Review: Destiny

Een nieuwe franchise is een gewaagde stap tegenwoordig. Het makkelijke geld zit in bestaande toppers, waardoor een sequel, prequel of spinoff de meest veilige keuze is voor een uitgever. Toch zag Activision in dat het met ontwikkelaar Bungie iets bijzonders in huis had gehaald. Een ontwikkelaar met een ijzersterke reputatie en vooral een enorme schare trouwe fans. Bungie kreeg carte blanche om meerdere jaren aan iets nieuws te werken: Destiny. Met de financiële ruggengraat van Activision en het talent en de ervaring bij Bungie, kan het toch alleen maar een briljante game opleveren? De afgelopen dagen onderwierpen wij deze shared world shooter aan een grondige test…

Een bijzonder avontuur

Destiny is behalve een ambitieus project ook een heel bijzonder project, want de game schotelt je een mix voor van singleplayer, coöperatieve en competitieve multiplayer, aangevuld met een stevige hint richting het MMO-genre. Het is logisch dat Bungie een term als MMO wil vermijden, want dat is een genre waar maar een paar grote spelers de touwtjes in handen hebben. Een shared-world shooter klinkt interessant, maar het dekt vooral ook prima de lading. In je eentje kan je prima door de verhalende missies heen knallen, waarna je al snel het gevoel hebt dat je het ‘einde’ hebt bereikt.

Niets is minder waar, want Bungie en Activision willen met Destiny een franchise opzetten die nog vele jaren mee moet gaan en dus ook steeds verder wordt uitgebreid. Er ligt dus een grote nadruk op end game-content. Coöperatieve Strike-missies, raids, dagelijkse uitdagingen… het afronden van het verhaal is eigenlijk pas het begin van jouw Destiny-avontuur. Zeker als je met de (co-op) multiplayer aan de slag gaat om jouw Guardian verder te ontwikkelen. Het resultaat? Een heel bijzonder en bijna oneindig avontuur, maar wel eentje met twee gezichten.

Fijne beloning

Als we op het GamersNET HQ de naam Halo laten vallen, dan duurt het gemiddeld 0,8 seconde voordat iemand de beroemde themesong begint te neuriën. Het heeft iets unieks, iets bijzonders, bijna magisch. Sfeer creëren staat hoog op de lijst met vaardigheden van Bungie en dat geldt ook voor Destiny. De soundtrack is werkelijk geweldig, net zoals het overige geluid. Hoewel het verhaal op dit moment niet heel erg veel diepgang heeft, zorgt het stukje achtergrond wel voor een mooie sci-fi-setting. Audiovisueel is het dik in orde, wat ervoor zorgt dat je makkelijk uren aan het spelen bent en helemaal op kunt gaan in je missies.

Of je nu als Titan, Warlock of Hunter (mijn favoriet) aan het werk gaat: er is volop vermaak en uitdaging te vinden. Hoewel het bereiken van level 20 niet zo heel veel tijd in beslag hoeft te nemen, heeft Bungie gezorgd voor een heel mooi tempo qua progressie. Net als je denkt dat je wel wat extra vaardigheden kunt gebruiken, speel je ze vrij. En na een langdurige boss fight is het een fijne beloning om een nieuw level te bereiken. Overigens is level 20 niet het echte maximum. Wel qua levelen via ervaring, maar door armor te dragen met het attribuut ‘light’ kan je nog boven level 20 uitstijgen. Door coöperatieve Strike-missies of Player vs. Player te spelen kan je items met light vergaren. En reken maar dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is.

Blijven ontwikkelen

Zoals gezegd is Destiny veel meer dan alleen het uitspelen van het verhaal. Sta je daar niet voor open, om je eigen personage nog verder te blijven ontwikkelen en nieuwe gear te vergaren, dan voelt de game best karig aan. Daar komt nog bij dat de missies die je mag volbrengen niet echt uitblinken in originaliteit en variatie. Ook tijdens het spelen van end game-content valt het op dat er wat ideeën zijn hergebruikt. Een leerpuntje voor Bungie, maar zeker geen dealbreaker voor Destiny. De gameplay staat als een huis, er zijn toffe upgrades en vaardigheden te verdienen en het tempo zit er goed in. Met Player vs. Player heb ik mij zelfs meer vermaakt dan ik verwacht had.

Na een aantal dagen en heel wat uren in Destiny is het tijd om de balans op te maken. De hype rondom Destiny is enorm, maar maakt de game het ook waar? Ja, voor een heel groot deel wel. Iets meer diepgang qua verhaal en wat meer vernieuwende missies zouden desalniettemin welkom zijn. Destiny is een ‘game in progress’, wat dus zowel positief als negatief uitpakt. Bungie en Activision willen de game nog vele jaren gaan uitbreiden, wat een hoop extra potentie biedt qua content. Daar hebben we alleen op dit moment nog weinig aan.

