Review: Destiny 2 Forsaken

Na twee matige uitbreidingen heeft Destiny 2 vuurwerk nodig. Een klapper, om fans weer wakker te schudden en nieuwe interesse te wekken. Zoals vrij veel gamers ben ik redelijk vlot afgehaakt nadat Destiny 2 verscheen. Het was het gewoon net-niet. De basisgame was solide, maar de eeuwige grind voor weinig speciaals was funest voor de herspeelbaarheid. Tijden veranderen en ook ontwikkelaar Bungie weet dat het uur van de waarheid echt is aangebroken. Destiny 2 Forsaken moet de wrange smaak van Curse of Osiris en Warmind wegspoelen. Sterker nog, deze uitbreiding gaat als een tsunami door de game heen en vernieuwt, verbetert, verwijdert en voegt toe waar nodig. And it starts with a bang

How’s your sister

Het centrale element van de campaign in Destiny 2 Forsaken is de dood van Cayde-6. In vrijwel elke trailer en aankondiging van de afgelopen periode schuwde Bungie niet om dit heftige feit alvast te delen met de wereld. De vrolijke Vanguard met zijn vlotte babbel is niet meer. Zeker voor Destiny-spelers van het eerste uur is het best even slikken, want Cayde-6 is een personage dat best wel wat spotlights heeft gekregen. De manier waarop het allemaal gebeurt, in de krochten van de Prison of Elders, is heel sterk opgezet.

Een dikke pluim voor de visuele artiesten en schrijvers van Bungie. Kippenvel gaat wat ver, daarvoor is ook Cayde-6 nog te grappig en cynisch tot zijn laatste adem, maar het is wel een narratieve bom. In tegenstelling tot allerlei futuristische dreigingen en andere sci-fi verzinsels zijn je motieven in Forsaken heel duidelijk. De moordenaar van Cayde-6, Prins Uldren Sov, moet boeten voor zijn daden. Niks redden van de totale planeet of de mensheid. Gewoon tijd voor wraak!

Dikke hulde

Via acht verschillende onderdanen van de Prins, zijn Barons, moet je uiteindelijk je gram zien te halen. Kort samengevat zorgt dit voor een hele toffe, afwisselende campaign. Elke Baron heeft een eigen vechtstijl en je komt heel wat leuke tussenbazen tegen om mee te vechten. Ze hebben allemaal hun unieke vaardigheden en de meeste van deze bazen zijn gewoon heel gaaf om tegen te strijden. Kon je de vorige uitbreidingen nog in een paar uur uitspelen, Forsaken biedt op dat vlak al veel meer waar voor je geld. Reken op makkelijk 6 tot 7 uur, als je meteen zo snel mogelijk alle verhalende missies wilt volbrengen.

Ik merkte al snel dat ik met van alles bezig was, terwijl een verhalende missie op me wachtte. Een dik compliment voor Bungie, want Destiny 2 Forsaken weet gewoon weer te boeien. Er is zoveel te doen dat het doorstomen naar hogere levels en meer Power helemaal niet aanvoelt als een verplicht nummertje. En als je dan weer eens het verhaal in duikt, word je weer helemaal ondergedompeld in de sterke storytelling van Bungie. Zeker je eerste rit door de campaign zal dan ook ongemerkt makkelijk de 10 tot 15 uur aantikken als je je heerlijk verliest in alles wat er te doen is.

De keuze is reuze

Tot zover de campaign, want Destiny 2: Forsaken biedt veel meer dan alleen een fraai verhaal. Er is gewoon weer zoveel te doen dat het grinden zelden als een langdradig en saai onderdeel voelt. Naast de nieuwe Strikes en natuurlijk straks de veelbelovende raid zijn er legio activiteiten om mee te kunnen levelen. Triumphs om na te streven, bounties om jacht op te maken, challenges waar je zelfs speciale armor sets mee kunt vrijspelen… De keuze is reuze. Dit is meteen het grootste compliment voor Forsaken. De vorige uitbreidingen werden nogal bekritiseerd vanwege een gebrek aan content. Forsaken pakt dat op heel veel fronten aan, waardoor het echt leuk en lonend blijft om vaak weer terug te keren naar het universum van Destiny.

De variatie in de game is gewoon weer terug en dat voelt heerlijk. Ook omdat Bungie weer heel veel zaken heeft geoptimaliseerd op het gebied van de indeling van je wapens in verschillende groepen. Daarbij is de toevoeging van pijl-en-boog als wapen heel erg gaaf en interessant zowel op de korte als lange afstand. Ook zijn de Scorn als nieuwe vijand echt een andere ervaring dan de gewone Fallen. Ze zien er anders uit, ze gedragen zich echt anders, vallen agressief aan… Kortom, deze vijanden zorgen ervoor dat je af en toe je tactieken iets moet herzien.

