Lootboxes in games verboden door kansspelautoriteit: Wat zijn de gevolgen?

De kansspelautoriteiten zijn langzaam maar zeker een bom aan het leggen onder de game-industrie op dit kleine gedeelte van de Aarde. Deze week werd bekend dat in Overwatch loot boxes zijn geblokkeerd in België. Het begon echter allemaal met de controverse rond Battlefront 2, die een overduidelijk systeem kende van pay-to-win. Als jij extra geld investeerde in de game, werd je beloond met betere wapens en gear, waardoor je een voordeel kreeg in het spel. Dit nieuws werkte als een katalysator voor de Nederlandse en Belgische kansspelautoriteiten, die direct een onderzoek instelden naar deze gang van zaken in videogames. De audiovisuele effecten van het openen van een lootbox zouden zo aantrekkelijk worden gemaakt, dat vooral kinderen vatbaar zouden zijn voor het aanschaffen van deze digitale content. Het is een fenomeen dat wij natuurlijk al jaren kennen. Spellen als Counter-Strike, Fortnite, FIFA (Ultimate Team), Overwatch, PlayerUnknown’s Battlegrounds, Hearthstone en legio andere games maken gebruik van soortgelijke systemen. Voor de kansspelautoriteiten zijn de effecten en geluidjes als dat van een casino, alles is erop gemaakt om je te verlekkeren tot een aankoop.

Verschil tussen België en Nederland

In Nederland heeft Battlefront 2 bij de kansspelautoriteit de dans ontsprongen. Niet bij de consumenten overigens, want EA is sinds de release van de game de terechte gebeten hond. Na interpretatie van de wet is de Nederlandse Kansspelautoriteit tot de conclusie gekomen dat er alleen sprake is van gokken als de content verhandelbaar is. Met andere woorden, als jij als speler je aangekochte items kunt doorverkopen, dan is er sprake van gokken. Als jij een item kunt vrijspelen waarvan de waarde groter is dan het bedrag dat je eraan hebt uitgegeven, kun je letterlijk winst maken en is het dus een gok.

Dit geldt niet voor België. De Belgische Kanscommissie is een stuk strenger. Zij hanteren niet de voorwaarde van verhandelbare items. De volgende voorwaarden zijn geformuleerd:

“Is er sprake van een spelelement, kan een inzet leiden tot winst of verlies en heeft toeval een rol in het spelverloop”.

Voor België is de wet dus strenger, omdat in feite elke game die lootboxes aanbiedt onder deze interpretatie kan vallen. Zelfs als je alleen maar cosmetische items kunt aanschaffen in een game; er is eigenlijk altijd sprake van een spelelement en een kansberekening. Overigens is Battlefront 2 ook gevrijwaard in België sinds de aanpassingen in de game. Duidelijk is wel dat de regels in België veel vrijer te interpreteren zijn en dat veel meer games in de gevarenzone zitten.

“Wat kan Nederland nou doen?”

Wij Nederlanders zijn vaak nogal denigrerend over ons eigen land. “Denk je nou echt dat het kleine Nederland hier wat aan kan doen?”, is een veelgehoorde reactie. Het simpele antwoord is “ja”. Nederland is een soevereine staat met eigen wetten en zelfs als een game vanuit het buitenland digitaal wordt aangeboden op Nederlands grondgebied, dient een bedrijf zich te houden aan de Nederlandse wet. Nadat de Kansspelautoriteit naar buiten had gebracht een onderzoek te starten naar een aantal game-ontwikkelaars- en uitgevers, bleef het echter even stil.

Die stilte lijkt langzaam te worden verbroken. De eerste brieven zijn aangekomen bij een aantal ontwikkelaars en uitgevers en de eigenaar van o.a. Steam; Valve, was in juni de eerste die van zich liet horen middels een statement:

“In May, we received two letters from the Dutch Kansspelautoriteit, stating that Counter-Strike: Global Offensive and Dota 2 contain ‘loot boxes’ that violate the Dutch Betting and Gaming Act. The Kansspelautoriteit accusation is different from how other countries think about loot boxes, so we hired Dutch legal counsel, looked at the recent Study into Loot Boxes published by the Kansspelautoriteit, and learned more about Dutch law. We still don’t understand or agree with the Kansspelautoriteit’s legal conclusion, and we’ve responded to explain more about CS:GO and Dota 2.