Eigenlijk is dit meer een voorlopige conclusie. Meerdere dagen heb ik al genoten van de game en ik ga graag nog eens aan de slag met een volgend personage. Even snel level 20 bereiken kan iedereen, maar Destiny biedt zoveel meer. Sfeer, vlotte gameplay, pittige missies en een toekomst vol nieuwe (end game)-content. Perfect is het geheel zeker niet, maar een topcijfer is absoluut verdiend. Bungie maakt de verwachtingen waar en heeft een prachtige groeibriljant in handen. Het lot is Destiny gunstig gezind. Dit is het begin van een mooie toekomst.

• Sfeer!
  • Heerlijke gameplay
  • Geweldige soundtrack
  • Game in progress

• Missies voelen soms repetitief
  • Game in progress

9

1.
    Thijs.'s avatar

helemaal mee eens

2.
    OnOwned's avatar

Conclusie ben ik het vooral helemaal mee eens. Iets meer diepgang zou voor het verhaal wel leuk zijn. En met de aankomende dlc kan deze game er alleen maar beter op worden. Geslaagde nieuwe IP en ik ben fan.

3.
    Chevvy Chevvy's avatar

Wil er iemand nog een Destiny squad member erbij? Xbox live(One): Chevvy Chevvy

4.
    vistaberg's avatar

heb hem zelf ook ben titan lvl 20 en vind vooral het pvp sterk alleen had ik graag de keuze gehad dat je voor soorten maps kan kiezen sommige zijn groot en met voertuigen vind die minder leuk had liever gehad dat dit gescheiden was

5.
    Bones's avatar

@Topic, helemaal mee eens.

6.
    fdennis's avatar

Alleen jammer dat de game persee internet nodig heeft.. Heb nu al een paar x gehad dat ik eruit geflikkerd word tijdens de campaigne

7.
    noah81's avatar

Ik koop hem als ie in de uitverkoop is. Ik vind het maar een matig spel

8.
    Daan's avatar

Zeer verdiend. Vooral het community-idee van Destiny vind ik persoonlijk erg tof. Lekker met wat vrienden missies etc. voltooien en lekker ouwehoeren. 🙂

En natuurlijk die omgevingen in combinatie met kleurgebruik, echt fantastisch gedaan. Kleine details zoals een voetbal bij de Tower waarmee je ook echt kan voetballen, prachtig gedaan. 🙂

9.
    Goregash's avatar

Goeie review. Ik maak mijn vergelijking vaak met Mass Effect en ik hoop ook dat het hier ooit naar toe gaat. Meerdere steden/outposts waar je vendors hebt, questhubs en story. Ligt nog zoveel potentie in deze game en ik ben echt een sci-fi freak dus ik heb echt al mijn hoop gevestigd op hun.

10.
    ChielB's avatar

Ik zie eenzelfde toekomst voor Destiny. Dat komt het verhaal allicht ook nog ten goede, maar de setting is ideaal om meerdere planeten/outposts toe te voegen vol extra content.

Over 3-4 jaar gaan we vast ook wel richting level 80 en een derde grote expansion. 😉

11.
    NoFearz's avatar

Ook al heb ik niet echt een idee waar de story nu over gaat, zijn de story missies wel leuk om te doen met vrienden 🙂

12.
    gamepower's avatar

mooie review, maar toch ga ik de game (nog ) niet halen!
    de review cijfers liggen weer ver uiteen, en ik vind de hype echt overdreven!
    ik wil de game zeker niet afbreken, ik heb de game bij een vriend gezien en hij ziet er geweldig uit, zeker lekker sfeertje, maar toch wel veel fantasie!
    het feit dat ze de game nog jaren willen ondersteun met DLC zie ik niet als een + punt
    dit betekend dat je aan het eind van de rit een bom geld kwijt bent en dat je nog steeds met dezelfde game bezig bent, wat ik een soort van uitmelken bij voel!

ik vind dat een game af moet zijn als hij in de winkel ligt, DLC ik een gemakkelijk en brengt een hoop geld op! terwijl alles wel op de disk kan!

13.
    Carl Johnson's avatar

Kan iemand mij uitleggen wat die updates inhouden? Komen er missies bij, armours etc. Of misschien zelfs nog questen?

14.
    Kill Gamer 01's avatar

Mooie review, Michiel! 🙂

Ik wacht nog even met het aanschaffen van Destiny, ga toch liever eerst voor Sunset Overdrive, Assassin’s Creed en de complete Master Chief Collection, dan dat ik voor Destiny ga. Misschien dat ik Destiny tijdens de Kerst ga oppakken, want het lijkt me een mooi pareltje die ik in 2014 gespeeld moet hebben. 🙂

15.
    FireBallz's avatar

haal ‘mooie parel’ maar weg en vervang het door: prutgame die zn verwachtingen totaal niet waar kon maken

”KillGamer01″ schreef, "Mooie review, Michiel! 🙂
    Ik wacht nog even met het aanschaffen van Destiny, ga toch liever eerst voor Sunset Overdrive, Assassin’s Creed en de complete Master Chief Collection, dan dat ik voor Destiny ga. Misschien dat ik Destiny tijdens de Kerst ga oppakken, want het lijkt me een mooi pareltje die ik in 2014 gespeeld moet hebben. 🙂 "

16.
    jody swarts's avatar

ik ga hem morge halen