Exclusief voor Nintendo Switch of niet, Super Smash Bros. Ultimate heeft in de afgelopen periode aardig hoge ogen gegooid als het aankomt op verkoopcijfers. Niet alleen verbrak Nintendo’s fighter records met sales in het Verenigd Koninkrijk en Japan, ook de Verenigde Staten werden blijkbaar dubbel en dwars gedomineerd.
Mat Piscatella, een Amerikaanse analist van de game-industrie, meldt op Twitter dat de nieuwste Smash er zelfs in sloeg het bestaande verkooprecord voor een platform-exclusieve titel af te pakken. Die stond sinds 2010 op de naam van Halo: Reach, die uiteraard enkel en alleen op Xbox 360 verscheen.
Dat record ging specifiek over het aantal dollars dat de console-exclusieve game in diens launch-maand wist te verdienen. Voor Ultimate lag dat bedrag schijnbaar 70 procent hoger dan diens voorgaande bestseller, Super Smash Bros. Brawl, en daarmee kon Halo acht jaar na dato dus van de (lokale) troon gestoten worden.
Harde cijfers blijven daarbij uit, maar analistengroep NPD beweert wél het complete plaatje in acht te hebben genomen.
Naast de nieuwe Smash had Nintendo dit jaar natuurlijk ook vele andere grote titels (waaronder Super Mario Party en Pokémon Let’s Go), waarmee het bedrijf voor het eerst sinds tijden weer enorm hard op in kan zetten. Volgens Piscatella maakt Nintendo dat de meest winstgevende uitgever op het gebied van software anno 2018, een titel die het Japanse bedrijf al sinds 2009 niet meer verkreeg in de Verenigde Staten.
Meer weten over verkoopcijfers van (fysieke of digitale) games in de Verenigde Staten? Piscatella zet een groot gedeelte van zijn bevindingen uit 2018 uiteen in een vermakelijke Twitter-thread vol statistieken. Tel uit de winst.
Goede game .is het zeker waard blijft leuk.
@mmx: Ultimate of Reach? 😛
@Tom Kauwenberg: ultimate natuurlijk
Ultimate is ultimate!
Pff ik moet SSBU nog steeds in huis halen….zo weinig tijd en zoveel vette games! :p