Preview: Crackdown 3

Wachten duurt lang. In het geval van Crackdown 3 héél lang. Dat voorspelt vaak weinig goeds en zorgt voor veel scepsis, maar voor Crackdown 3 wil ik wel een gevoelsmatige uitzondering maken. De eerste Crackdown heb ik belachelijk veel gespeeld. De game had zoveel fun te bieden, zeker in co-op, dat het een heerlijk tijdverdrijf was. Het verdrijven van criminelen met over-de-top lomp geweld was een schot in de roos. Of wat te denken van het orb hunten: het vinden van die mooie, gloeiende objecten op de meest onmogelijke locaties. Kan Crackdown 3 weer zoveel vermaak bieden?

Extreem

Crackdown 3 verandert gelukkig niet teveel aan de basis. Je bent nog steeds een misdaadbestrijder die de stad mag verlossen van gespuis. Hiervoor heb je diverse wapens en explosieven tot je beschikking, maar veel interessanter: bovenmenselijke krachten. Extreem hoog springen, auto’s of zelfs vrachtwagens optillen… je kan na verloop van tijd steeds meer extreme acties uithalen. De stad is door diverse grote bad guys ingenomen en door hun onderbazen en infrastructuur uit te schakelen, kan je stuk voor stuk met de grote kopstukken afrekenen.

De extreme acties komen ook met bruut geweld tot hun recht in de spelwereld. Toen Crackdown 3 nog maar net onthuld was, had Microsoft het uitsluitend over de extreme destructie die zichtbaar zou zijn. De inmiddels bekende en beruchte cloud-based destruction. Dit moest echt een unieke feature worden, only on Xbox One of course. Inmiddels zijn we wat jaren verder en is wel duidelijk geworden dat er toch iets meer haken en ogen aan zitten. Niet per definitie een groot probleem, maar als je hoog inzet, moet je het wel waarmaken.

Wrecking Zone

Voor de liefhebbers van extreme verwoesting is er gelukkig nog wel goed nieuws. Crackdown 3 krijgt een aparte competitieve multiplayer, genaamd Wrecking Zone. Net zoals een GTA Online of Red Dead Online wordt deze afzonderlijk van de hoofdgame gelanceerd. In Wrecking Zone kunnen twee teams van vijf spelers volle bak los met alle mogelijke verwoesting.

Diverse mappen en spelmodi worden verwacht, waaronder Territory en Agent Hunter. De mogelijkheden van verwoesting zijn gelijk voor de Xbox One en Windows 10-versie van de game, mede dankzij de Azure Cloud-services van Microsoft. Toch weer die cloud.

Inspiratie en vernieuwing

In de E3 2017-preview was Tom al wat terughoudend. De game had een lange periode van mediastilte achter de rug en dat is zelden een goed teken. Grafisch heeft het een leuk smoelwerk en de lompe actie staat nog steeds als een huis, maar dat kennen we al sinds de eerste Crackdown uit 2007. Is er in bijna twaalf jaar tijd dan totaal geen inspiratie voor echte vernieuwing? Is er nog wel ruimte voor wéér een game die over-de-top actie en een open spelwereld combineert?

Ruimte is er nog wel degelijk, want games als Crackdown bedienen toch weer een heel ander segment dan bijvoorbeeld de huidige hypes rondom Battle Royale. Er is echter wel een aardige concurrent in de vorm van Just Cause 4.

Daarnaast heeft Crackdown 3 qua timing de pech dat de game in vrijwel dezelfde periode verschijnt als onder andere Anthem, Metro Exodus en Devil May Cry 5. Actie genoeg dus voor alle liefhebbers en een deel van de uitdaging van Crackdown 3 ligt dus bij externe factoren.

Toch is het voor veel gamers, fans van het eerste uur en liefhebbers van soortgelijke games, niet genoeg om hetzelfde kunstje simpelweg nog een keer te beleven. Vele uren heb ik besteed aan het orb hunten met vrienden. Het typische geluidje als je vlakbij zo’n orb kwam, een magisch en verslavend moment. Naar verluidt bevat Crackdown 3 wel duizend orbs om jacht op te maken, dus voor de liefhebbers wordt het weer smullen om alle verbogen bollen te ontdekken.

Voorlopige conclusie

Crackdown 3 moet echt nog wat verrassingen in petto hebben om straks de aandacht op te kunnen eisen. De game lijkt lekker lomp popcornvermaak te bieden, maar dat is iets wat we de afgelopen jaren al veel vaker hebben gezien. Wrecking Zone klinkt op papier heel tof als een aparte multiplayer, waarin wél de gewenste destructie met meerdere spelers mogelijk is. Het hopen is vooral op veel spelers en soepele matchmaking, om dit een kans van slagen te geven. Of het een nostalgisch weerzien wordt of een overbekend concept dat teveel in herhaling valt, zal eind februari blijken. De emotie blijft bij de eerste optie, de ratio wat meer bij de twee

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forwards-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games. Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!

  1.   
    Dedsec's avatar

    Ja 1 heb ik vroeger gespeeld maar kwam niet heel ver, dus vraag me af of deze ook echt beter is en of het iets is voor mij ??