Preview: Anthem

Met franchises als Dragon Age en Mass Effect op een laag pitje, heeft BioWare genoeg middelen beschikbaar voor wat nieuws. Iets nieuws gaat er spoedig ook zeker komen in de vorm van Anthem. Tijdens de E3 van 2017 werd Anthem voor het eerst formeel aangekondigd en eind februari is de lancering. Kortom, het lijkt op een vlot en soepel ontwikkeltraject. Wat gaat Anthem ons straks bieden? Weet het genoeg op te vallen in het enorme geweld van grote releases begin 2019? We zetten het voor je op een rij.

Nieuw of bekend?

Al vanaf de eerste onthulling werd Anthem door veel mensen vergeleken met Destiny van concurrent Activision en Bungie. Ook Anthem speelt zich af in een dystopische toekomst, waarbij er nog maar één veilige plek is om te overleven. Heel herkenbaar inderdaad, al zijn er wel wat (kleine) verschillen.

Volgens de overlevering is de wereld van Anthem geschapen door goden. Ze hadden voor deze creatie een magische kracht tot hun beschikking: de Anthem. Prachtige landschappen ontstonden, kolossale beesten en andere wezens kwamen tot leven. De goden verdwenen echter weer voordat hun werk klaar was. De wereld werd aan haar lot overgelaten, terwijl de kracht van de Anthem voor verwoestende resultaten zorgde. De Anthem corrumpeerde en transformeerde iedereen die probeerde om deze magische kracht te beheersen.

Kortom, de wereld is extreem mooi, ruig, gevaarlijk en vol verrassingen. Om te overleven werd Fort Tarsis opgericht, onderleiding van generaal Tarsis. De muren van dit fort beschermen de inwoners tegen de vele dreigingen. Om te blijven overleven en om nóg grotere dreigingen uit de weg te ruimen, moet de mensheid wel de wijde wereld in.

Anthem Preview Gamersnet

Javelins

Om een kans op overleven te hebben buiten Fort Tarsis, werden de Javelins ontworpen. Speciale exosuits met diverse bovenmenselijke mogelijkheden. Een handjevol mensen, Freelancers genaamd, durft het aan om hun geluk te beproeven in de buitenwereld. Er zijn vier verschillende Javelins ontwikkeld. Ze dragen fraaie namen als Ranger, Colossus, Interceptor en Storm. Hoewel ze natuurlijk speciale vaardigheden hebben in de game, zijn het in de basis herkenbare archetypen voor actie-RPG’s. Het ene pak is heel flexibel, de ander een lompe tank en weer een ander kent wat meer magische krachten.

Allen voor één

Je trekt in Anthem echter niet per se alleen ten strijde. Het kan wel, maar dat is een behoorlijk pittige uitdaging volgens BioWare. De game moedigt spelers dan ook aan om met een groep van vier Freelancers in co-op ten strijde te trekken. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Fireteams uit Destiny. Hoewel Fort Tarsis in Anthem dient als een centrale hub, van waaruit je nieuwe activiteiten kunt starten, hoef je niet altijd weer terug naar het fort om iets nieuws te beginnen. Je wordt namelijk vergezeld in de buitenwereld door de Strider: een mechanische tank op vier poten. Hier kan je weer naar terugkeren om nieuwe (verhalende) missies te starten, terwijl je ergens op avontuur bent.

Multiplayer is dus een belangrijk focuspunt voor Anthem. Er zal echter geen sprake zijn van een PvP of couch co-op. Geen onderlinge, competitieve modus dus om tegen anderen te spelen. Op zich past dat ook wel in de filosofie van BioWare, waarbij het vooral om samenwerking draait en niet zozeer om in je eentje tegen andere spelers te strijden. Diep van binnen blijft Anthem dan ook een echte BioWare-ervaring, aldus de ontwikkelaar.

Relaties

BioWare staat bekend om sterke RPG’s met uitgebreide verhaallijnen en interessante personages. Hierover weten we nog vrij weinig, maar dat is eigenlijk alleen maar leuk om zelf te ontdekken. De ontwikkelaar heeft wel laten weten dat je met verschillende NPC’s in de wereld relaties kunt opbouwen. Niet op een romantische manier, zoals in diverse andere BioWare-games, maar het heeft zeker effect op je spelervaring hoe je omgaat met anderen. Zo kan je in Fort Tarsis jouw ‘persoonlijke verhaal’ starten, waarbij je stukje bij beetje meer leert over jouw personage en de achtergrond van je vrienden. Bij diverse locaties in het fort kan je vervolgens verhalende missies starten of een losse freelance mission accepteren.

Fort Tarsis belooft overigens geen simpele HUB-wereld te worden. Volgens BioWare moet het een levendige plek zijn vol handel, interessante personages en geheimen om te ontdekken. In Fort Tarsis zijn straks het beste de gevolgen te zien van de keuzes die je maakt. Personages reageren anders op je en wellicht kom je ook speciale, obscure mensen tegen. Alles gebaseerd op wat je uitspookt buiten het fort.

Anthem lijkt veel op het eerder genoemde Destiny. Heel veel zelfs, al zijn er gelukkig ook genoeg verschillen. Qua verhaal en personages hebben we heel veel vertrouwen in BioWare, maar de game moet meer te bieden hebben. Hoe boeiend zijn de verschillende gebieden in de wereld? Hoe soepel is de gunplay? Hoe verloopt de progressie met je personage en is er geen sprake van een tergend langzame grind om beter te worden? Vraagtekens die van grote invloed gaan zijn op het succes van Anthem.

Zoals ik in mijn top 5 van 2018 al schreef, ben ik eigenlijk wel klaar met Destiny en toe aan wat nieuws. Anthem kan nét dat stukje vernieuwing zijn van een bekend concept, om me weer helemaal verslaafd te maken aan een shared-world RPG zo lang BioWare bovenstaande vraagtekens maar positief weet in te vullen. Ik geef ze een royaal voordeel van de twijfel, maar het is straks wel eerst zien en dan pas geloven. Gelukkig hoeven we nog maar een paar weken geduld te hebben.

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forwards-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games.

1.
    DonderVuist's avatar

De wereld is echt divers van grotten tot ruïnes tot onderwater grotten. Er is genoeg te doen van questen tot world events tot vijandelijke javelins ben vanaf het eerste moment de E3 trailer verkocht meteen een pre order gedaan en tot nu toe krijg ik er alleen maar meer zin in ja het lijkt op een Destiny maar cker niet slechter dit is echt een geval van beter goed gejat dan slecht gejat en ze doen het goed in mijn ogen zelfs beter

2.
    Heccer's avatar

Ik weet het nog niet, zoals de popcast kan dit de val wel is zijn. Of de veder opreizing van. Ik heb de alpha even gedaan. Vond deze teveel bugs bevaten om een goed oordeel te geven. Was ook alpha ik wacht meer op metro en later mischien er bij ( na wat revieuws ). Want wat ik verwacht is niet veel verhaal en dat hoopte ik toch gezien het team. Grafisch was dit wel een zeer mooie game al in de alpha maar ja dat is niet alles.