Jeff Kaplan: ‘Gelekte informatie werkt demoraliserend’

BlizzCon 2019 verliep niet alleen met een hoop controverse en verontschuldigingen daarvoor, maar ook met een heleboel vooraf gelekte informatie. Al voordat Blizzard er zelf een woord over had gerept, wisten we dat Overwatch 2 en Diablo 4 eraan zaten te komen. Beide games bleken inderdaad te worden onthuld, maar in de onthulling van Overwatch 2 sprak producer Jeff Kaplan zijn ongenoegen al uit over alle gelekte informatie.

In een later interview met Kotaku Australië ging Kaplan dieper in op de teleurstelling die lekkende informatie veroorzaakt. Ontwikkelaars werken weken of zelfs maanden aan een promotie, enkel om die vóór de onthulling al op sociale media rond te zien zwerven. Zeker als het je eerste grote game-project, werkt dat enorm demoraliserend.

Ook zegt Kaplan dat het niet altijd kan worden voorkomen dat informatie voortijdig uitlekt en dat dit fenomeen ook juist een positieve impact kan hebben: als mensen weten dat iets bestaat waarvan ze het eigenlijk nog niet horen te weten, kan dat de anticipatie juist vergroten.

Echter, Kaplan vindt ook dat gelekte informatie geen coherent verhaal vertelt over waar een ontwikkelaar nou precies aan werkt. Om dat te begrijpen, heb je alle informatie en context nodig, en laat die nou vaak nét buiten de gelekte informatie vallen.

Overigens zitten Jeff Kaplan en zijn team er inmiddels niet meer zo mee: de beste man weet te vertellen dat hij en het hele ontwikkelteam sinds de onthulling in de zevende hemel zijn.

  1.   
    Ruben1985's avatar

    https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/625/375/995

    Niet dat ik Overwatch speel maar het wel hierop neer