Review: The Witcher 3: Wild Hunt

We hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk kunnen we weer op avontuur met Geralt. CD Projekt RED heeft als ontwikkelaar alles uit de kast getrokken om van The Witcher 3: Wild Hunt een RPG van epische proporties te maken. De vele miljoenen fans hadden er vooraf al veel vertrouwen in. Terecht? Weet de game de hooggespannen verwachtingen echt waar te maken?

Een goede start

Voordat we wat dieper op de inhoud ingaan, wil ik CD Projekt RED een hele dikke pluim geven voor de manier waarop ze The Witcher 3 bij je afleveren. Een oprecht bedankbriefje, een stukje achtergrondgeschiedenis en een mooie kaart van de spelwereld dragen allemaal bij aan een goede start. Daar kunnen veel ontwikkelaars nog wat van leren.

Ruim drie jaar hebben de dames en heren van de Poolse ontwikkelaar gewerkt aan deze role-playing game The Witcher 3: Wild Hunt. Na wat uitstel ligt de game inmiddels in de (digitale) winkelrekken en kunnen we op avontuur met onze witcher Geralt. Een monsterjager eerste klas en iemand die wat lichte vormen van magie beheerst. Na de avonturen uit deel 2 krijgt Geralt deze keer te maken met een bovennatuurlijk doodseskader genaamd de Wild Hunt. Deze wrede strijders van de Wild Hunt hebben het gemunt op de jonge dame Ciri, die als een dochter is voor Geralt. Zodoende draait het verhaal vooral om Geralts zoektocht naar Ciri en het afrekenen met de dodelijke Wild Hunt.

Oog voor detail

Wat betreft personages weet The Witcher 3 zich goed te onderscheiden van de massa, want veel gebeurtenissen en personages worden behoorlijk uitgediept en rustig geïntroduceerd. Het grote voordeel van een game gebaseerd op een uitgebreide boekenreeks, in dit geval van de Poolse schrijver Andrzej Sapkowski. Dat de game overal goed de tijd voor neemt kan je als een nadeel soms ervaren, want bij vlagen kabbelt alles een beetje vooruit. Zeker het begin van de game is even doorzetten. Als je echter eenmaal in gevecht mag gaan met de vele lompe monsters, dan ben je die traagheid al snel vergeten.

Met een gigantische spelwereld heeft The Witcher 3 eigenlijk altijd wel wat voor je in petto. De verhalende missies zijn vet, je ontmoet volop toffe personages en je komt prachtige omgevingen tegen. Er valt echter nog genoeg op eigen houtje te ontdekken dankzij enorm veel zijmissies. Helaas is het wel vaak een traditionele fetch quest, waarbij je iets of iemand moet ophalen ergens, maar mede dankzij de levendige wereld zal het je zelden vervelen. Als je echt een liefhebber bent en oog voor detail hebt, dan kan je je hart ophalen in de vele dorpjes en steden. Inwoners doen hun dagelijkse dingen en uit gesprekken kan je zelfs tips ontdekken om een nieuw avontuur te ontdekken. En soms maken de inwoners gewoon grappen onderling, altijd leuk om te horen.

De enorme spelwereld heeft er wellicht aan bijgedragen dat The Witcher 3 op het technische vlak nog wat smetjes kent. Een framerate die soms inzakt, regelmatige pop-up… Het doet an sich niet veel afbreuk aan de beleving, maar het valt wel snel op. Gelukkig zit CD Projekt RED niet stil en zijn de eerste patches al onderweg, maar het is nog maar de vraag hoeveel van alle technische mankementen ze kunnen verhelpen.

Vette combat!

Natuurlijk is het niet allemaal vrede en gezelligheid, want Geralt moet flink aan de bak. De combat is ten opzichte van The Witcher 2 weer een stukje werder ontwikkeld, in de goede richting welteverstaan. Het pareren en counteren van aanvallen gaat een stuk logischer door goed te timen. Zo kan je een stuk eenvoudiger het gevecht aangaan met meerdere vijanden tegelijk. En met simpelweg lomp hakken kom je er meestal niet. Het pareren en ontwijken van vijanden is vaak essentieel om te overleven. Korte stappen of snel wegrollen, het gaat allemaal lekker vloeiend. Iets minder soepel gaat het free runnen door gebouwen en over obstakels. Het niveau van een Assassin’s Creed wordt hierbij niet gehaald, maar dat is ook niet erg. Het is meer een kwestie van even wennen dan dat het echt storend is.

De combat wordt nog een stuk vetter als je het vanaf je paard doet! Je kunt al rijdend flink uithalen met je zwaard. Een hele toffe feature is dat de game heel even vertraagt als je met je paard in volle vaart op een vijand afstormt. In een heerlijke slow-motion kan je dan genadeloos uithalen naar een vijand. Heel vet gedaan en het zorgt ervoor dat het rijden met je paard niet alleen maar een noodzakelijk kwaad is om van punt A naar punt B te komen. Daarbij komt er ook nog wat extra afwisselingen doordat je af en toe met Ciri zelf mag vechten.

Olie en Gwent

Wat betreft gebruiksgemak valt er nog wel wat terrein te winnen voor de in-game menu’s van The Witcher 3. Als je na enige tijd goed doorhebt hoe je snel bij alle extra informatie en inventaris kunt komen, gaat er een extra wereld voor je open. CD Projekt RED heeft enorm veel aandacht voor detail en werkelijk elk wezen in de spelwereld heeft een achtergrondverhaal. Niet alleen leuk voor de show om te lezen, want het kan je vaak ook tips geven hoe je bepaalde wezens het beste kunt verslaan. Dankzij het uitgebreide systeem om zelf spullen te maken, zoals olieën om je zwaarden een speciale kracht mee te geven en diverse soorten bommen, is er voor de hardcore RPG-speler volop diepgang te vinden.

Over diepgang gesproken. Al vroeg in de game kom je in aanraking met één van de leukste minigames in jaren, namelijk het kaartspel Gwent. Allicht aanwezig mede dankzij de populariteit van games als Hearthstone. Kort gezegd dien je de hoogste score op het bord te leggen en twee van de drie rondes te winnen. Daarbij kan het verstandig zijn om bewust een ronde te verliezen, zodat je waardevolle kaarten overhoudt voor een latere ronde. De game legt je uitgebreid uit hoe het werkt, dat zal ik je hier besparen. In elk geval is het een toffe toevoeging, zeker omdat je in de hele spelwereld unieke kaarten kunt verzamelen en er zelfs een speciale quest aan kunt overhouden.

The Witcher 3: Wild Hunt voldoet ruimschoots aan de verwachtingen. Er is een gigantische spelwereld om te verkennen, tientallen toffe personages om te ontmoeten, geweldige vijanden om mee af te rekenen en een heerlijk vechtsysteem. Daarnaast zorgt het uitgebreide crafting-systeem en de card game Gwent voor nog veel meer diepgang en vermaak. De hoeveelheid fetch quests en technische mankementen vallen wel op, maar zijn slechts een smetje op een verder heerlijke RPG. Het advies is even simpel als dwingend: haal deze game in huis en ga je lekker weken of zelfs maanden verliezen in de toffe wereld. Verplichte kost voor de liefhebber van een harde actie-RPG!

• Schitterende
  • grote spelwereld
  • Diepgaande RPG
  • Verbeterde combat
  • Toffe personages
  • Gwent

• Veel fetch quests
  • Technische smetjes

9

1.
    Sa.'s avatar

Nice review Michiel! Kan me 100% vinden in je woorden. De game is ontzettend groot en heeft uren aan content. Het vechten vond ik zelf even wennen, maar dat is vooral omdat het mijn eerste Witcher game is. Zoals je ook al zegt in de review, de game wordt prachtig mooi geleverd. Bedankbriefje, lore-boekje en bovenal een kaart. Maar niet zomaar een kaart vind ik zelf. CD Projekt heeft heel goed door dat de kaart niet praktisch hoeft te zijn (je hebt immers een in-game map), daarom ziet de bijgeleverde kaart er naar mijn idee prachtig uit!

2.
    noah81's avatar

lijkt me een zeer gaaf spel, mooi cijfer en ga ik zeker eens proberen.

