Review: Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege is immens populair, zo blijkt ook wel uit de cijfers. Meer dan 35 miljoen spelers hebben de game al onder de knoppen gehad. De release van de nieuwste uitbreiding Operation Grim Sky brengt twee nieuwe operators, een gigantische map rework en een groot aantal verbeteringen met zich mee. Maar lukt het Ubisoft ook om zich te distantiëren van de vele andere shooters?

Hoe komt die tractor hier?

Operation Grim Sky brengt allereerst een primeurtje met zich mee, Hereford Base heeft namelijk als eerste op de lijst van alle mappen een rework gekregen. De map zoals spelers hem kennen vanaf de release bestaat niet meer. De map heeft een gigantische metamorfose gekregen. Van boven tot onder, de gehele map is anders. Zo bevindt zich op de bovenste verdieping een tractor, zijn er in plaats van één nu twee trappen aan de binnenkant en bestaat het gebouw voornamelijk uit bakstenen.

Op tactisch gebied is Hereford Base dan ook compleet veranderd. Zo kunnen de defensieve operators veel moeilijker spawn peeken en heeft de aanvallende zijde nu meer mogelijkheden om het gebouw binnen te dringen. Hereford Base is in wezen niet meer te herkennen, maar voelt nog wel als vanouds.

Terug van weggeweest

Na iets meer dan een jaar afwezigheid is Favela, de map die zijn intrede deed met Operation Skull Rain ook weer toegevoegd aan het roster. Waar in eerste instantie de map nog uit het roster werd gehaald gezien de map te ongebalanceerd was, is dat tot op heden niet veranderd. Met de toevoegingen van nieuwste operators voelt Favela juist ongebalanceerder dan ooit tevoren, zelfs al is er niks aan de map veranderd.

Daar blijft het echter niet bij. De map Consulate heeft, net zoals Clubhouse enkele seizoenen geleden, een map buff gekregen. Map buffs zijn van een lager kaliber dan de map rework zoals bijvoorbeeld Hereford Base, waarbij de gehele map is omgetoverd naar iets nieuws. Terwijl de map buff bij Consulate een muur iets vooruit heeft gezet, enkele mogelijkheden voor defenders om de aanvallende operators te spawnkillen heeft ontnomen en er een nieuwe locatie voor een bombsite is toegevoegd.

Op het gebied van singleplayer blijft Rainbow Six: Siege wel achter; in het eerste seizoen van dit derde jaar werd er nog wel uitbreiding toegevoegd, maar daar bleef het bij. Outbreak was zelfs een tijdelijke gamemodus en is met de komst van Para Bellum uit de game verdwenen. Hierdoor blijven er alleen nog modi als Terrorist Hunt of Situations over. Waardoor er, afgezien van de nieuwste operators en mappen, na de release van de game niks verder is toegevoegd.

Niet rennen in de hal!

Als eerste van de twee operators mag er kennis worden gemaakt met Clash, de eerste defensieve operator die beschikt over een schild. Net zoals de aanvallende operator Blitz heeft Clash ook een toevoeging op haar al kogelbestendige schild, er zit namelijk een Charged Field Generator (CFE) op. Deze CFE heeft de mogelijkheid om aanvallende operators die vlak voor haar staan te elektrocuteren en te vertragen. Als Clash gaat rondzwerven door de map met een andere operator kan dit een dodelijk duo zijn, hoewel de kans groter is dat het mislukt dan lukt.

Clash komt vaak niet goed uit de verf. Dit ligt voornamelijk bij het feit dat ze op een erg korte afstand moet gaan staan wil ze een aanvallende operator elektrocuteren. Gezien haar elektrocutie weinig schade toedient aan de aanvallende operator, kunnen zij ook besluiten om de confrontatie met Clash aan te gaan. Dit komt meestal in het voordeel van de aanvallende operator. Wanneer de aanvallende operator een tik op het schild van Clash geeft zal het schild naar achteren vliegen wat Clash zeer kwetsbaar voor zowel de voor- als achterkant maakt.

