Review: Spider-Man Remastered (PC) – Vooral leuk als je niet woke bent

Is Insomniacs Spider-Man anno 2022 nog te pruimen? Ik vind van wel. De afgelopen dagen heeft mijn peeceetje weer de nodige overuren gedraaid omdat ik persoonlijk wilde ervaren hoe onze friendly neighborhood spider zich op dit platform gedraagt. Het antwoord daarop kan heel kort zijn; op wat issues met raytracing na draait Spider-Man als een zonnetje. Maar ik heb ook met genoeg mensen gesproken die Spider-Man – ondanks het grafische hoogstandje – helemaal niks vinden. Want een tienerknul die de politie helpt met het opzetten van een surveillance netwerk om zo alles in check te houden, dat kan echt niet meer.

Ik persoonlijk had er niet eens zo bij stilgestaan. Maar goed, ik speel een game niet met sociale acceptatie in het achterhoofd. Al die keren dat ik in mijn tienerjaren Mortal Kombat en Carmageddon speelde terwijl de maatschappij moord en brand schreeuwde… het kon me echt geen reet interesseren wat de wereld ervan vond. Ik vond het leuk en dat telde vooral. En zo sta ik er ook met Spider-Man in, al lijkt het er tegenwoordig sterk op dat ik zwaar in de minderheid begin te geraken. Toen ik recentelijk Stray speelde werd ik door Kotaku indirect uitgemaakt voor racist en nu ik me weer kostelijk vermaak met Spider-Man, wend ik me kennelijk af van corruptie binnen politiekorpsen en de dreiging van een surveillancestaat.

Het is eigenlijk van de zotten dat de maatschappij tegenwoordig zo in elkaar steekt. In 2018 was Spider-Man het neusje van de zalm en was Peter Parker een allemansvriend. Maar nu, anno 2022, is Peter vooral een landverrader. Insomniac probeert het nog een beetje tongue in cheek te houden – zoals men dat zo mooi in het Engels zegt – maar die hele Spider-Cop running joke had volgens een hele hoop woke mensen gewoon de prullenbak in gemoeten, zo cringeworthy dat het is. In principe heeft PlayStation een grove fout gemaakt door Nixxes de opdracht te geven er een pure PC remaster van te maken. Het hele script had eigenlijk herschreven moeten worden om de game wat meer naar het huidige normaal te hevelen.

Nu is het echt niet zo dat ik deze remaster met hand en tand ga verdedigen. Er zijn echt wel zaken die anders/beter hadden gemogen. De graphics behoren niet tot die zaken want Spider-Man ziet er op de PC echt afgrijselijk bruut uit. Vooral wanneer je over een krachtpatser van een PC beschikt, valt er gigantisch veel uiterlijk schoon te bezichtigen. Zoals ik al zei, om een of andere reden wil raytracing de pret wel eens bederven door reflecties te tonen die vol graphics artefacts zitten, wat op z’n minst jammer is. Maar als je bak de power heeft om alle andere settings op maximaal te zetten – inclusief het aantal NPCs en voertuigen in de ver van saaie stad – dan slinger je zonder pardon uren rond zonder je te vervelen.

Uiteraard komt dat ook deels door een ander element welke in 2018 vrij normaal was, maar wat anno 2022 een beetje passé is: icoontjes. De stad wemelt er letterlijk van. Toeristische trekpleisters, Peters verstopte rugtassen, Harry Osborns laboratoria, de surveillancetorens van de politie (welke dus echt not done zijn als ik iedereen mag geloven)… je kunt letterlijk uren van je tijd in het putje kieperen zonder ook maar één main objective te voltooien. Enerzijds is dat niet echt een straf. Het slingeren door de stad was anno 2018 al the main selling point van Spider-Man en anno nu is dat nochtans onverbeterlijk. Maar het kan ook zomaar één van die dingen zijn waarvan je denkt “Kan het misschien een tikkeltje minder?”.

Dus ja, op de vraag of Insomniacs Spider-Man anno 2022 nog relevant is, dat ligt heel sterk aan jou. Als je gewoon een liefhebber bent van het personage Spider-Man zonder dat je er gelijk een politieke agenda op los wilt laten, dan is het antwoord ‘ja’. Ik bedoel, noem eens een andere courante game op waarin je naar hartenlust door de grote stad kunt slingeren en op vrijwel iedere hoek van de straat wel wat criminelen kennis kan laten maken met een hardhandige gebitcorrectie, waarvan je dan ook nog eens een foto kan maken. Maar goed, mocht de maatschappelijke druk het je niet toelaten om surveillancetorens van de politie online te zetten “omdat het een recht op privacy ondermijnt”, laat Spider-Man dan vooral over aan degenen die gewoon een Spider-Man game willen spelen.

1.
    tijn80's avatar

Toevallig de remaster afgelopen 2 weken op de PS5 zitten spelen als voorbereiding op Miles Morales. Ziet er daar ook heerlijk uit. Op Arkham Knight na, mijn favoriete superhelden game.

2.
    Anoniem-1547014581's avatar

Goed geschreven en helemaal 100% mee eens.

Ps

Je bent niet alleen. F de woke community

3.

@Anoniem-1547014581: Thanks!

En inderdaad, dat hele woke gedoe begint tergend te worden. To each his own, maar als men de boel eens niet zo zou verpesten voor de rest van de maatschappij, dan zou dat fijn zijn.

4.
    Anoniem-1678938331's avatar

Goede review! En de meerderheid staat niet achter de woke gedachte. Het enige wat het doet is verdelen en kapot maken. Wat ontbreekt zijn de mensen die ertegenin durven gaan in de media. Respect dat je dit wel doet en gewoon je mening geeft.
    Die woke onzin vreet zichzelf uiteindelijk op, ik hoop dat en we weer kwaliteit gaan zien en lezen. Onlangs top gun Maverick gezien gaf in ieder geval weer hoop.

5.
    Anoniem-778698471's avatar

“Maar nu, anno 2022, is Peter vooral een landverrader.”

Ja, daar ben ik het mee eens. Eentje die geen podcasts meer maakt!!!!!2!

6.
    Anoniem-206772362's avatar

Misschien dachten mensen dat “PC Remake” stond voor Politically Correct in plaats van gewoon voor op de computer…

Ik zie zelf echt 0 reden om moeilijk te gaan doen over een fictionele superhelden wereld. Is gewoon een vet spel!

7.

@Anoniem-206772362: klinkt aannemelijk

8.
    Anoniem-2094283544's avatar

Wauw, ik ben blij dat die woke b*llsh*t een ver van m’n bed show is. Maatschappelijk en politiek gedoe over een game en of het wel relevant is. Sta je daar ook bij stil bij Mario? Final fantasy? CoD? Ik heb heerlijk genoten van Spiderman en miles al vind ik een “nieuwe” Spiderman niet nodig. Hopelijk gaat de game industrie niet teveel naar al die vage poppetjes luisteren en gewoon mooie, stoere games maken

9.
    Anoniem-707256311's avatar

Ze zijn absoluut niet in de meerderheid, ze schreeuwen enkel het hardst. 😉