3.
    UncreatedKoen's avatar

Het is niet vaak dat ik een review helemaal lees maar deze is echt ontzettend goed! Kan me helemaal vinden in je woorden Michiel. Heb de game nog niet gespeelt maar wat ik heb gelezen is echt wauw! Ik heb zelf de game al besteld en krijg hem hoop ik morgen binnen! 🙂

4.
    Caroldus_Maximus's avatar

Prima review, ik denk dat CD Projekt een uitstekende AAA-game heeft afgeleverd die bovenal met liefde is ontwikkeld. That’s a rare thing these days…

5.
    gatemaster64's avatar

ook weer een 9! 😀

ziet er echt als een geweldige game uit.

ga hem zelf waarschijnlijk later dit jaar pas halen, maar dat is alleen maar omdat ik nog zo gigantisch veel games heb liggen.

6.

Zo veel te doen, zo weinig tijd!

Nog drie min punten voor mij persoonlijk:

1: Dat er géén auto save is na 10/15 min.
    Want wat heb ik dat vaal gehad zeg, dat ik niet heb gesaved en dat ik weer helemaal terug moest naar mijn laatste save punt die ik had gemaakt wanneer ik dood ging.
    Dus alle vooruitgang die ik had geboekt moest ik helemaal opnieuw doen.
    Ja er zijn save punten ná en vóór missies maar er tussen in moet je het zelf doen, en laat je het snel vergeten door all de afleidingen en dingen die je te doen hebt in de wereld.

2: De laadtijden, ik heb voor de gein is gekeken hoe lang het duurt voordat ik weer in de wereld stapt nadat ik die constante (lange) laadscherm voor mij neus zag wanneer ik dood was gegaan. De tijd, 1:05 (ongeveer) dat ik moest wachten.
    Ik speel overigens op de PlayStation 4, ik weet niet of meerdere mensen dat probleem hebben??!

3: De AI is niet altijd even slim, en heel vaak weet ik niet wat ze doen?
    bv. de Drowners monstertjes. Want heel soms zie ik dat ze heel vreemd in cirkels rennen, of dat ze van de berg niet meer afkomen.
    Maar vooral je paard Roach doet soms vreemde dingetjes (wanneer ik naar hem fluit om te komen)

Dat gezegd en ik tot nu toe heb gezien geef ik de game maar wat graag een solide 9.
    Een 9,5 als ze de problemen verhelpen in een toekomstige patch.

PS: Ja Gwent is een freaking awesome kaart spel, helaas zijn het geen nude kaarten zoals bij de vorige Witcher game. 😳

7.
    stinkiwinkie's avatar

een 9? te laag gegrepen voor de witcher. Als unity een 9/10 heeft dan moet zeker de witcher nagenoeg een 14/20 hebben. Spijtig dat dat wel niet mogelijk is.

@sdfl

Hoe doe ge die rating van onder op uw tekst. wel gaaf!

8.

stinkiwinkie schreef, "een 9? te laag gegrepen voor de witcher. Als unity een 9/10 heeft dan moet zeker de witcher nagenoeg een 14/20 hebben. Spijtig dat dat wel niet mogelijk is."

Een 14/20 zou ik omrekenen naar een 7 uit 10. Vind ik een 9 toch beter. 😉

@sdfl

Aan de rechterzijde van de review, onder de door Michiel gegeven score, kun je ook zelf een cijfer geven. Dit kan je ook doen op de gamepagina. Het cijfer dat je gegeven hebt, is daarna (zoals bij sdfl) ook zichtbaar onder je reacties bij de review!

9.
    MikeGevers's avatar

LOL, elders las ik juist een review van iemand die de combat helemaal niks vond, omdat hij te eentonig was 😛
    En inderdaad: de manier van afleveren is fantastisch. Ik heb de collector’s edition, en die was ook nog door het hele development team gesigneerd! En inderdaad, die kaart is prachtig! Ik durf hem eigenlijk niet aan mn muur te hangen, omdat ik er geen punaises door wil prikken. Echt een ziek goeie productpresentatie, en dat is precies de reden dat ik hoop dat fysieke verkoop gewoon door zal gaan. Zonder fysieke retail verlies je parels als deze game 🙂

10.

