Update: Review Mortal Kombat 11

Update: Het is al aangegeven in de podcast van deze week, maar voor het eerst gaan we bij Gamersnet een review rectificeren. De zaken die Warner Bros. en NetherRealm hebben geflikt na de review zijn zodanig kwalijk, dat het een negatieve invloed heeft op de game. Ik heb het natuurlijk over de microtransacties, die ik al voorspelde in de review. De bizarre gierigheid van beide partijen is zó beledigend en zó extreem, dat het Mortal Kombat 11 schaadt.

De Krypt en Towers of Time zijn zodanig ingericht, dat microtransacties bijna een must zijn. Er valt niet te grinden voor specifieke skins, de schatkisten in de Krypt zijn eigenlijk gewoon lootboxes en de Towers of Time zijn onnodig moeilijk gemaakt. Al deze door NetherRealm zelf gecreëerde ‘problemen’ zijn allemaal op te lossen als je de portemonnee trekt. Er is geen ‘pride and accomplishment’ meer, de epische woorden van Andrew Wilson, de leider van die andere geldwolf in de game-industrie.

Er is door bedenker Ed Boon al excuses gemaakt en beterschap beloofd. Volgens hem was dit “niet de bedoeling”. Natuurlijk was dit de bedoeling, ze hebben alleen geen rekening gehouden met het feit dat de gamer op scherp staat. Toestanden als in Anthem en Star Wars: Battlefront 2 worden niet meer getolereerd, gierigheid wordt gedetecteerd en afgestraft.

Ik sta nog steeds achter mijn mening dat Mortal Kombat 11 een fantastische fighter is, met een epische story en een heerlijk vechtsysteem. Maar de gierigheid van bedrijven als Warner Bros. heeft een enorm negatieve invloed en gaat daarom van een 9 naar een 8.

Vier jaar na het geweldige Mortal Kombat X is het weer tijd voor een nieuw deel van de legendarische franchise. Volgens bedenker Ed Boon is Mortal Kombat 11 veruit de bloedigste game uit de serie, maar is de fighter ook gewoon weer leuk om te spelen?

Met een verrassende aankondiging op de Game Awards van vorig jaar, is de hype voor Mortal Kombat 11 direct ingezet en is er zelfs gewerkt met oud UFC-kampioene Ronda Rousey, die de rol van Sonya Blade mag vertolken. Ook is er weer veel aan de gameplay gesleuteld en hierdoor voelt Mortal Kombat 11 fris, vernieuwd en ongelooflijk bruut.

Nieuwe gezichten redden het verhaal

Mortal Kombat draait natuurlijk om de bloedige stijl een heerlijke gameplay, maar het is ook één van de weinige fighters die tijd steekt in een boeiend verhaal. Ook Mortal Kombat 11 heeft weer een storymode en deze gaat verder waar MKX gestopt is. Nou ja, gestopt, het is meer een hoek waar NetherRealm Studios zich in heeft gewerkt.

De goeieriken van Earthrealm zijn bijna allemaal door de magische krachten van Shinnok veranderd in kwaardaardige Revenants en zelfs de Elder God Raiden is volkomen overgenomen door het kwaad. In de andere rijken zijn hele legers en personages uitgeroeid en het is lastig om op basis van deze kennis nog een goed verhaal eruit te pompen. Gelukkig voor de ontwikkelaar hebben ze een joker achter de hand en dat is tijdmanipulatie.

Het blijkt namelijk dat alle gebeurtenissen die ooit zijn gebeurd, onder controle waren van Kronika en haar assistent Geras, beide bewaarders van tijd. Ze wil haar krachten gebruiken om de wereld te resetten en Raiden uit te wissen. Door een scheur in de tijd keren er heel veel gestorven personages terug en verschijnen er jongere versies van nog levende personages, soms met hilarische gevolgen. De onderlinge ruzies tussen de oude en jonge Johnny Cage werken bijvoorbeeld flink op de lachspieren

Het verhaal voelt als een complete reset van wat er in alle voorgaande delen is gebeurd, maar dat neemt niet weg dat er ook deze keer weer een toffe story klaar staat voor ongeveer zes uur aan bruut vermaak.

Als vanouds vernieuwd

De core gameplay van Mortal Kombat staat al jaren als een huis, maar dat houdt Ed Boon en zijn team niet tegen om constant te sleutelen aan de game. Mortal Kombat 11 heeft flink wat oude onderdelen vervangen voor nieuwe en bijna allemaal pakken ze beter uit, vergeleken met het vorige deel. De brute X-Ray camera is bijvoorbeeld verdwenen, al zijn er nog flink wat aanvallen waarin je botten letterlijk ziet breken, en in plaats daarvan krijg je een nieuwe portie gore door de Fatal Blows.

De Fatal Blow is een mechaniek die jou één keer per gevecht serieus uit de brand kan helpen als je met de rug tegen de muur staat. Zodra je levensbalk op de laatste dertig procent zit kan je met beide shoulder buttons, een uiterst vernietigende aanval uitvoeren. In ware Mortal Kombat-stijl krijg je een korte scene te zien waarin je de vijand compleet de bertverderrie in werkt, met flink wat bloedig geweld. Een Fatal Blow doet flink wat schade en het is de manier om jezelf uit een onmogelijk positie te werken. Maar dat is gelukkig niet zonder enig risico.

Tijdens het activeren van een Fatal Blow ben je een fractie van een seconde kwetsbaar voor een paar stoten van de tegenstander, die potentieel fataal kunnen zijn. Ook is de Fatal Blow te ontwijken of blokken. Je raakt de aanval dan niet kwijt, maar moet ongeveer tien seconden wachten tot je het weer kan proberen. Genoeg tijd voor de tegenstander om je de genadeklap te geven. Het is een toffe nieuwe mechaniek die Mortal Kombat 11 weer een frisse wind geeft, samen met wat andere kleine aanpassingen.

Zo kan je bijvoorbeeld niet meer rennen, maar trek je kleine spurtjes. Ook is de energiebalk uit Mortal Kombat X, waarmee je normale aanvallen krachtiger maakt, opgedeeld in een offensieve en defensieve balk. Dit geeft de speler meer vrijheid in zijn vechtstijl en word je ook sneller gestraft als je te vaak hetzelfde doet. Sta je bijvoorbeeld constant te blokken, dan loopt je defensieve balk vrij snel leeg zodat je alsnog de klappen krijgt te incasseren.

Keuzestress en microtransacties

De hoeveelheid content in Mortal Kombat 11 is op alle fronten enorm. Alleen al kijkend naar de verschillende gamemodi zien we alle oude bekenden de revue passeren; Story, Klassic Towers, Krypt, Tournament en natuurlijk de lokale en online gevechten. Een nieuwe mode is de Towers of Time, die gebaseerd is op de Klassic Towers. Dit is een modus die constant verandert en op de proppen komt met nieuwe uitdagingen in de vorm van speciale regels of torens speciaal gemaakt voor een bepaalde character. In de toekomst moeten er ook evenementen in verschijnen voor bijvoorbeeld feestdagen of andere speciale gelegenheden.

De keuzestress slaat verder toe als je moet kiezen uit de flinke lijst speelbare personages met flink wat nieuwe gezichten. De Elder God Cetrion, de griezelige Kollector en de eerdergenoemde Geras maken allemaal hun debuut. Er zijn in totaal 25 personages, als we de pre-order bonus in de vorm van Shao Khan meerekenen, en als dat nog niet genoeg is valt elk personage aan te passen.

Drie attributen van ieder speelbaar personage in Mortal Kombat 11 zijn cosmetisch te tweaken en je hebt voor iedere attribuut keuze uit tientallen verschillende designs. Ook kan je nog kiezen uit verschillende vechtstijlen, is iedere attribuut op te waarderen met zogenaamde modifiers en kan je zelfs bepaalde dingen kraften met materialen die je verdient in iedere modi. Er is echt een enorme hoeveelheid werk gestopt in de keuzevrijheid van deze game. Al geeft dat voor Warner Bros. wel weer een mogelijkheid om flink wat microtransacties in de game te stoppen.

Op het moment van schrijven zijn de (beloofde) microtransacties nog niet live gegaan en is het nog gissen hoeveel monetarisatie plaats gaat vinden in Mortal Kombat 11, maar er zijn een aantal zaken waar ik toch een vieze smaak van in de mond krijg. Ik heb namelijk een behoorlijk aantal uren in de game zitten en het tempo waarmee je noemenswaardige attributen vrij speelt is schrikbarend laag. Natuurlijk zijn er verschillende consumables te vinden die je kunnen helpen om dit, door de ontwikkelaar zelf gecreëerde, probleem te omzeilen.

Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid Koins die je nodig hebt in de Krypt, de plek waar je een groot deel van alle eerder genoemde collectables kan vrijspelen. Koins verdien je door de verschillende modi te spelen, maar ook die krijg je in mijn ogen veel te langzaam. Met het tempo wat ik nu ervaar heb je letterlijk honderden uren grinding nodig, puur en alleen om alles uit de Krypt te kunnen krijgen. Reden genoeg om je zorgen te maken over de microtransacties die Warner Bros. gaat invoeren zodra de game uit is.

Een bloedmooie game

Terug naar de positieve noten, want Mortal Kombat 11 is gewoon een hele sterke fighter en grafisch is het verreweg de mooiste ooit. Er is deze keer enorm veel werk gestopt in motion capture en dat betaalt zich uit in angstaanjagend realistisch uitziende Fatalities en Fatal Blows. De gezichtsuitdrukkingen op de gezichten terwijl ze letterlijk in mootjes worden gehakt, boezemen soms echt angst in.

De mocap gaat verder dan alleen in de gruwelijke scenes, ook tijdens het vechten vallen de levensechte bewegingen op. De manier waarop een persoon omvalt om een aanval blokt ogen en voelen ontzettend realistisch. Ook al zijn de meeste personages dat absoluut niet. De game draait ook als een zonnetje op de PlayStation 4 Pro en valt bijna niet te betrappen op framedrops of andere technische problemen. Mortal Kombat 11 is tot in de details af en ziet er bloedmooi uit.

Mortal Kombat 11 is wat je zou verwachten en meer. NetherRealm heeft met flinke tweaks en aanpassingen de franchise weer een frisse wind gegeven en het verhaal uit een doodlopende straat getrokken. Het spel oogt en voelt fantastisch en de nieuwe personages zijn stuk voor stuk geslaagd. Al hou je natuurlijk altijd je persoonlijke favorieten eraan over.

Het enige wat mij zorgen maakt zijn de microtransacties. Er zijn een aantal gameplayelementen die net iets té geschikt zijn voor monetarisatie en met de slechte reputatie die Warner heeft opgebouwd met bijvoorbeeld Middle-Earth: Shadow of War, is het verstandig om in de gaten te houden of het niet uit de bocht vliegt. Dat zou ook verschrikkelijk zonde zijn, want Mortal Kombat 11 staat als een huis.

• Grafische parel
  • Fatal Blows
  • Fantastische nieuwe personages
  • Tof verhaal
  • Heerlijke gore
  • Heel veel keuzevrijheid

• Vrijspelen van voorwerpen duurt tergend lang
  • Deur staat wagenwijd open voor (schadelijke) microtransacties

8.0

1.
    JustB's avatar

Goede review en zeker mooi cijfer! Tot nu toe alle MK deeltjes gespeeld en blijft in mijn ogen een van de beste fighting games! Dicht op de voet gevolgd door Soul Calibur!

2.
    Overload14's avatar

Leuke review ! Alleen jammer van de microtansacties.. hopelijk word dit geen al te grote tegenvaller hierdoor.

3.
    BozeBever's avatar

Mooi cijfer voor een ogenschijnlijk prima game, alleen ben ik het eens met wat Amador zegt over de microtransacties. Ik blijf erbij wat ik een aantal weken terug ook al zei: Zolang het niet duidelijk is wat de ‘ervaring’ is van het hele spel moet een review geen cijfer krijgen maar simpelweg het predikaat ‘twijfelachtig’, hoe goed het zo op het eerste oog ook lijkt. Deze vorm van recensievervalsing door de ontwikkelaars/uitgevers moet niet beloond worden met mooie cijfers vooraf, om het vervolgens door je strot te duwen nadat het geld van de aankoop al binnen is.

4.
    OnOwned's avatar

@BozeBever: Ja, ik heb ook een beetje spijt dat ik die 9 heb gegeven, want na het lezen van verschillende andere reviews (die tegelijkertijd met de mijne online kwamen) is te merken dat bijna iedereen een nare smaak van microtransacties proeft.

Het is zo zonde weer, want de game zelf is echt ijzersterk. Warner Bros wilt alleen weer extreem gierig zijn en daarom wordt de progressie zodanig verneukt en vertraagt, dat je er geen plezier meer aan overhoudt.

De beloning is ver te zoeken en anders betaal je toch lekker extra, als je er geen (letterlijk) honderden uren in wilt stoppen om dingen te krijgen die vroegah nog gewoon te verdienen waren. Door een respectabel aantal uurtjes te gamen en beloond te worden daarvoor.

Morgen weten we hoeveel die eikels extra gaan vragen.

5.
    BozeBever's avatar

@OnOwned: had gedacht dat wb het na het debakel van shadow of war wel had geleerd… Nou… Nee.

Een aanvulling op de review mag je morgen wel geven indien nodig. Cijfer aanpassen na een update is geen doodzonde toch?

6.
    Overload14's avatar

@BozeBever: Je zou denken dat ze na heel dat gedoe rond Shadow of War toch wat hadden geleerd. Want als ik me niet vergis kwam er na een tijdje ook zo’n melding dat al die microtransacties eruit waren gehaald.

7.
    Tadao's avatar

Alleen balen voor de amerikanen die tot middernacht wakker waren gebleven of de dinsdag vrij hebben genomen, en er achter zijn gekomen dat het pas in 10 uurtjes released voor Steam wanneer het gereleased zou moeten zijn, desondanks dat Netherrealm specifiek heeft gezegd dat PC gelijk met Xbox en Playstation lanceert tot en met de xbox launch.