De Destiny-franchise bestaat nu vijf jaar en in die tijd is er veel gebeurd. Het “tienjarige project” kreeg na drie jaar — en een aantal matige uitbreidingen — al een vervolg met Destiny 2. Na het sterke Forsaken van vorig jaar leek Destiny 2 in rustige vaarwater te komen, maar begin dit jaar was daar plots de breuk tussen Activision en Bungie.
Met de slechte en gierige reputatie die uitgever Activision heeft, is de community al in de handjes gaan wrijven en is met Shadowkeep de verwachting dat Bungie zonder de sinistere triple-A uitgever Destiny 2 kan zuiveren van controverse uit de hoek van Activision. En dat Bungie de shooter kan verbeteren met nieuwe en spannende content. Helaas, niets is minder waar…
Destiny 1 remastered
Met Destiny 2: Shadowkeep wordt een bekend gebied uit het origineel weer bedreigd door kwade krachten. De maan wordt overspoeld door Nightmares, vijanden uit het verleden worden gematerialiseerd door een mysterieuze rode kracht. De bron lijkt de Scarlett Keep, een indrukwekkend knalrood fort dat plots op de maan is verschenen. Oude bekenden als Crota, Oryx en The Fanatic zijn ineens weer van de partij, terwijl je toch zeker wist dat je ze allemaal van het leven had beroofd.
En ergens klinkt dit als een behoorlijk cool idee. Iets of iemand die speelt met je ergste angsten, alsof Pennywise the Dancing Clown je leven zuur wil maken. Vooral als je het combineert met de terugkeer van Eris Morn, een van de betere NPC’s uit het eerste deel die plots verdween. Maar eigenlijk is dit een plannetje om zo min mogelijk werk te hoeven doen voor een uitbreiding. Dit klinkt misschien hard en onaardig naar de makers, maar na vijf jaar Destiny is dit een ongelooflijk teleurstellend stukje content.
De meeste missies in de amper vier uur durende main story zijn voor negentig procent compleet gekopieerd van content uit het originele Destiny. Het is zelfs zo beledigend dat er drie missies zijn, die één-op-één overeenkomen met Strikes en de Raid uit het eerste deel. Inclusief de eindbaas. Deze drie missies eindigen allemaal met een voorwerp dat je nodig hebt om de laatste missie te kunnen starten. Je moet echter die dingen nog opladen met een bepaalde energie voordat je ze kan gebruiken en dit is puur gedaan om de content wat te rekken. Geen toffe missie om energie te zoeken of een unieke Strike met een spraakmakend einde, maar honderden Fallen of Hive neerschieten in freeroam.
Uiteindelijk bereik je het einde van de Story en heb je werkelijk geen idee waarom je nu door de luie content bent geworsteld. Je bent letterlijk niets wijzer geworden, waardoor het hergebruiken van vijanden nog kwalijker voelt. Na vijf jaar hebben we alleen maar reskins gezien van de Cabal, Hive, Vex en Fallen. Hive met wat ijskristallen, Cabal met rode pantser, Vex met een beetje mos op het hoofd en alle rassen als schim verkopen als de Taken. Is het na al die tijd te veel gevraagd om een echt nieuw vijandig ras toe te voegen?
Vijf jaar zitten we ook al vast aan dezelfde drie Guardians. Is het zo moeilijk om een vierde (misschien wel vijfde) klasse toe te voegen? Verhaaltechnisch kan er toch wel een excuus worden gevonden, waarom een nieuw soort Guardian kan opduiken, of is Bungie echt creatief failliet?
Gameplay redt veel
Destiny 2: Shadowkeep is op het gebied van verhalende content en het gebrek aan originaliteit flink door het ijs gezakt. De shooter heeft echter altijd die troef achter de hand en dat is de fenomenale mechanics en gameplay. Ondanks mijn kritiek van zojuist, is schieten in Destiny 2 nog steeds geweldig. Het blijft in mijn ogen de shooter met de beste mechanics en dat is ondanks alles nog steeds zo.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeuren, maar een headshot maken met een heftige Hand Cannon verveelt gewoon niet. De bevredigende explosie op het moment dat je een Vex raakt op een zwakke plek is onbetaalbaar. Dit is ook de reden geweest, waarom ik door mijn woede heen kon bijten in die zwakke missies. En de meesterlijke soundtrack hielp ook wel een handje. Die is als vanouds steengoed en helpt de game net wat spectaculairder te maken. Er is, zoals ik net al zei, geen enkele shooter die dit momenteel kan overtreffen.
De RPG-elementen beginnen na heel veel trial and error ook langzaam op de goeie plek te vallen. De kraan met loot lijkt eindelijk wat harder te stromen en het nieuwe Armor 2.0-systeem kan me wel bekoren. Doordat je nu modificaties kan toevoegen aan je pantser — die je ook nog eens stuk voor stuk kan levelen — heb je veel meer vrijheid in het creëren van je eigen personage. Het min-maxen van je statistieken is ineens ontzettend leuk om te doen, ook doordat er met Shadowkeep meer statistieken zijn toegevoegd om rekening mee te houden.
Meer toekomstmuziek
Nu moet ik toegeven, Bungie is sinds Forsaken van vorig jaar bezig met een andere manier van content uitbrengen. In plaats van grote uitbreidingen iedere vier maanden, wordt er nu iedere paar weken wel weer wat toegevoegd. Alleen valt dat natuurlijk niet te spelen op de release-dag, waarin jij 35 euro betaalt en hoopt dat Bungie ook alles uitbrengt wat ze beloven. De afgelopen week zijn er ook extra’s toegevoegd.
Vex hebben de hoofdrol gekregen in de extra content. Allereerst gaat de nieuwe Raid over de Black Garden, wederom een element uit de eerste game. Ook is er weer een gamemodus toegevoegd die wat weg heeft van alle andere PvE Horde-modi. Vex Offensive is te spelen met zes man en in tegenstelling tot Raids, heeft Vex Offensive wél matchmaking. En het doel is vrij simpel. Schiet elke ronde binnen de tijd alle Vex dood, sloop daarna een aantal kristallen en na een paar ronden krijg je een eindbaas voor de kiezen. Wederom content uit Shadowkeep die niet zo origineel als bijvoorbeeld Gambit uit Forsaken, maar leuk om een paar keer met wat maten mee te maken.
En uiteraard kan een heuse roadmap niet ontbreken. Tot en met eind december worden er, heel geleidelijk, kleine stukjes content aan de game toegevoegd. Al ben ik bang dat het niet heel veel potten gaat breken. Hier en daar een nieuwe missie, tijdgebonden evenementen en een finale voor Vex Offensive. Dat laatste klinkt alsof Vex Offensive na de “seizoen” uit de game wordt gehaald.
Dat is natuurlijk speculeren, maar nogmaals, ik kan alleen maar beoordelen wat ik krijg te zien vanaf dag één. Iets kopen met de belofte dat je het later krijgt, is de afgelopen jaren vaker fout dan goed gegaan. Mijn vertrouwen in de game-industrie is terecht geschaad en ik kijk nog even de kat uit de boom. Vooral omdat Bungie goed heeft gekeken naar alle gierige uitgevers.
Macrotransacties
Destiny 2 is al jaren een zogenaamde live service en daarbij horen (blijkbaar) microtransacties om de makers te voorzien van een constante stroom geld, om de content te maken die zij hebben beloofd. Dit gebeurde vooral in de Eververse-store, waar je cosmetische items kon halen van in-game geld en keiharde euro’s. Dit is blijkbaar niet genoeg geweest, want Bungie heeft het meeste werk rondom Shadowkeep blijkbaar in de shop gestopt. En vergeef me voor de sarcastische toon in de volgende alinea’s, die komt puur voort uit teleurstelling in een bedrijf dat ik heel hoog had zitten.
Allereerst is de shop nu direct vanuit je menu te bezoeken, zonder dat je terug hoeft te gaan naar de Tower. Niemand in de community die daar naar gevraagd heeft, maar gelukkig kan je nu makkelijker je geld uitgeven. Ook is de store flink uitgebreid en betaal je veel hogere bedragen dan voorheen. Vijftien euro voor een volledig uniek pantser, het gaat werkelijk helemaal nergens over.
Maar in Shadowkeep is dat natuurlijk niet genoeg, er moeten meer mogelijkheden zijn om je geld uit te geven — ik bedoel, unieke content te verdienen. Dus heeft Bungie een systeem toegevoegd wat te vergelijken is met Fortnite, je weet wel, die free-to-play game. Deze Season Pass kost een tientje per stuk en gelukkig zit de eerste al bij Shadowkeep inbegrepen, zodat ze je lekker kunnen maken met content die je over drie maanden dus keihard mist.
