Star Wars: Battlefront 2 beta-hands-on

Het was een druilerige woensdagmiddag. We hadden net de opnames gehad van Challenge Accepted en een Gameplay Commentaar, toen de telefoon ging. Het was EA. “Peter, zit je?”. Een beetje ongemakkelijk ging ik zitten, wachtend op het slechte nieuws dat ongetwijfeld zou volgen. “Wil je volgende week naar DICE in Stockholm om Battlefront 2 te checken?”. Mijn leven flitste in een paar seconden aan mij voorbij. Mijn jonge jaren op Tatooine, toen een zweverige man mijn midi-chlorian-gehalte kwam opmeten, de mooie momenten met mijn beste vriend Obi-Wan Kenobi en mijn eerste Force Choke. De schok was zo groot dat ik niet alleen de herinneringen van Anakin Skywalker herbeleefde, voor het eerste sinds de Sinterklaas-periode in 1999 zette ik weer een rode kruizen op mijn kalender, wachtend op de dag dat ik naar DICE mocht.

Echte shooter!

Niet dat het mijn eerste keer was bij DICE, want eerder mocht ik de aankondiging van Battelfield 4 daar meemaken. Dat was een leuke trip, maar daar werd geen seconde gegamed omdat het slechts de aankondiging betrof. Ditmaal was het andere koek, want alle content uit de beta werd ons voorgeschoteld. Van de grote veldslagen in Theed (de hoofdstad van Naboo, prequel trilogie), tot de meer tactische gameplay op Takodana (cantina van Maz Kanata, nieuwe trilogie) en van solo-actie met Darth Maul tot de space combat boven Fondor. Alles wat we gaan beleven in de beta en een mooi beeld van de compleetheid van Star Wars: Battlefront 2.

De eerste verandering die direct opvalt zit hem in de gameplay. Battlefront 2 is een échte shooter geworden en voelt meer als Battlefield dan het eerste deel. Lasers reageren directer, je kunt alle wapens gewoon langs de schouder leggen en de impact van kogels is duidelijker. Een goede keuze, die voor ons hard-core-gamers als muziek in de oren klinkt. Natuurlijk vraag ik me af hoe de Star Wars-fan die bijna niet gamet hierop reageert, maar voor GamersNET maakt dat natuurlijk niet uit. Daarnaast is het levelsysteem behoorlijk op de schop gegaan. Je kunt Star Cards in vele soorten en maten verzamelen, waarbij je wapens kunt upgraden, nieuwe krachten kunt opdoen en zelfs blauwdrukken kunt verkrijgen voor nieuwe wapens en upgrades. Deze zijn te verkrijgen via loot crates, die zijn intrede doen binnen de franchise. Of daar een verdienmodel aan gekoppeld wordt is nog niet bekend (waarschijnlijk wel), maar alles zal vrij te spelen zonder extra te investeren in de game.

Rennende kip

Dat je zoveel kunt upgraden heeft grotendeels te maken met het aantal karakters en voertuigen dat je kunt bedienen. 39 voertuigen zijn aanwezig in de game, waarbij er er een aantal mochten testen. De meeste lol heb ik gehad met de AT-RT, een soort grote kip, waar je als speler op kunt plaatsnemen. Hij is relatief kwetsbaar, maar enorm snel! Het fijne van deze walker is dat je midden in de gevechten blijft. In een tank of grote walker sta je best ver van de één-op-één-gevechten af, maar dat is met deze kleine variant absoluut niet het geval.

Een upgrade als een tank, ruimteschip, hero of sterk karakter krijg je natuurlijk niet voor niets. Rechtstreeks uit Battlefield doen de Battle Points zijn intrede. Deze verzamel je voor bijna alles, voor kills, assists, het blijven bij je teammaten en het helpen met de hoofdmissie van de map. Voor weinig BP kun je kleine upgrades verkrijgen als een sterker wapen of een iets sterker karakter (bijvoorbeeld Flame Troopers of Death Troopers), maar spaar even door en je kunt enorme tanks vrijspelen of zelfs met Darth Maul of Rey aan de slag. Deze heb je één beurt, dus wees er zuinig op! Het is enorm bevredigend om als Darth Maul door tegenstanders heen te hakken als je deze eindelijk hebt kunnen vrijspelen. Als je het goed doet kun je veel punten scoren (al krijg je minder Battle Points met heroes, want anders is het oneerlijk), maar de pijn is enorm als je net Poe Damaron’s Black One-ruimteschip hebt vrijgespeeld en je knalt direct tegen een komeet aan. Dat heb ik aan den lijven mogen ondervinden.

Nog meer variatie wordt gezocht in de introductie van een klassensysteem. Er zijn vier klassen aanwezig, Assault, Heavy, Specialist en Officer. Persoonlijk ging de voorkeur uit naar Heavy, die nog een beetje te krachtig is naar mijn mening. De Officer brengt ook leuke gameplay met zich mee, want hij heeft de mogelijkheid om medespelers te motiveren (iets beter te maken) en turrets neer te zetten. In hoeverre dit helemaal aan te passen is met Star Cards is op dit moment nog niet bekent.

Voorlopige conclusie

De hoeveelheid content die Star Wars Battlefront beidt is enorm. We gaan van vier naar achttien planeten, we krijgen 39 voertuigen, een klassensysteem, Star Cards, Battle Points, 14 heroes en vijf multiplayermodi. Dan hebben we het nog niet eens over de singleplayer, want die hebben we nog steeds niet mogen aanschouwen. Het is enorm veel content en de gameplay is veel dieper gemaakt. Nu was het niet heel moeilijk om daarin stappen te maken t.o.v. het eerste deel, maar Dice lijkt van Star Wars: Battlefront 2 echt hun grootste game ooit te maken. Dat is natuurlijk wat Star Wars verdient en ik zal dan ook extreem veel uren klokken in de vijf multiplayermodi die de game rijk is. Mocht je meer willen weten over deze modi, lees dan vooral De multiplayermodi Star Wars: Battlefront 2 of bekijk onze Gameplay Commentaar-videos.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren