Review: Life is Strange 2 – Episode 2: Rules

DONTNOD ontwikkelt Life is Strange 2 aanzienlijk langzamer dan zijn voorganger. Waar er negen maanden tussen de eerste en de laatste aflevering van de moderne klassieker Life is Strange zaten, hebben we nu bijna vier maanden moeten wachten op de tweede episode van Life is Strange 2. Vervelend, vooral na zo’n sterke start, maar vertrouw maar gewoon op DONTNOD om ervoor te zorgen dat het lange wachten het helemaal waard is geweest. Toch…?

Sterk begin

De eerste aflevering van Life is Strange 2 heeft flink wat heavy lifting verricht. Die introduceerde de hoofdpersonages en een flinke cast aan memorabele bijpersonen, maakte duidelijk wat er op het spel staat, onthulde de speciale kracht die in het tweede seizoen centraal staat én diepte de band tussen de twee broers uit. En dat allemaal binnen een kleine drie uur, uitzonderlijk voor een toch ietwat rustige gamereeks als deze.

Het is een haast onmogelijke opgave voor de tweede aflevering, Rules genaamd, om ons een dergelijke hoeveelheid inhoud te brengen. Kort door de bocht: episode 2 houdt inderdaad het tempo niet vol en heeft een stuk minder te vertellen. Dan bekruipt je toch het gevoel dat DONTNOD nogal wat kruit verschoten heeft.

Regels

Sean en Daniel zijn inmiddels iets meer aan hun nomadenbestaan gewend geraakt, al gaat het hen nog altijd zwaar af. Gelukkig ontvangen ze hulp vanuit enigszins onverwachte hoek. Niet alles is daar koek en ei, want het blijkt nog knap lastig voor de twee broers om de speciale kracht verborgen te houden.

Waar de eerste aflevering de focus legt op de scheidingslijn tussen goed en kwaad, ligt de nadruk in de tweede aflevering op het navolgen van regels. Wanneer is het wél en niet geoorloofd om een speciale, doch ook beangstigende kracht, in te zetten? Het zijn keuzes waarvan de gevolgen ook in deze aflevering zelf al grote consequenties kunnen hebben.

Toch voelen veel van de keuzes als een herhaling van zetten van de eerste episode. Het lijkt bovendien soms alsof elk van je keuzes op binaire manier valt terug te brengen à la de goedheidsmeter van puzzelgame Catherine. Het is oké om soms foute dingen te doen voor Daniels ogen, zolang de som van je acties maar positief eindigt. Of dit ook echt de methode is waar Life is Strange 2 mee werkt, is onduidelijk, al verbreekt de hint naar een dergelijke systematiek de immersie al.

Captain Spirit

Chris Eriksen, oftewel Captain Spirit, zit in Life is Strange 2! Een grote verrassing is het niet. Start je de tweede aflevering van Life is Strange 2 op, dan zie je onmiddellijk dat je save-data van The Awesome Adventures of Captain Spirit wordt ingeladen. Nou deden de trailers van aflevering twee er ook niet al te geheimzinnig over.

Desalniettemin: DONTNOD verdient de grootste kudos voor hóé Chris precies de aflevering in wordt gewerkt. Keuzes die je in de Captain Spirit-prequel hebt gemaakt, spelen een rol in Life is Strange 2 en op elk moment dat dit te merken is, toverde het een glimlach op mijn gezicht. Heb je die prequel nog niet gespeeld, download die dan beslist (gratis!) vóórdat je aan episode 2 begint.

Daar komt nog eens bij dat de interacties tussen Chris’ vader en Sean één van de hoogtepunten van de aflevering zijn. Een lange aanloop, maar met een voldoening gevende pay-off die zonder The Awesome Adventures of Captain Spirit nooit zo succesvol was geweest.

Leve de buitenbeentjes

Het is duidelijk dat Life is Strange 2 vooral inzet op de unieke gezichten die je op het avontuur tegenkomt. Verwacht weinig van de gevestigde orde en des te meer van de buitenbeentjes in de samenleving, dat is waar het al met al op neer komt.

Het meest veelbelovende nieuwe personage dat deze gedachte omarmt, is ongetwijfeld de goedhartige straatmuzikante annex zwerver Cassidy. Laten we maar vast zeggen dat het rozeharige meisje het vast goed zou kunnen vinden met Chloe Price van het oorspronkelijke Life is Strange.

Al is ze openhartig, toch laat ze niet onmiddellijk alles los over haar leven, een leven waar zeker de nodige verhalen rondom verteld kunnen worden. Gelukkig krijgen we van Cassidy in de derde aflevering meer te zien. Gezien haar levensstijl lijkt het erop dat de focus op Daniel van de eerste twee afleveringen verschuift naar Sean en zíjn keuzes – een nieuwe richting die het tweede seizoen wel kan gebruiken.

Bugs en glitches

Dat de aflevering inhoudelijk weinig verrassingen te bieden heeft, is jammer, doch niet iets wat een langere ontwikkeltijd zou kunnen oplossen. Dat geldt helaas niet voor de diverse technische, audiovisuele mankementen die de episode rijk is.

Ergens aan het begin van de aflevering viel bij mij bijvoorbeeld de audio uit, waardoor ik dialogen alleen maar via de ondertiteling kon volgen. Een tiental zinnen later haalde de game alle gemiste uitgesproken woorden in één keer in, tot ongenoegen van mijn oren.

Na de aanschaf van een voorwerp werd ik gespawnd tussen een reclamebord, een tafel en een persoon. Met de rechterhelft van mijn lichaam vast in de zijne, kon ik nergens meer heen. Verder kwam ik tijdens mijn speelsessie nog schaduwen tegen die van het ene op het andere moment opduiken en weer verdwijnen, zag ik een rijdende pick-up zonder bestuurder en ervoer ik een vrolijk vliegende Captain Spirit (mocht-ie willen!). Het zijn vrij basale fouten die gemakkelijk voor de release opgelost hadden kunnen en moeten worden.

Conclusie

Life is Strange 2 kabbelt met de tweede aflevering vooral voort. De focus op regels en de consequenties daarvan is interessant, al zijn er te weinig verrassingen en nieuwigheden om het hoge niveau van de eerste episode vast te houden. Het einde van deze aflevering belooft ons gelukkig wel een mooie voortzetting van de serie, dus mijn eetlust naar meer Life is Strange is beslist niet verdwenen. Hopelijk herhaalt de derde episode alleen niet dezelfde onaanvaardbare technische en audiovisuele fouten die DONTNOD in Rules heeft tentoongespreid.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Focus op regels en de speciale kracht
  • Captain Spirit!

Wat is NOT

  • Weinig écht interessante momenten
  • Technische mankementen

6.8

  1.   
    mheiden21's avatar

    Genoeg redenen om LiS2 niet te gaan halen op dit moment. Ik wacht wel op een deal van 5 euro voor alle verhalen.

  2.   
    Alfa Warrior's avatar

    @mheiden21:
    Ik zou – en daarom doe dat zelf ook niet – nooit games “pre-orderen” op deze manier. Periodic content uitbrengen is een leuk concept, maar het breekt je verhaal als je 3 – 4 maanden moet wachten tot je weer verder kan.

    Nog erger – je moet vaak het verhaal weer oppakken en details ben je alweer vergeten, hartstikke zonde zelfs voor je beleving.

    Kijk naar Telltale games – failliet verklaard, het einde (en vervolg) op sommige spellen zal nooit meer komen. Met DONTNOD zou dat ook zomaar kunnen gebeuren.

  3.   
    JustB's avatar

    Jammer van het lagere cijfer, heb echt volop genoten van de vorige delen. Hou er persoonlijk zelf niet zo van om in een leuke game te zitten en dan elke keer te wachten tot ik weer verder kan. Ik hoop deze game wel als hij in zijn geheel uit is en het liefst fysiek 🙂

  4.   
    MikeGevers's avatar

    Ook in de eerste Life is Strange zaten een of twee zwakkere episodes, als ik het me goed herinner. Ik maak me dan ook niet heel druk om deze ietwat teleurstellende tweede episode. Maar zoals anderen ook al zeggen: ik wacht nog even tot hij compleet uit is, zodat ik het verhaal in één ruk uit kan spelen. 🙂

  5.   
    WesterW's avatar

    Oh, ben het er zeker mee eens dat het zelfkastijding is om aan een episodische game te beginnen als die nog ongoing is. Ik had ook gewoon gewacht, ware het niet dat ik de afleveringen mag reviewen (hoera!).

    @MikeGevers: Weet je, ik heb er vertrouwen in dat de volgende afleveringen weer een hoop goed gaan maken. Het is al lastig genoeg om in elke individuele episode een bevredigende story arc te stoppen en daar komt nog eens bij dat je in een verhaal geen climax na climax kunt hebben. Laten we hopen dat Rules dan ook de stilte voor de storm blijkt te zijn.

  6.   
    Rolf31's avatar

    Ik heb van de twee vorige LiS verhaallijnen erg genoten. Van de eerste geleerd niet eraan te beginnen voor alles uit is. Daar heb ik geen geduld voor.
    Echter hik ik een beetje aan tegen deze nieuwe verhaallijn. Moet ik er wel aan beginnen als alles uit is? Is het wel zo goed of beter? Is het, afgezet tegen de eerdere twee, niet veelal van hetzelfde?
    @WesterW: Als reviewer, als we de twee eerdere delen naast LiS 2 leggen (Dus verhaallijn Max en verhaallijn Chloe), wat maakt LiS2 zo anders en beter/hetzelfde/slechter?

  7.   
    WesterW's avatar

    @Rolf31: Het is lastig te zeggen of Life is Strange 2 beter is dan het origineel of de prequel, omdat het verhaal nog niet af is. In hoeverre je keuzes invloed hebben op de gebeurtenissen in volgende afleveringen, is nog onduidelijk, evenals de verdere plotontwikkeling.

    In de review van episode 1, zet ik uiteen waar het tweede seizoen verschilt van het eerste. Verwacht dus minder trippyheid, maar meer focus op een broederband. Ik vind het een tof thema, maar als je de mindfucks van het origineel het tofste vindt, dan kom je allicht van een koude kermis thuis.

    In die zin is dit deel meer in lijn met Before the Storm, want in Life is Strange 2 vindt je de speciale kracht niet écht prominent in de voorgrond van het verhaal. Komt vooral doordat je er zelf weinig invloed op uit kunt oefenen.