En ondanks alles, had ik sommige praktijken door de vingers kunnen zien, aangezien ik oprecht veel liefde heb (gehad) voor deze franchise. Honderden, misschien wel duizenden uren zijn verloren gegaan in twee delen Destiny. Maar deze gierigheid, in combinatie met de uitgekauwde content die in deze uitbreiding is toegevoegd, is een belediging voor de fans.
Conclusie
Destiny 2: Shadowkeep is een ronduit teleurstellend begin van het vijfde jaar van de Destiny-franchise. Het inspiratieloze verhaal is voor een groot deel een kopie van content uit het eerste spel en dat geldt evenals voor de locatie. Hier en daar is er moeite gedaan voor wat nieuwe content, met het meest geslaagde voorbeeld de mysterieuze Scarlett Keep.
In de basis blijft Destiny 2 een geweldige game, maar daar heeft Shadowkeep niets mee te maken gehad. De soepele gunplay en heerlijke mechanics zijn al jaren de sterkste punten van de franchise. Met Armor 2.0 heeft Shadowkeep een klein aandeel geleverd, want de RPG-elementen beginnen door dit systeem eindelijk ergens op te lijken.
Maar dit weegt niet op tegen de verrassende gierigheid van Bungie en het creatief failliet zijn. De start zonder Activision had een knaller moeten zijn, om voor eens en altijd te laten zien dat ze het prima aankunnen zonder een boosaardige uitgever. Maar blijkbaar word je besmet met hetgeen je te lang mee om bent gegaan.
Wat een beschamende review! Totaal niet verdiept in het spel.
Niet beter dan forsaken maar nog wel een goede dlc 8,5/10
Wat een slechte review… de site ging al erg achteruit maar dit slaat alles
Oprecht wel benieuwd van de anoniempjes, waarom de review zo slecht en beschamend is.
Halverwege Destiny 2 was ik wel een beetje klaar met de game, maar nu weer ingestapt. Met Red War begonnen en zo nu en dan houd ik mij bezig met ShadowKeep en de gebeurtenissen op de maan. Vex Offensive en Public Events speel ik ook om de BattlePass wat omhoog te krikken en om wat samen te werken met andere spelers. Forsaken heb ik nog nooit gespeeld, maar ik begreep dat dit wel de moeite waard is. Al met al voor mij een hoop nieuwe content en ik ben benieuwd hoe het seizoen en het verloop daarna, zich verder gaat ontwikkelen. Mocht je al uit honderden uren in deze game hebben zitten, dan begrijp ik dat ShadowKeep wat tegenvalt, maar voor de nieuwkomers is er volgens mij genoeg te beleven.
Onjuistheden, verkeerde aannames en absurde conclusies… Dit leest alsof de speler de game de afgelopen maanden niet gespeeld heeft.
Als de reviewer de directors blogs van Luke Smith had gelezen. Met name over de wijze waarop Bungie content produceert. Dan had deze kunnen weten dat het vertrek bij Activision vrijwel nul invloed zou hebben op deze expansion, de volgende content “package” van het volgende season zal een betere indruk geven.
Er is door reviewer de suggestie gewekt dat Bungie geen tijd en moeite in deze uitbreiding heeft gestoken die overigens volgens Bungie vergeleken dient te worden met de Rise of Iron uitbreiding van Destiny 1 qua content en omvang. Met nieuwe Story missions (het enige onderdeel waar ik ontevreden over ben), Armor 2.0, re-balance van de sandbox, Season Pass (gratis bij een Season), New Light (Base game gratis speelbaar), overgang naar Steam en Vex Offensive heeft Bungie prima werk geleverd voor deze nieuwe start. Overigens is voor Forsaken een compleet nieuw ras toegevoegd…. Gaat reviewer voor het “gemak” even aan voorbij. Daarnaast is er voor elke subclass een nieuwe “ability tree” toegevoegd tijdens Forsaken. Over de nieuwe uitbreiding gesproken, de Raid is een zeer belangrijk onderdeel van een nieuwe content launch, ik lees geen woord over deze “pinnacle” activity behalve een onterechte verwijzing naar deel 1, jammer, de Black Garden is een schitterende omgeving voor de Vex raid die heel erg veel spelers graag wilden.
