Hello Games bleef bewust stil na floppen No Man’s Sky

Wie in 2016 een beetje heeft opgelet, weet vast nog wel dat No Man’s Sky – de ruimte-exploratie game die door Sony helemaal de Melkweg uit werd gehyped – niet bepaald de perfecte launch had. Om het maar in ruimtevaart-terminologie uit te drukken; No Man’s Sky was zo’n beetje de SpaceX van Sony. Je zou zeggen dat er voor ontwikkelaar Hello Games niets anders op zat dan met een verklaring op de proppen komen, maar volgens studiohoofd Sean Murray had dat totaal geen nut gehad.

Ruim drie jaar na deze desastreuze launch biecht Murray op waarom de studio zich op diens recht om te zwijgen beriep. Gedurende de Develop conferentie in Brighton sprak de studiobaas zich tegenover Edge-redacteur Nathan Brown uit over de tumultueuze periode na het uitkomen van No Man’s Sky, waarbij hij benadrukte dat direct reageren met een excuusbrief totaal geen zin heeft. Als voorbeeld noemde hij enkele recente flaters van andere grote namen in de industrie, die ook niet bepaald de gratie van het volk kregen na een verklaring.

“There have been a number of games that have since come out, had a polarising launch,and that explosive mix of loads of people playing it but also problems. And I can see EA, Microsoft, or Bethesda try to placate players by just talking to them, but for right or wrong, it just doesn’t really work. You see this all the time when a big publisher will talk to the community and try to solve the problem and then get embroiled, taking up more and more of its head space.”

Hoewel Murray zo fatsoenlijk is om niet direct met concrete voorbeelden te smijten, kunnen we allemaal voor onszelf bepalen over welke games hij het heeft. Games als Anthem, Sea of Thieves en Fallout 76 bleken achteraf ook niet helemaal GOTY-materiaal te zijn en dat hebben de uitgevers geweten. Excuses vielen bij velen op dovemansoren en in enkele gevallen groef de uitgever juist een veel dieper gat voor zichzelf door met verklaringen naar voren te komen. Hello Games liet daarom bewust de ruimtestorm maar even razen en bleef ruim twee jaar helemaal stil tegenover de pers. Ook de achterban kreeg maandenlang geen enkele update over de status van de game, wat volgens Murray een heel lastig besluit was om te nemen, maar “waarschijnlijk” wel het juiste besluit.

“That was really hard. I sat down so many times and wrote the perfect blog post that was going to explain everything about the game’s development, and the road map going ahead. But I could see that it didn’t hold credibility with regards to where we were at.”

Uiteindelijk lijkt deze aanpak zijn vruchten te hebben afgeworpen. Na twee jaar hard werken aan een grote update, keerde in 2018 het tij voor No Man’s Sky en zag Hello Games de positieve reviews waar het in 2016 nog zo op had gehoopt. Het is voor EA en Bethesda nog maar de vraag of zij dit met hun “SpaceX” ook nog voor elkaar weten te boksen. Microsoft heeft zich inmiddels al weten te revancheren.

  1.   
    CozierMass's avatar

    Yo, de Challenger was een ongeluk waarbij 7 mensen om het leven kwamen. Beetje smakeloos om dit te vergelijken met de launch van een videogame. Het is natuurlijk niet zo bedoeld, maar misschien toch maar beter om zoiets uit je stukje te halen.

  2.   
    kiesmaarwa's avatar

    @CozierMass: Haha 🙂

  3.   
    Patrick Meurs's avatar

    @CozierMass: Het is inmiddels aangepast. Het is uiteraard niet de bedoeling geweest om iemand tegen de borst te stuiten, dus daarvoor mijn excuses.

  4.   
    mmx's avatar

    @Patrick Meurs: hier hoef jij geen excuus te maken hoor,je doet het prima .

  5.   
    Daniel Z's avatar

    Wellicht de juiste keuze ja, de game heeft een prima opleving gehad.

    Maar wacht, ik snap de connectie met SpaceX niet. Wat is de deceptie van dat bedrijf?

  6.   
    Patrick Meurs's avatar

    @Daniel Z: de eerste SpaceX lanceringen waren niet echt succesvol te noemen. Uiteindelijk gingen die krengen wel de lucht in zoals het hoorde. Net als No Man’s Sky.