Preview: Cyberpunk 2077

Tijdens de E3 heeft CD Project RED ons al verwend met geweldige beelden en natuurlijk Keanu Reeves. Op de Gamescom in Keulen hebben we een demo van liefst 45 minuten gezien. En het resultaat is….breathtaking.

Robot people, voodoo people

De demo bestond uit een lange missie die je ongeveer halverwege de game tegen gaat komen. Hoofdpersoon V zal tegen die tijd bij iedereen er ook anders uitzien, aangezien er diepe customisation in de game zit en een fluïde skill tree, waardoor je eigenlijk nooit vast zit aan één speelstijl.

Je kiest allereerst uit een achtergrondverhaal en een uiterlijk en zelfs die kleine dingen hebben grote gevolgen voor jouw verhaal. Unieke dialoogopties en reacties van de omgeving zijn er in veelvoud. Voor de demo is V een Netrunner, met als specialisatie hacken. En dat zijn de Voodoo Boys, waar je de missie voor doet toevallig ook.

Je hoopt meer te weten te komen over de chip die in jouw lichaam zit en in Cyberpunk 2077 zijn zij de mensen waar je naartoe moet voor antwoorden. Natuurlijk geven ze die niet direct en moet je een opdracht voor ze doen, voordat je meer te weten krijgt over de mysterieuze chip. Na een sfeervol rondje door de afgetrapte straten van Night City kom je uit bij Placide, een imposante verschijning die jou de opdracht geeft om een gebouw te ontdoen van Animals.

Futuristisch prachtig

De eerste helft van de demo is vooral het showen van de wereld in Cyberpunk 2077 en die is nu al tot in de details uitgewerkt. Het gedeelte waar de missie zich in afspeelt is een sloppenwijk geworden. Coöperaties waren begonnen met het bouwen van megalomane projecten, maar die zijn halverwege allemaal stopgezet. Wolkenkrabbers zijn half ingestort en gebouwen van plezier als casino’s, zijn veranderd in een smerige bende voor de low lifes.

Tijdens de dialogen, het rondlopen en rondrijden in Night City gebeurt er ook ontzettend veel. Op de achtergrond is er een kleine oorlog bezig tussen een groep rebellen en een vliegtuig van Netwatch, even kort de de bocht, de handhavers. Terwijl je onverstoord verder loopt, hoor je mensen naar je roepen, vandalen gaan los vlakbij en dat voertuig van Netwatch crasht vol in een wolkenkrabber. Je voelt je echt onderdeel van een wereld die al jarenlang draait en jij komt alleen even kijken.

Overigens is de soundtrack van de game fenomenaal. In het stukje gameplay waarin V met zijn motor door Night City rijdt, knalt ongenadig hard, bombastische muziek door de speakers. Vergelijk het met Marilyn Manson in zijn goede dagen, Combichrist en de soundtrack van Hotline Miami. De adrenaline pompt goed door je lichaam, zodra de soundtrack losbarst.

Jouw V, jouw verhaal

In het tweede gedeelte wordt duidelijk hoe idioot uitgebreid Cyberpunk 2077 eigenlijk is. Eerst kies je voor jezelf hoe je de missie gaat aanpakken. Ga ik guns blazing het gebouw in of kies ik voor stealth? Aangezien deze V erg kundig is met hacken, wordt er gekozen voor stealth en je ziet hoeveel opties je hebt als hacker. Als je eenmaal in het netwerk van het gebouw zit, waar ook alle enemies op aangesloten zijn, verandert het vijandige gebouw in een speeltuin.

Er is een gedeelte waarin getraind wordt door de Animals en deze sportschool wordt levensgevaarlijk gemaakt. Er staat een man te sparren met een vechtrobot en zodra die gehackt wordt flipt de robot en slaat de man knockout. Verschillende apparaten waar Animals op aan het trainen zijn, kun je manipuleren en daardoor iedereen uitschakelen. Zelfs de Animals zelf, zijn met bepaalde skills te hacken waardoor ze uitschakelen of zichzelf vermoorden. De situaties die ontstaan zijn bruut en soms echt extreem hilarisch.

Mocht je echter een V hebben gemaakt die meer op zijn plek is in The Terminator, dan heb je ook genoeg keuze. Sommige routes zijn alleen toegankelijk voor specifieke builds van V. De Netrunner kan de zwaarbeveiligde route nemen, maar de extreem sterke V krijgen we ook even te zien. Met pure kracht worden gesloten stalen deuren uit elkaar getrokken en beweeg je een stuk leniger. In een vuurgevecht, wat er overigens erg soepel uitziet, heb je ook genoeg verschillende keuzes. Overmeester een vijand om hem te gebruiken als een menselijk schild, waardoor je langzaam naar een vurende turret kan lopen. Trek de turret van zijn plek af en gebruik hem vervolgens tegen de Animals zelf. Het is briljant.

Keuzestress

Uiteindelijk kan de missie die we gezien hebben van Cyberpunk 2077, potentieel op veel manieren eindigen. De ene partij steekt de ander in de rug en jij kan natuurlijk exact hetzelfde doen. Het klinkt bij veel games als een verkooppraatje, maar je beleeft echt je eigen verhaal. Het is allemaal nog onduidelijk hoeveel invloed het heeft op het einde van het verhaal en in hoeverre je keuzes uit de hand kunnen lopen. Maar het lijkt vrij diep te gaan, waarin je de goede relaties met mensen en groepen voor de rest van je playthrough in gevaar kan brengen.

De demo wordt afgesloten met een sneak peek van Cyberspace. V wordt aangesloten op het web en je komt in een trippy wereld terecht. Er komen nieuwe termen aan bod als Blackwall, en het lijkt een belangrijk onderdeel van Cyberpunk 2077 te worden.

Voorlopige conclusie

Net als voorgaande trailers, lijkt ook deze demo op Gamescom te bevestigen dat Cyberpunk een game van formaat wordt. De game voelt fris, is prachtig, lijkt ontzettend uitgebreid te worden en lijkt garant te staan voor tientallen, misschien wel honderden uren gameplay.

Het enige wat we nog niet weten, is hoe de game daadwerkelijk speelt. Tot nu toe zijn er alleen hands-off demo’s en gameplaytrailers verschenen, dus het is nog afwachten of de besturing een beetje gelikt is. Cyberpunk 2077 ziet er nu al ongelooflijk goed uit en we kunnen niet wachten op het eindproduct dat 16 april moet verschijnen op PlayStation 4, Xbox One en pc.

  1.   
    ChielB's avatar

    Volgens mij was The Witcher 3 voor release ook niet of nauwelijks hands-on speelbaar. Voor de rest blijven alle ervaringen en impressies heel lovend, dus nog steeds vol in de hype train. 🙂

  2.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    CD Projekt RED houdt er echt van om lekker “hun eigen ding” te doen qua marketing en media-aandacht. Kan het ergens wel waarderen, maar ik weet niet of ze echt op Rockstar-niveau zitten qua vertrouwen.

    Tot dusver is dit pas de tweede titel die ze zo intens geheimhouden, ondanks hun recente successen. En om dan op de laatste grote beurs voor release nog steeds geen hands-on te bieden, dat is wel ballsy, imho.

    Heel erg benieuwd naar april. Dikke kans op een dijk van een RPG.