De suggestie dat je maar moet hopen dat Bungie levert wat men belooft is absurd als je kijkt naar de track record van de vorige seasons, daar heeft Bungie keurig geleverd wat men zei te gaan doen. En over deze content gesproken, er zijn maar weinig mensen die alles hebben weten te voltooien afgelopen seasons, er is meer dan genoeg content te spelen geweest. Forsaken en de seasons tot aan Shadowkeep uberhaupt wel gespeeld? Zou bizar zijn om deze opmerking te plaatsen zonder het gespeeld te hebben.
Er wordt nu gedaan alsof er een heuse roadmap is om je lekker te maken… Dit is een antwoord op een veel gestelde vraag vanuit de community om te communiceren wat er aan zit te komen. Bungie doet dit gewoon prima. Er zit dan ook meer dan genoeg content aan te komen om dit season weer elke avond te kunnen spelen. Wil je alles uitspelen ben je weken verder.
Het stuk over de Eververse store is beschamend, er zijn een aantal skins gemaakt voor wat exotics en de meest noemenswaardige skin voor je gear is over de komende weken gewoon te kopen met Bright Dust. Daarnaast krijg je engrams waar je ook voldoende cosmetische items mee kunt verdienen. Gratis spelers zonder season pass krijgen deze ook.
De vergelijking met de season pass van Fortnite loopt volledig mank, idiote vergelijking. Je krijgt voor een season pass content terwijl je speelt voor elk level dat je stijgt. Hier stopt de vergelijking met elke andere season pass, bungie gaat rustig verder. Je krijgt nieuwe missies, nieuwe gear, nieuwe raids, nieuwe exotics en nog veel meer als je de season pass koopt. Waar je bij de vorige season passes alleen de nieuwe content kreeg, krijg je daar nu ook een lading aan van te voren aangegeven spullen bij. Je krijgt dus MEER voor hetzelfde bedrag, alleen omdat de manier waarop het aangegeven is op de season pass van Fortnite lijkt hangt de reviewer hier een negatieve waardering aan, jammer.
Kortom, leest alsof de reviewer de game amper gespeeld heeft, belangrijkste activiteiten overgeslagen heeft en niet over voldoende informatie beschikte om een goede review te kunnen schrijven. Jammer.
@Neolite: Allereerst, bedankt voor inhoudelijk reageren daar kan ik wat meer mee dan alleen “alles is stom wat je zegt”.
De grootste belediging aan de uitbreiding is een groot deel van de content wat rechtstreeks uit Destiny 1 komt. Bij sommige missies kon ik letterlijk voorspellen op welke plek, welke vijand zou staan (Phogoth strike). De maan eerst weghalen als je met Destiny 2 begint en vervolgens 2 jaar later weer toevoegen, met maar weinig nieuwe elementen vind ik als veteraan wel heel makkelijk. Wat anoniem boven jou zegt vind ik ook terecht. Nieuwelingen gaan genoeg beleven, spelers zoals ik die vanaf dag 1 vijf jaar geleden die spel non-stop heeft gespeeld voelt zich een beetje bedonderd.
Het nieuwe ras waar je op doelt, de Scorn, zijn inderdaad de meest originele reskins van Fallen, maar het blijven nog steeds de Fallen. Hoewel ik de Scorn een toffe groep vijanden vond in Forsaken, een uitbreiding die echt fantastisch was, ben ik van mening dat Bungie een keer kan uitpakken. Er lijkt me toch wel genoeg geld verdiend om een keer écht iets nieuws te ontwikkelen.
De Raid heb ik weinig over gezegd, daar heb je gelijk in. Maar vind dat de Raid weinig nieuws doet in een oude omgeving. En alles over eververse en Season Passes sta ik nog steeds achter. 7 euro voor ornament, 15 euro voor een volledige skin. Dat gaat me echt te ver.
Voor 35 euro verwacht ik gewoon veel meer. Hoe kan de Taken King uitbreiding zo veel beter zijn voor bijna dezelfde prijs? Er wordt in Shadowkeep teveel herkauwd en maar weinig echte verbeteringen toegevoegd. Armor 2.0 is fantastisch toegegeven. En de gunplay ook, maar daar heeft deze uitbreiding niets mee te maken.
