Een disclaimer voor Call of Duty: Black Ops 4 (en veel andere AAA-games)

Er zijn weleens momenten in het leven dat je terugkijkt naar uitspraken en beslissingen waarvan je denkt; “Oei, misschien zat ik er toch een beetje naast.” Dit gevoel heb ik niet vaak maar na een aantal dubieuze beslissingen van (uiteraard) Activision, bekruipt me toch het gevoel dat mijn review over Call of Duty: Black Ops 4 iets te voorbarig was. Let me explain.

Qua gameplay en content ben ik het nog steeds eens met mijn eigen review. Ondanks het schrappen van de campaign, is Black Ops 4 een heerlijk pakket multiplayergoedheid. De kleine tweaks in multiplayer, de grote lading zombiecontent en vooral het formidabele Blackout maken van Black Ops 4 een fijn pakket.

Helaas waren er al voortekenen dat Activision uiteraard weer extra geld uit de gamer wilt trekken. De verschrikkelijk dure Season Pass is natuurlijk weer van de partij en vlak na release, en dus ook reviews, is de Black Market online gegaan. Waarmee ook het kwaad van de game-industrie zijn kop weer laat zien; microtransacties.

Voordat ik de Black Market compleet tot de enkels afzaag, eerst een stukje context. Ik was over het algemeen vrij neutraal in de kwestie microtransacties. Ik zag het als noodzakelijk kwaad. Games zijn al jaren dezelfde prijs, maar het maken van games is wel duurder geworden. Die paar extra euro’s leken noodzakelijk om de nieuwprijs van AAA-games op zestig euro te houden.

Maar wat begon als begrip is de laatste jaren veranderd in pure haat. Microtransacties zijn door bedrijven als Electronic Arts, Activision, Blizzard, 2K en Ubisoft misbruikt en asociaal geworden. EA spande vorig jaar de kroon met een pay-to-win systeem in Star Wars: Battlefront 2 en dit werd volkomen terecht keihard aangepakt. Gelukkig is de hebzucht van EA fataal gebleken en lijkt het gezwel lootboxes snel verleden tijd, nu veel landen verklaren dat lootboxes ordinair gokken is.

Maar er zijn meer bedrijven die flirten met gore praktijken. Ubisoft heeft in Assassins Creed Odyssey, wederom een game waar je al zestig euro voor betaald, een in-game economie gecreëerd waarin microtransacties wel heel aanlokkelijk worden. Materialen om te craften en je wapens te upgraden zijn opzettelijk schaars gemaakt, maar voor een tientje kan je natuurlijk wel wat extra’s krijgen. Het is wachten tot de volgende stap; uitsluitend een niveau omhoog kunnen gaan als je betaald.

Microtransacties zijn ondertussen niet meer micro. Skins die jaren geleden tijdens de introductie van microtransacties maximaal een euro kostten, zijn ondertussen schandalig duur en dit brengt me terug naar de Black Market van Black Ops 4. Nogmaals, ook voor deze game heb je dus zestig euro betaald. Hou dat in je achterhoofd, want de volgende prijzen zijn echt te idioot voor woorden.

De Black Market is vergelijkbaar met de Battle Pass van Fortnite. Je betaald een tientje voor exclusieve skins en andere troep, die je dan vrij kan spelen door daadwerkelijk veel te spelen. In een free-to-play game als Fortnite is dat begrijpelijk, maar in Call of Duty: Black Ops 4 is het je reinste bullshit.

En het toppunt is nu ook bereikt door Activision. Er is nu namelijk de “Fall Firearms” Black Market-pass beschikbaar gemaakt voor het luttele bedrag van liefst twintig euro! Dat is een derde van de aanschafprijs voor, hou je vast, twee weapon skins en een handjevol sprays. Om het nog wat kwetsender te maken tegenover de gamer; één van die skins is een pre-order bonus geweest bij sommige winkels.

Dit heeft niets meer te maken met stijgende productiekosten, dit is hebzucht in zijn puurste vorm en het is tijd dat er een einde aan komt. Het afgelopen jaar hebben Activision en EA tientallen miljarden binnengehaald aan alleen (micro)transacties en het wordt ieder jaar alleen maar meer. Deze bedrijven moeten in een hoek worden gedreven waar de klappen vallen. De hoek waar EA zich al in bevindt mag de komende jaren wel wat drukker worden.

Helaas zijn de meeste gamejournalisten schizofreen en hypocriet, want hoewel ik zeker niet de eerste ben die een boze column schrijft over de pisvlek die microtransacties heet, zijn we ook weer heel makkelijk om het te vergeten. Microtransacties zijn ondertussen als normaal gezien en worden dan ook bijna niet meer als iets negatiefs benoemd in recensies. Hier heb ik mezelf ook schuldig aan gemaakt, maar nu is het echt genoeg.

Het excuus dat microtransacties noodzakelijk zijn om goeie games te blijven is echt verleden tijd. Het is nu puur en alleen geld verdienen met zo min mogelijk moeite. En het is niet alleen de skins en battlepasses, maar bijvoorbeeld ook games als Destiny en The Division. Games die matig waren voor de volle pond en later pas echt beter worden als je nog wat extra tientjes lapt voor DLC. Het is absurd, het is fout en wij als gamers en gamejournalisten laten ze er allemaal mee wegkomen.

