RAGE PC

Dankzij mijn geliefde collega Peter mocht ik als fervente PC-gamer en liefhebber van id Software ook aan de slag met RAGE, in dit geval de PC-variant. Dat de titel een fantastische ervaring weet te bieden, is reeds te lezen in onze console-review. Het is nu nog de vraag of RAGE op de PC, hét platform bij uitstek voor dergelijke shooters, eveneens een vette game is…

Een speciale motor

Id Software heeft zich met RAGE volledig gefocust op de consoles, dankzij de id Tech 5-engine, die gebruikmaakt van MegaTexture-technologie. Normaal gesproken worden kleine textures herhaald, maar met MegaTexture worden er gigantische textures gebruikt, die gestreamd worden wanneer de texture benodigd is. Dit wordt gebruikt voor grote, statische omgevingen, zoals in dit geval de steden, bergen, wegen, riolen en meer.

Nu we dit verklaard hebben, wil ik direct een misconceptie de wereld uit helpen, want vele gamers waren in de veronderstelling dat we dankzij MegaTexture graphics konden verwachten die zelfs Crysis uit het water zouden blazen. Dit is echter nooit het doel geweest van id Tech 5; de kracht van deze engine ligt in de mogelijkheid om een omgeving volledig naar eigen wens te schapen. Een bos schedels hier, wat flora daar en een enge tekening op de wand om het af te maken…

Bij “normale” engines kan het moeilijk zijn om in een omgeving heel veel details aan te brengen, zonder dat er prestatieverlies optreedt. RAGE is dé uitzondering op deze regel, beter nog, we hebben hier te maken met een titel die een stevige 60 frames per seconde hanteert op de consoles. Daarnaast kent de PC-variant dankzij deze ontwikkeling zeer lage systeemeisen, waardoor zelfs met een 8800GT nog optimaal te genieten is van de game.

Geen soepele launch

Toegegeven, de launch is niet geheel vlekkeloos verlopen, want een groot aantal gebruikers kampte met vertraagde streaming van de textures. Dit was echter grotendeels te wijten aan verouderde drivers, met name aan de kant van AMD, in verband met slechte OpenGL-ondersteuning. Dit veroorzaakte bij de launch van Brink tevens problemen met AMD-kaarten, maar nieuwe drivers van AMD hebben zowel Brink als RAGE speelbaar gemaakt.

Desondanks waren er klachten die daadwerkelijk gerelateerd zijn aan de game zelf, waaronder het gebrek aan geavanceerde video-opties. De engine berekende namelijk zelfstandig de “beste” instelling voor jouw systeem, maar het bleek al gauw dat dit niet perfect werkte. Inmiddels is de game voorzien van een patch, die geavanceerde video-opties toevoegt, waardoor de basale visuele problemen zijn opgelost.

Er resteert echter nog steeds een groep gebruikers die RAGE niet probleemloos kan spelen. Waar dit aan gerelateerd is, kan ik helaas niet aanduiden, want zelf ondervind ik totaal geen problemen. Met GeForce 275.33 WHQL, een verouderde driver, en mijn GTX560 Ti ervaar ik de wereld van RAGE optimaal. Daarnaast ken ik diverse AMD-gebruikers die tevens geen klachten hebben, dus de problemen lijken anderzijds niet te bestaan.

Mijn verwachtingen

Alle technische aspecten terzijde, laten we even een blik werpen op wat de game zelf te bieden heeft. Het is eigenlijk vrij simpel, want RAGE is een shooter van de oude stempel. Als je op zoek bent naar een meeslepend verhaal, iets vernieuwends of een radicaal nieuwe shooter, dan ben je bij RAGE aan het verkeerde adres. Net zoals alle andere titels van id Software komt het neer op jou, een arsenaal aan wapens en ijzersterke A.I.

