Terwijl PlayStation angstvallig stil is (en iedereen rustig thuisblijft), is het Xbox die hard inzet op de aankondigingen rondom hun nieuwe console: Xbox Series X. Opnieuw heeft de hardware-fabrikant middels hun eigen Xbox Wire een boel specificaties bekendgemaakt.
Het betreft een aardig lange lijst hardware-technische beloftes en speculatie over de toekomst, maar voor het gemak werd daarbij ook een lijst opgesteld met de harde details:
CPU | 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz met SMT) Custom Zen 2 CPU |
GPU | 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU |
Processorgrootte | 360.45 mm2 |
Processortechnologie | TSMC 7nm (Enhanced) |
Geheugen | 16 GB GDDR6 met 320 MB bus |
Bandbreedte | 10GB op 560 GB/s, 6GB op 336 GB/s |
Interne opslag | 1 TB Custom NVME SSD |
I/O-snelheid | 2.4 GB/s (Ruw), 4.8 GB/s (Gecomprimeerd) |
Uitbreidbare opslag | 1 TB “Expansion Card” (spiegelt exact interne SSD) |
Externe opslag | USB 3.2 HDD-ondersteuning |
Optische lezer | 4K UHD Blu-Ray-speler |
Doelprestaties | 4K @ 60 FPS, tot 120 FPS |
Tot dusver lijken alle specificaties in lijnen te liggen met eerder verklapte verwachtingen. De Series X draait bijvoorbeeld een custom Zen 2 octacore processor van AMD, razendsnelle NVMe SSD-opslag (à 1 terabyte) en genoeg paardenkracht om talloze games op 4K-resolutie en 60 frames per seconde te spelen; dat is immers ook de doelstelling van het Xbox-team voor de nieuwe generatie consoles.
Ook is de kogel nu door de kerk over die mysterieuze gleuf op de achterzijde van de console. Dat blijk toch geen CFExpress-kaartlezer te zijn, maar een slot voor nóg een NVMe SSD van 1 terabyte, zodat de opslag uit te breiden is met een identieke schijf.
Verder verhaalt het Xbox-team verder over de nieuwe technieken die de console zal inzetten voor het beste plaatje. De eerdergenoemde variable refresh rate (VRR) moet de console daarbij helpen minder belangrijke regio’s van het beeld van een lagere framerate te voorzien, DirectX’ integrale ray-tracing maakt lichtinval natuurlijker, terwijl de zogenaamde “Xbox Velocity Architecture” ervoor zorgt dat games altijd snel toegang hebben tot opgeslagen assets.
Die nieuwe architectuur zou ontwikkelaars in staat moeten stellen om circa 100 GB aan materiaal altijd on hold te hebben. Ergo: minder laadtijden in het algemeen en meer ruimte voor details in de spelwerelden. Vooral grote open wereld-games zouden hier baat bij moeten hebben, aldus Xbox.
Ook de beloofde Quick Resume-feature komt daarbij om de hoek kijken. Waar huidige consoles gamers al in staat stellen een spel te pauzeren en later naadloos terug te keren, moet Quick Resume dat beloven voor (ongeveer) vier titels. De meeste gamers spelen immers meer spelletjes dan één in de maand — Xbox hoopt hun tegemoet te komen door een viertal daarvan razendsnel wisselbaar te maken op het apparaat.
En natuurlijk, wederom zoals beloofd, blijft de Xbox Series X oudere games zo veel mogelijk backwards compatible maken. Daaronder vallen vrijwel álle games Xbox One-games, maar ook de games die op die generatie al retroactief speelbaar werden gemaakt.
Het Xbox-team hoopt daarbij de prestaties van die games vele malen strakker te maken, dan wel scherper. Over de precieze details en percentages werd daarbij niet veel gezegd, maar je begrijpt; deze hardware brandt natuurlijk door je favoriete Xbox 360-titels, alsof het niks is.
Ook hoopt Xbox deze generatie wederom hun “krachtigste” en “snelste” noemers te behouden. Weliswaar blijft onbekend wat de PlayStation 5 precies uit gaat spoken, maar Microsoft hoopt de Japanners sneller af te zijn met, jawel, gewoon meer snelheid.
De nieuwe Xbox-controller moet een (draadloze) responstijd van 2 milliseconde hebben, terwijl de console zelf diens uiterste best doet altijd de snelste pijpleiding te gebruiken. Sneller laadtijden, minder latency tussen alle hardware en een algehele synchronisatie tussen input en uitvoer.
Daarin is ook de uiteindelijk video-uitvoer van belang; die draait in dit geval uit op een HDMI 2.1-poort. Die ondersteunt 4K-resoluties tot een framerate van (de op E3 beloofde) 120 frames per seconde, al blijft 60 voorlopig de primaire doelstelling voor de Xbox Series X.
Over een richtprijs en definitieve releasedatum werd, niet geheel verrassend, weinig verklapt.
Meer weten over alle specificaties of ben je op zoek naar 8K-beeldmateriaal van de console? Bekijk het volledige artikel op Xbox Wire voor meer kiekjes en grote, technische beloftes rondom de Xbox Series X.
Ben jij tevreden gesteld met wat Xbox hier neer wil zetten voor de volgende generatie? Of had je toch op iets meer (of anders) gehoopt de Xbox Series X? Schroom vooral niet je mening te delen of verder door te speculeren over bijvoorbeeld het antwoord wat (het toch wat stille) Sony hierop moet hebben met diens PlayStation 5…
Een console beter en goedkoper dan een RTX2080?
Wauw
@JohnClark: Prijs is vooralsnog onbekend. Maar ik zou dit als een koopje ervaren voor alles onder de 650 euro.
Wel grappig hoe Xbox en PlayStation nu een beetje “chicken” spelen wat betreft die prijsindicatie. Wie als eerste iets zegt, wordt per definitie ook de duurste, lijkt ’t wel.
Probleem is alleen dat Microsoft nu zelfverzekerd specificaties (en beeldmateriaal) aan het delen is, terwijl Sony als maandenlang doodstil is.
@Tom Kauwenberg: Bij de huidige generatie liep Microsoft hopeloos achter en zijn daardoor flink op achterstand geraakt. Achter de feiten aanlopen durven ze niet meer. Nu spelen ze open kaart. Slimme zet!
@BozeBever: Zou me niet verbazen als dat (voornamelijk) aan “ons Phil” te danken is. Dat is wel een gast die gamers begrijpt en daadwerkelijk ook iets met die kennis doet.
Gedurende de onthulling van de Xbox One zaten er echt een paar nare zakenmannetjes daar aan de top, nu hebben ze (godzijdank) iemand die snapt wat de doelgroep wil horen.
Nadeel van Sony’s afwachtende tactiek is wel dat als ze daar nu niet heel snel ook wat zelfvertrouwen gaan tonen, dat Xbox straks wegloopt met een groot deel van de doelgroep. Xbox loopt hier hun complete hardware netjes voor te leggen; Sony heeft in de laatste tijd hoogstens een PNG-tje van het logo gedeeld. Go figure.
Vraag me af wat voor netwerkkaart er in zit, leuk al die snelheid, maar kan die ook mijn gigibit snelheid verwerken? LoLs
@Try07X: Gigabit-input was al een ding voor moederborden anno 2007. Zelfs de USB-poorten van dit apparaat ondersteunen snellere bandbreedtes à 2.7 GB/s. Zou het knap vinden als de UTP-poort niet minstens dat soort snelheden trekt.
Overigens, trekt je router en lokale netwerk écht dat soort snelheden, of betaal je er alleen maar voor?