Microsoft doet veel details Xbox Series X uit de doeken

Eind 2019 was daar tijdens de Game Awards plots de onthulling van de Xbox Series X. Na een radiostilte van enkele maanden doet Microsoft vandaag een behoorlijk rijtje aan details uit de doeken voor hun nieuwste console.

De Xbox Series X moet de meest krachtigste console vandaag de dag worden. Dit doen zij onder meer door een processor die speciaal ontworpen is met AMD’s nieuwste Zen 2- en RDNA 2-architecturen. Wat ervoor zorgt dat de verwerkingskracht vier keer zo snel is dan de Xbox One en het voor ontwikkelaars mogelijk maakt om een 12 teraflops aan GPU-kracht eruit te putten. Wat acht keer de kracht is van de originele Xbox One en het dubbele van de Xbox One X.

Met de Variable Rate Shading (VRS) kunnen ontwikkelaars de volledige kracht van de Xbox Series X volledig benutten. Zo hoeft voortaan niet meer GPU-cycli uniform uitgegeven te worden aan elke pixel op het scherm, maar kan er prioriteit worden gegeven aan bepaalde effecten, belangrijke omgevingsobjecten of de gamepersonages. Dit zorgt er op de eindstreep voor dat er een stabiele framerate en hogere resolutie is, zonder in te geven op de uiteindelijke beeldkwaliteit.

Dan heb je natuurlijk ook nog de welbekende raytracing. Raytracing zorgt ervoor dat verlichting levensecht is, maar ook zaken als reflecties op een natuurlijke wijze vormgeeft. Ook de Xbox Series X zal hier gebruik van gaan maken. Dit door middel van de technologie die DirectX heeft ontworpen.

Waar de Xbox One X nog bleef steken op een schamele 60 frames per seconde, gaat de Series X dit verdubbelen. Jawel, de Xbox Series X gaat liefst 120 fps ondersteunen. Wat ervoor moet zorgen dat alles net wat vloeiender verloopt en daarmee ook realistischer oogt.

Dat klinkt misschien wel leuk een aardig. Maar wat gaat de Xbox Series X voor invloed hebben op de games zelf? Microsoft zegt daar zelf op ervoor te gaan zorgen dat deze generatie meer om het spelen gaat, dan op het wachten. Dit doen zij onder andere door ervoor te zorgen dat de laadtijden een stuk minder zijn, door bijvoorbeeld de implementatie van de Quick Resume-feature waarmee je meerdere spellen direct kan starten zonder daarvoor een titelscherm te hoeven zien. Je start waar je de game in zekere zin hebt afgesloten.

Maar ook de toevoeging van de SSD-opslag aan de Xbox Series X moet wonderen verrichten. Games worden door de vele kleine detail alleen nog maar groter. Zo neemt een game als Red Dead Redemption 2 of Call of Duty: Modern Warfare al gauw een kwart van je opslag op. Dan nog niet gesproken over de immense laadtijden die deze games kunnen bedragen. De SSD moet er voor gaan zorgen dat deze gigantische werelden een stuk sneller inladen.

Op het gebied van kabels blijft Microsoft niet achter, met diens HDMI 2.1. Zo werken zij samen met het HDMI-forum en tv-fabrikanten om de beste game-ervaring mogelijk te maken. Dit door middel van functies als de Auto Low Latency Mode (ALLM) en Variable Refresh Rate (VRR). Met het ALLM kan het beeldscherm automatisch worden ingesteld op de laagst mogelijke latentiemodus, terwijl de VRR de de verversingssnelheid van het scherm met de framesnelheid van het spel synchroniseert.

Op het gebied van games zelf blijft de Xbox Series X ook niet achter. Waar de Xbox One al gebruik maakte van backwards-compatibility, zet de Series X dit ook feilloos door. Ditmaal door de Xbox One-games compatible te maken voor de Series X.

In samenwerking met de titels die geproduceerd worden door de Xbox Game Studios, waaronder dus ook Halo Infinite, komt er nu ook een Smart Delivery-systeem. Iets dat gezien kan worden als een cross-buy naar het volgende platform. Zo hoef je maar één keer een game te kopen op de Xbox One, om die vervolgens ook in je bibliotheek op de Xbox Series X terug te vinden. Als laatste blijft Microsoft trouw aan diens Xbox Game Pass-formule en zet ook dit voort naar de volgende generatie.

Toch is daar nog niet alles mee gezegd. Want hoewel dit al erg goed klinkt, zijn nog lang niet alle details uit de doeken gedaan. In de komende maanden zal Microsoft dan ook beetje bij beetje meer details onthullen. Wanneer dat gaat zijn moet nog blijken, maar dat zie je natuurlijk als eerste op Gamersnet terug!

  1.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Fijn om in ieder geval te weten welke technische speerpunten voorop moeten staan bij de nieuwe Xbox — alleen jammer dat het wel vooral een opsomming van voorheen bekende gegevens is.

    Sta nu echt startklaar om te horen waar die godvergeten gleuf nu uiteindelijk voor is (en om te roepen “ik zei het toch” als ik eenmaal mijn gelijk krijg).

  2.   
    Zorroberner's avatar

    @Tom Kauwenberg: De hype train wordt gestart idd. Zogenaamd nieuws wat geen nieuws is maar een herhaling. Maar ze bewaren die onderkant tot de E3 of een andere grote aankondiging vrees ik