Preview: Far Cry New Dawn

Tijdens de afgelopen Game Awards kwam Ubisoft met een aankondiging uit onverwachte hoek; Far Cry New Dawn. Nog geen jaar na de release van Far Cry 5 kunnen we dit jaar los in de spin-off die ook in Montana afspeelt, alleen dan 17 jaar later na een nucleaire aanval.

Ubisoft lijkt een gat te willen vullen die het verschrikkelijke Fallout 76 heeft achtergelaten, met een flink vleugje Rage 2. Apocalyptische fun in een knotsgekke wereld met gemuteerde dieren, doorgedraaide bevolking en zelfgemaakte wapens. New Dawn lijkt dus eindelijk iets anders te willen doen, want de franchise is de laatste jaren toch veranderd in een herhaling van zetten.

Fallout New Dawn?

Of het nu bewust is geweest of stom toeval, de timing van Far Cry New Dawn had niet beter gekund. Een post-apocalyptische game die in co-op te spelen is en met gameplayelementen als crafting, basebuilding en het verzamelen van resources. Een flop als Fallout 76 had geen betere datum kunnen hebben voor Ubisoft als nu.

Deze spin-off maakt nog altijd onderdeel uit van Far Cry en dat betekent over het algemeen iets meer over de top waanzin dan de Fallout-games van Bethesda bieden. Dat valt ook te merken aan vooral aan het kleurgebruik van de wereld en de verklaring hiervoor, want blijkbaar werkt nucleaire straling heel anders volgens Ubisoft. In plaats dat de hele natuur langzaam sterft en muteert, is Hope County veranderd door de zogenaamde Super Bloom, wat in werking is gezet door de bommen.

Het resultaat is een belachelijk kleurrijke omgeving met roze bloemen, dieren met begroeiing en meer planten dan een gemiddeld oerwoud. Ook de vijandelijke factie, The Highwaymen, hebben op een of andere manier een voorkeur voor wat meer kleur in het leven. Het is allemaal wat vergezocht, maar persoonlijk trekt de omgeving me meer dan de originele map uit Far Cry 5.

Tweeling terreur

The Highwaymen is je grootste dreiging in Far Cry New Dawn en deze groep plunderaars wordt geleid door de tweelingzusjes Mickey en Lou. Ze zijn verantwoordelijk voor het plunderen van zo’n beetje heel Montana en het zijn niet echt types om spulletjes eerlijk te verdelen. Nu is de beurt aan Hope County om flink overhoop te worden gehaald.

Ik moet meteen eerlijk toegeven dat de nieuw antagonisten niet eens in de schaduw mogen staan van Joseph Seed. Deze antagonist uit Far Cry 5 straalde bij de eerste trailers al zoveel narigheid uit en in de game is het een eerste klas griezel. Zijn religieuze motivaties en vooral dodelijke blik in zijn ogen, zorgden voor flink wat kippenvel tijdens mijn sessie in Far Cry 5.

Mickey en Lou zien er op het eerste gezicht uit als je standaard psychopaten, waar een game als Rage en Borderlands vol mee zit. Wat lijpe wapens op zak, compleet gestoord en impulsief. Hartstikke leuk, maar de twee dames jagen mij nog niet de stuipen op het lijf zoals Joseph of Vaas uit Far Cry 3.

Meer van hetzelfde alsnog?

Ubisoft lijkt met deze spin-off een andere kant van Far Cry te willen tonen, maar ook daar zet ik nog mijn vraagtekens bij. Hoewel het craften van bizarre wapens en het bouwen van een kamp daadwerkelijk wat nieuwe impulsen zijn voor de game, zie ik in verschillende trailers, previews en de officiële website nog steeds heel veel terugkerende zaken.

Guns (en Fangs) for Hire keert terug met nieuwe partners en dieren, uitkijkposten moeten wederom worden overgenomen en je speelt op dezelfde map als Far Cry 5. Alles lijkt een re-skin te worden, met hier en daar wat wijzigingen. Nu is Ubisoft heel transparant geweest en heeft het ook gezegd dat het gaat om een spin-off. Daarnaast gaat de game je slechts veertig euro kosten.

Maar de eerste impressies die ik krijg van New Dawn, geven me het gevoel dat we een veel te dure DLC gaan krijgen in plaats van een ‘nieuw’ spel. Het voelt echt als een reactie op het falen van Fallout 76, in plaats van een project die al langer in de pijpleiding zat.

Nu hoeft dat niet per se slecht te zijn, want Far Cry 5 speelde heerlijk en had een grote funfactor. Alleen hoop ik dat Ubisoft met New Dawn daadwerkelijk wat plooien gladstrijkt, die in Far Cry 5 ontzettend tegenvielen. Een wat boeiender verhaal, minder repetitieve gameplay en natuurlijk een zitplek voor je hond als je in de auto zit. Dat arme beestje heeft echt teveel meters moeten maken in Hope County.

Voorlopige conclusie

Far Cry New Dawn is een spin-off die mij nog niet compleet weet te raken met de informatie en beelden die we nu hebben. Hoewel ik post-apocalyptisch Montana een genot vind om naar te kijken en ik me over het algemeen wel vermaak in een Far Cry-game, is het echt tijd voor echte vernieuwing. Er treed bij mij en veel andere gamers ondertussen wat Far Cry-vermoeidheid op.

Het craften van wapens en het feit dat je een thuisbasis hebt die je kan upgraden is al een goede start, maar ik vrees een beetje dat we op 15 februari hetzelfde doen als in Far Cry 5. En dat kennen we onderhand wel.

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forwards-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games.

Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    mmx's avatar

    Ik weet nog niet of ik deze nog wel wil .Eerst gameplay beelden dan praten we verder

  2.   
    Thijs.'s avatar

    Heel hoog been there done that gehalte. Het is tijd voor een revamp net zoals bij Assassins is gebeurd