RAGE voldoet volledig aan mijn verwachtingen, want ik was op zoek naar een game die mij bij de kladden beetpakt en me door een wrede wereld sleept. Dit weet de titel als geen ander voor elkaar te krijgen, want het verhaal mag misschien niet diepgaand zijn, maar de atmosfeer doet het lijken alsof je werkelijk een onderdeel bent van het geheel.

Dit komt mede door het fantastische stemwerk en, zoals eerder genoemd, het detail dat aanwezig is in de wereld. De graphics mogen dan niet grensverleggend zijn, maar de stijl is om van te smullen. Dat sommige textures van dichtbij wazig zijn, is mij amper opgevallen, omdat ik simpelweg te druk bezig was met het ontwijken van diverse soorten lood.

Co-op

Peter wist zich in zijn review met name te focussen op de singleplayer, waardoor ik nog even uitgebreid de coöperatieve modus en multiplayer wil bespreken. De eerstgenoemde modus bestaat uit een negental missies, die speelbaar zijn met twee personen. Deze missies zijn losjes gebaseerd op diverse gebeurtenissen uit de singleplayer, met veelal een leuke twist. Zo is de tweede missie een nog nooit uitgezonden aflevering van Mutant Bash TV. Ontzettend vet dus!

Ik raad de veteranen onder ons aan om direct alle coöperatieve missies te spelen op de hoogste moeilijkheidsgraad, voor de allerbeste ervaring. Pas dan komt de kracht van de A.I. naar voren treden en dien je heel voorzichtig te spelen. Het komt veelal neer op het bereiken van bepaalde punten, opdrachten uitvoeren en knallen, maar het is wel verdraaid leuk om het samen te doen. Bovendien is de coöperatieve modus competitief, want de speler met de meeste punten wint.

Multiplayer

Als laatste resteert nog de multiplayer, die een viertal modi biedt voor een gelijk aantal spelers: Meteor Rally, Chain Rally, Triad Rally en Carnage. Er is hier geen sprake van een traditioneel multiplayer-component voor een shooter, want alle gevechten vinden plaats in een buggy! In de eerstgenoemde modus dien je willekeurig vallende meteoren te verzamelen en deze naar een checkpunt te brengen om punten te verdienen. Door andere spelers op te blazen, kun je hun verzamelde meteoren stelen. Deze modus durf ik dan ook de meest actievolle te noemen.

In Chain Rally dien je checkpunten te verzamelen, waarbij je meer punten scoort als je de checkpunten ononderbroken te pakken krijgt. Het kan dus erg makkelijk zijn om een voorsprong te behalen, maar ook om achterstand in te halen. Triad Rally vereist drie verzamelende checkpunten, alvorens je de punten verdient. De laatste modus, Carnage, plaatst alle spelers tegenover elkaar, waarbij het draait om de beste power-ups. De beste manier om deze modus te beschrijven, is als een op hol geslagen variant van Mario Kart.

Al met al bieden de online componenten een leuk portie extra content, waarmee je enkele maanden zoet kunt zijn. De multiplayer stelt je ook in staat om in rank te stijgen, waardoor je nieuwe spullen vrijspeelt voor je buggy. Ik ben blij dat id Software zich met dit component kan onderscheiden, want dit is een game die je zodoende gemakkelijk naast je favoriete shooter speelt.

Conclusie

Ook op de PC is RAGE een zeer geslaagde game, ondanks de focus op de consoles en een wankele launch. Dankzij nieuwe drivers van AMD kunnen gebruikers aan die zijde nu optimaal spelen. De systeemeisen zijn in elk geval heel erg soepel, waardoor je makkelijk kunt genieten van dit audiovisuele meesterwerk. De co-op en multiplayer kunnen de nodige uren vermaak bieden na de singleplayer en dat is een behoorlijke prestatie. Ik heb in elk geval in geen tijden meer zo genoten van een shooter!

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Audiovisueel meesterwerk
  • Zeer lage systeemeisen
  • Ouderwets pittig
  • Uitstekende co-op en multiplayer
  • Gebruik van Steam

Wat is NOT

  • Launch PC-versie verliep niet vlekkeloos
  • Muisacceleratie!