Games voor zestig euro moeten af zijn. Je krijgt waar je voor dokt zonder een extra cent te hoeven betalen om de volledige ervaring te ervaren. En willen ze meer geld van je hebben, laat ze dan maar werken voor hun geld om een goed stuk DLC uit te brengen. Games als Horizon Zero Dawn, The Witcher 3 en Spider-Man zijn op zichzelf al fantastisch en dan betaal ik met liefde die paar tientjes extra voor nog meer geweldige content.

Microtransacties zijn weggelegd voor spotgoedkope games of (mobile) free-to-play spellen. Het is volkomen logisch dat in die games om geldbedragen wordt gevraagd als je extra’s wilt, aangezien je al voor noppes kan genieten van de basis. De ontwikkeling van updates en servers moeten ergens door worden betaald, al zijn hier ook genoeg bedrijven die idiote bedragen vragen voor hele kleine extra’s.

Het is tijd om flink tegen microtransacties in full priced games te gaan, want we weten nu dat tegenstribbelen werkt. Electronic Arts en DICE hebben de collectieve woede van de gamers gevoeld en zijn door de knieën gegaan. Battlefront 2 is op de schop gegooid en Battlefield V is vrij van lootboxen en season passes. Het is een bewijs dat we verandering kunnen waarmaken, als we er maar hard genoeg voor knokken.

En mensen zoals ik, die games mogen recenseren, moeten harder optreden. Waar waren de negatieve geluiden over de economie in Assassins Creed Odyssey? Waarom kreeg Blizzard met Overwatch (eerste nieuwe IP in eeuwen) in de begindagen uitsluitend veren in de reet voor een game met heel weinig content? Ze hadden blijkbaar wel tijd voor een lootboxsysteem, maar niet voor meer gamemodi of bijvoorbeeld een singleplayer. Het is tijd om echt kritisch te worden. Voor mezelf en voor de mensen die mijn reviews lezen.

Maar deze zure column begon met Call of Duty: Black Ops 4 en daar eindigt het ook mee. Onder mijn videoreview heb ik in de comments tegen Gamersnet-bezoeker Neolite het volgende gezegd;

Momenteel bederft het (season pass, toekomstige microtransacties) mijn speelervaring nog niet, maar mocht Activision de komende maanden nare dingen gaan uithalen, dan ben ik de eerste om het één en ander te rectificeren.

Waarvan akte.

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Tja, je heb altijd mensen die het blijven kopen. Vind het zelf ook een schande. Ik merk tegenwoordig ook dat Blizzard echt begint te lijden onder Activision. Het lijkt erop dat de meeste publisher het licht hebben gezien echter is Activision hier, helaas, een uitzondering van…

  2.   
    BozeBever's avatar

    Weinig aan toe te voegen, enkel dat je een puik stukje proza hebt geschreven met een mening die ik deel.

    ”Het is tijd om flink tegen microtransacties in full priced games te gaan, want we weten nu dat tegenstribbelen werkt. Electronic Arts en DICE hebben de collectieve woede van de gamers gevoeld en zijn door de knieën gegaan. Battlefront 2 is op de schop gegooid en Battlefield V is vrij van lootboxen en season passes”

    En hier zit het hem. De spelers zijn erop tegen maar blijven kopen en ik kan ze ook geen ongelijk geven als er een beetje peer pressure op zit (zowel vanuit de game, als je vrienden). Nu worden de journalisten echter ook voor de gek gehouden door reviewcopys uit te geven waarbij het lijkt alsof alles vrij is van het kwaad. Goede reviews + Goede cijfers = Goede verkopen. You do the math.

    Mijn ideaal: Zolang een game nog niet in zijn totaliteit kan worden beoordeeld door de kenners/journalisten blijft alles een preview, desnoods met een negatief koopadvies ondanks de kwaliteit van het spel. Zie wat er met Battlefront is gebeurd. Volgens mij is er toen op de beurs bij EA ook een tig miljoen verdampt en was alles binnen no-time gefixt en marketingtechnisch gespind.

    oja. Deze long(er)reads krijgen vaak niet de waardering die ze verdienen. Top! Zie en lees ik graag!

  3.   
    OnOwned's avatar

    @BozeBever: Allereerst thnx! We proberen het weer een beetje op te pakken, want (als ik voor mezelf spreek) vind dit soort stukjes ook heel leuk om te schrijven. Check anders ook nog mijn Red Dead stukje anders van zondag, als je dat nog niet gedaan hebt.

    Verder on-topic: Ik heb me de laatste weken wat meer zitten verdiepen in verkoopcijfers en kwartaalcijfers van bedrijven. En het is echt schrikbarend dat vooral EA en Activision miljarden verdienen met games die steeds minder af zijn. De prijzen voor microtransacties zijn geëxplodeerd en dit is al heel lang niet meer goed te praten.

    Lootboxen lijken (mede door EA) verleden tijd te worden, dus kunnen we meteen doorpakken naar die transacties. Laat ze maar weer ouderwets werken voor de centen, door producten te leveren die af zijn op het moment dat je ze koopt.

  4.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    ja gelijk heb je wel daarom betaal ik geen cent voor games krijg toch alles gratis van de leverancier groothandel