Review: Far Cry New Dawn

Nog geen jaar geleden kwam Ubisoft met het sterke Far Cry 5 op de proppen en de verrassing was ook groot toen vorig jaar december al het volgende deel van de franchise werd aangekondigd op de Game Awards. Far Cry New Dawn is de naam en het is een direct vervolg op deeltje 5, al geeft Ubisoft ook duidelijk aan dat New Dawn een spin-off is.

Met de gebeurtenissen van Far Cry 5 al zeventien jaar in het verleden, die straks een beetje verklapt gaan worden, is in Hope County een nieuwe dreiging ontstaan en is het aan jou de taak om de zo gekwelde bevolking weer te redden. Alleen deze keer met felle kleurtjes!

Snelwegterroristen

Er moet een vloek rusten op het fictieve Amerikaanse dorpje Hope County, want na het schrikbewind van de religieuze gek Joseph Seed en een nucleaire aanval, staan de volgende problemen alweer op de stoep. Na een aantal relatief rustige jaren, waarin Hope County hoopvol alles aan het herbouwen is, wordt de bevolking nu bedreigt door de Highwaymen. Overigens heeft de radioactieve straling van Hope County een waar paradijs gemaakt met extreem kleurrijke flora en fauna. Geen idee of het zo werkt in het echt, maar het maakt de game prettig om naar te kijken.

 

De grote groep bandieten, met toevallig ook een grote liefde voor felle kleuren met in het bijzonder roze, hebben een deel van Amerika al onveilig gemaakt. Ze proberen alle belangrijke grondstoffen en middelen voor zichzelf te houden en deze hele meute wordt geleidt door de tweelingzusjes Mickey en Lou. De minst indrukwekkende antagonisten ooit in een Far Cry-game, op Far Cry Primal na misschien.

Ze proberen de geflipte bad chicks met daddy issues te spelen en het komt simpelweg niet over. Met iconische slechteriken in het achterhoofd als de psycho Vaas uit deel drie, dictator Pagan Min uit Far Cry 4 en de huiveringwekkende Seed-familie van de game uit 2018, valt de tweeling echt ontzettend tegen. Het zijn geen uitgesproken personen en hebben beide maar een zwakke motivatie, om te verklaren waarom ze nu zo doen.

Bekende en beschadigde personen

De kracht van Far Cry New Dawn zit hem vooral in het feit dat het een feest van herkenning is, mits je Far Cry 5 hebt gespeeld. Zoals eerder gezegd is het een direct vervolg dat zich afspeelt op dezelfde map als Far Cry 5, alleen dan een flink aantal jaren later. Dit geeft Ubisoft de ruimte om het verhaal van een aantal toffe personages van het vorige deel uit te werken. Met veel momenten waarop je denkt, “is dat niet hem of haar van Far Cry 5?” En dat maak New Dawn ontzettend tof.

In de intro van Far Cry New Dawn wordt je gered door Carmina Rye, de dochter van de piloot Nick Rye uit het vorige deel en zijn vrouw Kim. Jazeker! Het kind dat bijna geboren werd achter in je auto, nadat je als een gek door Hope County bent gereden om Kim naar de dokter te racen. Dit soort momenten zijn er constant. De pastoor van Far Cry 5 keert terug als Gun for Hire, de sniper Gracie Armstrong is blind geworden en je thuisbasis staat nu op de plek van de kerk, waar de ellende met Joseph Seed zeventien jaar geleden begon.

Ondanks dat de map een re-skin van Hope County van het vorige deel is, heeft Ubisoft toch flink wat tijd gestopt om Far Cry New Dawn toch fris aan te laten voelen. Het feit dat deze game in hetzelfde gebied als zijn voorganger afspeelt is zelfs een groot pluspunt, maar alleen als je de voorganger daadwerkelijk gespeeld hebt. Ga je volledige onwetend New Dawn spelen, dan haal je lang niet zoveel lol uit de omgeving als ik dat heb gedaan. Veel knipogen en ‘ken je dit nog’ momenten gaan dan compleet aan je voorbij.

