BioWare belooft (opnieuw) openheid over Anthem

Anthem was het grootste debacle van 2019, het onvermijdelijke resultaat van een roerige ontwikkeltijd. Sinds de release is ‘roerig’ ook het sleutelwoord: de roadmap werd verwijderd en de lead producer vertrok. Toch blijven ontwikkelaar BioWare en uitgever Electronic Arts optimistisch: de publisher gelooft nog altijd in de game en de developer blijft eraan werken.

Toch blijft het behoorlijk stil rondom Anthem, waar zelfs de kerstverlichting pas eind februari werden weggehaald. Nu komt er wederom enige verandering in: hoofd van BioWare Austin, Christian Dailey, laat van zich horen middels een blogbericht. Hierin beschrijft de beste man hoe Anthem in de toekomst ontwikkeld wordt én dat dit een lang proces zal zijn.

Volgens Dailey is er een incubation team opgesteld van ongeveer dertig game-ontwerpers en -ontwikkelaars. Dit kleinere team gaat kijken naar welke aspecten tegenvielen en naar wat er wél goed ging in Anthem. Met andere woorden: BioWare gaat terug naar de tekentafel met een kleiner team, zodat er wat flexibiliteit komt die je met een groter team niet hebt.

Daarbij wil BioWare open zijn tegenover de community, maar dat is een tweesnijdend zwaard. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat spelers fantastische dingen te zien krijgen die vervolgens worden geschrapt – of juist verschrikkelijke features waar tientallen of zelfs honderden manuren aan worden besteed. In de experimenterende fase is dit volgens Dailey geen probleem. Het is wel de vraag of de community dit ook zo ziet.

Ook zegt Dailey dat het team vaker gaat communiceren over Anthem. Dit kan bijvoorbeeld de vorm aannemen van een spontane livestream of concept art op sociale media. Tot slot zegt Dailey dat we binnenkort informatie krijgen over het update-schema voor Anthem in de toekomst.

Op zich natuurlijk mooie woorden, maar dit is niet de eerste keer dat BioWare openheid en transparantie belooft. Acht maanden geleden (!) beloofde toenmalig head of live services Chad Robertson al dat er open gecommuniceerd zou worden. Blijkbaar weet het bedrijf nog altijd niet hoe het dit vorm moet geven. En daarnaast is het enigszins vreemd dat BioWare blijkbaar pas recentelijk is begonnen met het herontwerpen van Anthem. Wat heeft de studio in de tussentijd dan gedaan?

Hoe dan ook, Dailey klinkt optimistisch. Hij wil geen overmatige hype creëren, maar gelooft wel dat de juiste beslissingen worden genomen voor Anthem. Ook verwelkomt hij zowel positieve als negatieve feedback: de game heeft baat bij opbouwende kritiek, aldus het hoofd van BioWare Austin.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    tranceguy's avatar

    Was en is gewoon geen slechte game, punt.

  2.   
    DonderVuist's avatar

    Ze verdienen het niet dat de game zo afgekraakt werd/wordt ik speel de game nog steeds maar ik geef toe niet zo vaak meer als in het begin omdat ik alles wel gezien heb als Solo player (met vrienden die alleen maar Dota games of WoW spelen) die PUGs moet doen contacten leggen gaat niet zo makkelijk bij mij maar goed ik kan niet wachten op Anthem 2.0 als ik 2 jaar moet wachten en ze willen er 20 piek voor maar ze hebben dan een story als the Witcher of mass effect prima betaal ik wel maar meer niet heb er ook geen spijt van dat ik de game heb ge preordered toen

  3.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    Was en is gewoon een slechte game, punt.