijk zijn er altijd spelers voor wie “Firestorm” de juiste keuze is. Alleen op individuele basis daargelaten denk ik dat ze het heel moeilijk gaan krijgen. Er is met name een perceptieprobleem en dan maakt het niet echt uit of de modus enorm goed is.