MENU

Reddingsboei richting game-winkels vanuit Microsoft

Je zou maar de eigenaar van Game Mania zijn (graag gedaan voor de link!). Dankzij een slimme zet vanuit Microsoft en Sony komen er straks goedkopere diskloze versies van hun consoles op de markt. Dat is iets waar we ons in de Gamersnet Podcast hevig tegen verzetten, want door een gesloten systeem zonder diskdrive haal je elke vorm van marktwerking verder weg (*kuch* Apple *kuch*). Gelukkig is Microsoft in de Verenigde Staten begaan met de game-retailers, want ze hebben een deal gesloten met het toch al wankelende GameStop.

De deal is als volgt: als een klant een Xbox Series X of een Xbox Series S koopt bij GameStop, dan krijgt de winkel een gedeelte van ALLE aankopen op dat apparaat, dus ook de digitale als de console al lang de winkel verlaten heeft. Hetzelfde geldt voor alle films en DLC die je koopt op je spelcomputer.

Het is een meesterlijke zet van Microsoft, want niet alleen toont het bedrijf zich begaan met fysieke winkels, ook zal de promotie vanuit GameStop nu hoogstwaarschijnlijk verschuiven richting de nieuwe Xbox-consoles. Natuurlijk verkopen ze nog steeds PlayStation 5- en Switch-consoles, maar het loont voor het bedrijf nu nog minder om de diskloze PlayStation 5 in grote getale in de schappen te houden.

Wij hopen dat Microsoft dit soort deals ook mag maken in andere landen, want dat zou voor veel winkeliers een verademing zijn.

  1.   
    Hukertoo97's avatar

    Ik zie steeds meer redenen om de volgende generatie voor Xbox te kiezen.

  2.   
    JohnnieBoy's avatar

    Het is beter dan helemaal niets. Echter….waren ze echt begaan met de winkels dan boden zij (en Playstation) natuurlijk nooit een discloze versie aan.
    Uitstel van executie als je het mij vraagt. Slecht voor marktwerking, slecht om games door te verkopen voor de particulier, slecht voor de winkels. En de consument? Die blijft de jackpot betalen (en later nog meer). Maar de consument hoeft nu dus nooit meer naar de winkel voor z’n fysieke game. 3 werf hoera……(not)

  3.   
    bambam1979's avatar

    Het is makkelijk om een vingertje te wijzen naar Microsoft of Sony, maar het zijn de consumenten die ervoor zorgen dat het zo loopt. Geval van vraag en aanbod. Als er nauwelijks of geen vraag naar was vanuit de consument, dan was het aanbod er waarschijnlijk ook niet geweest.

  4.   
    JohnnieBoy's avatar

    @bambam1979: Eens. Absoluut. De consument graaft zijn eigen graf, en daar zijn ze zo’n 10 jaar geleden al mee begonnen toen de DLC’s massaal op kwamen zetten en de online multiplayer, gevolgd door micro transacties.