9.5

  1.   
    DeAdSeYe's avatar

    Het heeft inderdaad een slechte release gehad, in mijn ogen had dit gewoon nooit morgen gebeuren. Maakt niet uit of het de drivers of de ontwikkelaar is geweest, het was gewoon een slechte zet!

    Na jaren wachten had ik helaas toch wat meer verwacht, want het spel opzich is lineair wat ik dus niet echt heb verwacht. Gelukkig niet zo erg als de tegenwoordige shooters van deze tijd.

    Dit zijn de mensen achter de FPS genre, ik zal vol trots wachten op Doom 4. Maar als ze dit nog eens flikken dan zullen ze echt een fan verliezen. Op het begin van de ontwikkeling van rage hebben ze zelf gezegt tot de engine hebben moeten inkrimpen omdat het anders niet op de console zou werken, maar Rage voelt ook op het begin als een port aan. Helaas, want ze kunnen nog meer uit ID Tech 5 halen dan dit. Lage systeem eisen heeft dit spel inderdaad, net als andere games wat met ID Tech werken. Sins aantal jaren werken ze met multi-texture wat minder vreet van je pc!

    Had meer verwacht helaas, begrijp me niet verkeert want het spel is opzich nog altijd 1 van de beste titels dit jaar. Maar van ID Software had ik helaas nog meer verwacht dan wat ze nu hebben getovert op men scherm.

  2.   
    Coldkiller_NL's avatar

    mooie review

  3.   
    Bones's avatar

    Ik heb Rage dan als console versie, maar ik vind het een van de beste games die dit jaar is uitgekomen.
    Ik kan me wel vinden wat DeAdSeYe zegt dat het wat minder lineair had gemogen als je toch een gameopzet als Rage wil neerzetten.

    Maar ik kijk even goed uit naar een eventueel vervolg.

  4.   
    mmx's avatar

    echt weer BETHESDA die gasten brengen vaak overhypte games uit vol bugs nee dit hoef ik niet .

  5.   
    nickykolkie's avatar

    mmx schreef, "echt weer BETHESDA die gasten brengen vaak overhypte games uit vol bugs nee dit hoef ik niet ."

    En toch zijn het echt geweldige spellen.

  6.   
    Alias's avatar

    mmx schreef, "echt weer BETHESDA die gasten brengen vaak overhypte games uit vol bugs nee dit hoef ik niet ."

    Sorry hoor maar overhyped? RAGE is naar mijn idee alles behalve overhyped, als je overhypte games wil dan moet je toch echt even gaan kijken naar BF3 en MW3, die zijn zo gehyped als maar kan waardoor mensen niet eens een fatsoenlijke mening erover kunnen opbouwen.

    Ook je verwijzing over de bugs vind ik alles behalve reëel, enige wat RAGE had in het begin was een beetje slechte ondersteuning voor de pc aan de grafische kant. Voor de rest ben ik nog altijd geen spelbrekende bugs tegen gekomen. En ook de andere games van Bethesda zijn gewoon netjes afgewerkt op enkele kleine punten na.

    En noem maar eens een game van de afgelopen paar jaar die zogenaamd overhyped is die bij de release niet kampte met enkele bugs. Geen een game is perfect daarom hebben ze ook patches die ze uit brengen om de game te verbeteren.

  7.   
    RinusReetRidder's avatar

    Heel nice ook dat de pc versie speciale aandacht krijgt. Moeten jullie zeker vaker doen! 8) Op andere sites is het bijna casual en mainstream hoe ze over games schrijven dus mooi om te zien dat er nog ergens aan de echte pc gamers wordt gedacht 🙂

  8.   
    Fox's avatar

    Van Muisacceleratie heb ik geen last maar die mega textures wel… Want het maakt niet uit hoe goed je pc is als je in eens een groten ruimte in kijkt gaat ALLES renderen… Wat best als een klap komt voor elke vidcard/ processor. Voor de rest is het een goed spel met leuke story mode. Alleen jammer dat ze niet uitleggen waarom je daar bent.

