Preview: Call of Duty: Modern Warfare multiplayer

Er zijn drie zekerheden in het leven; je gaat dood, je betaalt belasting en ieder jaar verschijnt er een nieuwe Call of Duty. Deze keer kan je eigenlijk zeggen dat het een oude nieuwe game is, want Modern Warfare moet een soort upgrade zijn van het origineel uit 2007. Back to basics, volgens Infinity Ward en met de beta van afgelopen weekend op PlayStation 4, hebben we al gezien wat dat in mag houden.

Gewoon soldaatje spelen

De beta van afgelopen weekend is de eerste van een tweetal testmomenten en was exclusief voor PlayStation 4. Aankomend weekend wordt cross-play getest tussen pc, Xbox One en PlayStation 4. De demo bevatte vier maps en vier modi; Team Deathmatch, Domination, Headquarters en het nieuwe Cyber Attack. Dit is zowel te spelen in teams van zes als in groepen van tien soldaten. De content in de komende testdagen zal worden uitgebreid en veranderd, maar na een urenlange sessie zijn er al flink wat opvallende zaken te melden.

Allereerst is Call of Duty: Modern Warfare een ‘gewone’ shooter. Geen veredelde Overwatch of futuristische jetpacks, maar een militaire shooter die zich afspeelt in het heden. Het is heerlijk dat alle onnodige extra’s zijn gestript en de basis gewoon schieten is met de skills die je hebt. Iedereen kan een loadout maken, zoals we het kennen uit 2007. Kies twee wapens, kies je granaten, kies je kill-streaks en een aantal perks en ga los. Simpel, maar precies hoe ik persoonlijk het graag zie.

Ook heeft Infinity Ward wat broodnodige veranderingen doorgevoerd met ein-de-lijk een nieuwe engine. Na veertien jaar games op een fossiel ontwikkelen, ziet Call of Duty er eindelijk weer modern uit. De beta ziet er vele malen mooier uit dan Black Ops 4 en de game voelt ook heel anders tijdens het spelen. Er zit gewicht in alles wat je doet. Je voelt alsof je eindelijk met een echt persoon aan het schieten bent.

Het lopen voelt realistischer, slidings voelen alsof er daadwerkelijk een persoon van tachtig kilo over de vloer glijdt en wapens hebben een prettige kick. Er is duidelijk gewerkt aan wat meer realisme en het voelt heerlijk. Het maakt de game voor mijn gevoel ook een tikkeltje trager dan recente voorgangers.

Stedelijk geweld

De maps in de Modern Warfare-beta zijn over het algemeen tof, vooral de twee in stedelijk gebied; Hackney Yard in Londen en Grazna Raid in Rusland. Open gebieden zijn goed afgewisseld met krappe huisjes en nauwe doorgangen. En het klinkt misschien als een klein ding, maar doordat je in Modern Warfare interactieve deuren hebt, voelt het betreden van een gebouw toch een tikkeltje spannender. Trap de deur open, check de hoeken en CLEAR!

De map Gun Runner is een prima map van middelmatig formaat op een industrieterrein, maar Azhir Cave is echt een verschrikking. Het kleine dorpje met een grottenstelsel eraan, is met gemak de ergste map uit de demo van Call of Duty: Modern Warfare. De grenzen van de map zijn heel onduidelijk, waardoor het vaak voorkomt dat je per ongeluk sterft. Maar het ergste is de zichtbaarheid van vijanden.

Ik snap het feit dat soldaten camouflagekleuren dragen voor een reden, maar vijanden spotten in Azhir Cave is echt te lastig en maakt de map echt minder tof. Het is op veel plekken veel te donker om fatsoenlijk te kunnen spelen. En nu we het toch hebben over donker, een aantal maps zijn ook te spelen midden in de nacht, met night vision aan. Dit is echt de meest nutteloze toevoeging in tijden voor de Call of Duty-franchise.

Aan de game veranderd niets, behalve dat je scherm de hele tijd groen is en je om waarschijnlijk logische redenen je wapen constant scheef houdt tijdens het richten. Het is echt een goedkope gimmick die werkelijk niets toevoegd aan het spelen van je potje Deathmatch.

Wachten op ellende

De laatste opvallende toevoeging in de beta is de Gunsmith, al is dit ook niet heel baanbrekend. De Gunsmith is de plek om je wapen aan te passen met attachments die je vrijspeelt tijdens je potjes Modern Warfare. Je hebt iets meer keuze uit onderdelen dan voorgaande delen en de voor- en nadelen van iedere attachment wordt wat beter uitgelegd. Eigenlijk zijn de verschillende plusjes en minnetjes netjes onder elkaar gezet. Fijne tweak, maar niet heel revolutionair.

Al met al lijkt Call of Duty: Modern Warfare een prima multiplayer-schietfestijn te worden, met ouderwetse gameplay in een wat frisser jasje. Met Cyber Attack en Ground War, een 32v32-modus die aankomend weekend te spelen is, probeert Infinity Ward invloeden van Rainbow Six Siege en Battlefield te implementeren. Iets meer tactische gameplay naast het hectische wapengekletter maakt Modern Warfare interessanter voor een (nog) groter publiek.

Het is alleen wachten totdat papa Activision zijn riem er weer bijpakt, om de multiplayer te mishandelen met microtransacties. De eerste tekenen staan al aan de wand, aangezien iemand door een glitch al een lootbox-systeem heeft gevonden. En ik ben ook bang dat het de hele uitstraling van Modern Warfare gaat verpesten, aangezien vooral de singleplayer heel donker en serieus gaat zijn. Black Ops 4 is afgelopen jaar veranderd van een semi-serieuze shooter naar een soort digitaal carnaval, met idiote pakjes en skins door microtransacties. Ik hou mijn hart vast.

Maar goed, dat zijn zorgen voor later. De beta zelf van afgelopen weekend voelde weer goed aan en is weer een klassiek Call of Duty. Het doet niet iets heel spannends, maar is gewoon solide met toffe kleine tweaks. Ik ben geen fan van de Ashif Cave-map en de Nightvision-levels, maar kan me voorstellen dat het bij anderen wel in de smaak valt.

Mijn grootste hoop voor aankomend weekend is dat cross-play vlekkeloos verloopt tussen alle platformen, want dit is een grote stap. Als een Call of Duty-game samen te spelen is ongeacht platform, dan is cross-play niet meer te stoppen. En het is meteen een hele goede selling point voor Call of Duty: Modern Warfare.

1.
    raxpherion's avatar

Dit weekend de beta nog eens proberen. Afgelopen weekend ook een poging gedaan maar ik kwam me allereerste potje een game in en werd meteen afgeschoten door een atttack chopper killstreak om vervolgens weer afgeschoten te worden door de onlogische spawn plek. Applicatie sluiten haha en was er al klaar mee. Dit weekend poging 2

2.
    Ik kom Harambe wreken's avatar

Vorig weekend op ps4 gespeeld, de standaard playlist tenminste. Heb er veel plezier mee gehad dus heb wel zin om het aankomend weekend weer te gaan spelen. De spawns kunnen wel beter en Azhir Cave is inderdaad een vreselijke map. Het gebrek aan een traditionele minimap zorgt er ook voor dat campen te effectief is. Heb al redelijk snel een 9 kill streak kunnen halen door gewoon op 1 plekje te gaan zitten en af te wachten dus hopelijk gaan ze dat gewoon terugdraaien naar hoe het altijd was. Ben wel blij dat we weer eens een “normale” cod krijgen. Ben ff helemaal klaar met die futuristische meuk.