Battlefield 4

Twee jaar geleden kwam voor mij de mooiste en beste shooter aller tijden uit en ook nu heb ik dat zelfde gevoel weer ervaren. Was het twee jaar geleden nog Battlefield 3 waar ik zo van heb genoten, nu is het opnieuw genieten met Battlefield 4. Vanaf het moment dat de game officieel werd aangekondigd, heb ik met gezonde spanning gewacht op de release van Battlefield 4. Iets zegt mij dat de game mij absoluut niet teleur zal stellen. Maar is dit ook echt zo? De bèta van Battlefield 4 beloofde in ieder geval al veel goeds!

Een waardige opvolger?

DICE zou gek zijn om niet in te springen op de enorme hype die Battlefield 3 met zich meebracht. Na twee jaar is Battlefield 3 nog steeds dominerend in de FPS-scene en ook nu lijkt DICE weer een enorme slag te slaan in de strijd met Call of Duty: Ghosts. Want geloof mij, Battlefield 4 is wreed! Velen van jullie zijn waarschijnlijk momenteel druk met de game bezig en komen vrijwel zeker heel snel tot de conclusie dat de game weinig verbeterd is op grafisch gebied. Dit vind ik echter niet zo’n probleem. Battlefield 3 was grafisch al ongelooflijk sterk en om een game als deel 3 te overtreffen, moet je van zeer goede huize komen. Gelukkig weet DICE ondanks dit nog enkele kleine verbeteringen door te voeren op het gebied van graphics, zodat het spel opnieuw weet te imponeren.

Singleplayer: kroepoek bij de bami

Goed, ik kan het niet laten om een klein grapje in de titel van deze alinea te proppen. Als je goed over het kopje nadenkt, is wat er staat volkomen terecht. Een groot bord bami met wat kroepoek die je zo weg hapt, maar toch wel smaakt. Zo is het ook met de singleplayer. De serie staat nou eenmaal niet bekend om zijn verhalen en focust zich veel meer op de multiplayer. In de singleplayer raak je met een relatief klein team soldaten betrokken in een dictatuurstrijd in China en schiet je jezelf letterlijk een weg door China heen.

In ongeveer drieënhalf uur neemt het spel je mee door verschillende omgevingen en missies. Eigenlijk is dit niks nieuws, want in Battlefield 3 gebeurde exact hetzelfde. Dit soort games beginnen eigenlijk altijd met een conflict dat uitgevochten wordt over de rug van onschuldige burgers en dat begint redelijk eentonig te worden. De grote, uitgestrekte levels maken het af en toe weer wel enorm leuk om de vijand op een andere manier te benaderen. Helaas blijft het natuurlijk een scripted aangelegenheid, maar daar is het een singleplayer voor, nietwaar? Al met al is de singleplayer dus een leuke bijzaak en het laat ons zien waarom de mappen in de multiplayer er ook daadwerkelijk zo uitzien. Helaas is het voor de ervaren gamer dus niets nieuws en mis je vrij weinig als je direct met de multiplayer aan de slag gaat.

Verandering

Tot dusver nog niet overtuigd? Laten we het hebben over de nieuwe Frostbite 3 engine en die nieuwste vorm van destructie: Levolution. Battlefield 4 laat spelers net als zijn voorganger weer vechten in enorme mappen en ook weer met maximaal 64 spelers tegelijk. Afhankelijk van de speelvorm, verandert de map en zal je in Conquest en Conquest Large kunnen genieten van de enorme open werelden, waar je bij bijvoorbeeld Rush of Deathmatch in een meer schaalbare map terecht komt. Met de overstap op Frostbite 3 is DICE een hele goede weg ingeslagen. Waar ons beloofd werd dat alles in Battlefield 3 kapot kon gaan, is dat nu (voor vrijwel alle objecten) daadwerkelijk het geval. Frostbite 3 is een genot voor het oog en werkelijk ieder detail is in de game opgenomen. Het water ziet er zeer realistisch uit en ook de zon die door de bomen schijnt en zo hele mooie schaduwen creëert, is om je vingers bij af te likken. Wil je echt genieten van al deze pracht, dan raad ik toch echt wel een sterke videokaart aan. Overigens was dit met Battlefield 3 ook al het geval.

