Preview: The Outer Worlds

De Game Awards 2018 waren een waar genot om mee te maken – de spanning rond de prijzen, de verbroederende sfeer, de muzikale optredens en bovenal de veelbelovende spellen die door diverse studio’s en uitgevers uit de doeken werden gedaan. Lekker van tevoren geteased, doch onbetwist één van de grootste verrassingen van de Game Awards was Obsidian Entertainment’s nieuwe telg The Outer Worlds. Eén trailer en we zijn er al aan verknocht.

To the galaxy, and beyond

The Outer Worlds moet, kort gezegd, een singleplayer sci-fi-RPG worden. Aan boord van een kolonistenschip met het verste uiteinde van het sterrenstelsel als bestemming, strandt je op een verre planeet en wordt je decennia later wakker geschud door een witharige man die de vader van Junkrat had kunnen zijn. De frontier is in jouw jaren van afwezigheid alleen geen frontier meer, gezien corporaties de stukken land hebben opgekocht en er inmiddels met de kapitalistische scepter zwaaien. En jij? Jij valt middenin een complot dat de Halcyon-kolonie dreigt te vernietigen.

Het wakker worden na decennia van slaap hebben we al gezien in de vorm van cryosleep / vault / badkuip. Het biedt de mogelijkheid om de speler meteen in de actie te werpen, actie waar jij én je personage de context nog niet van kennen. In The Outer Worlds zul je ongetwijfeld snel ontdekken welke facties het tegen elkaar opnemen en Obsidian wil je vrijheid bieden om zelf een pad in deze wereld te volgen. Aan jou de vrijheid om je eigen personage te vormen, diverse planeten te verkennen en je alliantie te kiezen en daarmee het resultaat van de zakelijke machtsspelletjes te bepalen.

Fallout-esque

Doet dat een klein beetje denken aan Fallout? Dat kan goed kloppen. De onthullingstrailer, het enige (beeld)materiaal dat tot dusver van The Outer Worlds is verschenen, pronkt met het gegeven dat de game geproduceerd wordt door de oorspronkelijke makers van Fallout en de ontwikkelaars van Fallout: New Vegas. Erg fijn om een Fallout-achtig singleplayer avontuur te zien van een meer dan capabele ontwikkelaar, vooral omdat Fallout zelf dat laat afweten.

Dat Bethesda’s multiplayer Fallout-experiment dat Fallout 76 heet niet is geslaagd, mag geen geheim meer heten. De game is slecht ontvangen en wordt gebrandmerkt door debacle na debacle. Alles wat Fallout goed maakt zit bovendien niet in 76: het plot van die game is flinterdun, je maakt eigenlijk geen keuzes en de wereld wordt niet bevolkt door interessante, menselijke personages.

De sneer richting Bethesda

The Outer Worlds heeft één trailer nodig om weinig subtiel de vinger op de zere plek te leggen. Een montage van een seconde waarin diverse menselijke (!) gezichten worden getoond, spreekt an sich al boekdelen. Dan is er nog de oude, witharige man die de context van de game uitlegt en duidelijk maakt dat hij hier een wezenlijk onderdeel van uitmaakt, wat een focus op verhaal insinueert. Tot slot is er nog de meid die de speler vrij intens dwingt om een keuze te maken.

Wellicht een beetje onderhands, doch weet het mijn vertrouwen in The Outer Worlds alleen maar te versterken. Obsidian Entertainment blijkt zich namelijk heel goed bewust van waar fans van Fallout wél naar verlangen. En daar hoeft de studio geen woord aan vuil te maken: de beelden spreken immers voor zich.

Alles wat we tot dusver hebben gehoord en gezien over The Outer Worlds stemt positief: impactvolle beslissingen, kleurrijke omgevingen en een ontwikkelaar die goed begrijpt wat gamers van een Fallout-esque spel willen. Tot dusver heeft de game een glimlach op ons gezicht getoverd, dus laten we hopen dat Obsidian die alleen maar verbreedt wanneer de studio ons meer van de game laat zien.

Interessant genoeg moet The Outer Worlds, ondanks de overname van ontwikkelstudio Obsidian Entertainment door Microsoft, verschijnen op de pc, Xbox One en PlayStation 4. Alweer ergens in 2019 bovendien, dus hopelijk blijkt het niet te kortdag om van The Outer Worlds het meesterwerkje te maken dat we er inmiddels van verwachten.

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forward-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games. Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!

1.
    GsA_Dragonheart's avatar

Toch wel 1 van de games waar ik het meest naar uitkijk.

2.
    DB Ries's avatar

Tja als enorme Fallout liefhebber en enorm teleur gesteld in 76 wordt dit voor mij wel de 1e keus in 2019.

3.

Persoonlijk vond ik sommige segmenten van de onthulde gameplay er nog erg houterig uitzien, maar eigenlijk maakt dat ook geen reet uit. Het feit dat we van Obsidian mogelijk een betere “Fallout” kunnen krijgen, stemt al hoopvol genoeg.

Zolang de wereld vol zit met domme verhaaltjes en ik in een zieke power surge kan komen, ben ik allang tevreden.

4.

hmm je ziet ook gelijk aan alles dat het van de zelfde maker komt intressant