Veel van hetzelfde

Op het gebied van gameplay is er maar weinig veranderd. De besturing en het schieten is net zo lekker als altijd, alleen deze keer zien je wapens eruit alsof ze zelf zijn gemaakt. Het is puur een esthetische aanpassing van Ubisoft, want het zijn nog steeds je standaard wapens uit Far Cry, alleen dan met een bizarre skin. Het enige unieke nieuwe wapen is de kruisboog die zagen afvuurt, wat wel meteen mijn favoriete Far Cry-wapen is geworden.

De wapens zijn verdeelt in vier niveaus en ieder niveau brengt betere en sterkere wapens met zich mee. Alle wapens zijn net als de verschillende granaten en munitie te craften.

Wederom zijn er Guns for Hire met wie je op pad kan gaan, voor als je niemand hebt om co-op te spelen. De hond Timber en het zwijn Horatio stelen de show met hun schattigheid, maar ook de scherpschietende oma is een ontzettend tof nieuw personage met allemaal hun eigen specialiteiten.

Far Cry New Dawn is na de introscene volledig (online) samen te doorlopen. Samen met ons nieuwe redactielid Matthias zijn er flink wat uurtjes chaos gesticht in Hope County en dat maakt deze game wellicht nog leuker om te spelen. Het blijft alleen jammer dat player 2 zijn progressie niet behoudt. Alle verzamelde materialen en upgradepunten gaan wél mee, waardoor je in je eigen playthrough een streepje voor hebt. Dat maakt de co-op voor de tweede speler niet helemaal nutteloos.

Spelen of betalen

Progressie steekt net iets anders in elkaar in Far Cry New Dawn. Vanuit de thuisbasis Prosperity bouw je in verschillende specialiteiten aan een beter kamp en hierdoor speel je upgrades vrij. Hiervoor is veel ethanol nodig en dat verdien je door missies te doen, Outposts te verslaan of simpelweg te jatten van de Highwaymen die op patrouille zijn. Helaas is ethanol ook te bemachtigen, net als crafting materials en Perkpoints, met je eigen portemonnee vol keiharde euro’s (microtransacties).

Dit soort praktijken laten bij mij meteen alarmbellen afgaan, aangezien dit makkelijk te manipuleren is door de benodigde ethanol heel schaars te maken. Gelukkig kan je door normaal te spelen en een gezonde dosis side quests al genoeg materialen verzamelen om fatsoenlijk door de game te komen. Maar toch blijven dit soort zaken altijd gevaarlijk en kan het geen kwaad om het even aan te halen.

Conclusie

Far Cry New Dawn is gewoon weer een nieuwe Far Cry en dat is helemaal niet erg. Hoe erg je van de spin-off geniet hangt vooral af of je Far Cry 5 hebt gespeeld, want de grote hoeveelheid throwbacks maken de game ontzettend leuk om te spelen. De shooter oogt en speelt gewoon weer heerlijk en de extreem kleurrijke stijl, die we de komende tijd veel meer gaan zien, spreekt mij in ieder geval aan.

Het is jammer dat Mickey en Lou totaal niet het charisma hebben om geslaagde antagonisten te zijn. Het verhaal draait meer om de omgeving en een nieuwe alliantie die je gaat starten, dan om het gevaar van de tweeling. Ondanks wat kleine puntjes en het gevaar van onnodige microtransacties om de hoek, staat Far Cry New Dawn weer garant voor tientallen uren plezier en dat voor slechts vier tientjes. Far Cry New Dawn is een leuk extraatje voor de fans en gewoon een toffe shooter voor ieder ander.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Mooie kleurrijke wereld
  • Toffe throwbacks
  • De Zaagboog
  • Heerlijke gameplay
  • Nieuwe Guns for Hire
  • Co-op

Wat is NOT

  • Onnodige microtransacties
  • Saaie antagonisten
  • Geen progressie bij co-op
  • Iets te afhankelijk van Far Cry 5

8.0

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    mmx's avatar

    Voor een paar tientjes kan het leuk zijn

  2.   
    bartofzo's avatar

    Mooie review! Ook wel een pluspunt is het feit dat ze er niet de gangbare 60 euro voor vragen, maar slechts 45