Niet alleen grafisch is de game verbeterd, ook de mappen zelf zijn onder handen genomen. Eigenlijk hebben we in Battlefield 3 al een teaser van Levolution gehad in de map Caspian Border, waar de enorme zendmast omviel aan het einde van de ronde. Zo is Battlefield 4 uitgebreid met Levolution en dit heeft invloed op het verdere verloop van de ronde. In het geval van Lancang Dam stort bijvoorbeeld na verloop van tijd de dam in en speel je verder tussen de enorme brokstukken en het puin en stort in Siege of Shanghai de grootste wolkenkrabber in en speel je ineens een paar honderd meter lager in de map.

De grote gebeurtenissen van Levolution gebeuren altijd op een vast moment en voelen af en toe wat scripted aan. Voor zover je daar tijdens een multiplayer-sessie aan denkt uiteraard. Niet elke gebeurtenis komt goed tot zijn recht, want in Siege of Shangai kom je af en toe hopeloos vast te zitten onder het puin, terwijl ik toch daadwerkelijk zou denken dat je zo’n instorting toch écht niet zou overleven.

De bekende onderdelen van Battlefield 3 en het nieuwe Levolution-systeem laten je in combinatie met de brute kracht van Frostbite 3 voelen waartoe een game tegenwoordig in staat is. De graphics voegen in de multiplayer weinig extra’s toe ten opzichte van Battlefield 3. Op de pc merk je nauwelijks verschil tussen deel 3 en 4 en hoef je voor de algemene gameplay niet bang te zijn dat je videokaart ineens overuren moet gaan draaien. De diverse gebeurtenissen, veroorzaakt door Frostbite 3, laten overigens wel even het maximale uit je videokaart halen. De enorme ontploffingen en beschietingen laten je in combinatie met het verschrikkelijk goede geluid genieten van elke seconde die de game biedt.

Old, but gold

De Commander is terug! Op zich niets nieuws maar wel een lekkere oldskool toevoeging die we voor het laatst in Battlefield 2 zagen. Doordat deze feature in Battlefield 3 niet aanwezig was, voelt het als een nieuw onderdeel aan. Weet je nog precies hoe de feature in elkaar steekt, dan is dit voor jou niets nieuws meer. De interface lijkt behoorlijk op die van Battlefield 2, hetzij in een compleet nieuw jasje gestoken uiteraard. Even een voorraad voor je team droppen of een EMP-strike oproepen? Geen probleem, het kan allemaal weer.

Ook de diverse speelmodi die we kennen uit Battlefield 3 zijn weer terug in deel 4. Zo kunnen we weer aan de slag met alle voertuigen in Conquest en Conquest Large en ook kun je opnieuw hersenloos je magazijn leegknallen in Deathmatch en Team Deathmatch. Uiteraard ontbreekt ook Rush niet, waarbij je op drie aangegeven plekken zo snel mogelijk de bom tot ontploffing moet laten brengen. Een nieuwe modus in deze toffe reeks is Obliteration, waarbij er willekeurig in de map een bom gedropt wordt, waarna beide teams deze zo snel mogelijk moeten oppakken. Heeft een team de bom opgepakt, dan moet het de bom zo snel mogelijk op één van de drie aangewezen plekken plaatsen en tot ontploffing laten brengen. Een andere nieuwe modus is Defuse, waarbij twee teams van vijf spelers het tegen elkaar opnemen en één van de twee doelen van de tegenstander moeten opblazen. In deze modus kun je niet respawnen en je zal dus de hele ronde geduldig moeten afwachten. Al met al zijn dit twee leuke toevoegingen op het al zo sterke arsenaal aan vertrouwde gamemodi.

Conclusie

DICE weet met Battlefield 4 weer een ijzersterke game neer te zetten. De vernieuwde engine is fenomenaal en grafisch wordt er ook weer een kleine stap voorwaarts gemaakt. De vertrouwde gamemodi, evenals de twee nieuwe, bewijzen nogmaals dat Battlefield voor de FPS-liefhebber een must-have is. De singleplayer valt helaas (weer?) tegen en voegt niet veel toe aan de game. Gelukkig maakt de multiplayer dit ruimschoots goed en ook heb ik gelukkig nog geen enorme problemen gehad tijdens het online gamen. Al met al is dit een waardige opvolger van Battlefield 3 en de diverse DLC-pakketten die in de planning staan, zorgen ervoor dat we nog maanden kunnen genieten van deze heerlijke shooter.