Punaises zijn zonde inderdaad. Koop anders een mooie fotolijst om hem daar in te hangen, blijft de kaart verder gewoon helemaal gaaf.

Uiteraard is een review een persoonlijke mening, maar de combat vind ik alles behalve eentonig. Zeker tegen de grotere monsters en groepen vijanden kan het heerlijk intens zijn. En vanaf je paard vechten blijft tof! 8)

11.
    MikeGevers's avatar

ChielB schreef, "Punaises zijn zonde inderdaad. Koop anders een mooie fotolijst om hem daar in te hangen, blijft de kaart verder gewoon helemaal gaaf.
    Uiteraard is een review een persoonlijke mening, maar de combat vind ik alles behalve eentonig. Zeker tegen de grotere monsters en groepen vijanden kan het heerlijk intens zijn. En vanaf je paard vechten blijft tof! 8) "

Fotolijst is inderdaad een goeie optie! 😀 Ik vind de combat van de Witcher-franchise inderdaad heerlijk, dus ik vond het al moeilijk te geloven dat ze die hadden verpest. Waarschijnlijk had de reviewer in kwestie nog nooit een Witcher-game gespeeld 🙂

12.
    OMGitsOhMyGoat's avatar

Goede review , ik vind het ook een leuke game maar de besturing is soms echt wennen. Glitches ben ik ook nog niet echt tegen gekomen behalve mijn paard die in de lucht bleef lopen (heeft wel wat leuke screenshots opgeleverd 😀 ) aan de laadtijden kan ik me ook nog aan storen. Maar voor de rest is het wel leuk , die 16 gratis DLC is ook nog wel leuk en de season pass heeft ook genoeg content.

13.

Ik geef the witcher 3 ook een 9, je kan er helemaal in op gaan!

Echter zijn er wel een aantal storende elementen (waardoor het niet naar een 9,5/10 gaat):

– De framerate die regelmatig heel laag gaat, wat heel storend kan zijn in zo’n mooie wereld en zeker als het tijdens de combat is (ben er al menig keer door dood gegaan bij een groot monster)

– Laadtijden bij het doodgaan (zoals Dutchgamer ook zegt) zijn erg lang, dat breek het tempo in de game volledig. Want het is een vrij pittige game en als je dan in groot gevecht om de 1/2 min doodgaat dan moet je telkens even lang wachten om terug in te spawnen. Fast travelen daarentegen gaat een pak sneller (zou aangenamer zijn moest die tijden gelijk geschakeld kunnen worden).

– Punt van auto saves klopt ook, zou gebruiksvriendelijker zijn om er meer in te lassen.

– Dan nog enkele kleine punten zoals wat moeilijke besturing, wat bugs (heb een keer meegemaakt dat in quest men partner in crime weg spawnde 😀 ), vrij klein lettertype bij de opties, alles te veel bij elkaar gegooid in de inventaris, bij grote kampen op een berg slechts 1 ingang vaak (zit je hele tijd op dat kantje te lopen op zoek naar een ingang…),…

Het is natuurlijk een hele grote game en dan is het nu ook eenmaal moeilijker om alles perfect te krijgen maar ik hoop dat de patch er toch snel aankomt. Dan kan ik mij nog heel wat uurtjes verliezen in de game! 🙂

14.
    Dark_Phoenix's avatar

mattioza schreef, "Ik geef the witcher 3 ook een 9, je kan er helemaal in op gaan!
    Het is natuurlijk een hele grote game en dan is het nu ook eenmaal moeilijker om alles perfect te krijgen maar ik hoop dat de patch er toch snel aankomt. Dan kan ik mij nog heel wat uurtjes verliezen in de game! :)"

Dat is allemaal platform verschillend natuurlijk. De punten wat je hebt opgenoemd heb je geen last van op de pc. Op de pc hebben mensen weer last van crashes en freezes. Vooral ik had in begin last van freezes en crashes maar dat is nu flink minder geworden. Framerate is zeer goed op de pc.

15.
    stinkiwinkie's avatar

Wil een 14/10 geven als unity een 9 heeft, maar ja ik kan dat niet doen. Beste spel ooit gemaakt. Veel te doen. Ik ga beginnen te zwijgen anders begint het een te lange revieuw te worden en moet verder de witcher spelen!