In the meantime, we have a threat from the Kansspelautoriteit to prosecute Valve if we don’t implement a remedy by June 20. The letters don’t tell us how to do that, but the Study into Loot Boxes does contain one rather simplistic statement:

“Loot boxes contravene the law if the in-game goods from the loot boxes are transferable. Loot boxes do not contravene the law if the in-game goods from the loot boxes are not transferable.”

So for now our only practical alternative is to disable trading and Steam Marketplace transfers for CS:GO and Dota 2 items for Dutch customers. We apologize to you for this inconvenience. We hope that, after more engagement with the Kansspelautoriteit, they may refine their legal demands and we can find a solution that is less inconvenient.”

Welke games volgen nog?

Nu in Nederland ook NBA 2K18 zijn Auction House heeft gesloten en in België geen loot boxes meer te verkrijgen zijn in Overwatch en Heroes of the Storm, is het de vraag wat de echte gevolgen zijn voor inwoners van de Benelux. Het staat buiten kijf dat vooral online gamers heel veel gaan merken van deze nieuwe interpretatie van de wet. Waar Duitsland jarenlang het enige land was waar bloed in het groen werd afgebeeld, is het nu de Benelux waar gamers heel veel extra uren in games moeten pompen. De gevolgen zullen groot zijn en dat lijkt nog niet echt door te dringen. Tijdens de afgelopen Gamersnet Podcast (vanaf 36:10) maakten wij ons daar al druk om, want gamers moeten beseffen dat de speeltijd die ze nodig hebben aanzienlijk zal vergroten. Er zullen geen betaalde sluiproutes meer zijn. Alles wat je in een game kan verdienen zal je als Belg of Nederlander zelf moeten vrijspelen. De rest van de wereld heeft dat niet.

Bedenk wat er gebeurt als GTA Online zijn verdienmodel zal moeten aanpassen in België (In Nederland zal dit hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren, de content is niet verhandelbaar)? En hoe zit het met Ultimate Team in FIFA? Zal deze game worden aangepakt omdat je bij elkaar betaalde spelers kunt verhandelen in de game? Nederlandse en Belgische eSporters zullen vooral balen, omdat zij bij nieuwe toevoegingen in bijvoorbeeld League of Legends en Hearthstone niet gemakkelijk meer meekunnen. Het aantal uren dat gamers in de Benelux in een game moeten pompen zal aanzienlijk zijn!

Onbedoelde neveneffecten

De Nederlandse Kansspelautoriteit had iets anders voor ogen dan het simpelweg verwijderen van de lootboxes. Zij willen een direct-buy-oplossing, waarbij ingame items gewoon los kunnen worden gekocht. Het lijkt er echter wel op dat we een te klein territorium zijn om dit te bereiken. Om FIFA zo aan te passen zodat bijvoorbeeld Messi voor een vast bedrag te verkrijgen zal zijn, dat is iets wat EA waarschijnlijk niet gaat doen voor alleen de Benelux. Daarnaast zou dit alle games weer enorm pay-to-win maken, wat dan alleen maar in Nederland en België zou gelden. Het zou krachtiger zijn als meerdere landen zich zouden aansluiten bij de regels van onze autoriteiten. In Amerika en Duitsland wordt erover nagedacht, maar zover zal het voorlopig niet komen. Frankrijk ziet loot boxes niet als gokken.

De meningen over de nieuwe interpretatie van de wet lopen uiteen binnen de redactie van Gamersnet. Persoonlijk ben ik voor een aanpak van gokgevoelige systemen in games, zeker voor jongere gamers die dagelijks worden geprikkeld door legio Youtube-kanalen. Toch zullen de gevolgen ook grote nadelen met zich meebrengen. Als games worden aangepast met een direct-buy-systeem, dan zullen veel games pay-to-win worden. En als dit niet gebeurt zullen gamers in de Benelux veel meer uren moeten spelen om hun items ingame en op een eerlijke manier te verdienen. Hebben de autoriteiten in Nederland en België aan deze neveneffecten gedacht? We zullen het gaan merken als straks de rijen bij de GGZ volstromen met nieuwe gameverslaafden.

  1.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    de intimidatie methode heefd gewerkt een lichtpuntje voor veel gamers

  2.   
    tranceguy's avatar

    En terecht.