Grind en Farmers

Gelukkig maar, want grinden blijft – zoals bij menig MMO-achtige game – een belangrijk onderdeel van Forsaken. De soft cap van 500 Power is prima te behalen, maar daarna zal je echt gericht op zoek moeten naar activiteiten die je Powerful Gear kunnen opleveren. Het enige nadeel is dat voor het upgraden van je wapens, door middel van Infusion, nu ook grondstoffen van de diverse planeten vereist zijn. Tijdens de diverse activiteiten die je her en der doet zal je deze materialen al spelende verdienen.

Toch ligt het op de loer dat je verplicht op bepaalde planeten activiteiten op gaat zoeken om specifieke grondstoffen te bemachtigen. Het farmen van ladingen grondstoffen is dus helaas nodig als je graag door middel van Infusion je wapens een flinke opwaardering wilt geven. Aangezien je ook de extreem zeldzame (of dure) Masterwork Cores nodig hebt voor Infusion, is dit proces een stuk serieuzer gemaakt door Bungie. Zomaar al je wapens upgraden is er niet bij. Het is dus zeker aan te raden om goed na te denken over je speelstijl en bijpassende wapens, voor je los gaat met Infusion.

PvEvP

Onlangs gaf Bungie alle spelers al een voorproefje van de gloednieuwe spelmodus Gambit. Het is één van de paradepaardjes van Destiny 2: Forsaken. In het kort is het een mix van Player vs Enemy en Player vs Player. Twee teams van vier spelers strijden in hun eigen omgeving tegen computergestuurde vijanden. Vijanden droppen zogeheten motes, die je bij een centrale plek kunt veiligstellen. Het uiteindelijke doel is om 75 motes te bemachtigen, waarna er een eindbaas verschijnt. Het team dat als eerste hun eindbaas weet te doden, wint de ronde.

Zodra je team 15 motes heeft bewaard, krijgt het andere team een extra grote vijand in hun arena en kunnen ze tijdelijk geen motes bewaren. Daarnaast opent er bij 25 en 50 bewaarde motes een portaal, waarmee één van de spelers bij het vijandige team in de arena komt. Het PvP-element van Gambit. Je hebt dan 30 seconden om huis te houden bij de vijand, voordat je weer terug wordt gestuurd naar je eigen teamgenoten. Als je dood gaat of alle vijandige Guardians weet te doden, ga je ook meteen terug naar je eigen arena.

Dit alles maakt Gambit tot een heerlijke mix en een hele intense spelmodus. Goed samenwerken kan echt helpen, want wie gaat er door de portaal naar de tegenstanders en wanneer? Het is zeker aan te raden om iemand met een volle Super-meter te sturen, die de tegenstanders flink tot last kan zijn. Maar gaat de strijd gelijk op qua motes, dan kan het veel uitmaken als je een teamgenoot tijdelijk mist die geen motes kan verzilveren voor zijn team. In de praktijk zal iedereen wel graag eens door de portaal gaan, even kloten bij de buren, maar het kan een afweging zijn om niet meteen blind naar de andere arena te rennen.

Terwijl de Last Wish raid nog moet verschijnen, is het nu al duidelijk: Forsaken zet Destiny 2 weer terug op het erepodium. Deze uitbreiding is echt enorm qua content en maakt van Destiny 2 eerder Destiny 2.5 dan dat het slechts een simpele aanvulling is op de hoofdgame. Er is zoveel verbeterd, zoveel meer te doen, zoveel meer mogelijkheden om je Power te doen stijgen. Dit is echt fanservice van het hoogste niveau. Gambit is een hele leuke nieuwe spelmodus en de campaign is boeiend genoeg om met meerdere characters uit te spelen.

Destiny 2: Forsaken laat een positieve indruk achter, wat eigenlijk alleen maar versterkt kan worden door Last Wish. We komen vast en zeker nog wel terug op deze veelbelovende raid. Uitbreidingen voorzien we over het algemeen niet van een cijfer, maar het moge duidelijk zijn dat Forsaken een overtuigend koopadvies krijgt. Daar plakken we voorlopig een hele fraaie 8,5 op. Wie weet weet Last Wish het cijfer straks nog wat te beïnvloeden. Ik ga snel grinden op weg naar de vereiste Power-levels.

• Een toffe campaign
  • Gambit
  • Grinden is veel leuker gemaakt