RAGE 2

De eerste RAGE werd niet door iedereen goed ontvangen, maar bij GamersNET zijn we enorm fan. Mocht je een hoesje van de game in huis hebben, dan is zelfs een mooie quote van onze website te vinden en we waren dan ook blij verrast met de aankondiging (bedankt Walmart!) van RAGE 2. id Software (RAGE, Doom) heeft de hulp ingeroepen van Avalanche Studios en dat belooft wat voor het nieuwe deel. Zij zijn namelijk ook verantwoordelijk voor de Just Cause-franchise en het in 2015 verschenen Mad Max. Knotsgekke actie kunnen we dus verwachten en dit werd ons tijdens de speelsessie op E3 keihard duidelijk.

Keihard

Keihard is misschien wel een understatement, want de actie in RAGE 2 liegt er niet om. De PEGI-rating zal nog niet officieel zijn, maar de 18+-sticker mag alvast besteld worden. Maar laten we eerst beginnen met de vette manieren waarop je mensen kunt omleggen. Tijdens de korte tutorial werden de verschillende mechanieken getoond, puur en alleen gemaakt om tegenstanders op een zo hard mogelijke manier te vernietigen. Naast je “normale” wapentuig als machinegeweren en shotguns, heb je namelijk nog veel meer gadgets en superkachten tot je beschikking. Deze superkrachten krijgen in de game de naam Nanostrite Powers en als ze zijn opgeladen kun je er bijzondere dingen mee doen. Wat dacht je van Dash, die ervoor zorgt dat je een aantal meter een richting op kunt duiken. Dit is belangrijk in de keiharde actie en bovendien maakt het de game nog sneller dan hij al is. Shatter is een kinetische burst die tegenstanders wegslaat.

Daarnaast heb je ook je Ranger Armor tot je beschikking, die voor Overdrive kan zorgen. Deze functie zorgt ervoor dat alles sterker wordt. Elke kogel komt harder aan, elke explosie wordt groter en je Wingstick wordt nog dodelijker. Gesproken over de Wingstick, deze maakt een terugkeer uit het eerste deel en is een van de tofste wapens uit de geschiedenis van de game-industrie. Het is in feite een boomerang met messen en zodra hij doel raakt zal hij voor een aantal seconden blijven draaien. Gooi het naar iemands hoofd en het hoofd zal uit elkaar spatten. Gooi het naar een helm op iemands hoofd en hij zal blijven draaien totdat de helm vernietigd is en jij het met een welgemikt schot kunt afmaken. Als je in een open veld staat zal de Wingstick zijn weg naar je terugvinden, maar dit is natuurlijk lastiger in gebouwen. Kijk dus goed waar het op de grond is gevallen, zodat je de Wingstick altijd weer kunt oppakken.

Geniet, maar met ledematen

Hoe hard het spel is, is ook te zien aan het aantal ledematen dat zal rondvliegen in de wereld. Wij kregen de missie om een Ecopod te lanceren (deze maakt de omgeving waarschijnlijk weer leefbaar) en om die missie te voltooien moesten we… honderden tegenstanders afmaken. Dit zal een groot gedeelte van het spel betreffen en voelt een beetje als het in 2011 verschenen (en zeer ondergewaardeerde) Bulletstorm. Het is gewoon een sport om tegenstanders op de gekst mogelijke manieren af te maken. Combinaties tussen kogels, krachten, Wingstick en explosies zorgen voor het meest bevredigende effect, zeker als je bedenkt dat de impact van al dit wapengekletter ledematen zal doen vliegen. Het schieten werkt bijzonder lekker, zoals we dat gewend zijn van shooter van id Software en de knotsgekke invulling van Avalanche Studios maakt het helemaal af.

Zeker als je tientallen tegenstanders te zien krijgt op een lange trap is het feest. Met de Wingstick en shotgun houdt je ze op afstand, terwijl je granaten in het trappengat gooit. De explosies en lichamen vliegen vrolijk in het rond en de kleurrijke grafische stijl van de game draagt bij aan de ervaring. De bendes die je moet bestrijden zijn allemaal punkers, met fel geleurde haren en bijzondere manieren van uitdrukken. Het voelt echt alsof je in een kleurrijkere versie van Mad Max zit en dat voelt enorm goed.

Voorlopige conclusie

RAGE is eindelijk terug en met het tweede deel gooien ze er heel wat schepjes knotsgekke actie bovenop. Avalanche Studios is de perfecte partner van id Software voor de ontwikkeling van RAGE 2. Het schietmechaniek is zoals we het kennen uit games als DOOM, maar de inhoud zorgt voor bizarre over-the-top-acte die we niet vaak eerder hebben gezien. De terugkeer van de Wingstick zorgt voor het rondvliegen van ledematen en de toevoeging van special krachten helpt bij de chaos in het scherm. Wapens en explosieven zorgen voor de rest, een schietspel waarbij het schieten echt vermakelijk is. Wij kunnen niet wachten om wederom met de serie aan de slag te gaan. Het wachten op de lente van 2019 is weer een stukje moeilijker geworden.

  1.   
    tranceguy's avatar

    Kijk hier wel naar uit.

  2.   
    Mallorn's avatar

    Yep, dat is er eentje om in de gaten te houden.

  3.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    rage mijn mening heb deel 1 nog niet eens uitgespeelt maar het lijkt een beetje op het mad max gebeuren dat maakt het niet minder leuk btw