Electronic Arts heeft de financiële cijfers van het afgelopen kwartaal bekendgemaakt richting investeerders. In deze periode is Battlefield 5 verschenen, maar de verkoopcijfers liegen er niet om. De verkoop van de game ligt volgens topman Andrew Wilson sterk onder de verwachtingen van Electronic Arts.
Battlefield 5 verscheen afgelopen jaar op 9 november en ging tot nu toe ruim 7 miljoen keer over de digitale toonbank. Volgens Andrew Wilson zijn dit een miljoen keer minder exemplaren dan gehoopt en is de mindere verkoop te wijten aan een moeizame release en het blijvend populaire Battlefield 1 en Battlefield 4.
Battlefield 5 krijgt in 2019 nog wel de nodige nieuwe content. Zo verschijnt volgende week de langverwachte coöperatieve modus en volgt in maart de beloofde battle royale-modus Firestorm.
Deze maand zal sowieso erg belangrijk worden voor Electronic Arts. Op 22 februari verschijnt het veelbelovende Anthem en het bedrijf hoopt dat de verkoopcijfers daarvan het verlies van het afgelopen kwartaal dubbel en dwars goed maken.
Gezien de trend….. zou je zeggen dat battle royale toch wel aan zou moeten slaan. Ik ben benieuwd, maar tot die tijd vermaak ik mij wel prima met de game… 🙂
Misschien ligt het aan mijn persoonlijke visie, maar ik zie niet hoe een battle royale-modus de “problemen” van Battlefield 5 op gaat lossen. De game heeft te veel imagoschade en een te zwakke launch gehad, dan zou het knap zijn dat één nieuwe modus ineens wél die grote getalen aan spelers terugtrekt.
Natuurlijk is battle royale nu hip en happening, maar alsnog moeten gamers dan committen aan een complete en vooral betaalde Battlefield 5. Juist nu Apex Legends een (ijzersterke) AAA-achtige approach in dat genre voor nop aanbiedt, zie ik dan niet veel geïnteresseerde spelers uit de doelgroep ineens uitwijken om alsnog Battlefield binnen te halen.
DICE moet wel een verdomd goede battle royale neerzetten, willen ze dat flikken.
@Tom Kauwenberg: Eensch! De verkopen zullen heus niet gaan stijgen door een “nieuwe” modus als deze. Uniek is het zeker niet meer.
Ik hoop dat Dice het ook voor elkaar krijgt om een ‘bungie’tje’ of een ‘IO’tje” te doen en zich weet los te weken van EA en haar aandeelhouders. Deze studio kan veel, dat heeft het verleden wel aangetoond, maar het wordt ze voor mijn gevoel gewoon niet makkelijk gemaakt. Resultaat is een goede game, maar een volledig verziekte naam waar geen PR-bureau tegenaan kan. Ook niet met alle knaken die EA vast erin heeft gestopt. EA is simpel weg niet meer ‘for the players’.
Apex laat keurig zien dat je door naar de gamers te luisteren prima een virale PR-machine in gang kan zetten wat nu al zo een 10 miljoen spelers naar het spelletje heeft gelokt. Goed spelletje maken, sentiment van vroeger aanspreken en een handjevol ‘influencers’ uitnodigen het te spelen (verschrikkelijk woord).. De tijden dat er miljoenen tegen TV-reclames en online campagnes werd besteed zijn voor mijn gevoel ook een beetje voorbij. (Ik weet dat gamersnet erop leeft, maar ook jullie zien de inkomsten kleiner worden toch? TukTuk?). Als Dice iets maakt wat de spelers willen (en waar ze zelf ook goed in zijn), zonder al teveel bemoeienis van buitenaf, dan kan het ze zeker weer naar de top brengen.
Oja. ff ontopic. De BR is te laat. De volle mep betalen voor een game en vervolgens te laat een BR kunnen spelen met hoogstwaarschijnlijk toch microtranacties is sinds fortnite en Apex niet meer van deze tijd. Dat Blackout het voor elkaar heeft gekregen is denk ik een unicum.
had ik je bij voorbaat al op een briefje kunnen meegeven. Had veel ellende bespaard.
Ik denk dat BF EA Games niks boeit vanwege te laat komende modus enzv. Volgens mij moeten ze maar een andere uitgeverij zoeken. En trouwens dat Fire-Storm gaat voor niks helpen; ze hebben al een gratis spelletje (Apex Legends) gereleased dat gebaseerd is op battle-royal modus waardoor ze (EA) al hun verlies nu terug verdienen. Als DICE zich gaat loskoppelen van EA, dan zal EA Medal Of Honor terug tot leven brengen dat weer een probleem zou zijn voor Battlefield.
zo, die zag niemand aankomen..