Wil je ook genieten van deze game en lijkt het je leuk om eens samen met ons Battlefield 4 te spelen? Speel dan samen met andere GamersNET-bezoekers in onze eigen Battlefield 4 server!

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • IJzersterke multiplayer
  • Frostbite 3-destructie
  • Vette mappen
  • Toffe nieuwe gamemodi

Wat is NOT

  • Saaie singleplayer
  • Grafisch geen grote vernieuwingen
  • Kleine bugs

9

  1.   
    3333/3333's avatar

    Bij een game als dit is het wel handig om de system specs van de pc waarop de game gespeeld is erbij te vermelden.

  2.   
    Jesitim's avatar

    De grote gebeurtenissen van Levolution gebeuren altijd op een vast moment en voelen af en toe wat scripted aan.

    Is dit niet wat tegenstrijdig? Levolution is toch het feit dat bijvoorbeeld de wolkenkrabber door de spelers wordt neergehaald? Dit was toch zo in de béta…

    Voor de rest een mooie review, heb het spel nog niet kunnen spelen (daar komt snel verandering in) maar ik geloof de minpunten en pluspunten zeker!

  3.   
    Cooky-NL's avatar

    E Rommel schreef, "Bij een game als dit is het wel handig om de system specs van de pc waarop de game gespeeld is erbij te vermelden. "

    Done, hetzij de aanbevolen systeemeisen nog steeds lager liggen dan waarop ik de game speel! 🙂

  4.   
    desxeon's avatar

    Kleine bugs zou ik grote van maken, MP is bij mij zowat onspeelbaar door die crashes en de stats saven niet op sommige momenten.

    En dan hebben we het nog niet over het geluid dat wegvalt en de vastlopers.

  5.   
    GsA_Dragonheart's avatar

    idd de game is bijna onspeelbaar als de game niet cracht in mp dan verlies je wel de connectie met de server. voor zo een high profile game is niet echt goed afgewerkt. plus dat mijn stats al 5 keer gereset zijn. 😡

  6.   
    3333/3333's avatar

    Cooky-NL schreef, "

    ”E Rommel” schreef, "Bij een game als dit is het wel handig om de system specs van de pc waarop de game gespeeld is erbij te vermelden. "

    Done, hetzij de aanbevolen systeemeisen nog steeds lager liggen dan waarop ik de game speel! :)"

    Ik snap niet echt wat je nu bedoeld. Ik heb het over de configuratie waarop de game hier gestest is, specifiek de cpu/gpu.

    De minimale/aanbevolen systeemeisen waren al lang bekend, maar daar heb je nooit wat aan omdat het weinig zegt over hoe de game presteert op die hardware. (Ubisoft games draaien bijvoorbeeld vaak even waardeloos op goedkope- als dure hardware)

  7.   
    Sa.'s avatar

    (null)

  8.   
    Andrevantoever's avatar

    Nog 26 dagen!! 😀 PS4 + Battlefield 4!!

  9.   
    morkop006's avatar

    En zijn de graphics beter dan bij de beta? Ik vond de beta nogal blurry uitzien (pc, ultra)

  10.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Ik moet zegen dat er wel een hele goede vooruitgang is op de singeplayer van Battlefield 4 in vergelijking met deeltje 3.

    Maar misschien moeten ze er toch eens over na denken op een team van 2 te maken.
    Één voor de singeplayer, dus ook echt een team die ervaring heeft in het maken van geweldige singeplayer content, eentje zoals bungie of Naughty Dog.

    En laat Dice zich dan maar focussen op de mp van (toekomstige) Battlefield want daar zijn hun heer & meester in.

  11.   
    ShadyXL's avatar

    Is de singleplayer nou niet beter dan bij BF3? Ook niet een beetje?

  12.   
    Coldkiller_NL's avatar

    Mooie review, ik had ook veel last van crashes, maar dit heeft het probleem bij mij opgelost:
    http://www.youtube.com/watch?v=6DXbJOoNB90

  13.   
    Goldcobra's avatar

    Goede review. Een opmerkinkje: de levolution events gebeuren niet op een bepaald moment maar worden juist door de spelers getriggerd.

