Review: No Man’s Sky – NEXT

Na de release van No Man’s Sky voor de PlayStation 4 en pc is nu ook eindelijk de Xbox One aan de beurt. Mede dankzij de release van de veelbelovende NEXT-update hebben we hoge verwachtingen. Weet dit ruimte-avontuur alsnog alle verwachtingen waar te maken? Is de hype terecht? Of kunnen we de game beter op een verlaten planeet aan zijn lot overlaten?

Warme douche

Het begin van No Man’s Sky voelt als een warme douche. Letterlijk, want de planeet waarop ik mijn avontuur begin heeft nogal last van extreme regenbuien. Regen in de vorm van bloedheet water! Moet ik dekking zoeken? Waar dan? Hoe dan?! De vragen stapelen zich in hoog tempo op. No Man’s Sky laat je namelijk behoorlijk aan de lot over als je de game begint. Stukje bij beetje wordt wel duidelijk dat je op zoek moet naar manieren om te overleven. Op zoek naar grondstoffen, om stapje voor stapje verder te komen.

Daniël schreef het al in de originele No Man’s Sky review. De game biedt het verhaal van de eenzame reiziger. Gestrand in het oneindige universum. Je voelt je ook echt alleen, als Matt Damon in The Martian. Een tof concept, al is het wel even doorbijten in het begin. Je wordt maar beperkt bij de hand genomen door de game en dat vergt nogal wat doorzettingsvermogen. Vergelijk het met een nieuwe Netflix-serie, waar je soms echt even een paar afleveringen in moet komen om verslaafd te raken.

Fetch!

Als je eenmaal doorhebt hoe de game werkt en wat er van je verwacht wordt, kan het avontuur echt beginnen. Na een tijdje is je ruimteschip weer klaar voor vertrek en kan je op zoek naar andere werelden. Waarom? Geen idee, gewoon omdat het kan. Daar kan je weer nieuwe dingen ontdekken. Misschien ga je van een bloedhete planeet wel naar een planeet waar je non-stop moet schuilen voor extreme stormen of ijzige kou. En zodra het natuurgeweld is geweken, kan je weer verder. Op zoek naar nog meer grondstoffen…

Het grootste nadeel van No Man’s Sky is dat het aanvoelt als één grote fetch quest. Doordat een verhaal of duidelijk doel ontbreekt, ben je eigenlijk constant bezig met het zoeken van spullen. Je hebt altijd wel iets nodig om wat te bouwen, te repareren of simpelweg jezelf in leven te houden. De game streeft een rustige flow na, maar het zorgt er in de praktijk voor dat het vooral heel erg traag gaat allemaal. Het doel is in feite gewoon bezig zijn, op verkenning gaan en jezelf blijven verbazen over nieuwe werelden en wezens.

NEXT!

Goed nieuws is er gelukkig wel, in de vorm van de NEXT-update. Niet specifiek voor de Xbox One-versie, maar beschikbaar voor alle versies van No Man’s Sky. Volgens spelers van het eerste uur voelt de game als een totaal nieuw spel aan. Dat gaat wel wat ver, maar de veranderingen zijn duidelijk aanwezig. Het is bijna bizar als je bedenkt dat de game spelers nu zelfs meer begeleiding biedt en zaken als het craften van nieuwe items vereenvoudigd heeft. Wat een drama moet dat ooit geweest zijn.

Meest opvallend is de toevoeging van een heuse multiplayer, waardoor de NEXT-versie van No Man’s Sky wel echt meer te bieden heeft dan het origineel. Je kunt andere spelers tegenkomen en ook samen met vrienden op avontuur gaan. Het doet een beetje afbreuk aan het concept van de eenzame reiziger in een immens sterrenstelsel, maar het is best tof om samen met anderen aan een basis te bouwen of missies tot een goed einde te brengen.

Perfect is de game, ook na de NEXT-update, nog zeker niet. Er blijven diverse bugs aanwezig die best storend zijn. Vastlopers, objecten die niet te verplaatsen zijn en af en toe wat visuele missers zijn zaken die de beleving niet ten goede komen.

No Man’s Sky is ook op de Xbox One een uniek avontuur. Het is sfeervol, er is oneindig veel te ontdekken en het concept maakt nieuwsgierig. Dankzij de NEXT-update en daarmee de aanwezigheid van een multiplayer is de game echt een sprong vooruit ten opzichte van het origineel. Toch blijven het gemis van een doel, het eeuwig speuren naar grondstoffen en de diverse bugs de game parten spelen. Het spel doet veel goed, maar vraagt ook veel geduld en doorzettingsvermogen van spelers.

• Sfeervol
  • Veel te verkennen
  • Oneindige mogelijkheden