  9.   
    Jonah's avatar

    mmx schreef, "echt weer BETHESDA die gasten brengen vaak overhypte games uit vol bugs nee dit hoef ik niet ."

    RAGE is niet overhyped te noemen. Kijk maar eerder naar BF3 en MW3, zoals Alias het al noemt. Daarnaast is Bethesda enkel de uitgever, NIET de ontwikkelaar.

    DeAdSeYe schreef, "Dit zijn de mensen achter de FPS genre, ik zal vol trots wachten op Doom 4. Maar als ze dit nog eens flikken dan zullen ze echt een fan verliezen. Op het begin van de ontwikkeling van rage hebben ze zelf gezegt tot de engine hebben moeten inkrimpen omdat het anders niet op de console zou werken, maar Rage voelt ook op het begin als een port aan. Helaas, want ze kunnen nog meer uit ID Tech 5 halen dan dit. Lage systeem eisen heeft dit spel inderdaad, net als andere games wat met ID Tech werken. Sins aantal jaren werken ze met multi-texture wat minder vreet van je pc! "

    Ik denk dat je het verkeerde beeld hebt van id Software, want de enige reden dat titels zoals Doom en Wolfenstein “populair” waren, was vanwege 3D en de grote hoeveelheid gore. Het bedrijf is een voorloper geweest op het gebied van technologie, maar nooit op het gebied van gameplay en/of innovatie. Doom 3 was niet vernieuwend, Quake 4 was niet vernieuwend en ook RAGE is niet vernieuwend te noemen. Toch heb ik intens genoten van RAGE, omdat de A.I. ijzersterk is en het één van de weinige shooters is waarbij je écht moet nadenken voordat je de trekker overhaalt.

  10.   
    Xemus's avatar

    Die launch was inderdaad, reuze zonde.

    Goede review, Jonah!

    Ik heb geen last van Muisacceleratie, en die mega-textures bevallen me wel.

    Goeie game! Een van de beste van 2011, is mijn mening.

  11.   
    Hitman047's avatar

    Jonah schreef, "Het bedrijf is een voorloper geweest op het gebied van technologie, maar nooit op het gebied van gameplay en/of innovatie."

    Wat? Ik ben het vaak met je eens Jonah, maar dit keer…

    Ja, ID was, met hun ID tech engines, altijd voorloper op het gebied van technologie, maar om nu te stellen dat ze dit nooit waren op het gebied van gameplay en innovatie?

    We hebben het hier over de uitvinders van de FPS, Deathmatch en online multiplayer, de feitelijke bedenkers van de term ‘respawning’, de mensen die geschiedenis schreven toen ze Doom gedeeltelijk shareware maakten… zal ik doorgaan?

    Wat mij betreft was ID software juist altijd een voorloper op het gebied van gameplay en innovatie.

  12.   
    Jonah's avatar

    Hitman047″][quote=”Jonah schreef, "Het bedrijf is een voorloper geweest op het gebied van technologie, maar nooit op het gebied van gameplay en/of innovatie."

    Wat? Ik ben het vaak met je eens Jonah, maar dit keer…
    Ja, ID was, met hun ID tech engines, altijd voorloper op het gebied van technologie, maar om nu te stellen dat ze dit nooit waren op het gebied van gameplay en innovatie?
    We hebben het hier over de uitvinders van de FPS, Deathmatch en online multiplayer, de feitelijke bedenkers van de term ‘respawning’, de mensen die geschiedenis schreven toen ze Doom gedeeltelijk shareware maakten… zal ik doorgaan?
    Wat mij betreft was ID software juist altijd een voorloper op het gebied van gameplay en innovatie. [/quote]
    De term “deathmatch” stamt eigenlijk uit de jaren 80, maar het is dankzij id Software een bekende term geworden binnen de industrie. Daarnaast is het bedrijf niet de uitvinder van het FPS-genre, want er zijn diverse shooters geweest voor de komst van Wolfenstein in 1991, zoals Gun Busters, die vanuit een eerste-persoons standpunt gespeeld werden. Daarnaast is Gun Busters een game die als één van de eersten een (offline) Deathmatch-modus in huis had, kortom, id Software heeft het niet uitgevonden.

