Review: The Elder Scrolls 3: Morrowind

Morrowind is het derde spel in de Elder Scrolls reeks. De drie staat niet alleen voor het derde deel, maar ook voor drie keer zo groot, drie keer zo mooi en vooral drie keer zo vermakelijk. De makers hebben hier werkelijk een pareltje van een game afgeleverd. Nu de pc versie inmiddels al een add-on heeft, is nu ook eindelijk de X-Box versie van deze driedimensionale Role Playing Game te spelen.

Het begin

Ik stop mijn Morrowind cd’tje in de grote zwarte doos van Microsoft en ga lekker op mijn bankje zitten met de controller in de aanslag. Ik wacht op een mooi introfilmpje. Helaas komt alleen de naam van de maker, Bethesda Software, in beeld en daarna al gelijk het startmenu. Ik hoor wel een heel mooi achtergrondmuziekje, maar ik wil toch graag wel wat grafisch geweld zien. Dan maar op start drukken. Er verschijnen een aantal woorden in het beeld die worden voorgelezen door een mannenstem, mooie woorden, nobele woorden. Dan sta ik opeens in een schip. Een vreemde man praat tegen mij en vraagt om mijn naam. Ik geef mijn naam en daarna komt er een wachter aan die mij van het schip begeleid. Het blijkt dat ik op dat schip gevangen heb gezeten en nu word vrijgelaten. Ik word naar een huisje begeleid waar om mijn identiteit word gevraagd. Ik beantwoord een aantal vragen en uiteindelijk ben ik een vrij man! Ik sta nu in een klein dorpje en mijn avonturen kunnen beginnen in de grote boze wereld genaamd: Morrowind…

Je personage

In dit spel word je karakter al spelende gecreëerd. Er word om je naam gevraagd en later worden gegevens gevraagd die uiteindelijk leiden tot je personagegegevens (een charactersheet voor de kenners). In andere RPG’s zoals Baldur’s Gate en Icewind Dale moet je van tevoren al aangeven wat voor karakter je wilt zijn en in wat voor klasse je wilt gaan specialiseren. In dit spel gebeurt dat dus eigenlijk zeer geleidelijk door het spel heen. Na een tijdje kun je zelfs lid worden van een gilde. Je kunt je dan onder andere specialiseren als dief, ridder, diplomaat of juist een dienaar van de keizer. Ook heeft je personage een geheel eigen reputatie en afhankelijk van je ras, gedragingen of daden ben je geliefd of juist erg gehaat bij verschillende mensen of groeperingen. Probeer je bijvoorbeeld iets te stelen waar het niet mag dan wordt je meteen in de gevangenis gegooid. Hier zullen vele van je vaardigheden verslechteren, maar zal ook je reputatie hard achteruitgaan. Dit is voor een dief geen probleem, maar voor een nobele ridder natuurlijk een ramp.

De wereld

Morrowind speelt zich in de wereld genaamd Morrowind en dan op het eiland Vvardenfell. Dit is eigenlijk het eiland van de Dark Elves. Dit ras met donkere huid en diepe rode ogen zul je dan ook regelmatig tegenkomen in dit spel. Verder zijn er Wood Elves, High Elves, Redguards(ook de subtitel van Elder Scrolls 2), Argonauts en zo nog ongeveer tien rassen. Naast personages van alle soorten en maten waar je mee kunt praten of vechten zijn er nog eens tientallen verschillende vijandelijke creaturen die je buiten de stad, in kerkers, grotten of moerassen tegen kunt komen. De wereld heeft een zo grote verscheidenheid van leven dat je overal waar je komt een andere indruk krijgt van je omgeving. Alleen al van de bomen zijn er zoveel verschillende soorten dat het net is of je in een echt bos loopt waar geen enkele boom hetzelfde is. Ook heeft elke stad een eigen authentieke architectuur, dit maakt het echt superleuk om eens in een andere stad te lopen, wat bij spellen als Baldur’s Gate een stuk minder het geval is.

Wapens en andere items

Deze game heeft een zeer uitgebreid wapenarsenaal. Tientallen verschillende zwaarden, bijlen en bogen. Maar naast wapens zijn er ook vele andere items als armor, boeken, bekers, kaarsen en ga zo maar door. Kom je een huis binnen dan kun je alles oppakken en meenemen. Ook als je een kandelaar met kaars oppakt kun je deze meenemen en deze zal nog licht geven ook. Eten moet je ook vinden of kopen en door dit te eten zal dit je vermoeidheid verminderen. Elk wapen, broek of schoenen die je aandoet maken dat je personage er anders uitziet. Je kunt het spel dan ook in een derdepersoon perspectief spelen zodat je altijd kunt zien hoe je er uitziet.

Xbox-controllerDit spel speelt lekker, heel lekker. Toen ik de game begon twijfelde ik even of dit wel een consolegame is en of het wel te doen is met zo’n controller. Maar de controls zijn echt heel goed afgesteld. Na even oefenen kun je makkelijk rondlopen, wapens wisselen en je personage aankleden met wapenuitrusting. Eigenlijk is dit zelfs veel makkelijker dan met het toetsenbord op de pc omdat je nu alle knopjes dicht bij elkaar hebt zitten en dus snel kunt reageren en benauwde situaties. Met je controller kun je simpel door het menu scrollen waar gegevens van je karakter, de landkaart en je inventaris in staan. Lopen gaat gemakkelijk en ook rondkijken gebeurt vloeiend.

