Je staat er eigenlijk niet zo bij stil, maar de meest tijdrovende taak van een game-ontwikkelaar is het maken van een engine. Deze blauwdruk waarop een game draait kan extern worden ingekocht, maar veel grotere partijen kiezen ervoor om er zelf één te maken die het beste past bij hun wensen. Deze week heeft de grote baas van Bethesda Game Studios (en de man die tegenwoordig meneer moet zeggen tegen Xbox-baas Phil Spencer), Todd Howard, een interview gegeven aan GamesIndustry.
Daarin is uitgebreid gesproken over de nieuwe engine, genaamd Creation Engine, waar Starfield op dit moment mee wordt gemaakt. Nu staat Howard bekend om het gebruiken van grote termen en als we de beste man mogen geloven zal de sprong in animaties, AI en rendering groter zijn dan de sprong van Morrowind naar Oblivion.
“The overhaul on our engine is probably the largest we’ve ever had, maybe even larger than Morrowind to Oblivion. There are things we do that we still like, the way we build our worlds, the way people can mod it — these are things I think are fundamentally good about our tech stack. But from rendering to animation to pathing to procedural generation… I don’t want to say everything, but it’s a significant overhaul. It’s taken us longer than we would have liked, but it’s going to power everything we’re doing with Starfield and Elder Scrolls 6. When people see the results, they’ll hopefully be as happy as we are with what’s on the screen and also how we can go about making our games.”
Het is ook handig om te weten dat er vier tot vijf keer zoveel mensen werken aan Starfield dan dat er mensen hebben gewerkt aan Skyrim en Fallout 4. Starfield wordt bovendien een volledig singleplayer-ervaring; geen Starfield 76 dus. Wanneer de game gaat verschijnen is nog niet bekend, maar waarschijnlijk gaat het nog heel lang duren voordat we de eerste gameplay mogen verwachten.
Het zal niemand verbazen dat zowel Starfield als The Elder Scrolls 6 vanaf dag één beschikbaar komen op Xbox Game Pass. Dat mag ook wel, aangezien Microsoft twee Star Wars heeft uitgegeven voor de spelletjesboer.
Ben benieuwd wat het gaat worden. Hoe het er uitziet speelt. En vooral wat het gaat bieden kwa verhaal.
We zullen zien..