    In wezen is het enige dat we te danken hebben aan id Software, dat ze het FPS-genre populair hebben gemaakt dankzij Doom. Nogmaals, de enige reden dat die titel zo gewild was, is vanwege het “3D”, de gore en de controversie rondom die game. Wat echter wel volledig van hun afkomstig is, mag de online multiplayer zijn en dat ligt eerder aan vooruitstrevende technologie en niet aan innovatie van de gameplay of het genre.

    Maar ja, wie denkt er nou aan een of andere game genaamd Gun Busters? Doom heeft het genre op de kaart gezet, vanwege de populariteit van de game en dan denken we al gauw dat id Software de grondlegger is.

    PS: met “innovatie” bedoel ik overigens een innovatie binnen het genre. 🙂

  13.   
    Hillianii's avatar

    ik hoop dat mijn pc het wel red.

  14.   
    DeAdSeYe's avatar

    Jonah schreef, "

    ”Hitman047″ schreef, "[quote=”Jonah”].."

    Wat? Ik ben het vaak met je eens Jonah, maar dit keer…
    Ja, ID was, met hun ID tech engines, altijd voorloper op het gebied van technologie, maar om nu te stellen dat ze dit nooit waren op het gebied van gameplay en innovatie?
    We hebben het hier over de uitvinders van de FPS, Deathmatch en online multiplayer, de feitelijke bedenkers van de term ‘respawning’, de mensen die geschiedenis schreven toen ze Doom gedeeltelijk shareware maakten… zal ik doorgaan?
    Wat mij betreft was ID software juist altijd een voorloper op het gebied van gameplay en innovatie. "

    De term “deathmatch” stamt eigenlijk uit de jaren 80, maar het is dankzij id Software een bekende term geworden binnen de industrie. Daarnaast is het bedrijf niet de uitvinder van het FPS-genre, want er zijn diverse shooters geweest voor de komst van Wolfenstein in 1991, zoals Gun Busters, die vanuit een eerste-persoons standpunt gespeeld werden. Daarnaast is Gun Busters een game die als één van de eersten een (offline) Deathmatch-modus in huis had, kortom, id Software heeft het niet uitgevonden.
    In wezen is het enige dat we te danken hebben aan id Software, dat ze het FPS-genre populair hebben gemaakt dankzij Doom. Nogmaals, de enige reden dat die titel zo gewild was, is vanwege het “3D”, de gore en de controversie rondom die game. Wat echter wel volledig van hun afkomstig is, mag de online multiplayer zijn en dat ligt eerder aan vooruitstrevende technologie en niet aan innovatie van de gameplay of het genre.
    Maar ja, wie denkt er nou aan een of andere game genaamd Gun Busters? Doom heeft het genre op de kaart gezet, vanwege de populariteit van de game en dan denken we al gauw dat id Software de grondlegger is.
    PS: met “innovatie” bedoel ik overigens een innovatie binnen het genre. 🙂 [/quote]
    Op de Commodore 64 waar je nog van die grote diskettes had, had ik genoeg games waar het perspectief uit een personage was. Dit betekent niet tot ieder game dan het zelfde was? Kan me nog goed herrinneren toen vroeger Doom uitkwam, toen was ik 4 jaar en die tijd vergeet ik nooit meer. Het ging niet alleen om het gore, toen was het een spel van zich zelf een nieuwe genre. Je had ook je eigen wapen in handen, je keek uit de ogen van een soldaat in 3D. Als dat niet vernieuwd is?

