Fortnite passeert League of Legends; best verdienende F2P van 2018

Met de komst van het jaar 2019 blikken we niet alleen vooruit op meer games in de toekomst, we blikken ook terug op de tendensen van de jaren die voorgingen. Wat dat betreft zal het dan ook niemand verbazen dat Epic Games’ Fortnite de grootste free-to-play-patser van het afgelopen jaar is gebleken.

Volgens de statistieken van het op games gerichte SuperData was Fortnite de
“gratis” titel die verrweg de meeste biljetten naar de bank bracht. Zeker 2.4 miljard (!) dollar zou Epic Games opgebracht moeten hebben met het battle royale-succes, zij het dan wel verspreid over de vele verschillende platformen waarop de games te downloaden is.

Die opbrengsten maken het dat Fortnite officieel voorgaande giganten met gemak van de troon kon stoten. Zo werden League of Legends (1.4 miljard dollar in 2018) en het Zuid-Koreaanse Dungeon Fighter Online (1.5 miljard) met gemak gepasseerd.

De resterende top tien meest winstgevende games van 2018 werd daarmee als volgt vormgegeven, aldus SuperData:

  • 1. Fortnite, Epic Games – $2.4 billion
  • 2. Dungeon Fighter Online, Nexon – $1.5 billion
  • 3. League of Legends, Riot Games, Tencent – $1.4 billion
  • 4. Pokemon GO, Niantic – $1.3 billion
  • 5. Crossfire, Neowiz Games – $1.3 billion
  • 6. Honour of Kings, Tencent – $1.3 billion
  • 7. Fate/Grand Order, Aniplex – $1.2 billion
  • 8. Candy Crush Saga, King, Activision Blizzard – $1.1 billion
  • 9. Monster Strike, Mixi – $1.0 billion
  • 10. Clash Royale, Supercell, Tencent – $0.9 billion

Opvallend is vooral de ándere kant van dit verhaal; dezelfde cijfers, maar dan voor de betaalde games. “Premium” titels, zoals SuperData ze onderscheidt van het andere lijstje.

Ook deze andere vorm van games en hun opbrengsten werden in kaart gebracht, en ook daar zien we een paar interessante koplopers:

  • 1. PlayerUnknown’s Battlegrounds, Bluehole – $1.028 billion
  • 2. FIFA 18, Electronic Arts – $790 million
  • 3. Grand Theft Auto 5, Take-Two Interactive – $628 million
  • 4. Call of Duty: Black Ops 4, Activision Blizzard – $612 million
  • 5. Red Dead Redemption 2, Take-Two Interactive – $516 million
  • 6. Call of Duty: WWII, Activision Blizzard – $506 million
  • 7. FIFA 19, Electronic Arts – $482 million
  • 8. Monster Hunter: World, Capcom – $467 million
  • 9. Tom Clancy’s Rainbow Six Siege, Ubisoft – $440 million
  • 10. Overwatch, Activision Blizzard – $429 million

Onder de betaalde games blijkt PlayerUnknown’s Battlegrounds nog altijd een absolute unit aan de top, ongetwijfeld ook aangevoerd door het succes in Oosterse landen en met name op mobiele apparaten.

Ook blijft het opmerkelijk om te zien hoe FIFA 18 fier hoger blijft staan dan opvolger FIFA 19, wat ongetwijfeld wat van doen heeft met diens lootbox-beleid dat op de schop moest.

Daarnaast valt ook op hoe het oudgediende Grand Theft Auto 5 hoger blijkt te scoren dan Rockstars nieuwste titel, Red Dead Redemption 2. Daartegenover staat natuurlijk het pas recente lanceren van Red Dead Online, het online component van de game, waar Grand Theft Auto na jaren ook nog miljoenen binnen blijkt te slepen.

Betaald of volledig “gratis”, de game-industrie werd er anno 2018 zeker niet armer op. Meer weten over waar het geld zoal vandaan kwam en welke platformen in welke regio’s het meest winstgevend waren? SuperData heeft alle informatie voor je in beeld gebracht met relevante infographics en statistieken.

Welke games hebben naar jouw idee de financiële positie wel of juist niet verdiend? Deel het vooral met ons; Gamersnet staat altijd open voor een gezonde discussie.

  1.   
    BozeBever's avatar

    Dit zet de introductie van Diablo Immortal toch wel in perspectief. Als het gamelandschap er uitziet dat de best verdienende ‘normale’ game net de top 10 haalt qua omzet als de mobiele/free2play lijst, dan is het niet vreemd dat ontwikkelaars en uitgevers inzetten op mobile en games met ‘kekke-pakjes en dansjes’.

    Niemand is een dief van zijn eigen portemonnee. Ik geef ze geen ongelijk. Wel food-for-thought materiaal! Is de industrie ziek, of juist door deze ontwikkeling zo gezond als nooit tevoren.

  2.   
    mattioza's avatar

    Interessante lijstjes, al zijn wij westerlingen in veel games van de Aziatische wereld niet thuis, dus altijd moeilijk in te schatten.
    Ben wel heel erg benieuwd naar de toekomst van PUBG, 2018 is voor hen een absoluut een jaar van (enorm) dalen geweest, zowel op vlak van streamen als spelersaantallen. Maar de laatste 2 maanden stijgen de spelersaantallen op PC terug voorzichtig. Maar misschien zijn ze ook gewoon blij met poen scheppen op mobile.

  3.   
    Dedsec's avatar

    Ja mensen hebben geen geld meer voor echte games of warmte enzo.

  4.   
    Papachico's avatar

    @Dedsec:

    Wat is voor jou een “echte” game dan? Kennelijk zie jij Fortnite niet als een “echte”game.

  5.   
    someone else's avatar

    Heb me nooit verdiept in de omzet of winst die games draaien, maar vind deze cijfers echt bizar. Gta5 nog steeds zo hoog? En pokemon go die rustig meer dan fifa 18 en 19 samen binnenharkt?! Dat mobiele games door iedereen speelbaar zijn doet natuurlijk goed voor de omzet, maar dit is echt insane in mijn ogen… had blijkbaar verkeerd beeld van de game economie