Ah Ubisoft, wie kent ze niet. Voorheen vooral bekend van diverse toffe games. Inmiddels vooral in het nieuws als het bedrijf dat zowel gamers als medewerkers naait. En als ze dan tóch weer de media bereiken, dan is het ook niet altijd met heel positief nieuws. Vandaag in het journaal: Skull & Bones.
Ken je het nog, die piratengame die jaren geleden met veel bombarie werd aangekondigd. Jaren geleden inderdaad, want Skull & Bones is maar liefst acht(!) jaar in ontwikkeling. Ten tijde van de onthulling vier jaar geleden had het ontwikkelteam er ook al vier jaar op zitten. Een periode die hooguit aan de groten der aarden is voorbehouden, maar deze Piet Piraat: The Game krijgt hetzelfde geduld. Lucky ontwikkelaars, zou je denken…
In een recent interview (via Kotaku) zijn de ontwikkelaars alles behalve blij met dit dramatische project. Ooit gezien als een toffe uitbreiding op Assassin’s Creed, maar inmiddels vooral een oneindig traject van uitstel, nog meer uitstel en gedoe. Volgens medewerkers bij de betrokken Ubisoft studio is het project inmiddels te groot (lees: duur) om nog te mogen mislukken. Een andere interne bron laat weten dat een dergelijke ontwikkeling bij alle andere bedrijven al wel tien keer stop zou zijn gezet. Ook zou de koers van het spel diverse keren zijn veranderd onder druk van het management. Waarbij het management regelmatig vervangen werd door andere mensen, andere visies en dus nog meer wisselingen van ideeën en eisen. Gelukkig weten ze bij Ubisoft wel van doorzetten, net als veel topmannen binnen het bedrijf.
De laatste stand van zaken is dat Skull & Bones inmiddels de alpha fase heeft bereikt. Na acht jaar, dat is eigenlijk ook wel weer een prestatie op zich. Alsof je een feestje geeft omdat je kind heeft leren fietsen en zijn zwemdiploma heeft behaald op zijn 18e. Wanneer Skull & Bones daadwerkelijk zal verschijnen durft niemand te zeggen. Bijna niemand, want Gamersnet voorspelt dat we een fraaie demo kunnen verwachten in de zomer van 2029. De release is vermoedelijk op het moment dat van de eerste ontwikkelaars niet veel meer over is dan… inderdaad. Skull and bones.
Voor meer sappige quotes over het lastige ontwikkeltraject en uitgebreide achtergronden kan je het volledige artikel via Kotaku lezen.