Xbox-baas Phil Spencer verklaart voorlopige visie voor xCloud

Inmiddels vaste traditie voor de Xbox-topman tijdens E3; een avondje bijpraten met Jeff Gerstmann van Giant Bomb. Ook gedurende de E3 2019-chaos vond Phil Spencer een gaatje om op de bank te ploffen, om samen met Gerstmann te bespreken wat de visie is voor het Xbox-merk en diens producten.

Naast onderwerpen als Gears 5, de Xbox Game Pass en Project Scarlett is misschien nog wel de bespreking rondom Project xCloud de grootste heikele kwestie van de avond.

Enerzijds had Spencer beloofd harde klappen uit te gaan delen tegen Google Stadia, de directe concurrent in het streamen van games, maar gedurende de Xbox E3 2019 Briefing bleek het partje xCloud-nieuws bijzonder kortstondig. Daarover volgt nu meer verklaring:

Spencer legt op de bank van Giant Bomb verder uit wat voorlopig de visie van xCloud is. De streamingdienst is niet bedoeld om de traditionele console of pc te vervangen, maar meer om uit te groeien tot een “alternatief” buiten de deur, náást de vaste game-apparaten.

Zo zijn specs als 8K-resolutie en 120 frames per seconde (een directe referentie naar Google’s beloftes) voorlopig niet aan de orde van de dag voor een spelsessie op je mobiel, maar ziet Spencer wel veel potentie in streaming naar mobiele apparaten én vaste devices in de woonkamer, ook in de toekomst. Dat geldt ook voor Google, zo complimenteert de Xbox-topman.

Voor nu wil Spencer vooral dat het publiek zelf gaat ervaren hoe stabiel en snel de dienst is; dat is immers overtuigender dan de belofte van iemand binnen Microsoft zelf. Op E3 2019 waren daarvan al de eerste publieke tests bij Microsoft zelf, maar de openbare beta’s moeten later dit jaar nog volgen, naast het gebruik van “Console Streaming” om je eigen Xbox One om te zetten in een persoonlijke xCloud-server.

Ook daar heeft Spencer nog een concluderend antwoord wat betreft de prijs van Project xCloud. Het gebruik van je eigen Xbox-apparaten om games te streamen (naar bijvoorbeeld je mobiel) moet volledig gratis blijven, terwijl games streamen vanaf Microsofts xCloud-servers wél een kostenplaatje zal kennen. De precieze prijs is iets waar Spencer en zijn team voorlopig nog geen definitieve uitspraak willen doen.

De eerste (kosteloze) tests met Project xCloud en diens Console Streaming-features volgen aanstaande oktober. Tot die tijd vind je hier op Gamersnet natuurlijk ál het laatste nieuws over Xbox’ eigen inzet rondom het direct streamen van high-end games.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren