De wederopstanding van Sea of Thieves

Enkele maanden nadat Sea of Thieves gamers de ruwe zeven zeeën liet bevaren, stond de game op sterven na dood. Sommigen lieten de piratenboot van Rare zinken en gingen over naar een andere game waar ze wel heil in konden vinden. Er was een wonder nodig om Sea of Thieves weer te laten leven. Dat broodnodige wonder is geschied.

Net als een mythische feniks is Sea of Thieves uit zijn eigen as herrezen. Deze verhalen zijn deze dagen echter geen magisch sprookje meer, het komt namelijk steeds vaker voor dat games uit hun dood weten te herrijzen. Rainbow Six Siege en No Man’s Sky gingen de game van Rare bijvoorbeeld al voor. Maar door welke factoren worden deze games geprikkeld om (opnieuw) opgepakt te worden?

Verbeteren en uitbreiden

Hetgeen misschien wel helemaal bovenaan moet staan als het gaat om deze factoren, is het feit dat deze games (gigantische) updates krijgen. No Man’s Sky kreeg de zogenaamde ‘NEXT-update’, een update die ervoor zorgde dat multiplayer mogelijk werd, maar ook dat de game een stuk uitgebreider is geworden. De spelersaantallen voordat deze update uitkwam, lag op een gemiddelde van zevenhonderd spelers per maand.

Na NEXT kwam er echter een gigantische influx aan spelers, wat wederom te zien is in de cijfers, vrijwel direct nadat deze update verscheen lag het gemiddelde op twintigduizend gamers. Ondertussen is dit ook alweer gedaald, maar ligt het cijfer vooralsnog op een mooie vierduizend spelers iedere maand.

Rare is ook op de proppen gekomen met een update voor Sea of Thieves. De grootste van allemaal mag dan wel Forsaken Shores zijn, maar Rare houdt zich ook bezig met het implementeren van veel kleine updates die toch vaak genoeg een wereld van verschil maken. De Engelse ontwikkelaar legt zich er zeker niet bij neer en blijft steevast Sea of Thieves in de toekomst nog van genoeg content voorzien, waaronder de veel gevraagde Arena.

Invloeden van alle kanten

Een ander aspect is te vinden in het feit dat de ‘grote’ namen Sea of Thieves nu ook beginnen te ontdekken, of in sommige gevallen te herontdekken. Content creators met een behoorlijk aantal aan communityleden spelen en streamen op het moment van spreken steeds meer de game. Zo was Sea of Thieves onlangs nog de meest bekeken stream op nota bene Twitch en niet eens Mixer; het streaming-platform van Microsoft.

Waar Sea of Thieves in mijn optiek dan nog wel laakt, is bij de verhaalvertelling. Toch weten content creators ieder op hun eigen manier hier prima op in te spelen; ze creëren geheel eigen verhalen en avonturen. Neem bijvoorbeeld Summit1g, de persoon die meer abonnees heeft dan Ninja op Twitch. Samen met zijn kijkers beleeft hij zenuwslopende avonturen. Het is dan ook zeker niet onvoorstelbaar te noemen dat een gedeelte van zijn kijkers besluit om ook het spel uit te proberen, helemaal gezien deze streamer een gemiddeld kijkersaantal van 35.000 mensen heeft.

Goedkoop is niet duurkoop

Sea of Thieves is namelijk een product dat heel makkelijk uit te proberen is. De Xbox Game Pass heeft zelfs een behoorlijk aantrekkelijke deal in petto, als je het mij zou vragen. Voor één uiterst kostbare euro kan jij een gehele maand lang Sea of Thieves en talloze andere games spelen. Al valt diezelfde Xbox Game Pass, met exact dezelfde content, ook eerst veertien dagen lang gratis uit te proberen. Dat is nog voordat je die aanbieding aangaat.

Waar je eerst nog voor deze game het volle pond van zeventig euro moest betalen, is dat nu toch al aardig veranderd. Zo kan je Sea of Thieves op het moment van schrijven voor de helft van de prijs (35 euro) opvissen uit de Microsoft Store. Een bedrag dat deze piratengame toch wel dubbel en dwars waard is. Geld zou in die zin dus niet het probleem meer moeten zijn om gamers tegen te houden.

Ook Rainbow Six Siege heeft enkele prijsveranderingen gekregen. Zo werd het basisspel verlaagd naar vier tientjes (uitgezonderd aanbiedingen) en kreeg het ook nog eens een versimpelde versie die zo’n vijftien euro kost. Geen wonder dat de spelersaantallen van Rainbow Six Siege in zo’n rap tempo zijn gestegen.

Toch niet rooskleurig?

Toch is het niet helemaal zeker te noemen of Sea of Thieves hetzelfde succesverhaal als Rainbow Six Siege gaat meemaken. Zo worden er ronduit geen concrete cijfers van de huidige spelersaantallen gedeeld. Ook vallen deze simpelweg niet te checken gezien het op geen enkele plek openbaar te zien is.

Dan kan het ook nog gaan over een combinatie van daadwerkelijke spelers en gamers die het even uitproberen. Het zou dus net zo goed kunnen gaan om mensen die heel eventjes alleen deze game, door middel van de Xbox Game Pass, spelen en vervolgens Sea of Thieves nooit meer aanraken.

Rare doet in ieder geval zijn stinkende best en voorziet Sea of Thieves sowieso nog van vele updates en grote uitbreidingen. Hoewel het misschien dan niet hetzelfde verhaal als Rainbow Six Siege gaat meemaken, heeft Rare op dit moment de wind in alle zeilen en dat gun ik ze van harte.

  1.   
    M@vietwister's avatar

    Mja, is er in de tussentijd ook iets veranderd voor solo spelers? Mijn ervaring was toch dat je als eenling vrijwel kansloos bent en het noodzakelijk was om deel te nemen aan een crew. Ik had altijd gehoopt dat er in ieder geval op een eiland of in een haven een soort veilig gebied was waardoor je in alle rust missies kon aannemen, voltooien en uitrusting kon kopen. Maar steeds als ik ergens aan land kwam, werd ik meteen afgemaakt door verschillende crews, terwijl men daar weinig voordeel van had. Of lag het aan mij en heeft zelfs daar iedereen een hekel aan me?

  2.   
    MaTriXX's avatar

    Nu Bethesdan nog met Fallout 76 als in NPC`s en verhaal toevoegen en dan klopt de uitdrukking die pathologisch leugenaar Todd Howard gemaakt heeft wel een beetje : This is what the fans where asking for.

  3.   
    Turk–Life's avatar

    @MaTriXX:

    NPC in fallout76? Nee thx. Je zegt dit ook alleen maar omdat je het van anderen hoort/leest.

    Het feit dat er geen NPC’s aanwezig zijn in fallout 76 geeft de game juist een verwoeste wereld waarin de mensheid op uitsterven staat. Precies zoals dat past bij een fallout game.

  4.   
    MaTriXX's avatar

    @Turk–Life:

    Omdat ik het van anderen hoor/lees, lol ja nou je hebt het helemaal juist ….. NOT.

    Ik heb vanaf begin geroepen dat dit geen Fallout is en dat dit niet de Fallout is waar volgens onze grote vriend Todd Howard de fans op zaten te wachten.

    De game verkoopt voor geen meter, draait giga verlies dus ja als ze nog iets willen verdienen en repareren aan deze game zullen ze de fans terug moeten winnen en dat is een compleet overhaul van de game doen, oftewel NPC`s en verhaal …. een normale waardige Fallout dus.

    Fallout 76 speelt zich af voor alle andere Fallout games dus als je een beetje de vorige games had gekend zoals de echte Fallout fans dat doen dan had je geweten dat de mensheid niet op uitsterven staat, dit past dus wel degelijk niet bij wat volgens jou een echte Fallout game hoort te zijn.

    De fans wilden dit niet de fans wilde story, de fans wilde de lone wanderer zijn die een dorpje benaderde en dan aangesproken werden, die wilde story, verkennen en niet in een loze wereld vol met oude bekende Fallout bugs zonder verhaal rondlopen.

  5.   
    DonderVuist's avatar

    Mwa srry voor rare maar ik heb spijt dat ik de game heb gekocht tenzij er ooit een non-pvp mode in komt begrijp mij niet verkeerd de game is tof maar alleen als je een crew hebt solo is niks en dat is puur mijn ervaring ik ben gewoon slecht in pvp deed ik ook niet in wow vreemde is in BO4 of een ander fps kan ik best uit de voeten online in pvp

  6.   
    mheiden21's avatar

    SoT heeft mij niet weten vast te houden, zonder crew of met een random crew ben je simpelweg ten dode opgeschreven. Daarnaast zijn er teveel handelingen als solo speler op een kleine boot waardoor je een combat niet redt tegenover een meermans crew.
    Ben blij dat ik de pre-order toen heb gecanceld en de game al in een vroeg stadium heb meegemaakt en na release in de gamepass.
    SoT is zeker gegroeid in content maar nog steeds niet de game waar ik op hoopte.

  7.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Mooi stukje, Sander!

    De plotselinge aandacht van Twitch-giganten als Ninja en TimTheTatman zal Rare vast geen windeieren leggen, al denk ik dan weer niet dat het staat voor een snellere komst van meer verhalende content. Al die grote gasten komen vers van de Fortnite-bus en zullen (samen met hun miljoenenpubliek) vooral uit zijn op meer “oppervlakkige” PvP-actie dan daadwerkelijke verhalen. Tenminste, als het aan hun speelstijl en invloed ligt.

    En ja, ik snap ergens helemaal waarom solospelers zich dan minder getrokken voelen tot Sea of Thieves, maar dat lijkt me ook helemaal geen verrassing whatsoever. Piraten horen samen te zeilen; geen enkele zeewaardige boot werd ooit door één man aangestuurd.

    Zelfs dan kán je in wezen nog een prima avond hebben in je uppie, maar dan moet je maar net de juiste server treffen. Wat sportieve competitie is aardig, maar tegenwoordig is het inderdaad wel lastiger om een “Sea of Friends” te vinden. Daarvoor waren vooral de eerste twee Campaigns prima periodes, sindsdien zijn de zeeën weer wat gevaarlijker geworden.

    Naar mijn idee is Sea of Thieves altijd al primair bedoeld als een gezelschapsspel. Dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven. Mocht je per se in je eentje een gigantisch (én veilig) avontuur willen beleven, dan kun je inderdaad beter met een grote bocht om deze titel heen varen.