Ook zal Clash voornamelijk moeten worden gebruikt in de ietwat dichte mappen, zoals de nieuwe versie van Hereford Base, Villa of Clubhouse. Clash is namelijk te kwetsbaar voor een map als Tower, Coastline of Favela, waar overal open ruimtes zijn. Dit zorgt er enigszins voor dat de aanvallende zijde op sommige maps toch een voordeel hebben, terwijl dat niet zo hoort te zijn.

Whisky Tango Foxtrot

Vervolgens komen we aan bij de tweede operator die zijn intrede doet met Grim Sky; Maverick. Deze aanvallende operator maakt gebruik van een gasbrander waarmee hij gaten kan creëren in verstevigde muren, Thermite en Hibana zijn goede voorbeelden van aanvallende operators die dit ook kunnen doen.

De gasbrander kan gebruikt worden in meerdere situaties: het openen van een gat waar doorheen gekropen kan worden, het maken van kleine moordgaten of het zetten van de broodnodige smileys in verstevigde muren. Een ander voordeel van de gasbrander is dat deze vrijwel geruisloos is, in vergelijking met Thermite en Hibana zal er geen gigantische explosie plaatsvinden die aanduidt dat er een gat is gemaakt.

Toch zit er ook een gigantisch nadeel bij de gasbrander, omdat je dicht tegen de verstevigde muren moet staan om er een gat in te maken. Ook is geduld een schone zaak: als je te snel werkt zal er geen gat gecreëerd worden en heb je alleen maar zeer kostbare tijd verloren. Chirurgische precisie is dan ook een pre wanneer je voor Maverick kiest.

Maverick is daarentegen wél, in tegenstelling tot Clash, in vele situaties en op vele maps te gebruiken. Op elke map zijn er wel verstevigde muren waar je een gat kan maken om doorheen te kruipen of kleine moordgaten kan maken om vervolgens de defensieve operators door te beschieten.

Operation Health V2

Vorig jaar mochten we kennis maken met Operation Health, de gigantische operatie die Rainbow Six: Siege moest redden van alle bugs die op dat moment heerste. Hoewel vele bugs toentertijd zijn opgelost, bleven er toch nog enkele bestaan. Grim Sky pakt de overgebleven bugs aan door bijvoorbeeld de manier van het schieten te veranderen. Zo komen kogels niet meer op plekken terecht waar je niet op richt, maar belanden deze kogels daadwerkelijk op hetgeen waar het vizier op staat gericht.

Ook wil Ubisoft met de komst van de tweestapsverificatie (2FA) smurf accounts en hackers tegengaan. Wil je dus een potje ranked spelen, dan zal je eerst deze 2FA moeten instellen. Toch zul je er rijkelijk voor worden beloond; je krijgt namelijk een bundel voor Thermite helemaal gratis!. In zekere zin is dit een win-winsituatie.

In visuele zin zijn er ook wat dingen veranderd. Het scorebord is in een compleet nieuw jasje gestoken, waardoor het makkelijker wordt om iemand het zwijgen op te leggen wanneer die bijvoorbeeld niet tegen zijn verlies kan. Ook heeft elke operator een nieuw icoontje gekregen voor de gadgets die hij/zij bezit.

Toch bevinden er zich nog vele bugs in Rainbow Six: Siege, iets dat ik al meerdere malen heb mogen ervaren. Zwarte schermen waardoor je niks kunt zien, terwijl alles verder naar behoren werkt. Soms treden er zelfs gamebrekende bugs op, zoals geëlektrocuteerd worden door Clash terwijl er nog een muur tussen zit of onzichtbaar zijn voor iedereen.

Rainbow Six: Siege laat met de intrede van Maverick en Clash zien dat het in staat is om de hele meta te veranderen. Met de terugkeer van Favela, de veranderingen voor Consulate en het compleet omgooien van Hereford Base is er in multiplayer meer te beleven dan ooit. De singleplayer voelt daarentegen zeer achtergesteld en zwak aan.

Op gebied van vernieuwingen is de game goed bezig. Toch moeten nog enkele bugs broodnodig geadresseerd worden. Al met al is Rainbow Six: Siege nog steeds de competitieve en tactische shooter van het moment.

• Twee nieuwe operators
  • Nieuw schietsysteem
  • Map buff en rework