    Ikzelf wacht nog een klein maandje tot de launch van de ps4, voor de echt next gen experience 🙂

  14.   
    Johnmill's avatar

    Je moet de singleplayer meer zien als een uitgebreide tutorial. Zodat je de controlls kent voor de multiplayer.

  15.   
    Cooky-NL's avatar

    ”morkop006″ schreef, "En zijn de graphics beter dan bij de beta? Ik vond de beta nogal blurry uitzien (pc, ultra)"

    Lijkt inderdaad in de map Siege of Shangai of die nog niet helemaal “af” is. De grote open levels zien er weer wel schitterend uit!

  16.   
    Supermanneke's avatar

    De review is goed, maar op één punt fout.

    De grote gebeurtenissen van Levolution gebeuren altijd op een vast moment en voelen af en toe wat scripted aan.

    Dit is niet waar, alle grote onderdelen van Levolution worden volledig door de speler bepaald. Zowel de dam in Lancang als Flood Zone dienen door de speler vernietigd te worden. Hetzelfde met de wolkenkrabber in Siege of Shanghai.

    Ik ben ondertussen al wel van het spel aan het genieten, maar de game wil wel zo nu en dan nog crashen en de servers zijn ook wat instabiel. DICE had beter nog wat stabiliteits probleempjes weggewerkt alvorens te launchen.

  17.   
    DeAdSeYe's avatar

    Mejunior schreef, "De review is goed, maar op één punt fout.

    De grote gebeurtenissen van Levolution gebeuren altijd op een vast moment en voelen af en toe wat scripted aan."

    Dit is niet waar, alle grote onderdelen van Levolution worden volledig door de speler bepaald. Zowel de dam in Lancang als Flood Zone dienen door de speler vernietigd te worden. Hetzelfde met de wolkenkrabber in Siege of Shanghai…….

    Om even er tussen te komen!

    De Levolutions worden inderdaad volledig door de speler getriggerd door een bepaalde handeling te doen. Maar waar ik helemaal mee eens bent, het voelt scripted aan. Waarom nou eigenlijk? Omdat het telkens keer op keer hetzelfde gebeurd. Het voegt niks dynamische toe aan het spel, behalve dat het op 1 punt telkens het zelfde de map verandert.

    Daardoor zal de reviewer een foutje hebben gemaakt, want ik begrijp heel goed wat hij bedoelt. Hij heeft het misschien verkeerd verwoord! 🙂

  18.   
    3333/3333's avatar

    Scripted events worden altijd door de speler getriggerd.

    Altijd.

  19.   
    Disnoxxio's avatar

    Het is een prima game, maar de maps zijn vele malen zwakker dan BF3, de infantry/vehicle is wel heel ongebalanceerd, voor zover ik weet heb ik alleen bij Locker heerlijk infantry kunne spelen, en dat is omdat er geen vehicle warfare aan te pas komt in die map.

    Heerlijk spel, maar ze mogen hem nog wel wat bijschaven.

  20.   
    Bulletfox's avatar

    ik vind – voor de singleplayer serieus onterecht, heb hem al best wel ver uitgespeeld maar er zit echt super vette actie in die met het verhaal combineerd.
    en ja deze singleplayer vind ik ook wel echt beter dan die van bf3.
    het verschil met de graphics van bf3 is ook wel duidelijk beter, ik moet zeggen dat ik een graphic junkie ben en het verschil wel duidelijk zie vooral als je naar textures gaat kijken en de mensen uit de game zelf.

  21.   
    Carcass's avatar

    Ik vind de single player niet veel aan. COD weet er dan vaak vernieuwender dingen in te proppen. Naar mijn idee kunnen ze daar veel meer van maken.

    MP loopt bij mij voor geen ene meter. Verlies telkens verbinding.

  22.   
    Goregash's avatar

    reageer limiet?

  23.   
    Survivalaar's avatar

    Kleine bugs is een understatement. Er is voor mij 1 hele grote bug en dat is dat mijn savegames niet worden opgeslagen op de PS4.
    Dat hield dus in dat ik hem binnen een dag moest uitspelen om toch de trophies binnen te halen. Gelukt!
    Nu maar hopen dat er hier snel een oplossing voor komt. Dan speel ik hem gewoon nog een keer. Wat een gaaf spel zeg.