    Heb Gun Busters eens opgezocht, ken het spel zelf niet. Maar ik zie een wereld van verschil. Tegenwoordig gaat het een stukken anders, maar Doom was toen ter tijd zéér verfrissend en nieuw. Je kunt nooit 100% zeker zeggen wie nou precies de grondlegger is, mischien was Doom al eerder in ontwikkeling als Gun Busters. Who know’s.

    Maar 1 ding is zeker, ze hebben een aantal legandarische games uitgebracht wat de dag vandaag nog altijd worden gespeelt!

  15.   
    Carcass's avatar

    Hm weet het nog steeds niet :p

    Mensen die hem al spelen wat is jullie mening, naast dat de release klote was.. is het wel een must buy? Lees volgens mij verder weinig klachten..

  16.   
    FishHookz's avatar

    Playstation4Life schreef, "ik hoop dat mijn pc het wel red."

    Je geeft een 10 maar heb de game nog niet O.o Knap… ik wil ook die gave 😉

  17.   
    Bones's avatar

    Carcass schreef, "Hm weet het nog steeds niet :p
    Mensen die hem al spelen wat is jullie mening, naast dat de release klote was.. is het wel een must buy? Lees volgens mij verder weinig klachten.."

    Als je van shooters houd is het zeker een must buy, je kunt altijd wachten met kopen totdat ie wat goedkoper is als je het niet helemaal vertrouwd , maar het is er wel een die je in je collectie zou moeten hebben vind ik.

  18.   
    Carcass's avatar

    Bones schreef, "

    ”Carcass” schreef, "Hm weet het nog steeds niet :p
    Mensen die hem al spelen wat is jullie mening, naast dat de release klote was.. is het wel een must buy? Lees volgens mij verder weinig klachten.."

    Als je van shooters houd is het zeker een must buy, je kunt altijd wachten met kopen totdat ie wat goedkoper is als je het niet helemaal vertrouwd , maar het is er wel een die je in je collectie zou moeten hebben vind ik.

    "

    Ik hou van shooters en van open werelden dus wat dat betreft..

    Vraag me eigenlijk 2 dingen af, en dat is ten eerste of er niet teveel herhaling in voorkomt zoals bijv. bij far cry 2. En punt 2 is meer persoonlijk, en wel of de wereld me wel genoeg gaat boeien. Fal out 3 vond ik bijv juist leuk omdat er zoveel herkenbaars in zat. ben in deze een beetje bang voor een wereld die me niet zo boeit doordat ik me er niet zo in kan leven..

    Als bf3 en mw3 niet uitkwamen had ik hem al wel gehad, maar ja ik ga de komende tijd al druk zat zijn met gamen dacht ik zo.. 😛

  19.   
    DutchFreeze's avatar

    Goeie review, het enige puntje is dat ik steam niet als een mega pluspunt zou vinden hoor.
    Een game is een game en die hoeft niet beter te worden door steam ondersteuning. Bijvoorbeeld het verplichten van steam bij MW2 was bullshit, daar zou het als minpunt geschreven kunnen worden. (dat was imo ook meer bedoeld om zieltjes te winnen voor steam) En daarom, steam als pluspunt voor een game? Nee voor mij nooit.

  20.   
    Jonah's avatar

    Ik ben en blijf altijd een voorstander van Steam, omdat je dan, in het geval van RAGE, geen extern vriendensysteem nodig hebt, updates makkelijk doorgevoerd kunnen worden en heel makkelijk met elkaar kunt spelen. 🙂

  21.   
    Carcass's avatar

    Baal echt van het ontbreken van een hoop diepgang in de game. Had in deze game de mogelijkheden uit fall out gegooid en je had een prachtige game gehad. Je verwacht veel meer mogelijkheden, maar nadat je locaties hebt gehad voor de main story is er geen klap meer te beleven waardoor de game veeeeel te kort duurt..

    Echt een gemiste kans