Gameplay

Je speelt dus een fantasieachtig figuur en het is de bedoeling om eigenlijk zoveel mogelijk te bereiken. Je kunt dief worden, maar ook nobele ridder. Dit kun je bereiken door te vechten tegen verschillende mensen maar ook op een manier waar je al lopend en pratend met mensen een steeds belangrijker persoon wordt in de wereld van Morrowind. In grote steden lopen honderden mensen rond waar je tegen kunt praten, sommigen hebben ook echt veel te melden, maar anderen daarentegen hebben weinig te zeggen. Je kunt opdrachten op je nemen en verschillende taken voor verschillende personen uitvoeren. Dit spel moet het vooral hebben van subquests (subopdrachten), omdat er in dit verhaal niet echt een rode draad te trekken is door de gebeurtenissen. Jij bepaald eigenlijk hoe jij je leven wilt leiden en dit geeft echt een enorme grote vrijheid. Je kunt de hele dag rondlopen en een beetje praten met mensen en wat zwakke bewoners overvallen, maar je kunt ook voor de keizer zeer grote opdrachten uitvoeren zoals het ophalen of brengen van belangrijke papieren met daarop staatsgeheimen.

Graphics

Genoeg over de inhoud van dit spel, we gaan nu over naar het punt dat dit spel zo goed maakt op de X-Box. De grafische pracht in deze game is werkelijk verbluffend. Het is ongeveer vergelijkbaar met een Ge-Force 4 kaart (op de pc dan) met alle grafische opties op optimaal. Schaduwen zijn erg realistisch, zon verblind echt je gezichtsveld, maar ook zijn alle wezens en mensen tot in het grootste detail uitgewerkt. Dit is echt een grote stap in vergelijking met andere RPG’s op deze console zoals bijvoorbeeld Azurik. Ook het interieur van gebouwen is zeer mooi afgewerkt. Er zijn helaas ook een paar nadelen. De textures op sommige gebouwen, bergen en de vloeren (gras, stenen e.d.) zijn niet echt zo gedetailleerd. Misschien is dit gedaan omdat het anders wel heel veel rekenkracht zou kosten, maar het is toch niet echt heel netjes. Ander nadeel is het water, dit ziet er op het eerste gezicht heel realistisch uit, maar hoe de gamer zich ook beweegt er zal nooit veel meer gebeuren dan een paar kleine golfjes die wat rondgaan. Dit had vele malen beter gekund, erg jammer. Toch zijn deze twee punten maar kleine nadeeltjes als je het vergelijkt met hoe groot en gedetailleerd de wereld eigenlijk is.

Geluid

Een game die naar mijn mening mooie muziek had was Icewind Dale. Morrowind komt hier zeker bij in de buurt, alleen is het jammer dat je veel muziek na een half uurtje spelen weer opnieuw hoort. Wat wel goed is dat eigenlijk elk deel in de wereld een eigen deuntje heeft. Op deze manier krijgt elk deel naast de heel andere flora en fauna die je daar zult vinden ook door middel van de muziek een hele authentieke sfeer. Wat betreft de stemmen en overige geluiden in dit spel kan ik alleen zeggen dat dit dik in orde is. Niet alle personen die je tegen zult komen in dit spel hebben iets te zeggen, maar bij de belangrijkere mensen hebben de makers toch heel netjes de goede stemmen ingesproken. Uit de natuur komen ook meer dan genoeg geluiden zoals: water dat klettert, vogels die fluiten en de wind raast echt om je oren. Zeker met de Dolby Surround die de X-Box ondersteund zijn de geluiden en de muziek in deze game een genot om naar te mogen luisteren.

Deze game is een unieke in zijn soort, een meesterwerk. Bethesda software heeft hier een zo’n goed product afgeleverd dat dit echt een must is voor alle X-Box bezitters. Niet alleen omdat dit eigenlijk de enige redelijke Role Playing Game op deze console is, maar ook omdat het echt een toppertje is die gemakkelijk in het rijtje van Colin McRae 3, Halo en Project Gotham Racing gezet kan worden. Omdat je weken kun spelen en toch elke dag nieuwe dingen tegen kunt komen in Morrowind is dit ook nog eens een game die weken tot maanden speelplezier kan leveren. Ook is het heel goed mogelijk om het spel vijf keer opnieuw te spelen en toch elke keer een heel andere spelervaring te hebben. Het geluid en de graphics zijn dik in orde. Ik zal tot slot nog maar één ding zeggen: wacht niet op Spinter Cell die pas eind volgende week in de winkel ligt, maar koop deze en je zult zeker beloond worden voor je betaalde bedrag.

1.
    RPG-Ridder's avatar

Lijkt me leuk, is het ook first-person zoals oblivion?