Hoe PlayStation garen wist te spinnen bij afwijzing Spider-Man door Xbox

Marvel’s Spider-Man staat inmiddels te boek als één van PlayStation’s betere exclusieve games, maar het had niet veel gescheeld of Sony had er geen garen bij weten te spinnen. Volgens Jay Ong – hoofd van Marvel Games – stond de studio destijds ook open voor een samenwerking met Xbox. Het was puur met het oog op eigen IP dat Xbox vriendelijk bedankte, waardoor de friendly neighborhood spider zich een baan naar de PS4 slingerde.

Dit alles valt op te maken uit een boek genaamd The Ultimate History of Video Games Vol 2, geschreven door Steven L Kent (geen familie van Clark), waarvan fragmenten op het forum van ResetEra zijn gedeeld. In dat boek zet Jay Ong uiteen hoe Spider-Man bij Sony terechtkwam na een vroegtijdige breuk met Activision, welke voorheen een licentieovereenkomst met Marvel had. Gezien de franchise niet bepaald het beoogde resultaat wist te boeken bij het bedrijf van Bobby Kotick, besloot men om een ander onderkomen te vinden.

Hoewel beide partijen gezamenlijk besloten om het contract vroegtijdig open te breken, verliep de breuk niet bepaald amicaal. Volgens Ong reageerde de uitgever met een kinderachtig “good luck finding your unicorn” toen men aangaf Spider-Man een beter thuis te willen bieden, wat tegenwoordig vrij typisch voor Activision lijkt te zijn. Dat betere onderkomen had Xbox kunnen zijn, maar volgens Ong was Microsoft op dat moment vooral bezig met het focussen op eigen IP.

“What he needed was a publishing partner who hadn’t adopted the “crappy licensed games” mentality. He needed a company with an eye for long-term investments, one with a vested interest that would benefit from building a franchise. That partner would need to have a deep pool of talent, commitment to quality, and inexhaustibly deep pockets. There were three companies that fit that description. One of them, Nintendo, mostly developed games based on its own intellectual properties.

Being from console first-party in my past, I pinged both sides, both Xbox and PlayStation, and said, “We don’t have any big console deals with anyone right now. What would you like to do?” Microsoft’s strategy was to focus on their own IP. They passed.

I sat down with these two execs from PlayStation third-party, Adam Boyes and John Drake, in August 2014, in a conference room in Burbank. I said, ‘We have a dream that this is possible, that we could beat Arkham and have one game at least and maybe multiple games that could drive adoption of your platform’.”

Sony, daarentegen, had wel interesse. Zij boden Marvel aan om er een triple-A PlayStation Exclusive van te maken en deze in de zorgzame handen van Insomniac te plaatsen. Het resultaat daarvan is ons allen bekend. Marvel’s Spider-Man is inmiddels niet meer weg te denken en ook de spin-off Miles Morales heeft PlayStation geen windeieren gelegd.

Dus, Xbox garde, mocht iemand van jullie nog eens vinden dat PlayStation zelfzuchtig is door Spider-Man voor zichzelf te houden, ga dan vooral je beklag doen bij Phil Spencer.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren