PlayStation heeft eindelijk VRR uitgevogeld

De toekomst is hier, vrinden van PlayStation. Onze Japanse tech-reus heeft eindelijk uitgedokterd hoe men VRR – oftewel Variable Refresh Rate – naar diens console kan brengen, iets waar Xbox 4 jaar geleden al in slaagde. Ach ja, beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

De variabele verversingssnelheid is zo goed als daar, en dat is uiteraard te gek nieuws voor alle PlayStation 5-bezitters die de maximale beeldkwaliteit uit hun bakkie willen trekken. Sony heeft officieel aangegeven dat het in de loop van de week een update uitrolt die ervoor moet zorgen dat de frame rates van je game zich aanpassen aan de beeldfrequentie die je scherm aankan. Dat betekent overigens niet dat het aantal beelden per seconde gelijk komt te liggen aan die beeldfrequentie, maar wel dat deze synchroon lopen met de interval ervan. Hierdoor moet het beeld soepeler weergegeven worden en wordt de kans op zaken als screen tearing en stutter aanzienlijk vermindert.

Nu is het wel zo dat VRR niet op iedere tv of beeldscherm werkt. Allereerst moet je scherm over een HDMI 2.1 aansluiting beschikken en ook met een compatible kabel aangesloten zijn op je console. Verwacht dus niet dat je met die cheapo HDMI kabel uit de koopjesbak resultaat boekt. Ook moet de game zelf de functie ondersteunen. Sony geeft aan dat je de optie altijd op eigen initiatief kunt selecteren voor elke game, maar dat dit ook onverwachte prestatieproblemen kan uitlokken. Bij de volgende games werkt het in ieder geval wel:

In ander nieuws, Marvel’s Spider-Man Remastered heeft inmiddels de nodige VRR en 120Hz support patch hiervoor al ontvangen.

  1.   
    Anoniem-1593993023's avatar

    Sony heeft vrr gelimiteerd op 48-60 hrz en 48-120hrz en dit had gewoon 20-60 hrz en 20-120hrz moeten zijn. Als games nu onder 48 fps zakken schakelt vrr zichzelf uit it suuuuuucks