Puur als ik kijk wat de uitbreiding me NU geeft, vind ik het matige content en ook nog eens weinig nieuwe content. Sure de Roadmap kan misschien een knaller worden, maar af en toe een exotic mission en nieuwe PvP modus lijkt me niet voldoende om plots het cijfer te laten stijgen tot een 9. Mocht ik er naast zitten dan zijn jullie de eerste die het horen.
Zal niet de eerste keer zijn dat ik er naast zit ahum black ops 4 ahum.
Angry Joe komt ook niet verder dan een 5. In grote lijnen komt het overeen met de review op Gamersnet.
https://youtu.be/aPISzMhLAaY
Wat ik ronduit irritant vindt dat ik met level 675 niet vijanden kan verslaan die 750 zijn, dan moet ik eerst veel gamen om betere wapen te krijgen of natuurlijk kopen maar daar denk geen haar over op mijn hoofd.
@darroox: Alles is nu standaard naar 750 gegooid. Zodat elke speler er zo in kan springen. Ook is power levels kopen is niet mogelijk
@OnOwned: Dat er content gekopieerd is en aangevuld met wat nieuwe gebieden is wat mij betreft ook niet ideaal. Het zal een gevolg zijn van de keuzes die ze afgelopen jaar gemaakt hebben. Neemt niet weg dat voor mij het een feest van herkenning was en het met afstand de grootste locatie is die we tot nu toe gekregen hebben.
Waar ik het absoluut met je over eens ben is het gebrek aan nieuwe enemies en de beperkte reskin die ze nu met de Hive en Vex gedaan hebben is absoluut jammer. Hier is het wat mij betreft toch echt wel weer een keer tijd voor, neemt niet weg dat dit voor mij betreft geen negatief punt voor Shadowkeep zou moeten zijn, eerder kritiek richting Bungie.
Twee belangrijke veranderingen t.o.v. Forsaken ga je echter aan voorbij. De eerste is dat er bewust de keuze is gemaakt om niet alle content te frontloaden, maar te gedurende het seizoen te feeden. De tweede is dat het afgelopen jaar veel meer (goede) content bevatte dan het eerste jaar van Destiny 2.
Na de release van Forsaken met vrijwel alle content direct beschikbaar heeft het 2 maand geduurd voordat er een nieuw season beschikbaar was met Ada-1 en haar forges, een volgend season met Gambit Prime en Reckoning en uiteindelijk een fantastisch season met de Menagerie(season of opulence).
Kijk je naar Destiny 2 waren beide DLC’s Curse of Osiris en Warmind al klaar voordat de game uitkwam. Hierdoor heeft men een heel jaar kunnen besteden aan Forsaken, verder was er weinig noemenswaardige content op de twee DLC’s na, die dus al klaar waren.
Vergelijk je dit met het tweede jaar, waarin continu content beschikbaar kwam en ook gemaakt werd, past de release van Shadowkeep uitstekend binnen de verwachtingen, iets wat Bungie ook zelf aangaf, niet alle content is direct beschikbaar maar komt gedurende het seizoen.
Dan het stuk over de prijs, iets waar ik mij deels in kan vinden. Ornaments zijn grotendeels met engrams te verkrijgen, ik heb meerdere ornaments en skins op deze wijze in mijn collectie, wil je een specifieke dan kun je hier voor betalen. Je krijgt precies waar je voor betaald en wat mij betreft is dat de enige acceptabele vorm van microtransacties.(Ik heb ze liever helemaal niet, snap dat het echter de huidige norm is(jammer gnnoeg)). De skin van 15 euro kun je gedurende het season voor Bright Dust kopen, na 8 weken heb je deze skin zonder er een euro aan uit te geven. Wil je er nu mee rond lopen dan kost het harde euro’s, kun je even wachten dan dus helemaal niks.
Voor 50 euro heb je een heel jaar content, seasons en extra toegevoegde seasonal rewards. Er zijn weinig games die zo veel waard bieden voor het geld. Kan mij hier dus absoluut niet in vinden. Bungie doet het allemaal even anders, season pass is een extra, niet waar je primair voor betaald, dat is de content en die krijg je over een heel seizoen gewoon, niet zoals bij voorgaande dlc’s direct.
Deze game levert gewoon te weinig voor het gevraagde bedrag. Vrijwel alles is copy paste. Ik heb een paar honderd uur in Destiny zitten en dit is echt helemaal niets nieuws.
Ik verwacht dat dit de eerste tekenen zijn van de weg die is ingeslagen met Tencent.